Langdurige symptomen na COVID-19

Hier ook.
Het heeft zeer lang geduurd (2maand en half) tegen dat ik er wat weer bovenop was.
Iedere dag vermoeid opstaan. Constant versleten voelen.
In 2de en 3de talen vaak achter woorden zoeken terwijl dat vroeger moeiteloos ging.
Echt dommer voelen en cognitief trager geworden.
Ik had echt het gevoel van opeens 30 jaar ouder te zijn.
Echt een zeer rot gevoel. Alsof het al bijna gepasseerd was...

Ik moet die corona vaccins niet meer hebben btw. Ik heb 2 shots gehad en vertrouw het voor geen haar meer.
 
Hier ook.
Het heeft zeer lang geduurd (2maand en half) tegen dat ik er wat weer bovenop was.
Iedere dag vermoeid opstaan. Constant versleten voelen.
In 2de en 3de talen vaak achter woorden zoeken terwijl dat vroeger moeiteloos ging.
Echt dommer voelen en cognitief trager geworden.
Ik had echt het gevoel van opeens 30 jaar ouder te zijn.
Echt een zeer rot gevoel. Alsof het al bijna gepasseerd was...

Ik moet die corona vaccins niet meer hebben btw. Ik heb 2 shots gehad en vertrouw het voor geen haar meer.
Wat vertrouwt ge niet?
 
De effectiviteit van die vaccins, de bijwerkingen en de effecten die die vaccins hebben op mijn immuunsysteem.
Ik denk dat ik er sterker zou zijn uitgekomen moest ik niet gevaccineerd geweest zijn. Ik zal het nooit met zekerheid weten natuurlijk.
Vreemde redenering als je het mij vraagt.

Effectiviteit kun je gewoon opzoeken. Genoeg rapporten en onderzoek naar gedaan. Daaruit kun je zelf de conclusie trekken of ze goed genoeg werken voor u.

Bijwerkingen zijn niet zo heel gek. Elk medicijn of vaccin heeft kans op bijwerkingen. Begrijp niet dat iedereen opeens hysterisch doet over dat vaccin.

Dat laatste begrijp ik niet. Hoe zou dat dan moeten werken?
 
Elk medicijn of vaccin heeft kans op bijwerkingen. Begrijp niet dat iedereen opeens hysterisch doet over dat vaccin.
Inderdaad. Stel dat je vandaag een aantal grote schaafwonden oploopt, dan zal de dokter onmiddellijk een tetanus vaccin zetten (als dat nog niet in orde was).
Niemand die daar moeilijk over doet.

Maar bij dit vaccin is het blijkbaar de "trend" om alle wetenschappelijke kennis als leek in vraag te stellen en een eigen interpretatie te creëren.

Het enige wat je kan zeggen is dat de media er uiteraard met een vergrootglas opzat. Bij een massavaccinatie zal je uiteraard de enkelingen hebben die bijwerkingen ervaren en die dan uitvergroot in de media kwamen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat sommigen hier op het forum tot deze enkelingen kunnen behoren, maar de kans is toch eerder klein.
 
Inderdaad. Stel dat je vandaag een aantal grote schaafwonden oploopt, dan zal de dokter onmiddellijk een tetanus vaccin zetten (als dat nog niet in orde was).
Niemand die daar moeilijk over doet.

Maar bij dit vaccin is het blijkbaar de "trend" om alle wetenschappelijke kennis als leek in vraag te stellen en een eigen interpretatie te creëren.

Het enige wat je kan zeggen is dat de media er uiteraard met een vergrootglas opzat. Bij een massavaccinatie zal je uiteraard de enkelingen hebben die bijwerkingen ervaren en die dan uitvergroot in de media kwamen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat sommigen hier op het forum tot deze enkelingen kunnen behoren, maar de kans is toch eerder klein.
Je slaat nagels met koppen. De media zoemt vaak erg in op een thema en bepaald door de hoeveelheid aandacht ervoor de publieke opinie.

Al die shit over nevenwerking had nooit in het nieuws moeten komen (tenzij er bewijs is dat er geknoeid is).

Er zijn vaccins en ze werken. Hoeveel ze werken, bij wie ze juist werken etc etc is niet relevant nieuws voor leken.
 
Al die shit over nevenwerking had nooit in het nieuws moeten komen (tenzij er bewijs is dat er geknoeid is).
Dat werkt in twee richtingen, denk ik. Had het niet in het nieuws geweest dan ging het bij de wappies wel van 'de mainstream media wil het verzwijgen!' en al van dat. Het is nu eenmaal een van de (vele) spijtige neveneffecten van sociale media dat onnozele zever veel sneller verspreid raakt, en er zijn nu eenmaal genoeg idioten in de wereld om dat soort fabeltjes aan te vertellen die dat dan ook verder verspreiden. Een ander neveneffect is dat iedereen over alles een mening moet hebben en dan krijg je zulke zaken.

Beetje een rant omdat ik zie dat de misinformatie stroom vroeg op gang aan het komen is en dat me mateloos frustreert (verplaats het maar als het moet, mods):

Ik ben er bijna zeker van dat, hadden regeringen massaal gezegd dat de vaccins te risicovol waren geweest om te laten zetten op grote schaal (dit is slechts een denkoefening; de vaccins zijn helemaal niet te risicovol) dat 90% van die diehard antivaxxers nu bezig zouden zijn dat big pharma de vaccins enkel voor de elite wilt, en dat je zeker aan een vaccin moet raken.

Natuurlijk is dat nooit hard te maken, maar het valt wel op hoe veel van die wappies hun 'kritisch denken' ophoudt wanneer de info van 'anti establishment' bronnen komt. Een anonieme Facebook post van 'dokter Kwalzalver' zonder profielfoto wordt dan aangevoerd als bewijs dat X of Y slecht zou zijn, terwijl peer reviewed onderzoeken van zowat alle wetenschappelijke organisaties in de wereld afgedaan worden als zever. Je moet het maar doen. Bij veel van die wappies is de oorzaak volgens mij dan ook te vinden in een anti establishment gedachtengang, en bij de drang om zichzelf slimmer te vinden of voelen dan 'de gemiddelde mens'.

Belangrijke noot: ik voel me niet slimmer dan de gemiddelde mens, maar wie ik wel slimmer acht dan Jan met de Pet die een halfuurtje 'research' heeft gedaan in de diepste krochten van Facebook is de algemene verzameling van 's wereld meest vooraanstaande wetenschappers en wetenschappelijke organen. Als die dus zeggen dat vaccins de moeite waard zijn om te nemen ga ik met niet-relevante kennis niet doen alsof ik het beter weet dan mensen die tientallen (en collectief honderden als niet duizenden) jaren studies hebben gedaan in dit exacte veld.

'Kritisch denken' is ook: erkennen dat anderen er meer van weten dan jezelf, en aanvaarden dat er honderden topics zijn waar je nooit een expert in kan worden (wegens tijdsgebrek in een menselijk leven) en dat vaccinologie daar hoogstwaarschijnlijk een van is. De meeste mensen die met 'kritisch denken' schermen, denken zelf niet langer dan drie minuten na over hun stellingen (die meestal neerkomen op 'ik denk dat vaccin slecht is want ik voel me slecht na vaccin, ergo is vaccin kut voor de hele menselijkheid' of 'ik las op Facebook van een anonieme bron dat vaccins niet werken, moet kloppen!') en dat vind ik toch elke keer weer een beetje triest.

En dan heb ik het voor alle duidelijkheid niet over mensen die oprecht twijfelen omdat ze elke keer slecht gaan van het vaccin of weet ik veel. Ik heb het hier puur over mensen die ongefundeerde claims komen spuien, regelrechte verzinsels posten, of onnozele bronnen als 'X werkt in de zorg' citeren alsof dat dan de wetenschappelijke concensus van de hele aardkloot weerlegt. Zever in pakjes is het, en zulke onzin hoeft geen platform of 'debat'. Mij goed als iemand geen nieuw vaccin haalt (het is niet verplicht) maar probeer dat dan niet te verantwoorden door anti-science zever te posten. Gewoon al posten 'ik heb geen zin' of 'ik word er altijd ziek van' is genoeg.
 
Vreemde redeneringen toch weer. 'Zonder vaccin was ik beter uit mijn besmetting met het virus gekomen dan zonder vaccin dat voor het virus bedoeld is.' Dat is als zeggen dat je beter uit een ongeluk met de moto komt als je geen beschermende kledij en helm aanhad dan als je die wel aanhad.
 
Vreemde redeneringen toch weer. 'Zonder vaccin was ik beter uit mijn besmetting met het virus gekomen dan zonder vaccin dat voor het virus bedoeld is.' Dat is als zeggen dat je beter uit een ongeluk met de moto komt als je geen beschermende kledij en helm aanhad dan als je die wel aanhad.
Ja maar ik ken nen vriend die uit zijn motoongeval zonder beschermkledij en helm zonder schrammetje is uitgekomen. Terwijl mijne maat die zijn beschermkledij en helm aan had gewoon morsdood was.

#beschermkledijenhelmnietmijnkeuze

ugh.
PS: voor de zekerheid, dit is sarcasme hé.
 
Ja maar ik ken nen vriend die uit zijn motoongeval zonder beschermkledij en helm zonder schrammetje is uitgekomen. Terwijl mijne maat die zijn beschermkledij en helm aan had gewoon morsdood was.

#beschermkledijenhelmnietmijnkeuze

ugh.
PS: voor de zekerheid, dit is sarcasme hé.
Daarop zou ik antwoorden dat ik geen beschermkledij draag en aanvaard dat mijn sterfte (en gewondgeraak) kans een stuk hoger is.

Gewoon verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag. Het is geen verplichting alles te doen om sterfte te voorkomen. Je hebt daar ook geen
Excuses heb je niet nodig.

(Sarcasme begrepen hoor ;-) )
 
Daarop zou ik antwoorden dat ik geen beschermkledij draag en aanvaard dat mijn sterfte (en gewondgeraak) kans een stuk hoger is.

Gewoon verantwoordelijkheid nemen voor je gedrag. Het is geen verplichting alles te doen om sterfte te voorkomen. Je hebt daar ook geen
Excuses heb je niet nodig.

(Sarcasme begrepen hoor ;-) )
Maar dan heb je waarschijnlijk wel extra kosten voor "de gemeenschap" met roekeloos/meer risicovol gedrag.
 

Betalend artikel, maar gaat dus over concentratieproblemen, angstaanvallen, depressie, slaapproblemen,...
Er blijkt een bepaald eiwit extra getriggerd te worden tijdens een Covidbesmetting waardoor 1 op 7 dit soort symptomen langdurig ontwikkelt.
Maar hey, efkes ziek zijn door een vaccin die je meer bescherming biedt is vast veel enger...
 
Ik weet niet of dat hier past en heb ook nog niet veel over artikelen over longcovid gelezen.

Maar sinds december, misschien ietsje vroeger, merk ik dat ik precies meer momenten heb dat ik op een bepaalde naam of term niet kan komen. Het ligt zogezegd op het puntje van uw tong maar het komt niet. Dat heeft iedereen natuurlijk wel eens maar de laatste 2 maanden valt me dat echt op bij mezelf. Ik heb een goed geheugen en had zoiets daarvoor eigenlijk zelden.

Zou zoiets met een coronabesmetting te maken kunnen hebben? Dat was bij mij in maart 2022. Toen een goeie 1,5 week last van gehad met verkoudheidssymptomen, hoesten een dag of 3 verlies van geur en smaak. Dat is wel allemaal terug in orde gekomen. Ook volledig gevaccineerd met laatste booster in oktober 2022.

Misschien dat ik het wat ver zoek of begin ik oud te worden (35, dat vind ik nu zelf niet oud :unsure:)?
 
Ik weet niet of dat hier past en heb ook nog niet veel over artikelen over longcovid gelezen.

Maar sinds december, misschien ietsje vroeger, merk ik dat ik precies meer momenten heb dat ik op een bepaalde naam of term niet kan komen. Het ligt zogezegd op het puntje van uw tong maar het komt niet. Dat heeft iedereen natuurlijk wel eens maar de laatste 2 maanden valt me dat echt op bij mezelf. Ik heb een goed geheugen en had zoiets daarvoor eigenlijk zelden.

Zou zoiets met een coronabesmetting te maken kunnen hebben? Dat was bij mij in maart 2022. Toen een goeie 1,5 week last van gehad met verkoudheidssymptomen, hoesten een dag of 3 verlies van geur en smaak. Dat is wel allemaal terug in orde gekomen. Ook volledig gevaccineerd met laatste booster in oktober 2022.

Misschien dat ik het wat ver zoek of begin ik oud te worden (35, dat vind ik nu zelf niet oud :unsure:)?
Zou me straf lijken dat je eerst een dik half jaar normaal functioneert en dan plots symptomen zou hebben.
Stress en slaaptekort zijn wel typische oorzaken van woordvindingsproblemen. 1 van die 2 van toepassing?
 
Zou me straf lijken dat je eerst een dik half jaar normaal functioneert en dan plots symptomen zou hebben.
Stress en slaaptekort zijn wel typische oorzaken van woordvindingsproblemen. 1 van die 2 van toepassing?
Stress niet of toch niet meer of minder als anders. Maar nu je 't zegt: mijn slaap is inderdaad niet optimaal geweest de laatste 2 maanden. Dat zou dan misschien wel de reden kunnen zijn. Merci.
 
Stress niet of toch niet meer of minder als anders. Maar nu je 't zegt: mijn slaap is inderdaad niet optimaal geweest de laatste 2 maanden. Dat zou dan misschien wel de reden kunnen zijn. Merci.
Ook opgebouwde stress kan zonder dat die in extra versnelling schiet, plots voor symptomen zorgen. 😉
 
Terug
Bovenaan