Techreview: ThinkVision M15 Mobile Monitor Flat Panel LED Backlight

Veel onderweg en is enkel je laptopscherm niet voldoende? Nood aan extra schermruimte om je werk efficiënt en aangenaam uit te kunnen voeren? Graag ook zo compact en licht mogelijk? Misschien is de ThinkVision M15 Mobile Monitor voor jou de ideale oplossing.

Zelf ben ik regelmatig op verplaatsing aan het werken. De vloek maar tegelijk ook de zegen van een job in IT. Jammer genoeg is voor mijn functie een tweede scherm eigenlijk een noodzaak geworden. Ja, alles kan best op enkel mijn laptopscherm uitgevoerd worden, maar als je vaak met veel gegevens werkt is dat zeker geen overbodige luxe. Graag testte ik de M15 Mobile Monitor uit om uit te zoeken wat de meerwaarde is.

ThinkvisionM15Monitor1.jpg


Compact en licht

Thuis heb ik een apart bureau met extra scherm. Niet iedereen is daar op voorzien en nu er meer thuiswerk aan de orde is, kan dit scherm een ideale oplossing zijn voor bedrijven. Werknemers die baat hebben bij een tweede scherm, zowel thuis als op verplaatsing, kunnen hiermee geholpen worden. Een grote vereiste is dat het licht is, maar toch stevig genoeg om al dat verplaatsen te doorstaan. Met een gewicht van 860 gram voldoet het alvast aan het eerste, en ook wat stevigheid betreft maak ik mij geen zorgen. Het scherm is getest zowel thuis als op verschillende vanzelfsprekende en minder vanzelfsprekende locaties, zoals een ziekenhuis en in de wagen. Geen paniek, ik was geparkeerd!

Niet meer sleuren met mijn groot scherm als ik even beneden moet werken.


Wat het scherm compact maakt is de ingebouwde stand, die eenvoudig open en dicht te klappen is. Het scherm heeft ook geen aparte voeding nodig maar is van stroom te voorzien via USB-C naar je laptop. Via diezelfde kabel wordt ook het beeld doorgestuurd. Alles dus via één aansluiting, wat natuurlijk scheelt in het meesleuren van allerhande kabels. Met de komst van USB-C is heel wat mogelijk, maar het nadeel is wel dat je laptop of andere toestellen USB-C moeten ondersteunen, zowel voor stroom als video. Bij standaardgebruik zoals video's bekijken werkt het scherm perfect, maar om te gamen zou ik het niet direct aanraden. Zeker bij competitieve spellen was er toch wat lichte vertraging te merken. De M15 monitor is dan ook niet bedoeld om te gamen met een standaard responstijd van 14 ms, ook al is er een extreme mode die de responstijd kan verlagen tot 6 ms, maar uiteraard kon ik het niet laten om dat ook even te testen.

ThinkvisionM15Monitor2.jpg


Gebruik en comfort

Mijn laptop heeft een schermdiagonaal van 15 inch en het geteste scherm ook. Een perfecte match aangezien beide op Full HD werken met een resolutie van 1920x1080, maar het valt op dat het scherm van een hoge kwaliteit is. Vooral qua lichtsterkte, het kan goed helder gezet worden met een hoog contrast (1000:1). Bij rechtstreeks zonlicht kan dankzij het IPS scherm ook perfect verder gewerkt worden, enkel op de plaatsen waar het zonlicht echt direct reflecteert is het moeilijker. Uiteraard is dat normaal, maar zelfs in die omstandigheden ging het nog om zo verder te werken en niets te verplaatsen.

Voor werknemers die veel op verplaatsing werken een grote meerwaarde.


Er is ook aan de ogen gedacht, met een eenvoudige druk op een knop aan de zijkant kan blauw licht worden verlaagd. Voor onze rug is er net iets minder aandacht, maar dat kan ook moeilijk om alles compact te houden. Er is een mogelijkheid om het scherm wat hoger te plaatsen, door een extra klep onderaan de stand open te klappen. Er zijn dus twee hoogtes in te stellen. Aangezien het scherm qua hoogte overeenkomt met mijn laptop was dit minder een probleem, want je moet beide dan hoger kunnen zetten om ergonomisch te zitten. Als definitieve oplossing bij veel thuiswerk zorg je dus best zelf voor een verhoging tot op ooghoogte.

ThinkvisionM15Monitor3.jpg


Verplaatsen gemakkelijk gemaakt

Om verplaatsingen gemakkelijk en veilig te maken is er ook een bijgeleverde sleeve. Hierin past het scherm perfect. Het is vanbinnen zacht gestoffeerd en aan de buitenkant ook. Het paste mooi in mijn rugzak. Wel opletten als je echt een kleine tas of rugzak hebt, want je hebt toch wat extra ruimte nodig. Als enige minpunt is er geen plaats voorzien om de USB-C kabel mee op te bergen in de sleeve. Ik had die graag altijd bij mijn scherm kunnen houden. Die kabel bij de rest steken in mijn rugzak is uiteraard geen groot probleem, maar de kans bestaat dan dat ze gescheiden worden. Dan sta je daar misschien met een scherm zonder USB-C naar USB-C kabel, want die heb ik nog lang niet altijd bij. Hopelijk komt daar binnenkort verandering in met de nieuwe wet om verplicht USB-C te gebruiken in elektronische toestellen.

Ondanks alle positieve punten moeten we ook naar het prijskaartje kijken. Er is veel concurrentie in hetzelfde segment waardoor vergelijken onvermijdbaar is. Er zijn enkel twee USB-C poorten, één aan beide zijden, waar anderen ook een HDMI of mini-HDMI aansluiting voorzien. Een stroomadapter is eveneens niet bijgeleverd, wie dus geen stroom kan voorzien via USB-C zal een stroomadapter moeten aanschaffen. Het filteren van blauw licht is wel een unieke functie, en ook het contrast is zeer hoog op dit scherm. Kijken we naar een iets hogere prijsklasse zijn er modellen die wel een ingebouwde accu, speakers of touchscreen functionaliteiten hebben. Voor een kleine meerprijs kunnen die interessanter zijn als die functionaliteiten jou goed van pas komen.

Conclusie

Ik zie hier een grote meerwaarde in voor werknemers, zeker als die zelf thuis niet over een tweede scherm beschikken. Thuiswerk is meer en meer ingeburgerd dus de nood hieraan wordt groter. Ook voor mensen die veel op verplaatsing werken of pendelen tussen verschillende locaties is dit een aanrader. Een enkele USB-C naar USB-C kabel is voldoende om alles te voorzien, zowel voor stroom als video. De twee standen aan het scherm zijn eerder beperkt maar algemeen voldoende stabiel. Als dit meer een oplossing is bij vast thuiswerk zou ik ten stelligste aanraden om een ergonomische oplossing te zoeken, zodat zowel het scherm als je laptop op ooghoogte staan. De bijgeleverde sleeve is perfect om het scherm te beschermen, maar extra ruimte voor de USB-C kabel is niet voorzien.

Pro

  • Licht
  • Compact
  • Duidelijk en kwalitatief scherm
  • Hoog contrast

Con

  • Sleeve biedt geen plaats voor de USB-C kabel
  • Minder extra's dan alternatieven in dezelfde prijscategorie
7
 
Terug
Bovenaan