Langdurige symptomen na COVID-19

Oordop

Active member
Dit onderwerp verdient een eigen draadje vind ik. Enkele posts uit het algemene topic

Iedereen vergeet hier ook steeds long Covid. Er zijn genoeg mensen, zelfs jonge, die na maanden nog last hebben van geur/smaak/vermoeidheid/oorsuizen/brain fog/...

Volgens een studie in The Lancet heeft 1/200 mensen die besmet worden met COVID-19 last van cognitieve achteruitgang, die zich heel vaak vergelijkbaar is met jong-dementie. En dat resultaat komt uit een statistische analyse van 236 000 gevallen, waaronder ook mensen met een asymptomatische besmetting.

edit : 236k niet 267k gevallen

Volgens de NIH leidt 5% vd besmettingen bij ongevaccineerden tot langdurdige klachten (https://directorsblog.nih.gov/tag/long-covid/)

Vaccinatie kan de kans tot 50% verminderen, maar dat was allemaal voor Omikron (https://www.nature.com/articles/d41586-021-03495-2)
 
Ondertussen is er verder onderzoek naar long-covid.


Ik ken iemand die long covid had. Na de tweede vaccinatie (Pfizer) zijn haar problemen verminderd. Toen kon ze terug een kwartier wandelen zonder 5 min te moeten uitrusten (voor iemand die vrij sportief (zoals in iemand die een jaar met de fiets door Europa trok). Over het voorbije jaar zijn haar klachten verdwenen, en ze kan dus 18 maanden na haar besmetting terug normaal functioneren.

Dat is iets anders dan de mensen met permanente longschade, dat is for ever and ever. Maar het risico op permanente longschade is met vaccinatie onbestaande.
 
Ik ben zelf ook wel geschrokken van de langetermijn effecten eigenlijk. Ondanks alle vaccinaties en voorzichtigheid toch 1x een besmetting opgelopen tot nu toe. Ondertussen 3 maand geleden en ik heb nog steeds een stevige hoest...
 
Mijn zus heeft in januari COVID gehad en draagt daar nu nog de gevolgen van qua vermoeidheid. Altijd moe, maar als ze een trap oploopt is ze doodop.
 
Mijn zus heeft in januari COVID gehad en draagt daar nu nog de gevolgen van qua vermoeidheid. Altijd moe, maar als ze een trap oploopt is ze doodop.
Ik ken dus alvast één persoon die een jaar later terug normaal was. Vaccinatie durft ook helpen, dus misschien kan een booster einde dit jaar ook soelaas brengen.
 
Ik ken dus alvast één persoon die een jaar later terug normaal was. Vaccinatie durft ook helpen, dus misschien kan een booster einde dit jaar ook soelaas brengen.
Ik hoop voor haar dat het betert in ieder geval. Een vriend van mij heeft er een 3-tal maanden last van gehad (hoge hartslag in rust en direct buiten adem bij sporten).

De langdurige gevolgen lijken dus heel uiteenlopend (van weken tot maanden tot een jaar).
 
Onze onthaalmoeder vertelde me dat ze 2 maanden lopen hoesten heeft. Mijn vrouw was 2 weken geleden ziek en kan soms bijna niet praten van buiten adem te zijn. Ze hoest ook soms. 1 keer zelfs zo hard dat ze moest overgeven.
Ikzelf was vorige week ziek. Was na 2 dagen door de 'vervelende' symptomen. Nu nog af en toe hoesten, maar valt mee. Ben wel nog rap buiten adem.
 
Collega (jonge dertiger, sportief (halve marathons, trainend voor een marathon), atletisch lichaam, etc... besmet in januari en start op 1 september terug in een progressief stelsel. Enorme fysieke klachten gehad en tegelijkertijd ook in een halve depressie gesukkeld omdat ze vooruit wou maar het niet ging. Ook veel onbegrip in de directe en minder directe omgeving als in "how, 'tis toch maar een grieptje eigenlijk die corona, daar moet je toch geen maanden over lopen zagen, herpakt u nu maar"

Kwam vorige week als eens langs op het werk en eigenlijk zie je nu al dat die halftijdse job op het randje zal zijn maar ze kan het denk niet meer aan om gewoon thuis te zitten.
 
Zelf gehad in mei. Alle symptomen op een week weg, behalve vermoeidheid na inspanning. Heeft toch 7-8 weken geduurd eer dat terug ok was. Nu nog af en toe zweet-uitbraken zonder specifieke aanleiding. Precies vapeurs 😅
 
Collega (jonge dertiger, sportief (halve marathons, trainend voor een marathon), atletisch lichaam, etc... besmet in januari en start op 1 september terug in een progressief stelsel. Enorme fysieke klachten gehad en tegelijkertijd ook in een halve depressie gesukkeld omdat ze vooruit wou maar het niet ging. Ook veel onbegrip in de directe en minder directe omgeving als in "how, 'tis toch maar een grieptje eigenlijk die corona, daar moet je toch geen maanden over lopen zagen, herpakt u nu maar"

Kwam vorige week als eens langs op het werk en eigenlijk zie je nu al dat die halftijdse job op het randje zal zijn maar ze kan het denk niet meer aan om gewoon thuis te zitten.
🙄 Aan de streektaal in je quote te lezen heb ik weer een idee in welk deel van Vlaanderen men vooral (voor iemand iets zegt over veralgemenen) zo denkt. Ik weet niet wat ik erger vind: het feit dat je collega er nog steeds last van heeft, of de eeuwige niet kapot te krijgen niet-flauw-doen-mentaliteit daar, zélfs als het over Corona gaat.
(Ik woon er zelf ook (zee) en geboren en getogen. Moest mijn familie hier niet wonen en ik in het binnenland niet zo verschrikkelijk veel last zou hebben van de hitte, ik ging hier wel weg.)

/offtopic

:unsure:
 
Ik was zelf verbaasd over hoe lang het invloed had op mijn systeem. Een 5-tal dagen de typische griep-achtige symptomen van koorts en wat hoesten gehad, maar dan nog zeker 2-3 weken moe en gewoon niet 100% (zoals bv. bij sporten). Kortom leek soms wel of ik meteen 10 jaar was verouderd. Gelukkig van hersteld maar toch angstaanjagend om dan te horen hoe dit en erger veel langer duurt bij sommigen.
 
Ik was zelf verbaasd over hoe lang het invloed had op mijn systeem. Een 5-tal dagen de typische griep-achtige symptomen van koorts en wat hoesten gehad, maar dan nog zeker 2-3 weken moe en gewoon niet 100% (zoals bv. bij sporten). Kortom leek soms wel of ik meteen 10 jaar was verouderd. Gelukkig van hersteld maar toch angstaanjagend om dan te horen hoe dit en erger veel langer duurt bij sommigen.
En dat, in jouw geval, dus ook na vaccinatie...
 
Gelukkig zijn er ook tal van personen zonder langdurige problemen. Zoals gans mijn familie en vriendengroep waar niemand langer dan 2 weken last heeft gehad.
 
Dat is totaal naast de kwestie. 1 op 8 heeft wel problemen.
Ik weet niet of het irrelevant is. Het gaat in dat artikel van de vrt over een pre-print.
En zoals in dit artikel (ook pre-print onderzoek), krijg je nogal wat vertekening omdat de voornaamste symptomen van long covid nogal moeilijk te meten zijn.
Ik ontkent long covid niet, maar ik probeer het wel te nuanceren. Het is, aan de hand van 1 onderzoek in pre-print fase, al te makkelijk om te concluderen dat 1 op 8 die corona gehad heeft er long covid aan overhoudt.
 
Ik vraag mij af hoeveel personen met griep nadien zouden long-griep overhouden. Lijkt me wel veel als dat ook 1/8 zou zijn. Al zeker bij jonge, gezonde mensen.
Ik heb al gehoord van mensen dat hun conditie achteruit ging na COVID, gedurende enkele weken/maanden, maar ik ken niemand uit mijn directe omgeving met echt zware long-COVID klachten.

Zelf gehad in mei. Alle symptomen op een week weg, behalve vermoeidheid na inspanning. Heeft toch 7-8 weken geduurd eer dat terug ok was. Nu nog af en toe zweet-uitbraken zonder specifieke aanleiding. Precies vapeurs 😅
Ik zat een week nadat ik ziek geworden was alweer op de fiets. De conditie was dan wel wat achteruitgegaan maar ik kon wel normaal sporten.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af hoeveel personen met griep nadien zouden long-griep overhouden. Lijkt me wel veel als dat ook 1/8 zou zijn. Al zeker bij jonge, gezonde mensen.
Ik heb al gehoord van mensen dat hun conditie achteruit ging na COVID, gedurende enkele weken/maanden, maar ik ken niemand uit mijn directe omgeving met echt zware long-COVID klachten.


Ik zat een week nadat ik ziek geworden was alweer op de fiets. De conditie was dan wel wat achteruitgegaan maar ik kon wel normaal sporten.
Ik ben ook een fervent sporter, 3x geprikt, in 2020 al eens corona gehad.
Begin juli terug corona opgelopen en ben er toch een week serieus ziek van geweest. 2 weken daarna was sporten ook nog niet aan de orde, ff gaan wandelen en ik was volledig uitgeput. Ondertussen wel terug volledig fit enzo
 
Zijn er eigenlijk al studies uitgevoerd die het risico in kaart brengen om long cobid klachten te ontwikkelen na een derde en vierde (booster-)vaccinatie?
In de veronderstelling uiteraard dat de patiënt in kwestie nog een covidbesmetting doormaakt na vaccinatie.
 
Zijn er eigenlijk al studies uitgevoerd die het risico in kaart brengen om long cobid klachten te ontwikkelen na een derde en vierde (booster-)vaccinatie?
In de veronderstelling uiteraard dat de patiënt in kwestie nog een covidbesmetting doormaakt na vaccinatie.
Als ik het juist voor heb, heeft mijn zus Covid gekregen kort na haar 3de vaccin en long covid (vermoeidheid en concentratiestoornissen waardoor ze medisch 3/5de werkt nu) eraan over gehouden.
Cijfers vinden lijkt me moeilijk gezien de korte tijdsperiode tussen al die vaccins èn de diagnose van long covid krijg je ook niet op 1-2-3.
 
Terug
Bovenaan