Lange HDMI of DP-kabel voor 5120x1440p (60Hz) gamen

HUSKE

Well-known member
Ik heb een gaming PC in mijn bureau staan, maar deze staat nogal ver van mijn (werk) scherm. Ik heb daar een lange (10m) optische HDMI kabel aangesloten, zodat ik ook wat kon gamen op mijn 32"4k scherm (staat op de bureau rechts). Tijdens de BF6 beta wilde ik ook eens mijn breedbeeld scherm gebruiken, maar daar kon ik de 5120x1440 resolutie niet selecteren, enkel 3840x1080.

Daarna heb ik de PC losgekoppeld en deze via een korte HDMI kabel geconnecteerd en dit ging nog steeds niet, met een korte DP-kabel ging het dan uiteindelijk wel.
Wat is een goede kabel (liefst HDMI aangezien de 3 DP poorten bezet zijn) om wel op die resolutie te gamen. Indien geen HDMI, dan is een DP kabel ook goed. Mogelijks is 5m ook voldoende, dat moet ik eens meten, de kabel steek ik onder mijn racestoel als ik hem niet nodig heb.
Hij moet dus van de PC, onder de rig en zo naar het achterste scherm kunnen.

54750884362_d02bca9d4a_c.jpg

Kan zijn dat die HDMI poort op de monitor maar HDMI 2.0 is en dus niet de volle resolutie aan kan. DP 1.4 kan dat dan weer wel.

Zou op amazon eens kijken voor een DP 1.4 kabel. Heb er een paar maanden geleden ook ene gekocht, maar dan in 2m. 5m versie kost wel rond de €35.

Kan zijn dat die HDMI poort op de monitor maar HDMI 2.0 is en dus niet de volle resolutie aan kan. DP 1.4 kan dat dan weer wel.

Zou op amazon eens kijken voor een DP 1.4 kabel. Heb er een paar maanden geleden ook ene gekocht, maar dan in 2m. 5m versie kost wel rond de €35.

Is een Philips 499H monitor, is HDMI 2.0b, kan 4k@60Hz, dacht dat deze resolutie onder de 4k resolutie zat.
Zal dan eens uitmeten of ik wegkom met een 5m lange DP kabel.

Heb die altijd via USB-C gebruikt en dan doet die die resoutie, webcam + geluid perfect.

Is een Philips 499H monitor, is HDMI 2.0b, kan 4k@60Hz, dacht dat deze resolutie onder de 4k resolutie zat.
Zal dan eens uitmeten of ik wegkom met een 5m lange DP kabel.

Heb die altijd via USB-C gebruikt en dan doet die die resoutie, webcam + geluid perfect.
Qua pixel hoeveelheid zit die wel onder 4K. Veel van die 49" monitor hebben last met de full resolutie via HDMI.

Het probleem kan ook aan de HDMI kabel zelf liggen. Omdat die 49" een hogere bandbreedte nodig hebben voor die resolutie. Boven 5m heb je een actieve HDMI kabel nodig, alles daaronder kan zonder problemen een passieve zijn met hoge bandbreedte.

Qua pixel hoeveelheid zit die wel onder 4K. Veel van die 49" monitor hebben last met de full resolutie via HDMI.

Het probleem kan ook aan de HDMI kabel zelf liggen. Omdat die 49" een hogere bandbreedte nodig hebben voor die resolutie. Boven 5m heb je een actieve HDMI kabel nodig, alles daaronder kan zonder problemen een passieve zijn met hoge bandbreedte.

Met een korte HDMI kabel lukte het ook niet helaas. Met een DP 1.4 kabel wel.

Met een korte HDMI kabel lukte het ook niet helaas. Met een DP 1.4 kabel wel.
Dan is die HDMI kabel mss daar niet voor geschikt. Alles hangt af van de bandbreedte van die kabel. Die HDMI moet minstens 18Gbps ondersteunen voor die resolutie.

DP 1.4 kan een veel hogere bandbreedte ondersteunen en zelfs 4K120 tot 8K60 resolutie.

Dan is die HDMI kabel mss daar niet voor geschikt. Alles hangt af van de bandbreedte van die kabel. Die HDMI moet minstens 18Gbps ondersteunen voor die resolutie.

DP 1.4 kan een veel hogere bandbreedte ondersteunen en zelfs 4K120 tot 8K60 resolutie.

Die kabels zouden dat aan moeten kunnen, maar ga gewoon een DP kabel kopen, die heeft meer overschot, mss dat ik op termijn een betere monitor koop.

Uit de handleiding:
Voor geoptimaliseerde resolutie 5120 x 1440 bij 60Hz gaat u naar het OSD- menu en wijzigt u de [HDMI 1 EDID Switch (HDMI 1 EDID-schakelaar)] of [HDMI 2 EDID Switch (HDMI 2 EDID- schakelaar)] naar 1; zorg er ook voor dat uw grafische kaart of dvd-speler ondersteuning biedt voor 5K1K.

Deze hadden hetzelfde probleem

Laatst bewerkt:
Uit de handleiding:
Voor geoptimaliseerde resolutie 5120 x 1440 bij 60Hz gaat u naar het OSD- menu en wijzigt u de [HDMI 1 EDID Switch (HDMI 1 EDID-schakelaar)] of [HDMI 2 EDID Switch (HDMI 2 EDID- schakelaar)] naar 1; zorg er ook voor dat uw grafische kaart of dvd-speler ondersteuning biedt voor 5K1K.

Deze hadden hetzelfde probleem

Ik had deze gemist maar…
HELD! Dit was dus het probleem. Heb vandaag mijn 10m lange optische HDMI uitgehaald en die waarde verandert naar 1 en nu werkt het wel op 5120x1440 @ 60Hz. Niet megasnel, maar voorlopig wel goed genoeg.

Enkel nog een deftige wireless muis want mijn Rival 100 is stokoud en nog met USB kabel. Dat gaat ook niet.

Enkel nog een deftige wireless muis want mijn Rival 100 is stokoud en nog met USB kabel. Dat gaat ook niet.

Kan zeker de Mchose M7 Ultra aanraden.
Heb deze zelf een goede 3 maanden en ben er heel content van.

Heel goede specs voor rond de €60-70.

Heeft een PAW3950 sensor, Omron switches, 2.4GHz wireless, BT, 400mAh batterij, tot 8K Hz Polling, tot 42K DPI.
Muizen van dezelfde prijsklasse komen zelfs niet in de buurt van deze specs.

Kan zeker de Mchose M7 Ultra aanraden.
Heb deze zelf een goede 3 maanden en ben er heel content van.

Heel goede specs voor rond de €60-70.

Heeft een PAW3950 sensor, Omron switches, 2.4GHz wireless, BT, 400mAh batterij, tot 8K Hz Polling, tot 42K DPI.
Muizen van dezelfde prijsklasse komen zelfs niet in de buurt van deze specs.

Ik wilde de Lamzu Maya X kopen, maar de reviews van Mchose zijn wel goed. Al denk ik dat de A7 mij qua vorm beter zou liggen.
Twijfel om de K7 te kopen, die zit qua vorm tussen de A7 en M7, heeft meer het uiterlijk van een Viper V3 en een wireless charging dock (zoals mijn razer mamba in het verleden). Die kost 70 euro nu en dat is eigenlijk geen geld, een A7/M7 is nu 50 euro.

Ik wilde de Lamzu Maya X kopen, maar de reviews van Mchose zijn wel goed. Al denk ik dat de A7 mij qua vorm beter zou liggen.
Twijfel om de K7 te kopen, die zit qua vorm tussen de A7 en M7, heeft meer het uiterlijk van een Viper V3 en een wireless charging dock (zoals mijn razer mamba in het verleden). Die kost 70 euro nu en dat is eigenlijk geen geld, een A7/M7 is nu 50 euro.

A7 en M7 zijn qua specs hetzelfde, enkel de vorm is wat anders en gewicht scheelt 3gr ofzo. Die M7 ligt echt goed in de hand. Die laden wel heel snel op en batterij gaat ook heel lang mee.

K7 is natuurlijk wel helemaal anders en komt standaard met goede sensor en 8K dongle.

Wel zien dat je de Ultra versie kiest. Daar zit standaard een 8K Hz adapter bij.

Gebruik mijn M7 Ultra op 4K Hz en dat werkt echt heel goed (8K is wat te hoog en te gevoelig). Precies dat die met de kabel is verbonden.

Was zelfs zo content van die muis dat ik er nog een kb heb bijgekocht ook. De K98 V2 gradient.

Heb beide op Aliexpress gekocht. Want via Mchose zelf bestellen was vrij duur door de hoge verzendkosten.

Heb de k7 ultra besteld, niet dat ik die 8k ga gebruiken wanr heb die nodig als charge station aan mijn bureau. Zit ook een 1k 2,4ghz dongle bij, die ga ik wss gebruiken.

De vorm lijk redelijk goed overeen te komen met mijn huidige muis. Maar de A7 had ook wel gegaan. De M7 wss ook, want mijn werkmuis heeft een huge bump vanachter.
We zien wel, BF6 is nog wel even tot het uitkomt.

Heb de k7 ultra besteld, niet dat ik die 8k ga gebruiken wanr heb die nodig als charge station aan mijn bureau. Zit ook een 1k 2,4ghz dongle bij, die ga ik wss gebruiken.

De vorm lijk redelijk goed overeen te komen met mijn huidige muis. Maar de A7 had ook wel gegaan. De M7 wss ook, want mijn werkmuis heeft een huge bump vanachter.
We zien wel, BF6 is nog wel even tot het uitkomt.

Nice, zal zeker wel een goede muis zijn.

Had die 1K Hz geprobeerd maar was niet responsief genoeg voor mij. Gebruik nu 4K Hz en werkt het beste van allemaal.
Moet je maar proberen.

In dat programma kan je dat allemaal instellen. Vergeet zeker geen firmware updates te doen van de muis en dongle.

Nice, zal zeker wel een goede muis zijn.

Had die 1K Hz geprobeerd maar was niet responsief genoeg voor mij. Gebruik nu 4K Hz en werkt het beste van allemaal.
Moet je maar proberen.

In dat programma kan je dat allemaal instellen. Vergeet zeker geen firmware updates te doen van de muis en dongle.

FOMO eh, de A7/M7 kost 50 euro, voor 20 euro meer heb je dan de K7 Ultra. Ik ga die 1k polling proberen, dat is wat mijn muis nu ook doet, maar ik kan altijd 2k/4k proberen met de andere dongle. Merci voor de tips hier gasten!
Als keyboard heb ik de Keychron K6 (al 4-5 jaar denk ik) en die werkt nog uitstekend, dus die ga ik terug uit de kast trekken :).

Terug
Bovenaan