Landbouwprotesten

Ik pak er dit nu ook even uit.

Want toevallig fietste ik de helft van mijn schoolcarrière langs het punt waar het zwarte rioleringswater van een groot dorp ongezuiverd in een waterloop terecht kwam die recht de landbouwvelden inliep. Forse debieten. En stinken. Het was degoutant.

50 meter verder woont dan een boer die zijn mestput aan tig regels moet onderwerpen en vooral niet te dicht bij de waterloop mocht leggen, want er zou maar eens uitregening kunnen plaatsvinden van de mest in die prachtige waterloop.

En de VMM maar staaltjes komen nemen 200 meter verderop om te zien of de boeren wel braaf zijn geweest.
Opnieuw 0 cijfers en volledig op emotie spelen: het water stonk en de boer werd gepest met "tig" regels, dit alles 20 jaar geleden. Ok.

Hoe verhoudt de stikstofuitstoot van rioleringswater zich ten opzichte van dat van de landbouwsector/veehouderij? Komt dat in de buurt?
Ja, het is vast door die abstracte samenzweringstheorieën dat de rekeningen niet betaald kunnen worden op het einde van de maand.
Neen klopt, dat is omdat de EU iets heeft tegen de boeren zeker? Of was het Demir?
Inhoud?

discussie voeren we inhoudelijk, niet persoonlijk
Mooi de spanning opgebouwd met uw zogezegde inside information van uw vrouw, "Behind the scenes", maffiapraktijken, ... Om vervolgens niet verder te komen dan: "Ja, de boerenbond heeft echt financieel voordeel bij de schaalvergroting hoor!".

Wauw. Wat een maffiapraktijken zeg. In dezelfde maffiareeks als: "De Katholieke Universiteit Leuven ronselt studenten in Brugge en Gent want ze hebben voordeel bij schaalvergroting!". God, behoede ons.

Ik denk dat ik al kan raden op welk kabinet uw vrouw werkt. En dat verklaart ook uw ongeïnformeerde blinde politieke uitvallen.

Waarmee ik niet de grote verdediger van de boerenbond wil zijn overigens. Maar waarom antwoord je niet op mijn vraag? Waarom zou een boer blindelings luisteren naar de boerenbond als die laatste toch niet zijn belangen dient?

Dit toont perfect aan waarom uw mening zo irrelevant is as ever. Altijd luid over gevoelige topics en steeds valt uw onderbouwing terug op uw eigen mening en buikgevoel.

Het merendeel van de boeren eet uit de hand van de boerenbond en dat wordt ook stevig afgedwongen. Het is heel moeilijk om als onafhankelijke boer aan vergunning en leningen te raken zonder hulp van de boerenbond. Een onafhankelijke beroepsorganisatie met economische belangen? Dat is enkel en alleen de boerenbond. Ongezien in andere sectoren.

Of met geld zwaaien om mensen weg te pikken op kabinetten bij wijze van sabotage? Ja allemaal heel kooshere praktijken.

De grootste grap van dit forum zijn steeds de personen die zich boven de rest plaatsen maar zelf meermaals door de mand vallen als het aankomt op principes of ethiek. Salariswagens, opbrengsteigendommen,.. alle lastige topics kom je moord en brand schreeuwen en als puntje bij paaltje komt blijk je zelf overal van proberen graantjes mee te pikken. Geloofwaardigheid nul komma nul. Beetje het niveau van de Vlaams Belang stemmer die geen racist is want “ik heb wel een Turkse vriend”

De essentie blijft: onvrede mag maar steek is het hand in eigen boezem en kloot de algemene economie en burgers niet met illegale associale acties.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik pak er dit nu ook even uit.

Want toevallig fietste ik de helft van mijn schoolcarrière langs het punt waar het zwarte rioleringswater van een groot dorp ongezuiverd in een waterloop terecht kwam die recht de landbouwvelden inliep. Forse debieten. En stinken. Het was degoutant.

50 meter verder woont dan een boer die zijn mestput aan tig regels moet onderwerpen en vooral niet te dicht bij de waterloop mocht leggen, want er zou maar eens uitregening kunnen plaatsvinden van de mest in die prachtige waterloop.

En de VMM maar staaltjes komen nemen 200 meter verderop om te zien of de boeren wel braaf zijn geweest. Je verzint het niet.

Ja, het is vast door die abstracte samenzweringstheorieën dat de rekeningen niet betaald kunnen worden op het einde van de maand.
Gezien de wetgeving voor mestopslag maar sinds 2011 van kracht is geloof ik er de ballen vant dat jij in uw schoolcarriere langs een ongezuiverde waterloop fietste terwijl de boer al aan die strenge wetgeving onderworpen was.

gelieve posts niet zo te verknippen, en zeker niet om net nog een aanval erin te duwen
Kijk, als ik mensen/boeren zie afkomen met de CO2 uitstoot van de luchtvaartsector of -recent hier nog in een thread- artikels waar men claimt dat stikstof het probleem niet is, maar koolstof, dan krijg ik de indruk dat men ofwel niet weet waar het over gaat ofwel doelbewust het debat wil verzieken. Kies maar hé: is het kwaadaardig of onwetend?

Dat jij in je gewoonlijke stijl daar van maakt dat we denken dat al de boeren dommekloten zijn is voor jouw rekening. Wat ik wel weet is dat de kans dat tijdens zo'n massale protesten iedereen effectief weet waar het over gaat héél klein is. Net zoals tijdens andere betogingen zullen daar meer dan genoeg mensen rondlopen (of rondrijden met de tractor) voor verkeerde redenen of gewoon om de hoop te vullen.

Het is niet omdat vakbonden stakende mensen gewoon doorbetalen om te staken, dat zelfstandigen zoals boeren ook in die luxepositie zitten hé.

Die mensen houden nu al het hoofd niet boven water. Zowel financieel, als qua werkdruk. Als die mensen een hele dag uitrekken om te gaan protesteren, dan mag je er vanuit gaan dat dat niet voor hun plezier is.

Voor de rest zie ik van jou ook wat slogans natuurlijk: de boer als makkelijk slachtoffer en als het oorlog wordt zullen we wel spijt hebben. Allez, ik vind het tof dat jij zegt dat jij wel weet waar het over gaat hé, net zoals al de boeren volgens @w00tw00t, maar deel het dan eens met de slecht geïnformeerde dommekloten op dit forum hé. Want anders doe je gewoon waarvan je anderen beschuldigt, zever verkopen.

Slogans?! Hoeveel voorbeelden moet ik eigenlijk nog geven waar jij weigert op in te gaan?!

Ga er dan op in, of zwijg.

Hoeveel vlees hebben we in onze interne markt dat niet-EU is? Want jij lijkt dan toch een antwoord te kunnen geven op de hele discussie of we nu te veel vlees produceren of niet?

Irrelevante vraag. Want elke kilogram die niet aan dezelfde voorwaarden geproduceerd is, is er een teveel.

Idem met de stikstofproblematiek: hoeveel zou zo'n INEOS met hun kraker uitstoten, en hoe weegt dat economisch (werkgelegenheid) op tegenover de landbouwsector. Of beter, de veehouderij, want ik vermoed dat de fruitboeren in Limburg niet dezelfde problemen hebben?

1) Met de regels van de democratische rechtstaat valt niet te marchanderen op basis van economische meerwaarde.
2) Werkgelegenheid is een compleet nutteloze "meerwaarde" in een arbeidsmarkt waarin vooral een overaanbod is aan jobs.
3) Landbouw is een strategische sector. Dus kom van uw naïeve "altijd vrede"-roze wolkje af. Investeer in defensie. Stop met de landbouwsector te liquideren.
4) Ik zou nog wel de economische meerwaarde van de landbouwsector tegen een Ineos durven zetten hoor.

Want opnieuw: ik zie geen cijfers of harde argumenten. Wel veel bangmakerij (den oorlog) en emotie over hoe de boer (kregen die geen subsidies?) afziet in de EU en altijd naar achter wordt geschoven.

Ik heb iets sterker dan cijfers: logisch redeneervermogen met daaraan gekoppelde voorbeelden waar jij weigert op in te gaan.

Ken je zo sectoren waar er "een minimum" is aan overheidsinmening? Zeker als het gaat over voedsel lijkt me dat niet echt wenselijk.

Waarom wordt er dan geïmporteerd vanuit landen waar er amper regelgeving is om op onze markt te dumpen?

Dus, subsidies op 0 en ze verder gerustlaten en al de mest in de grond pompen die ze willen, en produceren zonder kwaliteitscontrole?

Ja, subsidies op 0 en eerlijke prijzen voor voedsel die in lijn liggen met alle opgelegde voorwaarden.

Kom, help al die misverstanden uit de wereld en informeer ons.

Ik doe het constant. Je moet alleen nog willen luisteren.

Het is niet omdat vakbonden stakende mensen gewoon doorbetalen om te staken, dat zelfstandigen zoals boeren ook in die luxepositie zitten hé.

Die mensen houden nu al het hoofd niet boven water. Zowel financieel, als qua werkdruk. Als die mensen een hele dag uitrekken om te gaan protesteren, dan mag je er vanuit gaan dat dat niet voor hun plezier is.
Maar ik zeg niet dat het voor hun plezier is, ik betwijfel enkel dat iedereen daar staat omdat ze weten waar het over gaat. Hier wordt door o.a. jou gedaan alsof die mensen wel allemaal 100% gelijk moeten hebben want ze verliezen loon als ze gaan protesteren zeg. Zo kan je van VOKA ook altijd de ultieme waarheid verwachten.
Slogans?! Hoeveel voorbeelden moet ik eigenlijk nog geven waar jij weigert op in te gaan?!

Ga er dan op in, of zwijg.
Ja mijnheer mac, ik zal zwijgen als het jou niet aanstaat. De zoon van boeren was het zeker hé, kan natuurlijk enkel maar de juiste en logische mening geven.
Irrelevante vraag. Want elke kilogram die niet aan dezelfde voorwaarden geproduceerd is, is er een teveel.
Zever om niet te moeten antwoorden, met andere woorden.
1) Met de regels van de democratische rechtstaat valt niet te marchanderen op basis van economische meerwaarde.
2) Werkgelegenheid is een compleet nutteloze "meerwaarde" in een arbeidsmarkt waarin vooral een overaanbod is aan jobs.
3) Landbouw is een strategische sector. Dus kom van uw naïeve "altijd vrede"-roze wolkje af. Investeer in defensie. Stop met de landbouwsector te liquideren.
4) Ik zou nog wel de economische meerwaarde van de landbouwsector tegen een Ineos durven zetten hoor.
1) niet bewezen, zie ander topic waar je het uithangt.
2) nogal een makkelijke stelling, we hebben jobs genoeg en geen nood aan verder investeringen (buiten de landbouwsector)
3) ik zit niet op een naïeve wolk, bedankt voor de persoonlijke aanval, ik heb je gevraagd hoe het zit met onze overproductie of net voedseltekort en je antwoordt niet.
4) de vraag lijkt me niet gaan tussen heel de landbouwsector en INEOS, of gaat heel de landbouwsector (groenten- en fruittelers) instorten? Verder is wat jij durft niet zo relevant.
Ik heb iets sterker dan cijfers: logisch redeneervermogen met daaraan gekoppelde voorbeelden waar jij weigert op in te gaan.
Ah, de onfeilbare logica van jou, gebruikt in elke discussie waar voor iets tastbaars gevraagd wordt. Ik noteer dus 0.
Waarom wordt er dan geïmporteerd vanuit landen waar er amper regelgeving is om op onze markt te dumpen?
Opnieuw: hoe groot is dit probleem net? En wordt dat niet aangepakt? En vooral: wat is het punt, dat we voor onze eigen boeren ook maar niet te veel moeten eisen?
Ja, subsidies op 0 en eerlijke prijzen voor voedsel die in lijn liggen met alle opgelegde voorwaarden.
Awel, we gaan eens akkoord. Doen, zou ik zeggen.
Ik doe het constant. Je moet alleen nog willen luisteren.
"Het is zo want ik werk volgens logica" is geen argument, cijfers, gestaafd door enige geloofwaardige bronnen zijn dat wel. Dus geen onzin over hoe de ander een vredelievende hippie is en jij langs een stinkende beek reed 20 jaar geleden. Enfin ja, spijtig dat het altijd zo moet gaan, want je zult er effectief wel wat van weten als boerenzoon. Of dat daarom de algemene waarheid is, is wat anders. En of mensen na het lezen van jouw betoog meer of minder sympathie hebben voor de boerenstiel lijkt me ook een open vraag.

EDIT: ik realiseer me dat we zo weer in een nutteloze discussie gaan geraken die weinig bijbrengt, en ik zie dat het al voor een ban heeft gezorgd, dus ik ga er ook niet meer op in, er zullen hier wel mensen effectief iets kunnen bijbrengen.

Laatst bewerkt:
Als A verwaarloosbaar is ten opzichte van B is het wel logisch dat B gereglementeerd is natuurlijk. Verder alle begrip voor de individuele boer die zich "gepakt" voelt hoor. Maar als je uitzoomt zie ik bij wel meer grote dossiers, inzake milieu maar ook klimaat, dat er ergens klappen zullen moeten vallen.

Dus dan lijkt het wel dat je naar meer moet kijken dan die individuele boeren. Maar opnieuw: dan kom je dus bij een hoop mist en emotie over wanneer het oorlog gaat worden en of we al dan niet gaan verhongeren. Moeten ze dan gewoon meer gecompenseerd worden omdat hun bedrijf moet sluiten? Of is dat een strategische blunder van jewelste? Heeft landbouw (veehouderij) op een winstgevende schaal een plaats in Vlaanderen en willen we daar (nog) wat natuur voor opofferen?

Allez, ik weet het niet. Ik heb gewoon heel sterk moeite met gewoon alles te geloven dat van één kant komt (EU of landbouwsector).

Wel ik denk dat de overheid net tekort schiet als het gaat over bewijzen leveren voor het verschil in reglementering tussen A en B. Boeren die ik ken hebben geen inzicht in de manier waarop hun stikstofuitstoot wordt berekend. Dat zit (letterlijk) in excelbestandjes op het kabinet van Demir en wanneer de boeren vragen achter de exacte formulering wordt hen dat niet medegedeeld. Dat werkt het "gepakte" gevoel wel in de hand.

Maar wat voor mij een veel belangrijkere discussie is is die van prijszetting. Een tijdje terug kreeg een boer 90 cent voor een kilo spek. Die kilo kost (na verwerking) 16 euro in de Carrefour. Ja, er zijn kosten. Maar niet van die orde. Als een boer een eerlijke prijs krijgt voor z'n koe kan hij er misschien 10 keer minder houden en toch goed z'n boterham verdienen. Iets waar iedereen in onze maatschappij volgens mij recht op heeft.

De verantwoordelijkheid van de distributie en de warenhuizen is in dit dossier iets wat amper naar boven komt maar waar volgens mij wel een oplossing ligt.

Boeren houden graag vast aan calimero gedrag. De regeldrift is er volgens mij wel voor elke sector hoor.

De stikstofuitstoot van industrie en transport is de laatste decennia enorm gedaald, met dank aan allerhande verplichtingen die hen werden opgelegd. In de landbouw is er eerder een status quo, alleszins geen daling van stikstofuitstoot. Er zijn landbouwers weliswaar ook strenge maatregelen opgelegd, maar die werden in het verleden steeds als pasmunt gebruikt voor schaalvergroting. Resultaat zijn onverantwoorde dieronvriendelijke vleeveefabrieken vol antibiotica.

Wel vind ik dat ze een eerlijke prijs verdienen voor hun producten, dus op dat vlak heb ik wel begrip voor hun onvrede.

De stikstofuitstoot in de transport is nog nooit gedaald en is dit jaar het hoogste wat ze ooit geweest is. De industrie maakt wel werk van een uitstootvermindering maar de vraag is hoe vergelijkbaar dat is. Is het echt eerlijk om de technische mogelijkheden van een hoogtechnologische multinational zoals BASF te gaan vergelijken met die van individuele boeren. Ik vind van niet.

Ik heb al op verschillende erven gestaan in Vlaams-Brabant en nergens heb ik dingen gezien die op vleesveefabrieken gelijken. Ik vind zo'n opmerkingen eigenlijk aanstotelijk. Er wordt inderdaad antibiotica gebruikt om zieke dieren te genezen, dat klopt. Een bio-boer mag dat niet. En dus mag een koe die zich gesneden heeft aan de draad sterven van de infectie die ze oploopt. Is dat dan beter dierenwelzijn?

Wel ik denk dat de overheid net tekort schiet als het gaat over bewijzen leveren voor het verschil in reglementering tussen A en B. Boeren die ik ken hebben geen inzicht in de manier waarop hun stikstofuitstoot wordt berekend. Dat zit (letterlijk) in excelbestandjes op het kabinet van Demir en wanneer de boeren vragen achter de exacte formulering wordt hen dat niet medegedeeld. Dat werkt het "gepakte" gevoel wel in de hand.

Maar wat voor mij een veel belangrijkere discussie is is die van prijszetting. Een tijdje terug kreeg een boer 90 cent voor een kilo spek. Die kilo kost (na verwerking) 16 euro in de Carrefour. Ja, er zijn kosten. Maar niet van die orde. Als een boer een eerlijke prijs krijgt voor z'n koe kan hij er misschien 10 keer minder houden en toch goed z'n boterham verdienen. Iets waar iedereen in onze maatschappij volgens mij recht op heeft.

De verantwoordelijkheid van de distributie en de warenhuizen is in dit dossier iets wat amper naar boven komt maar waar volgens mij wel een oplossing ligt.
Dat is inderdaad geen manier om beleid te voeren, en terechte kritiek. Allezja, ik wil best geloven in experts ter zake, maar als je natuurlijk niets openbaar maakt schiet je in je eigen voet op vlak van geloofwaardigheid.

Prijszetting, daar kan ik enkel maar volledig mee akkoord gaan. De rol van de grote spelers in de prijs van veel voedingswaren wordt vaak over het hoofd gezien, en zij hebben ook gewoon de macht om goederen uit de rekken te laten als de prijs hen niet aanstaat. Het is dan ook geen wonder dat er nogal wat boeren zijn die ook kleinschalig rechtstreeks aan de consument verkopen. Maar bij dat laatste heeft de consument dan het gevoel een beter product te krijgen veelal, terwijl als de prijzen in de supermarkt stijgen men veel minder snel akkoord zal gaan. Het is ook niet eenvoudig daarop in te grijpen vanuit de overheid denk ik, al mag men het voor mijn part zeker proberen.

Aan de andere kant, ook de meeste slagerijen zijn de voorbije decennia uit ons straatbeeld verdwenen. Moest je enorme marges hebben op het verkopen van vlees aan consumenten zou dat ook niet gebeurd zijn. Ik denk dat er nogal onderschat wordt hoeveel kosten er kruipen in het verschil tussen een koe verkopen en porties van een paar honderd gram aan individuele klanten verkopen. Het is zeker waar dat distributie en warenhuizen hard onderhandelen (en de voedselverwerkende nijverheid, want boeren leveren niet zo vaak rechtstreeks aan grootwarenhuizen), en dat omdat landbouwers een hele hoop kleine en onafhankelijke spelers zijn, ze in zo'n onderhandeling prijsnemers zijn maar het is niet alsof de grootwarenhuizen nu gekend staan als bedrijven met grote marges, die moeten het vooral hebben van lage marges maar grote volumes.

Laatst bewerkt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/29/landbouw-hoe-gaat-het-ermee-cijfers/ interessant artikel die toch wel aantoont dat de problemen niet voor elke tak van de landbouw gelijk zijn.
Ik stel me toch enkel de vraag of in het geval van de veeteelt daar ook niet veel slechte bedrijfsvoering bij zit. Zo kan je aan geen enkele zelfstandige gaan uitleggen dat je jaren aan een stuk blijft met verlies werken, op een gegeven moment is het toch op. Ook zie je vanuit de veeteelt toch ook weinig initiatief om de zaken anders te gaan aanpakken. Zo zie je bijvoorbeeld bij de slagerij allerlei "exotische" runderrassen waar men top dollar voor vraagt maar als je dan aan uw slager vraagt uit welk land dit komt moet je vaststellen dat de meeste van deze rassen import zijn. Waarom springen veeteler niet in dat gat van die vraag, waarom kweekt men niet wat meer wat de markt wil?
Feit blijft dat de druk op de veehouderij ook grotendeels komt door de doorgedreven industrialisering, (https://www.landbouwleven.be/12653/...blijft-groeien-terwijl-andere-markten-krimpen ). Ik denk dat we ons ook eens de vraag moeten stellen of deze doorgedreven industrialisering wel wenselijk is en zo ja, of de de landbouwsubsidies dan niet meer moeten aanwenden om bedrijven die daardoor getroffen worden te helpen een omslag te maken naar andere activiteiten of teelten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/29/landbouw-hoe-gaat-het-ermee-cijfers/ interessant artikel die toch wel aantoont dat de problemen niet voor elke tak van de landbouw gelijk zijn.
Ik stel me toch enkel de vraag of in het geval van de veeteelt daar ook niet veel slechte bedrijfsvoering bij zit. Zo kan je aan geen enkele zelfstandige gaan uitleggen dat je jaren aan een stuk blijft met verlies werken, op een gegeven moment is het toch op. Ook zie je vanuit de veeteelt toch ook weinig initiatief om de zaken anders te gaan aanpakken. Zo zie je bijvoorbeeld bij de slagerij allerlei "exotische" runderrassen waar men top dollar voor vraagt maar als je dan aan uw slager vraagt uit welk land dit komt moet je vaststellen dat de meeste van deze rassen import zijn. Waarom springen veeteler niet in dat gat van die vraag, waarom kweekt men niet wat meer wat de markt wil?
Feit blijft dat de druk op de veehouderij ook grotendeels komt door de doorgedreven industrialisering, (https://www.landbouwleven.be/12653/...blijft-groeien-terwijl-andere-markten-krimpen ). Ik denk dat we ons ook eens de vraag moeten stellen of deze doorgedreven industrialisering wel wenselijk is en zo ja, of de de landbouwsubsidies dan niet meer moeten aanwenden om bedrijven die daardoor getroffen worden te helpen een omslag te maken naar andere activiteiten of teelten.

Ik wil dit toch even nuanceren. de veeteelt sector is een heel grote sector, met elk zijn eigen voordelen en problematieken. bepaalde sectoren (melkvee, vleeskippen) draaien vrij goed, en zelf in de mindere sectoren (varkensvlees) is er een percentage van goede bedrijven die hun boterham kunnen verdienen. Waar ik je wel gelijk in geef is de quote ivm vleesvee (runderen) is een sector die al zeker 10 jaar met zwaar verlies draait, dus het is onbegrijpelijk dat ze enerzijds geen andere rassen proberen kweken, of anderzijds gewoon stoppen. Vleesveeboeren zijn in regel veel kleinschaliger (of gewoon een zijtak van hun bedrijf), dus dit zou eenvoudiger moeten zijn dan in sommige andere sectoren.

Het probleem is wel dat de onderlaag (qua prestaties) harde werkers zijn, maar niet mee ge-evolueerd zijn naar de 21ste eeuw. Het zijn geen managers die er voor kunnen zorgen dat hun bedrijf efficient en zonder grote problemen draait en winst haalt

In verband met verandering/runderrassen: ik vermoed dat dat deels know-how is die je van voorgangers hebt gekregen en deels ook opbrengst. Zo'n Belgisch Wit-Blauw brengt veel vlees op zover ik weet, zeker de dikbillen. Dat geeft ook vrij mager vlees, wat de Belgische consument graag heeft (IMO onbegrijpelijk maar kom). Zo maak je een eerder beperkte oppervlakte waarschijnlijk wel winstgevend. Problemen met inseminatie en kalveren horen dan bij de zorg.

Als je dan kijkt naar veel van die andere rassen is die hogere prijs denk ik toch vaak gelinkt aan tragere groei en meer vrij rondlopen, wat in Vlaanderen denk ik moeilijker is. Natuurpunt werkt bv. met Galloway-runderen om bepaalde gebieden te begrazen, want heel flexibel en die trekken hun plan, maar voor intensieve veeteelt zal dat vermoedelijk een minder effectief ras zijn. Tegen zo'n Argentijnse boer die hectaren en hectaren heeft om runderen op te zetten moet je dan niet concurreren met een ras met gelijke opbrengst denk ik (los van verschillen in kwaliteitseisen die hier ook werden aangehaald).

Ik denk ook wel dat er een argument te maken is voor minder intensieve veeteelt, gekoppeld aan (sterk) hogere prijzen voor vlees die ook de producent bereiken. Dat lijkt me ook te kaderen in zowat elke maatschappelijke ontwikkeling. Zelf denk ik ook wel dat minder vlees eten, en dan meer betalen voor "goed" vlees een mooie ontwikkeling is.

Laatst bewerkt:
Het is een extreem complex dossier met oneindig veel variabelen.

Pragmatisch het bekijken zijn er wel enkele kernpunten, mits we het binnen het vacuum houden van ons eigen land:
- In ons Belgenland is de landbouwgrond extreem duur in vergelijking met concurrerende landen
- Onze loonkost zit bij de hoogste in de wereld
- Op vlak van energie is onze kost ook buitensporig hoog

Alleen al deze 3 punten maken landbouw hier een zeer moeilijk verhaal. Concurreren met buurlanden is vanuit economisch standpunt gewoon idioot en geen enkele slimme ondernemer zou zijn geld steken in generische agricultuur hier, met uitzondering van enorm gespecialiseerde of hoogtechnologische zaken.
Boeren zijn vaak bedrijven die van generatie op generatie over gaan. Echter evolueert de markt. Het is dus een kwestie van businessmodel aanpassen of ten onder gaan. Dat is hoe het in ELKE sector werkt, echter moeten we plots extreem empatisch zijn als het om de boeren gaat maar niet om bijvoorbeeld de tientallen onafhankelijke computerwinkels die sinds begin de jaren 2000 als bosjes gevallen zijn. You adapt or get eaten. Dat is nu eenmaal economie. Een echt slimme boer, die een bedrijf wil runnen, die koopt landbouwgrond in landen waar de overhead laag is (loon, stroom, grondprijzen) en voert dit in naar Belgie. DAT is ondernemerschap. Ter plaatse blijven trappelen en altijd een andere uw problemen laten oplossen is in a way zelfs mismanagement. Er is een OVERSCHOT aan voedselproductie in Belgie, daarom dat er ook zoveel export is. Noem mij 1 sector waar overproductie als resultaat heeft gezonde marges voor de producten? Basic vraag/aanbod verhaal.

Je zit met een subsidieverhaal, boerenbond, economische standpunten, concurrentiestrijd, stikstof, ...
Het probleem is dat als je in 1 van bovenstaande punten een brandje blust, er steeds ergens anders een vuurtje ontstaat en je dus in een vicieuze cirkel zit waarbij je no matter what solution, ALTIJD een bepaalde groep gaat schofferen.

Daarom is het ook logisch dat je, mijn inziens, pragmatisch en objectief gaat kijken naar de kernpunten: is landbouw economisch haalbaar? Welke aspecten zijn haalbaar? Welke zaken besteden we beter uit (import)? etc
Echter zitten hier dan ook weer bepaalde variabelen in waar we geen controle over hebben: de invoer van het vlees, welke kwaliteit is dat dan? Wij produceren hier duur stikstof arm vlees, gaat de koe die hier verdwijnt dan niet gewoon verschijnen bij boeren waar er geen zware stikstof regels zijn en dus weer nefast voor de natuur en het doel voorbij schietend?

Dat is net het probleem. Dit is een GLOBAAL probleem. We slagen er al niet in dit op nationaal niveau op te lossen, laat staan op Europees niveau. Daarvoor moet het hele systeem van de voedselbevoorading worden omgevormd en dat gebeurt niet op 1-2-3 of binnen een enkele verkiezingstermijn.

Dat is de gezond verstand benadering en een meer eerlijk beeld van de realiteit in tegenstelling tot het roepen van geen eigen voedsel meer terwijl we 80 percent naar buiten duwen voor export in concurrentie met landen die dit veelvouden goedkoper kunnen produceren. En verder maar roepen dat ze geen eerlijke prijs krijgen voor de producten. No shit sherlock.

Laatst bewerkt:
In verband met verandering/runderrassen: ik vermoed dat dat deels know-how is die je van voorgangers hebt gekregen en deels ook opbrengst. Zo'n Belgisch Wit-Blauw brengt veel vlees op zover ik weet, zeker de dikbillen. Dat geeft ook vrij mager vlees, wat de Belgische consument graag heeft (IMO onbegrijpelijk maar kom). Zo maak je een eerder beperkte oppervlakte waarschijnlijk wel winstgevend. Problemen met inseminatie en kalveren horen dan bij de zorg.

Als je dan kijkt naar veel van die andere rassen is die hogere prijs denk ik toch vaak gelinkt aan tragere groei en meer vrij rondlopen, wat in Vlaanderen denk ik moeilijker is. Natuurpunt werkt bv. met Galloway-runderen om bepaalde gebieden te begrazen, want heel flexibel en die trekken hun plan, maar voor intensieve veeteelt zal dat vermoedelijk een minder effectief ras zijn. Tegen zo'n Argentijnse boer die hectaren en hectaren heeft om runderen op te zetten moet je dan niet concurreren met een ras met gelijke opbrengst denk ik (los van verschillen in kwaliteitseisen die hier ook werden aangehaald).
Het zal inderdaad op het einde van de rit niet zoveel kg's opbrengen maar het heeft ook wel een lagere kostprijs (geen aankoop van krachtvoer, niet voor ieder kalf die ter wereld komt een keizersnede moeten uitvoeren, minder gebruik van geneesmiddelen) . Volgens mij zitten daar wel mogelijkheden mits men dit ook gaat ondersteunen met gericht beleid en subsidie om die omslag te maken. Zo zou men gerust de importheffingen van niet Europees vlees kunnen verhogen maar dan moet je ook zorgen dat het alternatief beschikbaar is aan de aanbodzijde. Ik heb wat de indruk dat men de Europese regelgeving gewoon wijzigt maar niet de mechanismen die ons in de huidige situatie gebracht hebben meewijzigen. Waarom moet natuurpunt zelf Galloway runderen gaan houden om bepaalde gebieden te bedrazen? Waarom voorziet men niet wanneer men bepaalde gebieden terug natuur wil maken dat de landbouw deze gebieden niet kan gebruiken voor niet-intensieve veeteelt. Imo zouden natuurpunt, ANB en landbouw gerust naast elkaar kunnen staan ipv continue lijnrecht tegenover elkaar.

Ik denk dat een deel van het 'probleem' er hem in zit dat boeren en veetelers identitaire beroepen zijn die vaak van generatie op generatie worden doorgegeven. Dat is niet zomaar een beroep, dat is een hele identiteit en manier van leven van vaak een hele familie. Puur in zakelijke logica zit er geen verschil in een boer die failliet gaat of een omslag moet maken, maar op menselijk vlak ligt dat toch wel moeilijker. Iets anders proberen wanneer je van kinds af aan in het bedrijf hebt gestaan, wanneer het familiebedrijf van meerdere generaties bij jou eindigt, ... dat zijn redenen waarom boeren koppig voortploegen, en waarom ze bepaalde zaken ook gewoon persoonlijker opnemen. Je raakt niet alleen aan heel hun hebben en houden, maar aan heel hun leven, identiteit en geschiedenis.

In de veeteelt heb je dan ook nog de problematiek dat veel veetelers verplicht gigantische investeringen hebben gedaan in technologie die achteraf gezien vaak niet of nauwelijks doet wat het beloofde:
Gecombineerd met regels die steeds strenger worden of veranderen en het feit dat er al jaren gigantische rechtsonzekerheid is over vergunningen door het uitblijven van een deftig, juridisch waterdicht stikstofakkoord, is het voor veel veetelers echt wel heel erg moeilijk. Damned if you do, damned if you don't. Terugschalen naar kleinere kuddes is ook onmogelijk, zolang er geen deftige, eerlijke prijzen worden betaald. De huidige geopolitieke situatie doet daar ook geen deugd aan, met exportlocaties die wegvallen of moeilijker worden.

Ik ken nu toevallig vrij goed twee veetelers die op wetenschappelijke, en eentje op echt industriële, wijze werken en die boeren redelijk goed, maar zelfs die lopen over van frustraties.

Ik denk dat een deel van het 'probleem' er hem in zit dat boeren en veetelers identitaire beroepen zijn die vaak van generatie op generatie worden doorgegeven. Dat is niet zomaar een beroep, dat is een hele identiteit en manier van leven van vaak een hele familie. Puur in zakelijke logica zit er geen verschil in een boer die failliet gaat of een omslag moet maken, maar op menselijk vlak ligt dat toch wel moeilijker. Iets anders proberen wanneer je van kinds af aan in het bedrijf hebt gestaan, wanneer het familiebedrijf van meerdere generaties bij jou eindigt, ... dat zijn redenen waarom boeren koppig voortploegen, en waarom ze bepaalde zaken ook gewoon persoonlijker opnemen. Je raakt niet alleen aan heel hun hebben en houden, maar aan heel hun leven, identiteit en geschiedenis.

In de veeteelt heb je dan ook nog de problematiek dat veel veetelers verplicht gigantische investeringen hebben gedaan in technologie die achteraf gezien vaak niet of nauwelijks doet wat het beloofde:
Gecombineerd met regels die steeds strenger worden of veranderen en het feit dat er al jaren gigantische rechtsonzekerheid is over vergunningen door het uitblijven van een deftig, juridisch waterdicht stikstofakkoord, is het voor veel veetelers echt wel heel erg moeilijk. Damned if you do, damned if you don't. Terugschalen naar kleinere kuddes is ook onmogelijk, zolang er geen deftige, eerlijke prijzen worden betaald. De huidige geopolitieke situatie doet daar ook geen deugd aan, met exportlocaties die wegvallen of moeilijker worden.

Ik ken nu toevallig vrij goed twee veetelers die op wetenschappelijke, en eentje op echt industriële, wijze werken en die boeren redelijk goed, maar zelfs die lopen over van frustraties.
Volgens mij nu ook iets dat niet exclusief voor de landbouw is natuurlijk. Menig bedrijfsleider, kleine zelfstandige of werkmens is een vat vol frustratie door de huidige gang van zaken.

Als je dan gisteren deze man zag in de zevende dag (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/28/de-zevende-dag-boze-boeren-minister-brouns/ ) denk je toch gewoon van ik begrijp je volledig. Alsof velen hier wel nog weten op wie stemmen terwijl we allen onze eigen problematieken hebben.

Het is een extreem complex dossier met oneindig veel variabelen.

Pragmatisch het bekijken zijn er wel enkele kernpunten, mits we het binnen het vacuum houden van ons eigen land:
- In ons Belgenland is de landbouwgrond extreem duur in vergelijking met concurrerende landen
- Onze loonkost zit bij de hoogste in de wereld
- Op vlak van energie is onze kost ook buitensporig hoog

Alleen al deze 3 punten maken landbouw hier een zeer moeilijk verhaal. Concurreren met buurlanden is vanuit economisch standpunt gewoon idioot en geen enkele slimme ondernemer zou zijn geld steken in generische agricultuur hier, met uitzondering van enorm gespecialiseerde zaken.
Boeren zijn vaak bedrijven die van generatie op generatie over gaan. Echter evolueert de markt. Het is dus een kwestie van businessmodel aanpassen of ten onder gaan. Dat is hoe het in ELKE sector werkt, echter moeten we plots extreem empatisch zijn als het om de boeren gaat maar niet om bijvoorbeeld de tientallen onafhankelijke computerwinkels die sinds begin de jaren 2000 als bosjes gevallen zijn. You adapt or get eaten. Dat is nu eenmaal economie.
Specifiek nu hierop, is landbouw dan zo eenvoudiger in onze buurlanden? Grondprijs kan ik in Duitsland of Frankrijk nog zien, maar loonkost en energiekost gaat toch ook geen groot verschil geven? Als je het artikel van Nestorius leest lijkt het toch of er zijn wel wat takken van de landbouwsector die het hier wel ok doen?
Je zit met een subsidieverhaal, boerenbond, economische standpunten, concurrentiestrijd, stikstof, ...
Het probleem is dat als je in 1 van bovenstaande punten een brandje blust, er steeds ergens anders een vuurtje ontstaat en je dus in een vicieuze cirkel zit waarbij je no matter what solution, ALTIJD een bepaalde groep gaat schofferen.

Daarom is het ook logisch dat je, mijn inziens, pragmatisch en objectief gaat kijken naar de kernpunten: is landbouw economisch haalbaar? Welke aspecten zijn haalbaar? Welke zaken besteden we beter uit (import)? etc
Echter zitten hier dan ook weer bepaalde variabelen in waar we geen controle over hebben: de invoer van het vlees, welke kwaliteit is dat dan? Wij produceren hier duur stikstof arm vlees, gaat de koe die hier verdwijnt dan niet gewoon verschijnen bij boeren waar er geen zware stikstof regels zijn en dus weer nefast voor de natuur en het doel voorbij schietend?

Dat is net het probleem. Dit is een GLOBAAL probleem. We slagen er al niet in dit op nationaal niveau op te lossen, laat staan op Europees niveau. Daarvoor moet het hele systeem van de voedselbevoorading worden omgevormd en dat gebeurt niet op 1-2-3 of binnen een enkele verkiezingstermijn.

Dat is de gezond verstand benadering en een meer eerlijk beeld van de realiteit in tegenstelling tot het roepen van geen eigen voedsel meer terwijl we 80 percent naar buiten duwen voor export in concurrentie met landen die dit veelvouden goedkoper kunnen produceren. En verder maar roepen dat ze geen eerlijke prijs krijgen voor de producten. No shit sherlock.
Klopt, maar de stikstofproblematiek is een lokaal probleem hé. Smeer de stikstofproductie van zo'n intensief runderbedrijf uit over een veelvoud van de oppervlakte en dat gaat waarschijnlijk al niet zo'n probleem zijn als hier, waar zowel landbouw als industrie veelal op een zakdoek groot gebied al hun uitstoot realiseren.

Natuurlijk is het een globaal probleem, deel van dat krachtvoer voor onze BWB-runderen komt ook gewoon uit o.a. Brazilië waar ze daarvoor het regenwoud kappen zover ik weet.

Dit is exact wat ik bedoel en ook deel van de essentie. Niet zoals Mac-BC zegt iedereen die denkt domme boerkes maar misplaatst sentiment. Je moet mee evolueren of je gaat ten onder. Vroeger deed de hoefsmid gouden zaken maar ik zou toch liever autobanden verkopen dan hoeven smeden tegenwoordig.

Dit is exact wat ik bedoel en ook deel van de essentie. Niet zoals Mac-BC zegt iedereen die denkt domme boerkes maar misplaatst sentiment. Je moet mee evolueren of je gaat ten onder. Vroeger deed de hoefsmid gouden zaken maar ik zou toch liever autobanden verkopen dan hoeven smeden tegenwoordig.

Ik ben het eens met je, maar dan moet er wel een goed kader gemaakt worden vanuit Europa qua prijszetting, dierenwelzijn en Milieu. Voedsel is geen sector zoals zonnepanelen of auto's, waar we de wet van de sterkste/goedkoopste willen laten winnen. Als we te streng zijn, maken we onze eigen markt kapot, terwijl de rest van de wereld niet moet voldoen aan dezelfde regels...

Of dat sentiment misplaatst is of niet, dat maakt niet zo veel uit. Maar je kan niet met en over de boeren spreken zonder dat sentiment te begrijpen.

Het schoentje knelt ook enorm bij die 'je moet mee evolueren'. Het idee dat ze niet willen mee evolueren gaat voor een groot deel van de landbouwers helemaal niet op. Bij de boeren zelf heb je het omgekeerde gevoel: dat ze met niets anders meer bezig zijn dan zich aan te passen aan en kosten maken om te voldoen aan de volgende opgelegde regel, dat ze steeds opnieuw gedwongen worden om investeringen te doen om daar dan achteraf (naar hun gevoel) in plaats van beloond, bestraft worden. Ze worden eerst gedwongen tot schaalvergroting en industrialisatie om economisch rendabel te blijven, nu worden ze juridisch gedwongen om naar schaalverkleining te gaan. Ze worden geforceerd om dure technologische investeringen te doen om een vergunning te krijgen, waarna achteraf blijkt dat die technologie niets waard is én de vergunningsregels alweer gewijzigd (en vaak strenger) zijn.

Het maakt dat je, veel meer dan in andere sectoren, het gevoel hebt bij elke stap van de weg tegen een muur te lopen en geen enkele zekerheid hebt over wat de toekomst gaat brengen.

Of dat sentiment misplaatst is of niet, dat maakt niet zo veel uit. Maar je kan niet met en over de boeren spreken zonder dat sentiment te begrijpen.

Het schoentje knelt ook enorm bij die 'je moet mee evolueren'. Het idee dat ze niet willen mee evolueren gaat voor een groot deel van de landbouwers helemaal niet op. Bij de boeren zelf heb je het omgekeerde gevoel: dat ze met niets anders meer bezig zijn dan zich aan te passen aan en kosten maken om te voldoen aan de volgende opgelegde regel, dat ze steeds opnieuw gedwongen worden om investeringen te doen om daar dan achteraf (naar hun gevoel) in plaats van beloond, bestraft worden. Ze worden eerst gedwongen tot schaalvergroting en industrialisatie om economisch rendabel te blijven, nu worden ze juridisch gedwongen om naar schaalverkleining te gaan. Ze worden geforceerd om dure technologische investeringen te doen om een vergunning te krijgen, waarna achteraf blijkt dat die technologie niets waard is én de vergunningsregels alweer gewijzigd (en vaak strenger) zijn.

Het maakt dat je, veel meer dan in andere sectoren, het gevoel hebt bij elke stap van de weg tegen een muur te lopen en geen enkele zekerheid hebt over wat de toekomst gaat brengen.
Probeer mijn sector dan maar eens! Ik snap echter wel van waar het komt maar ergens kan je dan ook wel stellen: wil je die toestanden niet, verander dan van sector. Makkelijker gezegd dan gedaan maar dat geldt voor ieder ander ook gewoon zo met alles.

Terug
Bovenaan