Laat jij je reisbestemming afhangen van politiek of ethiek?

Spelen politieke of ethische overwegingen mee in jouw keuze waar je op reis gaat?

• Totaal aantal stemmers
    52
In welk land leef jij misschien? Je moet toch totaal niet naar Afghanistan reizen en met de Taliban op de foto gaan om te kunnen zien hoe moslims leven en te zien dat een moskee een apart stuk voor de vrouwen heeft, waar in de publieke ruimte vrouwen en mannen apart eten, waar vrouwen aan de haard zitten en mannen gaan werken, waar vrouwen niet alleen mogen reizen... Dat ziet ge ook allemaal in België hoor misschien moet je in België eens contact zoeken met uw buurman de moslim in plaats van naar Afghanistan te reizen om met Kalishnikovs op de foto te staan onder het motto "ik leer de wereld echt kennen".
Moet nogal een indrukwekkende wereld zijn waar jij leeft als je alles kan zien in België :D
En niemand zegt dat je naar daar moet gaan om op de foto te staan met de Taliban of met een Kalasnikov, er is wel meer te zien dan enkel een fotomomentje. Maar als je daar te gast bent en je gastheer biedt je een picknick aan om daarna op de foto te gaan staan en zijn AK uitleent om mee te poseren, zeg je niet nee. Lijkt me niks mis mee, dat is even speciaal als jezelf Five-Seven noemen op een forum, denk ik dan.

Funny fact: ik werk met vluchtelingen en zij vinden het geweldig als ze over hun thuisland kunnen praten met iemand die er is geweest. Die connectie maak ik niet als ik hen vertel hoe ik in hier in één of andere zaak ben gaan tafelen. in tegenstelling tot anderen, zie ik graag de dingen met mijn eigen ogen, in plaats van een gekleurde versie te krijgen via via.

Maar als je daar te gast bent en je gastheer biedt je een picknick aan om daarna op de foto te gaan staan en zijn AK uitleent om mee te poseren, zeg je niet nee. Lijkt me niks mis mee, dat is even speciaal als jezelf Five-Seven noemen op een forum, denk ik dan.
kweenie: aan welke kant van de loop stond je?

Moet nogal een indrukwekkende wereld zijn waar jij leeft als je alles kan zien in België :D
En niemand zegt dat je naar daar moet gaan om op de foto te staan met de Taliban of met een Kalasnikov, er is wel meer te zien dan enkel een fotomomentje. Maar als je daar te gast bent en je gastheer biedt je een picknick aan om daarna op de foto te gaan staan en zijn AK uitleent om mee te poseren, zeg je niet nee. Lijkt me niks mis mee, dat is even speciaal als jezelf Five-Seven noemen op een forum, denk ik dan.

Funny fact: ik werk met vluchtelingen en zij vinden het geweldig als ze over hun thuisland kunnen praten met iemand die er is geweest. Die connectie maak ik niet als ik hen vertel hoe ik in hier in één of andere zaak ben gaan tafelen. in tegenstelling tot anderen, zie ik graag de dingen met mijn eigen ogen, in plaats van een gekleurde versie te krijgen via via.
Dus jij werkt hier met vluchtelingen die weggevlucht zijn van de Taliban, en zij vinden het geweldig als jij uw foto's laat zien waarop je als Westerling in Afghanistan poseert met de Taliban en een Kalashnikov. Dat noem jij "funny fact". Mij klinkt dat eerder als degoutant.

In hoeveel moskee's ben jij in België eigenlijk al binnen geweest, als persoon die graag, in tegenstelling tot anderen, alle dingen met zijn eigen ogen ziet in plaats van via via gekleurde versies te horen? Blijkbaar geen enkele eh maar gelukkig ken je wel het reilen en zeilen van leven in Afghanistan.

Laatst bewerkt:
in tegenstelling tot anderen, zie ik graag de dingen met mijn eigen ogen, in plaats van een gekleurde versie te krijgen via via.

En zat er verschil in tussen wat je had gehoord en met eigen ogen zag?

Btw fun fact II: volgens de enquete-uitslag zijn we het allemaal eens maar we verschillen wel van mening. Dat komt, imho, door de enquete-vraag die een hoog gehalte ‘wie houdt er van lekker eten” heeft (er is niemand die gaat zeggen dat hij of zij graag vies eten nuttigt).

Laatst bewerkt:
Als je naar zo'n landen gaat als gay, weet je op voorhand dat je je geaardheid inderdaad wel voor problemen kan zorgen. Daarom dat je dan ook niet gaat uitpakken met die zaken. De meeste gays die ik zo ontmoette op mijn reizen, zijn zich daar ook ten volle van bewust en gaan ook niet rondlopen met regenboog-shirts of iets anders dat kan provoceren. Je past je aan aan de lokale gewoontes ook al staan ze mijlenver van onze normen en waarden. Dat is een mentale klik die je moet kunnen maken.
Ja en nee. Niet alles is binair, lang niet alles is maakbaar of volgt de lijnen van enige logica. Waar de westerse maatschappijen gebaseerd zijn op waar en niet waar zijn er ook waar het draai om eer en oneer. Natuurlijk is het logisch dat je je aanpast, tenzij je bedoeling is om problemen te vergaren (laten we daar even niet vanuit gaan) maaarrrrrr dat betekent niet dat je niet in de problemen kan komen. Soms zoeken problemen hun eigen weg. En het is nu eenmaal slecht discussiëren met mensen wiens leidraad in het leven een boek is dat duizenden jaren geleden geschreven is.

Dus jij werkt hier met vluchtelingen die weggevlucht zijn van de Taliban, en zij vinden het geweldig als jij uw foto's laat zien waarop je als Westerling in Afghanistan poseert met de Taliban en een Kalashnikov. Dat noem jij "funny fact". Mij klinkt dat eerder als degoutant.

In hoeveel moskee's ben jij in België eigenlijk al binnen geweest, als persoon die graag, in tegenstelling tot anderen, alle dingen met zijn eigen ogen ziet in plaats van via via gekleurde versies te horen? Blijkbaar geen enkele eh maar gelukkig ken je wel het reilen en zeilen van leven in Afghanistan.
Dat mag jij zeker degoutant vinden, ieder zijn eigen mening. Ik vind het bijvoorbeeld degoutant om te insinueren dat elke moslim hier Talibaneske gedachten heeft, gezien ik gewoon mijn moslimbuurman moet aanspreken en die mij er over kan vertellen. Serieus racistisch geurtje, maar bon.

Dat enge wereldbeeld wordt ook nog eens duidelijk door steeds te blijven zagen over een foto en dan doet alsof ik die overal ga tonen. (wel grappig dat iemand met de naam van een pistool zoveel aanstoot neemt aan zoiets banaals). Het is ook duidelijk dat je met oogkleppen leeft, anders zou je wel doorhebben dat er meer is dan één enkele foto. Die mensen spreken graag over thuis, dus ja, die fleuren op als ik praat over de blauwe moskee of een andere plek die zij kennen. En de foto's die ik toon van daar zijn die van de prachtige van de natuur in de ruwe bergketens, of het meer in band e Amir,...
Mijn fun fact gaat er trouwens over dat jij zomaar oordeelt dat ik niet met mensen praat over die dingen. Het is dus zeker een fun fact om je bewering even tegen te spreken ;)

Het is eveneens grappig dat je blijft denken dat je hier in België alles kunt doen en zien wat je op een ander niet kan. Hey, hou dat geheim echt voor jezelf hé. Je vermoordt zo de hele toeristische sector. Waarom nog naar Spanje voor een zon en zee vakantie als je hier in een zwembad kan gaan zwemmen en een kleurtje kan opdoen onder de zonnebank. niet waar?
Ben je trouwens ooit al eens in een Islamitisch land naar een moskee geweest? Die moskeeën hier zijn toch wel van een iets andere orde dan de prachtige gebouwen die je daar zit. Dus neen, ik ga hier niet naar een moskee, net zoals ik hier evenmin naar een kerk ga, maar dat op reis wel doe.

Een pro tip, stop met dingen te veronderstellen, je slaat constant de bal mis en het begint wat zielig te worden.

Ja en nee. Niet alles is binair, lang niet alles is maakbaar of volgt de lijnen van enige logica. Waar de westerse maatschappijen gebaseerd zijn op waar en niet waar zijn er ook waar het draai om eer en oneer. Natuurlijk is het logisch dat je je aanpast, tenzij je bedoeling is om problemen te vergaren (laten we daar even niet vanuit gaan) maaarrrrrr dat betekent niet dat je niet in de problemen kan komen. Soms zoeken problemen hun eigen weg. En het is nu eenmaal slecht discussiëren met mensen wiens leidraad in het leven een boek is dat duizenden jaren geleden geschreven is.
Klopt, vandaar dat je ook zo'n discussie moet zien te vermijden.
Ze zeggen dan ook over kleuren en smaken valt niet te redetwisten, maar gooi daar gerust religie en politiek bij.
Maar uit eigen ondervinding merk ik toch dat wanneer je gewoon de regels volgt, je zelden in de problemen komt. De kans is waarschijnlijk even groot om hier iets mee te maken, als ginder. Alleen zijn de gevolgen waarschijnlijk wel ernstiger als't ginder gebeurd.

Dat mag jij zeker degoutant vinden, ieder zijn eigen …
[….]
Een pro tip, stop met dingen te veronderstellen, je slaat constant de bal mis en het begint wat zielig te worden.
/me schraapt de keel..
Five-seveN zegt “klinkt als” en niet “is” of “jij bent”.. kan een klein detail zijn of een groot verschil ❤️

Niet op de laatste optie gestemd. Ik ben wel op reis geweest naar Iran, maar dat beschouw ik niet als een land "in ernstig conflict". En via Kiev in april 2014 naar Istanboel gegaan, op het moment dat de oorlog in Oost-Oekraïne begon los te barsten.

:unsure: ik wou dat ik een foto had met de Taliban :unsure:
Er zijn wel landen waar ik niet naar toe ga omwille van leadership, bv. Turkije. Aan de andere kant heeft iemand me wel aan het denken gezet door, zoals hier sommigen doen, te stellen dat zonder de toerisme inkomsten de lokale bevolking veelal geen inkomsten heeft en het soms net die mensen zijn die tegen het regime zijn.

Er zijn wel landen waar ik niet naar toe ga omwille van leadership, bv. Turkije. Aan de andere kant heeft iemand me wel aan het denken gezet door, zoals hier sommigen doen, te stellen dat zonder de toerisme inkomsten de lokale bevolking veelal geen inkomsten heeft en het soms net die mensen zijn die tegen het regime zijn.

Is het voor jou om Erdogan als president of omdat het land sterk neigt naar een dictatuur?

Erdogan is in mijn ogen een dictator. Nuja, ik heb ook Erasmus gedaan naar Israël, en da's ook een imperfecte democratie.
Ook in mijn ogen, hoor. Wij waren uitgenodigd door vrienden die daar wonen en ik was toch ook huiverig om te gaan, de eerste keer. Niet zo zeer om Erdogan zelf maar ik was bang dat je als toerist in een gesprek iets fouts zou zeggen en dan in de problemen kan worden. Om de sfeer op straat, zeg maar. Maar dat was niet het geval. Ik heb tijdens mijn vakantie ervaren dat de Turken op een organische manier met elkaar omgaan (geen ruzies of stemverheffingen meegemaakt) en wel elke discussie over politiek vermijden. Mi uit angst want onze vriend vertelde dat sommige van zijn vrienden na jarenlang elkaar wel toevertrouwen wat ze (niet) stemmen. Dus, ja de (angst voor de) dictatuur komt dus ook tussen het vertrouwen van mensen onderling te staan. Ondertussen vliegt de deflatie de hoogte in waar de gewone Turk het zwaar mee heeft.

Ook in mijn ogen, hoor. Wij waren uitgenodigd door vrienden die daar wonen en ik was toch ook huiverig om te gaan, de eerste keer. Niet zo zeer om Erdogan zelf maar ik was bang dat je als toerist in een gesprek iets fouts zou zeggen en dan in de problemen kan worden. Om de sfeer op straat, zeg maar. Maar dat was niet het geval. Ik heb tijdens mijn vakantie ervaren dat de Turken op een organische manier met elkaar omgaan (geen ruzies of stemverheffingen meegemaakt) en wel elke discussie over politiek vermijden. Mi uit angst want onze vriend vertelde dat sommige van zijn vrienden na jarenlang elkaar wel toevertrouwen wat ze (niet) stemmen. Dus, ja de (angst voor de) dictatuur komt dus ook tussen het vertrouwen van mensen onderling te staan. Ondertussen vliegt de deflatie de hoogte in waar de gewone Turk het zwaar mee heeft.
De zus van mijn vriendin is samen met haar partner naar Turkije geweest dit jaar. Zijn er zeer lovend over. Goedkoop, vriendelijk, prachtig, modern, ... Tja misschien moet ik gewoon ook eens gaan. Hij was het die me zei dat de Turken in de steden veelal tegen Erdogan zijn, en door niet als toerist te gaan, krijgen zij (die ook vaak een zaak hebben) net geen steun. :thinking: Zette me wel aan het denken.

totaal niet. behalve landen waar er willekeurig mensen opgepakt worden. daar pas ik toch voor op hoor.
er zijn voldoende voorbeelden.

En als inwoner van klein landje als Belgïe, sta je toch vrij machteloos imo. Die hebben weinig gewicht op internationaal toneel, om in de schaal te werpen.

Terug
Bovenaan