Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In het VRT Journaal eergisteren toonden ze een voorbeeld van de administratie van een veebedrijf, dat gaat toch wel wat verder dan wat de gemiddelde zelfstandige moet doen hoor. Veel van die boeren zijn ook 1 of 2 mansbedrijven, en hebben niet de marges om een administratief personeelslid aan te nemen.Dus de boeren zijn tegen regeltjes, wetgevingen en administratief werk? Zeer modale zaken hoor voor veel zelfstandigen![]()
Omdat dan gewoon naar het buitenland wordt gekeken.Die lage marges snap ik niet zo goed. Ze kunnen wel allemaal tezamen (knap!) wegen plat leggen. Maar allemaal tezamen de vraagprijs verhogen gaat niet. Waarom niet?
Goed verwoord!Ik ga me hier niet populair maken, maar één ding wat ik niet zo vaak hoor is hoe verschillende takken van de landbouw disproportioneel problematisch zijn. Zijn wij hier niet te veel aan het focussen op de 'landbouwer' in het algemeen terwijl het echte probleem vooral bij de veehouder zit?
Onze veeteelt komt al decennia negatief in het licht. Is het geen dioxinecrisis of ziekte-uitbraak, dan wel de hormonenmaffia, schandalige dierenmishandeling, of overgebruik van antibiotica. Nu is duidelijk dat de veeteelt ook nog eens verantwoordelijk is voor een grote hoeveelheid klimaat -en milieu effecten. Bovendien neemt onze veeteelt per voedingscalorie véél meer ruimte in dan onze akkerbouw. Een niet-onbelangrijk argument als het gaat over strategische voedselvoorziening in een dichtbevolkt land.
Als je de som maakt, tel je eigenlijk niet veel redenen meer om die sector met een derde van het EU-budget in leven te houden. Is het niet logischer om boeren te ondersteunen die gewassen telen voor menselijke consumptie, dan om de draak die onze industriële veeteelt geworden is in stand te houden?
Ik ben voor alle duidelijkheid geen veganist of zelfs vegetariër. Ik ben wel iemand die zeer vaak plantaardig eet, en het vlees eerder houdt voor speciale gelegenheden. Als we met zijn allen eens de effectieve kost van een biefstuk uitrekenen inclusief alle externaliteiten zouden we misschien onze ogen opentrekken en vanzelf wat minder vaak vlees eten. Of is dat dan weer een aanval op de levensstijl van de gemiddelde middenklasser wiens fragiele staat we ten allen tijde moeten beschermen?
En we zouden vooral niet Alexander De Croo naar China sturen om daar onze EU-gesubsidieerde varkenspoten aan de man te brengen, want hoe ridicuul is het zelfs om netto-exporteur te zijn van een product dat ons milieu naar de kl*ten helpt?
Dus de boeren zijn tegen regeltjes, wetgevingen en administratief werk? Zeer modale zaken hoor voor veel zelfstandigen
Die lage marges snap ik niet zo goed. Ze kunnen wel allemaal tezamen (knap!) wegen plat leggen. Maar allemaal tezamen de vraagprijs verhogen gaat niet. Waarom niet?
Zonder boeren geen eten (roepen ze) dus ze zouden hun monopolie (als ze samenwerken) kun
Deze vergelijking raakt toch kant noch wal. Boeren die vanuit het buitenland naar hier zouden komen en hier willen werken, moeten gewoon ook de Belgische regelgeving naleven.Stel dat de realiteit van de boer de realiteit van werknemers van de NMBS was.
Alle treinconducteurs beslissen collectief dat ze vanaf morgen 400% opslag willen en leggen alle treinen in het land plat.
NMBS-top: Geen probleem. We halen over overnacht 1000 man uit Bangladesh en steken die zonder opleiden en minimale controle morgen op die treinen? Wat? Een Belg moet een opleiding volgen, regels kennen, belastingen betalen? Ah maar dat geldt alleen maar voor Belgische conducteurs.
Simplistische voorstelling maar de kern van de realiteit voor de Belgische boer.
Het huidige actuele probleem zit inderdaad grotendeels bij de veehouders maar we moeten toch erkennen dat er meerdere problemen zijn in de ganse landbouw. De ganse prijszetting is gewoon scheef. Het kan toch niet zijn dat een landbouwer voor de teelt van zaken als bvb prei 50 cent tot 80 cent krijgt per kg (gemiddelde prijs op de groenteveiling) terwijl de consument in de winkel daar 2 tot 3 euro voor betaalt, de landbouwer voor aardappelen tussen de 1 en 1.5 euro per 100kg (jawel je leest het goed, in aardappelen bepaald men de prijzen per 100kg, per kg zou te klein zijn om te onderhandelen want dan praat men over centiemen) terwijl je in de winkel promo's ziet van aardappelen 10kg voor 6.96 euro.Ik ga me hier niet populair maken, maar één ding wat ik niet zo vaak hoor is hoe verschillende takken van de landbouw disproportioneel problematisch zijn. Zijn wij hier niet te veel aan het focussen op de 'landbouwer' in het algemeen terwijl het echte probleem vooral bij de veehouder zit?
Onze veeteelt komt al decennia negatief in het licht. Is het geen dioxinecrisis of ziekte-uitbraak, dan wel de hormonenmaffia, schandalige dierenmishandeling, of overgebruik van antibiotica. Nu is duidelijk dat de veeteelt ook nog eens verantwoordelijk is voor een grote hoeveelheid klimaat -en milieu effecten. Bovendien neemt onze veeteelt per voedingscalorie véél meer ruimte in dan onze akkerbouw. Een niet-onbelangrijk argument als het gaat over strategische voedselvoorziening in een dichtbevolkt land.
Als je de som maakt, tel je eigenlijk niet veel redenen meer om die sector met een derde van het EU-budget in leven te houden. Is het niet logischer om boeren te ondersteunen die gewassen telen voor menselijke consumptie, dan om de draak die onze industriële veeteelt geworden is in stand te houden?
Ik ben voor alle duidelijkheid geen veganist of zelfs vegetariër. Ik ben wel iemand die zeer vaak plantaardig eet, en het vlees eerder houdt voor speciale gelegenheden. Als we met zijn allen eens de effectieve kost van een biefstuk uitrekenen inclusief alle externaliteiten zouden we misschien onze ogen opentrekken en vanzelf wat minder vaak vlees eten. Of is dat dan weer een aanval op de levensstijl van de gemiddelde middenklasser wiens fragiele staat we ten allen tijde moeten beschermen?
En we zouden vooral niet Alexander De Croo naar China sturen om daar onze EU-gesubsidieerde varkenspoten aan de man te brengen, want hoe ridicuul is het zelfs om netto-exporteur te zijn van een product dat ons milieu naar de kl*ten helpt?
Kan je voor elke sector doen hé.Stel dat de realiteit van de boer de realiteit van werknemers van de NMBS was.
Alle treinconducteurs beslissen collectief dat ze vanaf morgen 400% opslag willen en leggen alle treinen in het land plat.
NMBS-top: Geen probleem. We halen over overnacht 1000 man uit Bangladesh en steken die zonder opleiden en minimale controle morgen op die treinen? Wat? Een Belg moet een opleiding volgen, regels kennen, belastingen betalen? Ah maar dat geldt alleen maar voor Belgische conducteurs.
Simplistische voorstelling maar de kern van de realiteit voor de Belgische boer.
Daar dient CBAM toch voor?Rekenen de bedrijven het door, dan koopt de klant gewoon zijn product in China of Amerika. Zelfde product maar pakken goedkoper omdat die regels er niet zijn...
Is dat niet enkel voor cement, meststoffen, ijzer, electriteit, aluminium en waterstof?Daar dient CBAM toch voor?
De last bij het individu leggen vind ik eigenlijk fout. Politieke actie zou het speelveld gelijk moeten maken.Imo mogen we eens stoppen met hypocriet doen als samenleving en de daad bij het woord voegen, we hebben met zijn allen de mond vol van duurzaam, milieuvriendelijk, gezond .... terwijl als we spreken met onze portemonnee het omgekeerde zeggen.
Je spreekt zelf ook van 2030. Aanvankelijk zijn er een aantal sectoren die eerst starten, maar ik dacht dat het uiteindelijk ook voor de chemie ging gelden.Is dat niet enkel voor cement, meststoffen, ijzer, electriteit, aluminium en waterstof?
Is ook nog niet in voege dacht ik.
Die lage marges snap ik niet zo goed. Ze kunnen wel allemaal tezamen (knap!) wegen plat leggen. Maar allemaal tezamen de vraagprijs verhogen gaat niet. Waarom niet?
Deze vergelijking raakt toch kant noch wal. Boeren die vanuit het buitenland naar hier zouden komen en hier willen werken, moeten gewoon ook de Belgische regelgeving naleven.
In zoverre je doelt op goedkope import:
Voor zowat alle productiegoederen geldt momenteel al moordende concurrentie vanuit lagere loonlanden en landen met soepelere milieuregelgeving. Dit is niet eigen aan de landbouw. Maar landbouwers vertonen wel meer calimerogedrag.
Kan je voor elke sector doen hé.
Bij ons in de chemie is het exact hetzelfde. Europa heeft beslist dat de uitstoot 100x kleiner moet dan nu, in te gaan op 1jan 2030.
Voor ons bedrijf alleen al gaat het om investering van min 3miljoen, voor de cracker zou die investering 500miljoen kosten. Hierdoor maak je geen gram meer product en waarschijnlijk zelfs minder. Maar de kost is pakken hoger.
Rekenen de bedrijven het door, dan koopt de klant gewoon zijn product in China of Amerika. Zelfde product maar pakken goedkoper omdat die regels er niet zijn...
Ze moeten gewoon een 'best practice' evaluatie doen. Kost tov product tov milieu.
Laat ineos die nieuwe plant hier maken aan eventueel iets hogere uitstoot. Gaat voor de planeet en België veel beter zo zijn dan ze in China diezelfde neerzetten.
Akkoord hoor, ik ben ook niet van mening dat het individu dit individueel moet oplossen. Wat ik wel vind is dat het individu kleur moet bekennen en inzien dat wat men wil ook nadelen heeft en die moet ondergaan ipv die te willen verschuiven naar anderen. Want dat is wat je nu wel ziet. We willen x of y maar willen wel geen enkel nadeel van wat we willen.De last bij het individu leggen vind ik eigenlijk fout. Politieke actie zou het speelveld gelijk moeten maken.
Als ik in de supermarkt een keuze maak tussen een goedkoper en een duurder product wil ik dat het prijsverschil de kwaliteit van het product of de efficiëntie van de producent reflecteert, en niet een gamma aan ethische kwesties, loonslavernij, en milieuproblemen. Consumenten kunnen geen 3u per dag spenderen om alles te kopen in lijn met hun ideologie. En zelfs degenen die die moeite doen, kunnen de problemen vaak alleen maar verschuiven ipv te verminderen omdat zij de bron niet kunnen aanpakken. Zie bijvoorbeeld de palmoliekwestie. Palmolie is één van de meest efficiënte oliën om te produceren qua landgebruik, maar heeft een slechte reputatie door de enorme schaal waarop het geproduceerd wordt, en de schaalvergroting en monocultuur op sommige plekken die daarbij hoort. Als dat je echter motiveert om minder palmolie te gebruiken, is de kans groot dat je voor alternatieven kiest die nog een pak slechter zijn voor het milieu.
Je spreekt zelf ook van 2030. Aanvankelijk zijn er een aantal sectoren die eerst starten, maar ik dacht dat het uiteindelijk ook voor de chemie ging gelden.
Ik reageer nu op jou, maar het is eerder een algemene bedenking. Ook de overheid haalt aan dat een verkleining van de veestapel zowat de enige manier is om de stikstofuitstoot gevoelig te doen dalen. Persoonlijk ben ik ook te vinden voor minder vlees te eten, wat betekent dat de prijs omhoog kan en door kleinschaligheid ook de kwaliteit van het vlees en de levenskwaliteit van de dieren. Ik denk dat veel veehouders best wel kunnen leven met kleinschaligheid als ze daarmee niet tot de bedelstaf worden veroordeeld.Ik ga me hier niet populair maken, maar één ding wat ik niet zo vaak hoor is hoe verschillende takken van de landbouw disproportioneel problematisch zijn. Zijn wij hier niet te veel aan het focussen op de 'landbouwer' in het algemeen terwijl het echte probleem vooral bij de veehouder zit?
En dat probleem zit niet bij de landbouw alleen he. Kobalt, kleding, pakjesdiensten zijn bvb al 3 dingen die recent wel aangetoond hebben dat we in realiteit wel heel soepel zijn omtrent principes.Ik reageer nu op jou, maar het is eerder een algemene bedenking. Ook de overheid haalt aan dat een verkleining van de veestapel zowat de enige manier is om de stikstofuitstoot gevoelig te doen dalen. Persoonlijk ben ik ook te vinden voor minder vlees te eten, wat betekent dat de prijs omhoog kan en door kleinschaligheid ook de kwaliteit van het vlees en de levenskwaliteit van de dieren. Ik denk dat veel veehouders best wel kunnen leven met kleinschaligheid als ze daarmee niet tot de bedelstaf worden veroordeeld.
Maar, zoals anderen hier ook zeggen, de vraag van de consument is op dit moment helemaal niet zo. We willen veel vlees, en het mag niets kosten. Daar zal wel een evolutie gaande zijn, maar dan is die toch traag, en ik denk niet dat we snel op een punt zullen komen dat iedereen vlees als iets voor speciale gelegenheden ziet. Dus dan is de vraag volgens mij wel of het niet nog "wereldvreemder" (ik denk aan kritiek op o.a. het stikstofakkoord en hier ook de Green Deal) is om de veeteelt min of meer op te geven binnen België, of de EU. Want dan importeren we gewoon gigantische hoeveelheden vlees van buiten de EU, waardoor we meteen heel de kwaliteitscontrole op losse schroeven zetten (ik denk dat we daar "wat je zelf doet, doe je beter" wel mogen claimen).
De bevolking aanzetten tot minder vlees consumeren, ik ben voor, maar ik denk dat we ons daar geen illusies over moeten maken. Heel de evolutie sinds WOII was zowat dat we met de stijgende welvaart allemaal konden eten wat we wilden, en vlees niet langer luxe was. Natuurlijk heeft ons dat ingehaald, en zien we nu de gevolgen. Maar zoals bij alles ontbreekt bij de gemiddelde Belg een "sense of urgency", dus in een democratisch systeem geloof ik er niet snel in dat zo'n "basisfeit" van onze levensstijl snel zal worden ingeperkt.
Overigens is de veeteelt inderdaad dramatisch voor zowel klimaat (CO2) als milieu (NH3), maar het is niet of geïndustrialiseerd verbouwen van voedingsgewassen voor menselijke consumptie is zonder schandalen. De velden die na de zomer oranje kleuren van de roundup, om maar iets te noemen, zijn daar ook symptomatisch voor de clash tussen wat we van de boer eisen en wat we dan tolereren dat daarvoor gebeurt.
Klopt, het is vaak ook gewoon een beetje "don't ask, don't tell" IMO. Heel veel van onze huidige welvaart is gebaseerd op iemand of iets dat daarvoor wordt opgeofferd. Textiel en het idee van elk seizoen een nieuwe collectie uit te brengen (fast fashion) is inderdaad ook zoiets objectief absurd, waar we allemaal aan gewoon zijn geraakt.En dat probleem zit niet bij de landbouw alleen he. Kobalt, kleding, pakjesdiensten zijn bvb al 3 dingen die recent wel aangetoond hebben dat we in realiteit wel heel soepel zijn omtrent principes.