Landbouwprotesten

Mijn punt hier is dat 'het water aan de lippen staan' voor niemand een verschoningsgrond is om uit te steken wat er nu overal gebeurt. Blijkbaar hebben die mannen ook niets anders te doen gedurende x dagen. Niet meteen wat je verwacht van iemand die niet rond komt maar bon.
Ongetwijfeld wordt e.e.a. ook op de spits gedreven door sujetten die van keet schoppen een semi-professionele bezigheid hebben gemaakt en niets met de boerenstiel te maken hebben.

Hoe het zit met het afsluiten van wegen en kruispunten heb ik geen idee van. Maar ik weet wel dat mijn grootouders meldden dat dit vroeger ook gebeurde. dus meh.
Aan de andere kant moet je ook toegeven dat er op dit vlak met twee maten en twee gewichten wordt gemeten. Een paar jaar geleden heeft de politie een blokkade van de vakbonden op de Scheldelaan hardhandig opgebroken met het waterkanon terwijl de boeren gisteren slechts enkele honderden meters verder de noordlandbrug blokkeren en dat dit onder het toeziend oog van de politie gebeurd.
Hetzelfde met de militairen die men destijds heeft willen vervolgen voor kwaadwillige belemmering van het verkeer in de kennedytunnel. Nu mogen boeren dagen aan een stuk hele snelwegen blokkeren, waarbij er regelmatig schade aan het wegdek aangericht wordt en de politie staat erbij en kijkt er naar. Dit stond afgelopen week ook al ergens in een krant vermeld.

Zoals je opmerkt lijkt het er inderdaad op dat je meer gedaan krijgt naargelang je meer mankracht en meer (zwaar) materieel ter plaatste brengt.

Mijn punt hier is dat 'het water aan de lippen staan' voor niemand een verschoningsgrond is om uit te steken wat er nu overal gebeurt. Blijkbaar hebben die mannen ook niets anders te doen gedurende x dagen. Niet meteen wat je verwacht van iemand die niet rond komt maar bon.
Ongetwijfeld wordt e.e.a. ook op de spits gedreven door sujetten die van keet schoppen een semi-professionele bezigheid hebben gemaakt en niets met de boerenstiel te maken hebben.

Opnieuw als dat als individu is, dan heeft men geen verschoningsgrond. Als dat als groep is, dan is er wel een verschoningsgrond. Dat is nu eenmaal de macht van een groep...

Om het dan daarna ook nog eens te claimen dat ze maar gewoon stilletjes moeten zijn en wat harder werken als het water aan hun lippen staan, bij wijze tot ze erbij neervallen lijkt mij dan tegelijkertijd ook wel wat kort door de bocht. Dat dit hun werk niet gaat vooruithelpen dat zullen ze ook wel weten, maar aan de andere kant als ze niets doen... dan acht ik de kans aannemelijk dat er niets veranderd en ze nog harder gejost zijn. Zich laten horen en zich verenigen is dan ook met intentie om er op lange termijn beter uit te komen ten bate van de korte termijn. En persoonlijk als het water aan mijn lippen zou staan dan zou ik dat perfect begrijpen dan lijkt mij de lange termijn mijn laatste strohalm om energie uit te halen om die korte termijn extra moeite te doen.

Voor de rest lijkt het mij evident dat naast boeren die zich laten opnaaien en opjutten dat er daar ook gewoon mensen tussen zitten die elk moment aangrijpen om te rellen. Daarom dat het ook zo belangrijk is om hen te laten protesteren en dergelijke uitwassen erna ook te straffen. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze hun ongenoegen moeten kunnen uiten. Ook al heeft dat een negatieve impact op mijn leven. Ik moet er maar tegen kunnen en leren omgaan met het feit dat niet alles rond mij draait ;).

Aan de andere kant moet je ook toegeven dat er op dit vlak met twee maten en twee gewichten wordt gemeten. Een paar jaar geleden heeft de politie een blokkade van de vakbonden op de Scheldelaan hardhandig opgebroken met het waterkanon terwijl de boeren gisteren slechts enkele honderden meters verder de noordlandbrug blokkeren en dat dit onder het toeziend oog van de politie gebeurd.
Hetzelfde met de militairen die men destijds heeft willen vervolgen voor kwaadwillige belemmering van het verkeer in de kennedytunnel. Nu mogen boeren dagen aan een stuk hele snelwegen blokkeren, waarbij er regelmatig schade aan het wegdek aangericht wordt en de politie staat erbij en kijkt er naar. Dit stond afgelopen week ook al ergens in een krant vermeld.

Zoals je opmerkt lijkt het er inderdaad op dat je meer gedaan krijgt naargelang je meer mankracht en meer (zwaar) materieel ter plaatste brengt.
Zo werkt het nu eenmaal. Zeker in politiek gevoelige dossiers. In een regering zonder PS of SP maar vol met NVA, MR, OVLD,CDV lijkt het mij logischer dat er anders wordt opgetreden naar een vakbondactie dan als het zoals nu een regering met SP, PS,GROEN,ECOLO is en de vakbonden die acties zouden doen of met hen en CDV en het nu landbouwers zijn die dit doen. Zeker omdat CDV toch jaar en dag de partij voor hen is geweest en het zich echt niet kan permitteren om even te zeggen van pak ze maar hard aan. Zeker niet met verkiezingen die binnen dit en 6 maand in volle swing zijn. Als er nog 4-5 jaar zijn dan wordt er ook weer anders gereageerd.

Daarnaast spreekt het voor zich dat als de militairen een actie ondernemen en hiervoor tanks, een paar F16's (of toekomstig F35's), wat humvee's of andere gepantserde voertuigen inzetten om daarmee hun ongenoegen te tonen en blokkades op te werpen of over bepaalde gebouwen (senaat, rechtbank,...) te vliegen dat daar ook een heel andere reactie op komt dan als dat de jos en de juul van achter de hoek zijn of een paar gewone ambtenaartjes.
Dat lijkt mij nu echt niet raar.

En daarnaast hebben we geen idee van welke stappen men nog gaat nemen en boetes die klaar staan om uitgeschreven te worden eens de protesten wat zijn gaan liggen.

Zeg ik ook niet hé. Ik maak geen anti-boer statement. Wie de schoen past,...
Dat zeg ik ook niet hoor maar ik geloof toch dat de maatschappij "gijzelen" zoals de landbouw nu doet ook wel eens gedaan wordt door andere groepen. Truckers hebben begin de jaren 2000 dit ook wel enkele keren gedaan, vakbonden zijn daar ook niet vies van en er zullen er nog wel zijn die dat zouden durven doen als de pot overkookt.

Vooral dit zeker. Mssh raar om zeggen maar de landbouw heeft nu eenmaal het materieel om te strijden tegen agenten, politie kan het waterkanon meenemen maar dan brengt de landbouw ook drukspuiten mee en kunnen ze wat spelen tegen elkaar. Als je kijkt wat landbouwers uitgestoken hebben in Oekraiene met stukgeschoten russische tanks weet je gewoon dat ordediensten bitter weinig materieel hebben waarmee ze de landbouwers te baas kunnen. Dat is gewoon de realiteit.

Heeft er iemand een idee onder welke steen Demir gekropen is?
De voorbije maanden was ze niet weg te slaan uit de media i.v.m. stikstof/rode kaarten voor de boeren/... en nu is ze nergens te bespeuren.
Zwak, zeer zwak.
BDW heeft deze morgen -op de radio- de meubelen proberen te redden door te zeggen dat de boze boeren de oorzaak zeker niet bij de Vlaamse regering moeten zoeken, maar bij de anderen (uiteraard!), bij Europa.

Er werd hier reeds vermeld dat boeren investeerden in nieuwe technologieën om aan de vorige opgelegde normen te voldoen, maar dat ze daarmee dikwijls niet het gewenste resultaat haalden.
Waarom zou dat bij Ineos een ander verhaal zijn? Waarom zouden zij wel de juiste resultaten halen? Gaan ze dan ook een rode kaart bovenhalen?

En die Green Deal zoals @Vierkant aanhaalde is iets waar zowat elke mens wel wil aan meewerken, maar door de steeds veranderende regels en steeds duurdere prijzen niet meer kan betalen. Dat is bij de boeren zo, maar evengoed bij de rest van de bevolking.

De macht van het getal inderdaad.
Wat kan je doen als politie tegen 500 tractoren die het klaverblad blokkeren? Vrij weinig. Ja, je kan ze proberen tegenhouden met te dreigen van voertuigen aan te slaan maar dan is het hek helemaal van de dam en dat wil men koste wat het kost vermijden.

Heeft er iemand een idee onder welke steen Demir gekropen is?
De voorbije maanden was ze niet weg te slaan uit de media i.v.m. stikstof/rode kaarten voor de boeren/... en nu is ze nergens te bespeuren.
Zwak, zeer zwak.
BDW heeft deze morgen -op de radio- de meubelen proberen te redden door te zeggen dat de boze boeren de oorzaak zeker niet bij de Vlaamse regering moeten zoeken, maar bij de anderen (uiteraard!), bij Europa.

Er werd hier reeds vermeld dat boeren investeerden in nieuwe technologieën om aan de vorige opgelegde normen te voldoen, maar dat ze daarmee dikwijls niet het gewenste resultaat haalden.
Waarom zou dat bij Ineos een ander verhaal zijn? Waarom zouden zij wel de juiste resultaten halen? Gaan ze dan ook een rode kaart bovenhalen?

En die Green Deal zoals @Vierkant aanhaalde is iets waar zowat elke mens wel wil aan meewerken, maar door de steeds veranderende regels en steeds duurdere prijzen niet meer kan betalen. Dat is bij de boeren zo, maar evengoed bij de rest van de bevolking.

Wel ja dus de green deal moet getemperd worden. Het heeft geen nut ideologisch aan een te hoge snelheid te blijven veranderen als de schade daardoor veel duurder/lastiger is voor de bevolking dan de bespaarde global warming.

En de enige manier om Europa dat te doen dwingen inzien zijn grote protesten.

Er staan ons nog veel dingen te wachten met duurder wordende uitstootrechten, verbod op verbrandingswagens, verplichte dure renovaties, etc.. ik mag hopen dat door protesten, en daaruit volgende politiekers die een goede slag willen slaan, dat toch allemaal wat getemperd gaat worden.

Ik vind die plotse focus op de Green Deal nogal misplaatst. Het probleem dat boeren hebben rond lage prijzen, vrijhandelsakkoorden, veranderende wetten, ... Lijkt daar weinig mee te maken te hebben. Hell, zelfs de nationale invulling om tegen 2030 iets aan de stikstofuitstoot te doen is niet enkel op conto van de Green Deal te schrijven. Makkelijke boeman vooral.

Ik vind die plotse focus op de Green Deal nogal misplaatst. Het probleem dat boeren hebben rond lage prijzen, vrijhandelsakkoorden, veranderende wetten, ... Lijkt daar weinig mee te maken te hebben. Hell, zelfs de nationale invulling om tegen 2030 iets aan de stikstofuitstoot te doen is niet enkel op conto van de Green Deal te schrijven. Makkelijke boeman vooral.
En, (aanvulling), "Europa" zijn ook gewoon onze eigen ministers in de raad van de Europese Unie.

En, (aanvulling), "Europa" zijn ook gewoon onze eigen ministers in de raad van de Europese Unie.
Opnieuw, heel deze onvrede gaat gepaard met misinformatie. En kijk wie er ook iets te zeggen heeft:
Van waar zou het budget van die denktank komen?

Ik denk dat het echte probleem eigenlijk gewoon het marktmodel van de landbouw is. En als je dan beelden ziet van "toeleveranciers" van de landbouw die mee protesteren moet je goed beseffen dat het ook wel diegene zijn die mooie marges hebben aan de producten die ze aan de landbouw verkopen (zaken als voeders, sproeistoffen, kuntmeststoffen....) en er eigenlijk alle belang bij eennstatus quo hebben. Ik snap niet dat die landbouwers dat niet beseffen dat dat eigenlijk geen bondgenoot is die hun wil steunen maar gewoon een actor in het verhaal die geen omzet wil verliezen.

Opnieuw, heel deze onvrede gaat gepaard met misinformatie. En kijk wie er ook iets te zeggen heeft:
Van waar zou het budget van die denktank komen?
Lijkt em toch allemaal geen (Russisch) toeval te zijn. In een belangrijk verkiezingsjaar. Aan het begin van het 3e jaar oorlog.

Wel ja dus de green deal moet getemperd worden. Het heeft geen nut ideologisch aan een te hoge snelheid te blijven veranderen als de schade daardoor veel duurder/lastiger is voor de bevolking dan de bespaarde global warming.

En de enige manier om Europa dat te doen dwingen inzien zijn grote protesten.

Er staan ons nog veel dingen te wachten met duurder wordende uitstootrechten, verbod op verbrandingswagens, verplichte dure renovaties, etc.. ik mag hopen dat door protesten, en daaruit volgende politiekers die een goede slag willen slaan, dat toch allemaal wat getemperd gaat worden.
Liever opwarming van de aarde dus. De makkelijkste boeman is weer gevonden. Tja zo kom je ook geen stap verder.

Het gaat over een LOKAAL nitraatprobleem. Is iedereen blijven botsen of zo?

Ik vond Verlinden haar uitleg nog wel deftig in ‘de afspraak’. Kritiek over te weinig ingrijpen door de Politie mooi weerlegd, ze laat de inschatting over aan de veiligheidsdiensten die de ervaring hebben met ordehandhaving.

Laat nu ook de politiekers die het hardste roepen voor een sterker politieoptreden tegen de acties, net diegenen zijn die de politie hun budget en middelen jarenlang uitgehold hebben. Ironisch

Allez, Place Luxembourg kunnen ze ook voor een stuk gaan heraanleggen. Stenen uitgebroken, grasveld omgeploegd, bomen in de fik gezet,...

Moest het een pro-palestina betoging zijn of uberhaupt mensen met de verkeerde huidskleur, mensen zouden over elkaar struikelen om de strafste hyperbool te kunnen maken. Soit.

Vond het wel een interessant stuk van Dirk Draulans hier:
Zeker niet met alles eens maar ik pik er een aantal zaken uit.

- eens dat boeren dus wel een stuk meer mogen dan wat we van zo goed als om het even wie zouden tolereren. Voorbeelden genoeg in het artikel.
- eens dat de Boerenbond op zijn zachtst gezegd een dubieuze organisatie is die haar verantwoordelijkheid niet is nagekomen om de boeren te helpen een transitie te maken naar een model dat wél duurzaam is.

Daarna staan er wel wat vreemde dingen in het artikel vind ik.

- lijkt mij wel enorm gemakkelijk om te zeggen dat de boeren maar onder het juk van de Boerenbond moeten komen. Ik ken de details niet maar dat lijkt mij nu een organisatie die min of meer incontournable is als ge ergens wilt geraken.
- mega vreemd om een verband te trekken tussen overgewicht en dat we niet moeten vrezen voor voedseltekorten
- laatste alinea hoeft voor mij ook niet.

Het gaat over een LOKAAL nitraatprobleem. Is iedereen blijven botsen of zo?
Die verwarring tussen CO2 uitstoot die globaal het klimaat beïnvloedt en NH3/NOx dat plaatselijk op de natuur inwerkt snap ik ook niet goed.
Moest het een pro-palestina betoging zijn of uberhaupt mensen met de verkeerde huidskleur, mensen zouden over elkaar struikelen om de strafste hyperbool te kunnen maken. Soit.
Ik heb me ook al bedacht dat ik nog niemand (hier) heb horen verkondigen dat men met rubberen of echte kogels moet schieten.

Nu goed, Draulans zijn stuk is zoals je al aangeeft ook een grote provocatie die rare bochten maakt.

Dus de boeren zijn tegen regeltjes, wetgevingen en administratief werk? Zeer modale zaken hoor voor veel zelfstandigen 😁

Die lage marges snap ik niet zo goed. Ze kunnen wel allemaal tezamen (knap!) wegen plat leggen. Maar allemaal tezamen de vraagprijs verhogen gaat niet. Waarom niet?

Zonder boeren geen eten (roepen ze) dus ze zouden hun monopolie (als ze samenwerken) kunnen uitspelen.

Terug
Bovenaan