Landbouwprotesten

Ik ben eigenlijk benieuwd in hoeverre Rusland/China actief meewerken aan het verspreiden van desinformatie onder bepaalde groepen om overal oproer te veroorzaken. Dit lijkt me zo'n klassiek geval te zijn. "EUROPA WIL DE BOEREN AAN DE KETTING" en andere slogans. Maar meten de meeste boeren überhaupt waar het concreet over gaat of roepen ze maar wat, gevoed door dubieuze bronnen?
't Is een manier om het evenwicht te verstoren in de EU.
Ik denk ook wel dat de misinformatie welig tiert. Als je in ons land kijkt naar heel de discussie over de stikstofproblematiek, moet je echt niet ver zoeken naar allerhande social mediapost en louche artikels waar compleet idiote dingen worden gezegd (afkomen met CO2 uitstoot is een klassieker), en alles ook gewoon wordt ingekaderd als een soort "David vs Goliath" conflict tussen de noest werkende boer en het grote, boze Europa.

Zelfs als je dat negeert is de discussie op "hoger" niveau evengoed vaag, het lijkt wel een ideologische, politieke discussie waar iedereen gelijk heeft als ze het maar goed draaien. Dit terwijl de stikstofproblematiek en zaken zoals "is er overproductie" toch neerkomen op harde cijfers lijkt me. En toch horen we de ene dag over de overproductie van bv. varkensvlees, en de andere dag dat de voedselbevoorrading in gedrang gaat komen.
Ik heb hierover al vaak gepost in andere threads. Boeren krijgen brieven dat hun stikstofuitstoot te hoog is. Ondertussen ligt er in het aanpalende dorp geen gescheiden riolering.
Ik pak er dit nu even uit hé. Gescheiden riolering van een dorp vs grote stallen met koeien of varkens. Zelfs zonder accurate berekeningen gaat dat toch waarschijnlijk niet over dezelfde grootte-orde? Ik bedoel: waarom is er discussie over dit soort zaken gestuurd door gevoelens, en waarom lijkt alles en iedereen daarin mee te gaan?

Soit, het lijkt me ook een symptoom van de tijden waarin we leven dat dit zo'n samenzweringssausje krijgt en er zoveel misinformatie over circuleert. Dat je als boer je bedrogen voelt kan ik ook begrijpen, als je een bedrijf runt kan je niet van vandaag op morgen alles anders gaan doen, zeker niet als het gaat over zoiets fundamenteel.

Laatst bewerkt:
Ik denk ook wel dat de misinformatie welig tiert. Als je in ons land kijkt naar heel de discussie over de stikstofproblematiek, moet je echt niet ver zoeken naar allerhande social mediapost en louche artikels waar compleet idiote dingen worden gezegd (afkomen met CO2 uitstoot is een klassieker), en alles ook gewoon wordt ingekaderd als een soort "David vs Goliath" conflict tussen de noest werkende boer en het grote, boze Europa.

Een landbouwer kijkt wat er op het einde van de dag/week op zijn rekening staat. Die houdt zich bitter weinig bezig met misinformatie en politiek omdat hij constant op micro niveau alles aan het managen is op zijn landbouwbedrijf. Het is niet alsof hij tijd heeft om rond te hangen op een 9lives forum, TikTok, Twitter, enz.

Niet enkel in eigen land zijn landbouwers misnoegd. Hier in Vlaanderen gaat het vooral om de stikstofproblematiek maar als we naar Wallonie, Frankrijk, Duitsland of Polen kijken gaat het over het Europese landbouwbeleid en hoe de green deal de Europese landbouw onder druk zet. Het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen wil men terugschroeven, de uitstoot moet naar beneden en de natuur terug in ere hersteld worden. Men spreekt over 20 procent minder productie. Volgens de een een problematische daling die onze voedselvoorziening in gevaar brengt. Anderen zeggen dan weer dat dit enkel de overproductie aan banden legt.

Zelf weet ik het eigenlijk niet zo goed en zit ergens in een tweestrijd. We moeten inderdaad onze natuur beschermen voor volgende generaties maar ook hebben we onze landbouw nodig om zelfvoorzienend te blijven en ook de massale import van voeding lijkt mij problematischer voor de natuur dan lokale productie. Imo is het voor de gewone man in de straat moeilijke materie. Maar toch zal dit volgend mij brandend actueel worden als je ziet hoe de protesten uitdijen. In Frankrijk heb ik al beelden gezien van boeren die parkings van warenhuizen openbreken, trailers met import vernielen tot zelfs in brand steken van die trailers en andere zaken. Niet echt zaken waar je vrolijk van wordt en ik vraag mij ook af of dit eigenlijk wel nog enkel over de regelgeving gaat. Zo lijkt het toch of sommigen gewoon hun frustratie ivm Europa laten primeren.

Heeft Europa een probleem en is de Europese regelgeving te veel gebaseerd op ideologie ipv wat het volk wil. Hoe meer ik er naar kijk hoe moeilijker het voor mij wordt om er over te oordelen. Er is zoveel polarisatie en desinformatie samen met een bedroevend niveau van de ganse politiek dat ik de toekomst van Europa maar somber inzie. Volgens mij zijn we onszelf aan kapot maken door interne strijd en pogingen om op wereldniveau de morele bovenhand te halen. Zoals @Avondland soms zegt, roaring twenties maar zelf vind ik het niet zo aangenaam. Wat is de mening van anderen. En wat missen we in dit ganse verhaal.

Tja, dit vloeit uiteraard rechtstreeks voort uit de stikstofdiscussie in dit land. Je had je post gerust daar kunnen plaatsen. Dan was het niet "die gekke mac-bc die spoken ziet" maar was het een verdere veruitwendiging en bevestiging van wat ik daar al een paar keer heb gesteld. Maar dat laatste komt je niet zo goed uit natuurlijk.

Namelijk: de boer wordt opgeofferd als makkelijk slachtoffer (ergo: weinig stemmers die veel grond gebruiken) om anderen hun doelstellingen te verwezenlijken:
  • Nieuw industriegebied aansnijden? -> Onteigening van landbouwgrond. Industrie content.
  • Nieuw woongebied aansnijden? -> Onteigening van landbouwgrond. Projectontwikkelaars content.
  • Nieuwe wegen/autostrade aanleggen? -> Onteigening van landbouwgrond. Logistieke sector content.
  • En dan de ironie: Natuurorganisaties bij elk van bovenstaande puntjes: "Oei oei, nieuwe industrie, nieuwe bebouwing, nieuwe autostrades, ... dat moet gecompenseerd worden met natuurgebied!". Overheid: Ok! Hmmm, welke grond zouden we daar nu toch voor gebruiken? -> Onteigening van landbouwgrond. :unsure:
En zo blijft het maar doorgaan.

Met stikstof is het exact hetzelfde gelopen: "Oei, het stikstofbad zit vol!". Hop, boeren een vergunningenstop opleggen. En voor de industrie vergunningen afleveren op maat. 🤡

Nog een voorbeeld: in alle vrijhandelsakkoorden die gesloten worden tussen de EU en andere landen, daar wordt quasi overal de landbouw als pasmunt gebruikt. De EU wil dan hoogwaardige producten met veel toegevoegde waarde exporteren naar andere landen (schoolvoorbeeld: Duitse wagens) in ruil voor andere landen die hun landbouwproducten goedkoop mogen dumpen in de EU. En daarbij heb je nogmaals de ironie: in de EU worden enorm strenge voorwaarden opgelegd voor pesticidengebruik, medicatiegebruik bij dieren, dierenwelzijn, enzovoort die onze boeren enorm veel geld kosten. En op hetzelfde moment komen er dan containerschepen toe met tonnen goedkoop vlees van de andere kant van de wereld, waar al die strenge reguleringen niét gelden. 🤡 Dan is dierenwelzijn plots niet meer belangrijk.
Meest recente voorbeeld is het aanstaande vrijhandelsakkoord Mercosur, waar net hetzelfde dreigt te gebeuren.

Men beschouwt de boer blijkbaar als een makkelijke, goedkope, onuitputtelijke grabbelton met als enige nut om zaken gerealiseerd te krijgen in andere sectoren. Als boeren spreken over "respect" dan denk ik dat het ook daar over gaat.

Tot er oorlog uitbreekt. Dan gaan ze met hangende pootjes terugkeren naar de boeren.
Maar de decennialange vrede op het Europese continent heeft blijkbaar niet alleen gezorgd voor een complete miskenning van defensie maar ook van die andere strategische sector: de landbouwsector. Rond dat eerste topic begint er stilaan een mentaliteitswijziging te komen. Nu nog de landbouwsector?

Laatst bewerkt:
Een landbouwer kijkt wat er op het einde van de dag/week op zijn rekening staat. Die houdt zich bitter weinig bezig met misinformatie en politiek omdat hij constant op micro niveau alles aan het managen is op zijn landbouwbedrijf. Het is niet alsof hij tijd heeft om rond te hangen op een 9lives forum, TikTok, Twitter, enz.
De noest werkende boer dus, met een tunnelvisie en dus geen idee waar het over gaat? Allezja, klinkt als een vakbondsactie voor "meer loon en minder uitpersing" bijna. :unsure:

straffe claims vragen straffe onderbouwing - laat die herhaaldelijke beschuldiging van corruptie achterwege
Ik heb begrip voor ongenoegen bij de boeren maar ze zouden hun protestacties mogen richten tot de boerenbond die hun jaar na jaar geduwd heeft richting schaalvergroting.

Waar ik geen begrip voor heb zijn acties op snelwegen en schade toebrengen aan andere sectoren en mensen. Groot is alweer de frustratie dat ze er wel weer mee gaam wegkomen want ze zijn met ‘teveel’ en er niet wordt ingegrepen.

Zelfs als je dat negeert is de discussie op "hoger" niveau evengoed vaag, het lijkt wel een ideologische, politieke discussie waar iedereen gelijk heeft als ze het maar goed draaien. Dit terwijl de stikstofproblematiek en zaken zoals "is er overproductie" toch neerkomen op harde cijfers lijkt me. En toch horen we de ene dag over de overproductie van bv. varkensvlees, en de andere dag dat de voedselbevoorrading in gedrang gaat komen.

Ik pak er dit nu even uit hé. Gescheiden riolering van een dorp vs grote stallen met koeien of varkens. Zelfs zonder accurate berekeningen gaat dat toch waarschijnlijk niet over dezelfde grootte-orde? Ik bedoel: waarom is er discussie over dit soort zaken gestuurd door gevoelens, en waarom lijkt alles en iedereen daarin mee te gaan?

Soit, het lijkt me ook een symptoom van de tijden waarin we leven dat dit zo'n samenzweringssausje krijgt en er zoveel misinformatie over circuleert. Dat je als boer je bedrogen voelt kan ik ook begrijpen, als je een bedrijf runt kan je niet van vandaag op morgen alles anders gaan doen, zeker niet als het gaat over zoiets fundamenteel.

Ik ben eigenlijk benieuwd in hoeverre Rusland/China actief meewerken aan het verspreiden van desinformatie onder bepaalde groepen om overal oproer te veroorzaken. Dit lijkt me zo'n klassiek geval te zijn. "EUROPA WIL DE BOEREN AAN DE KETTING" en andere slogans. Maar meten de meeste boeren überhaupt waar het concreet over gaat of roepen ze maar wat, gevoed door dubieuze bronnen?
't Is een manier om het evenwicht te verstoren in de EU.

Het is ook enorm frustrerend hoe weinig mensen iets van dit debat kennen. Dat zag je eerder al in de stikstofdiscussie en zie je hier nu terug. Holle slogans als "Het is allemaal de schuld van de boerenbond!", voortdurend ingelepeld door corrupte politici zoals Zuhal Demir om haar vete met CD&V uit te vechten op kap van onschuldige mensen. En hop, de kous is af.
Helemaal idioot wordt het, wanneer bovenstaande mensen zich beginnen afvragen "of de boeren eigenlijk wel weten waarover het gaat". :laugh: Want een boer, dat is toch die domme ongeschoolde lomperik met een rood sjaaltje rond zijn nek zeker? :sarcastic:

Niet dus.
Uiteraard heeft de boerenbond voordeel aan schaalvergroting. Net zoals de vakbond voordeel heeft aan veel leden. Net zoals een school voordeel heeft aan veel leerlingen. Denk je nu dat je het grote probleem hebt blootgelegd door te stellen dat de boerenbond voordeel heeft bij schaalvergroting?

De vraag is natuurlijk: waarom gaan boeren daarin mee?
Of denk je dat alle boeren 50 jaar geleden simultaan opgestaan zijn met het idee: "Laat ons van dit gezellige familiebedrijf waarbij ik al mijn dieren ken bij naam, eens miljoenen euro aan schulden aangaan om 100 keer meer dieren te gaan houden en 10 keer meer stress te hebben door gigantische stallen te gaan bouwen! Leuk!".

Laatst bewerkt:
Tja, dit vloeit uiteraard rechtstreeks voort uit de stikstofdiscussie in dit land. Je had je post gerust daar kunnen plaatsen. Dan was het niet "die gekke mac-bc die spoken ziet" maar was het een verdere veruitwendiging en bevestiging van wat ik daar al een paar keer heb gesteld. Maar dat laatste komt je niet zo goed uit natuurlijk.
Het gaat hier wel over veel meer dan stikstof, zo heeft Duitsland, Frankrijk of Polen geen beperking kwa vergunningen met betrekking tot stikstof maar ook daar zijn er protesten.
Uw persoonlijke aanval mag dan ook achterweg blijven.
Namelijk: de boer wordt opgeofferd als makkelijk slachtoffer (ergo: weinig stemmers die veel grond gebruiken) om anderen hun doelstellingen te verwezenlijken:
  • Nieuw industriegebied aansnijden? -> Onteigening van landbouwgrond. Industrie content.
  • Nieuw woongebied aansnijden? -> Onteigening van landbouwgrond. Projectontwikkelaars content.
  • Nieuwe wegen/autostrade aanleggen? -> Onteigening van landbouwgrond. Logistieke sector content.
  • En dan de ironie: Natuurorganisaties bij elk van bovenstaande puntjes: "Oei oei, nieuwe industrie, nieuwe bebouwing, nieuwe autostrades, ... dat moet gecompenseerd worden met natuurgebied!". Overheid: Ok! Hmmm, welke grond zouden we daar nu toch voor gebruiken? -> Onteigening van landbouwgrond. :unsure:
En zo blijft het maar doorgaan.
Wederom, zeg mij eens waar in Duitsland, Frankrijk of Polen dit probleem zich manifesteert? Of waarom ook Wallonie protesteert?
Met stikstof is het exact hetzelfde gelopen: "Oei, het stikstofbad zit vol!". Hop, boeren een vergunningenstop opleggen. En voor de industrie vergunningen afleveren op maat. 🤡
Gelieve het debat weer niet enkel naar Vlaanderen te trekken.

De noest werkende boer dus, met een tunnelvisie en dus geen idee waar het over gaat? Allezja, klinkt als een vakbondsactie voor "meer loon en minder uitpersing" bijna. :unsure:
De meeste landbouwers weten heel goed waarover het gaat want zij worden er dagdagelijks op micro niveau mee geconfronteerd.

Het gaat hier wel over veel meer dan stikstof, zo heeft Duitsland, Frankrijk of Polen geen beperking kwa vergunningen met betrekking tot stikstof maar ook daar zijn er protesten.
Uw persoonlijke aanval mag dan ook achterweg blijven.

Wederom, zeg mij eens waar in Duitsland, Frankrijk of Polen dit probleem zich manifesteert? Of waarom ook Wallonie protesteert?

Gelieve het debat weer niet enkel naan Vlaanderen te trekken.

Ik heb toch duidelijk gezegd dat het stikstofdebat deel uitmaakt van deze bredere discussie. Waarna ik zelf voorbeelden heb aangehaald die totaal niet stikstof-gerelateerd zijn.

Dus gelieve mij geen dingen in de mond te leggen. Gelieve ook geen discussies moedwillig uit elkaar te willen trekken omdat anders zou blijken dat mac-bc misschien een punt heeft.

Ik heb toch duidelijk gezegd dat het stikstofdebat deel uitmaakt van deze bredere discussie. Waarna ik zelf voorbeelden heb aangehaald die totaal niet stikstof-gerelateerd zijn.

Dus gelieve mij geen dingen in de mond te leggen. Gelieve ook geen discussies moedwillig uit elkaar te willen trekken omdat anders zou blijken dat mac-bc misschien een punt heeft.
ik zie nochtans geen enkel standpunt van de Franse of Duitse boeren terugkomen? Het is niet omdat je enkele voorbeelden uit uw gat trekt dat het daarom goeie voorbeelden zijn he en dat we daar maar mee moeten akkoord gaan.

En voor de zoveelste keer, het is niet omdat je een punt hebt dat daarom alles wat je uitkraamt juist is of blijk geeft van nuance.

De meeste landbouwers weten heel goed waarover het gaat want zij worden er dagdagelijks op micro niveau mee geconfronteerd.
Als jij het zegt zeker. Dus heel het publiek debat vol mist doet er niet toe, want de landbouwers weten het wel.

Zeg dan eens waar het exact om gaat, en wie er volgens jou gelijk heeft, want allezja veel brengen dat soort statements anders niet echt bij hé.

Dus eigenlijk moeten we gewoon vragen aan de landbouwers wat ze willen zodat er genoeg geld op hun rekening staat. Beetje hetgeen wat we als jaren doen dus en wat ons in deze situatie gebracht heeft.

ik zie nochtans geen enkel standpunt van de Franse of Duitse boeren terugkomen? Het is niet omdat je enkele voorbeelden uit uw gat trekt dat het daarom goeie voorbeelden zijn he en dat we daar maar mee moeten akkoord gaan.

En voor de zoveelste keer, het is niet omdat je een punt hebt dat daarom alles wat je uitkraamt juist is of blijk geeft van nuance.

Euh... Not sure if serious. Ik ben vrij uitgebreid geïnformeerd over de situatie in Vlaanderen, maar het is nu toch geen rocket science om zelf de link te leggen naar andere landen?
  • Die vrijhandelsakkoorden van de EU, denk je dat Franse en Duitse boeren daar ook aan onderhevig zijn of niet?
  • De koehandel met de onteigening van landbouwgronden. In elk land waar landbouwgrond goedkoper is dan industriegrond en bouwgrond, zul je dit fenomeen hebben. Al is dit in het dichtbevolkte Vlaanderen uiteraard veel pertinenter.
Maar als je nog voorbeelden wil, geen probleem hoor. Het Gemeenschappelijk LandbouwBeleid, zeg je dat iets? Waarschijnlijk niet, als ik u hoor praten. Zoek het eens op.

De meeste regelgeving komt altijd neer op: minder landbouwgrond bewerken, gedurende kortere periodes, met minder opbrengsten, met meer kosten, ... En vooral: met inkomsten die niet of amper stijgen. Joepie voor de natuur. Jammer voor de boer.

Het is makkelijk om voor de natuur te zijn, als alleen de ander ervoor moet opdraaien natuurlijk. Anders ga eens rond bij de bevolking en vraag eens hoeveel procent van hun loon dat zij vrijwillig willen afstaan aan de gemeenschap om de natuur te plezieren. En dan hebben ze nog niet eens de miljoenenleningen lopen, zoals boeren die wel hebben.
Begin eens bij jezelf: hoeveel procent van jouw loon ga jij afstaan? Hoeveel procent van uw hof ga jij vrijwillig afstaan aan de gemeenschap?

Dus eigenlijk moeten we gewoon vragen aan de landbouwers wat ze willen zodat er genoeg geld op hun rekening staat. Beetje hetgeen wat we als jaren doen dus en wat ons in deze situatie gebracht heeft.

Maak van boeren niet de subsidieslurpers die mensen zoals jij ervan proberen maken.

Laat boeren ondernemen in een rechtszeker kader zonder concurrentievervalsing en met een minimum aan overheidsinmenging.

Euh... Not sure if serious. Ik ben vrij uitgebreid geïnformeerd over de situatie in Vlaanderen, maar het is nu toch geen rocket science om zelf de link te leggen naar andere landen?

Dit is weer zo die entitlement. JIJ bent goed geïnformeerd? Mijn vrouw zit op de bevoegde kabinetten. DIE is goed geïnformeerd over wat er allemaal behind the scenes gebeurt bij de boerenbond.

Het zijn randje maffiapraktijken. Weet je wie het meeste voordeel haalt en financieel beter wordt van schaalvergroting? Juist ja, de boerenbond.
Zij zijn hands down voor het grootste deel verantwoordelijk voor wat er zich nu afspeelt.

Weet je hoe ze zoiets noemen? Conflict of interest, greed en kapitalisme. Nochtans iets waar jij als zelfverklaarde ziener en verlichte geest een grote afkeer van zou moeten hebben.

Maar juist, JIJ bent goed geïnformeerd en de rest is sheeple.

Het is ook enorm frustrerend hoe weinig mensen iets van dit debat kennen. Dat zag je eerder al in de stikstofdiscussie en zie je hier nu terug. Holle slogans als "Het is allemaal de schuld van de boerenbond!", voortdurend ingelepeld door corrupte politici zoals Zuhal Demir. En hop, de kous is af.
Helemaal idioot wordt het, wanneer bovenstaande mensen zich beginnen afvragen "of de boeren eigenlijk wel weten waarover het gaat". :laugh: Want een boer, dat is toch die domme ongeschoolde lomperik met een rood sjaaltje rond zijn nek zeker? :sarcastic:

Niet dus.
Uiteraard heeft de boerenbond voordeel aan schaalvergroting. Net zoals de vakbond voordeel heeft aan veel leden. Net zoals een school voordeel heeft aan veel leerlingen. Denk je nu dat je het grote probleem hebt blootgelegd door te stellen dat de boerenbond voordeel heeft bij schaalvergroting?

De vraag is natuurlijk: waarom gaan boeren daarin mee?
Of denk je dat alle boeren 50 jaar geleden simultaan opgestaan zijn met het idee: "Laat ons van dit gezellige familiebedrijf waarbij ik al mijn dieren ken bij naam, eens miljoenen euro aan schulden aangaan om 100 keer meer dieren te gaan houden en 10 keer meer stress te hebben door gigantische stallen te gaan bouwen! Leuk!".
Kijk, als ik mensen/boeren zie afkomen met de CO2 uitstoot van de luchtvaartsector of -recent hier nog in een thread- artikels waar men claimt dat stikstof het probleem niet is, maar koolstof, dan krijg ik de indruk dat men ofwel niet weet waar het over gaat ofwel doelbewust het debat wil verzieken. Kies maar hé: is het kwaadaardig of onwetend?

Dat jij in je gewoonlijke stijl daar van maakt dat we denken dat al de boeren dommekloten zijn is voor jouw rekening. Wat ik wel weet is dat de kans dat tijdens zo'n massale protesten iedereen effectief weet waar het over gaat héél klein is. Net zoals tijdens andere betogingen zullen daar meer dan genoeg mensen rondlopen (of rondrijden met de tractor) voor verkeerde redenen of gewoon om de hoop te vullen.

Voor de rest zie ik van jou ook wat slogans natuurlijk: de boer als makkelijk slachtoffer en als het oorlog wordt zullen we wel spijt hebben. Allez, ik vind het tof dat jij zegt dat jij wel weet waar het over gaat hé, net zoals al de boeren volgens @w00tw00t, maar deel het dan eens met de slecht geïnformeerde dommekloten op dit forum hé. Want anders doe je gewoon waarvan je anderen beschuldigt, zever verkopen.

Nog een voorbeeld: in alle vrijhandelsakkoorden die gesloten worden tussen de EU en andere landen, daar wordt quasi overal de landbouw als pasmunt gebruikt. De EU wil dan hoogwaardige producten met veel toegevoegde waarde exporteren naar andere landen (schoolvoorbeeld: Duitse wagens) in ruil voor andere landen die hun landbouwproducten goedkoop mogen dumpen in de EU. En daarbij heb je nogmaals de ironie: in de EU worden enorm strenge voorwaarden opgelegd voor pesticidengebruik, medicatiegebruik bij dieren, dierenwelzijn, enzovoort die onze boeren enorm veel geld kosten. En op hetzelfde moment komen er dan containerschepen toe met tonnen goedkoop vlees van de andere kant van de wereld, waar al die strenge reguleringen niét gelden. 🤡 Dan is dierenwelzijn plots niet meer belangrijk.
Meest recente voorbeeld is het aanstaande vrijhandelsakkoord Mercosur, waar net hetzelfde dreigt te gebeuren.

Hoeveel vlees hebben we in onze interne markt dat niet-EU is? Want jij lijkt dan toch een antwoord te kunnen geven op de hele discussie of we nu te veel vlees produceren of niet?
Idem met de stikstofproblematiek: hoeveel zou zo'n INEOS met hun kraker uitstoten, en hoe weegt dat economisch (werkgelegenheid) op tegenover de landbouwsector. Of beter, de veehouderij, want ik vermoed dat de fruitboeren in Limburg niet dezelfde problemen hebben?
Want opnieuw: ik zie geen cijfers of harde argumenten. Wel veel bangmakerij (den oorlog) en emotie over hoe de boer (kregen die geen subsidies?) afziet in de EU en altijd naar achter wordt geschoven.

Maak van boeren niet de subsidieslurpers die mensen zoals jij ervan proberen maken.

Laat boeren ondernemen in een rechtszeker kader zonder concurrentievervalsing en met een minimum aan overheidsinmenging.
Ken je zo sectoren waar er "een minimum" is aan overheidsinmening? Zeker als het gaat over voedsel lijkt me dat niet echt wenselijk. Dus, subsidies op 0 en ze verder gerustlaten en al de mest in de grond pompen die ze willen, en produceren zonder kwaliteitscontrole?

Kom, help al die misverstanden uit de wereld en informeer ons.

Geen boer die dat als een 1-op-1 vergelijking gebruikt denk ik. Het is een eenvoudige illustratie over de extreme regeldrift die boeren wordt opgelegd terwijl andere bronnen van stikstof ontzien worden.

Waarom zijn de boeren daar emotioneel over? Die boerderij is alles wat die mensen hebben. Inkomen en pensioen. Dat is nu eenmaal eigen aan de mens die emotionele reactie wanneer men onrecht aangedaan wordt. Ik begrijp dat volledig.

discussies voeren we inhoudelijk en niet op de man
Dit is weer zo die entitlement. JIJ bent goed geïnformeerd? Mijn vrouw zit op de bevoegde kabinetten. DIE is goed geïnformeerd over wat er allemaal behind the scenes gebeurt bij de boerenbond.

Het zijn randje maffiapraktijken. Weet je wie het meeste voordeel haalt en financieel beter wordt van schaalvergroting? Juist ja, de boerenbond.
Zij zijn hands down voor het grootste deel verantwoordelijk voor wat er zich nu afspeelt.

Weet je hoe ze zoiets noemen? Conflict of interest, greed en kapitalisme. Nochtans iets waar jij als zelfverklaarde ziener en verlichte geest een grote afkeer van zou moeten hebben.

Maar juist, JIJ bent goed geïnformeerd en de rest is sheeple.

Mooi de spanning opgebouwd met uw zogezegde inside information van uw vrouw, "Behind the scenes", maffiapraktijken, ... Om vervolgens niet verder te komen dan: "Ja, de boerenbond heeft echt financieel voordeel bij de schaalvergroting hoor!".

Wauw. Wat een maffiapraktijken zeg. In dezelfde maffiareeks als: "De Katholieke Universiteit Leuven ronselt studenten in Brugge en Gent want ze hebben voordeel bij schaalvergroting!". God, behoede ons.

Ik denk dat ik al kan raden op welk kabinet uw vrouw werkt. En dat verklaart ook uw ongeïnformeerde blinde politieke uitvallen.

Waarmee ik niet de grote verdediger van de boerenbond wil zijn overigens. Maar waarom antwoord je niet op mijn vraag? Waarom zou een boer blindelings luisteren naar de boerenbond als die laatste toch niet zijn belangen dient?

Geen boer die dat als een 1-op-1 vergelijking gebruikt denk ik. Het is een eenvoudige illustratie over de extreme regeldrift die boeren wordt opgelegd terwijl andere bronnen van stikstof ontzien worden.

Waarom zijn de boeren daar emotioneel over? Die boerderij is alles wat die mensen hebben. Inkomen en pensioen. Dat is nu eenmaal eigen aan de mens die emotionele reactie wanneer men onrecht aangedaan wordt. Ik begrijp dat volledig.
Als A verwaarloosbaar is ten opzichte van B is het wel logisch dat B gereglementeerd is natuurlijk. Verder alle begrip voor de individuele boer die zich "gepakt" voelt hoor. Maar als je uitzoomt zie ik bij wel meer grote dossiers, inzake milieu maar ook klimaat, dat er ergens klappen zullen moeten vallen.

Dus dan lijkt het wel dat je naar meer moet kijken dan die individuele boeren. Maar opnieuw: dan kom je dus bij een hoop mist en emotie over wanneer het oorlog gaat worden en of we al dan niet gaan verhongeren. Moeten ze dan gewoon meer gecompenseerd worden omdat hun bedrijf moet sluiten? Of is dat een strategische blunder van jewelste? Heeft landbouw (veehouderij) op een winstgevende schaal een plaats in Vlaanderen en willen we daar (nog) wat natuur voor opofferen?

Allez, ik weet het niet. Ik heb gewoon heel sterk moeite met gewoon alles te geloven dat van één kant komt (EU of landbouwsector).

stel de standpunten van de ander wel eerlijk voor

Ik pak er dit nu ook even uit.

Want toevallig fietste ik de helft van mijn schoolcarrière langs het punt waar het zwarte rioleringswater van een groot dorp ongezuiverd in een waterloop terecht kwam die recht de landbouwvelden inliep. Forse debieten. En stinken. Het was degoutant.

50 meter verder woont dan een boer die zijn mestput aan tig regels moet onderwerpen en vooral niet te dicht bij de waterloop mocht leggen, want er zou maar eens uitregening kunnen plaatsvinden van de mest in die prachtige waterloop.

En de VMM maar staaltjes komen nemen 200 meter verderop om te zien of de boeren wel braaf zijn geweest. Je verzint het niet.

Ja, het is vast door die abstracte samenzweringstheorieën dat de rekeningen niet betaald kunnen worden op het einde van de maand.

Boeren houden graag vast aan calimero gedrag. De regeldrift is er volgens mij wel voor elke sector hoor.

De stikstofuitstoot van industrie en transport is de laatste decennia enorm gedaald, met dank aan allerhande verplichtingen die hen werden opgelegd. In de landbouw is er eerder een status quo, alleszins geen daling van stikstofuitstoot. Er zijn landbouwers weliswaar ook strenge maatregelen opgelegd, maar die werden in het verleden steeds als pasmunt gebruikt voor schaalvergroting. Resultaat zijn onverantwoorde dieronvriendelijke vleeveefabrieken vol antibiotica.

Wel vind ik dat ze een eerlijke prijs verdienen voor hun producten, dus op dat vlak heb ik wel begrip voor hun onvrede.

Terug
Bovenaan