Als ik op reis ga, leg ik het politieke aspect naast van mijn reisbestemming naast mij neer. Ik ga voor de lokale gewoontes, cultuur en bevolking.. dat daar nu een bepaalde regeringsvorm zit waar ik niet achter sta, is bijzaak. Wat ik opdoe op reis aan eten, drinken, ... gaat naar de mensen in hun winkeltjes, restaurants en cafés. En vaak zijn ze ook nog blij dat er buitenlanders interesse hebben in hun land, waardoor je nog wat meer inzicht krijgt in hun dagelijkse leven omdat ze dan eens kunnen tonen hoe het echt is. Dat is ook de grote reden waarom ik reis, om te zien hoe het er echt is, en niet zoals ze tonen via onze Westerse bril. Wat me vaak stoort is echter de mensen die je veroordelen omdat je naar bepaalde landen gaat en dan afkomen met het "die leider is slecht en blabla"-argument, terwijl ze zelf geen probleem hebben om zelf te gaan luieren aan een strand van een land waar de leider op zijn minst dubieus is. 't Voordeel van die denkwijze is dan ook dat je in contact komt met net die mensen/groepen/organisaties/... die je zou moeten mijden, en wiens kant van't verhaal dan ook eens kan aanhoren. Het is vanzelfsprekend niet zo, dat als je ermee spreekt, dat je hen ook steunt.
Veiligheid is natuurlijk een ander paar mouwen. Ik volg al lang de reisadviezen van BuZa niet meer. Niet omdat ik mezelf ongenaakbaar vind of ik een adrenalinejunkie ben, maar gewoon ook omdat het in mijn ogen vaak overdreven is of alleszins niet overeenstemt met de realiteit en vaak is toegespitst op bepaalde gebieden die je sowieso best mijdt. Natuurlijk is alles ook afhankelijk van welke reis je wilt maken. ben je opzoek naar een zorgeloze uitrustvakantie, dan ga je inderdaad best niet naar een land waar het wordt afgeraden om naartoe te reizen.
Ikzelf ga bijna altijd met dezelfde organisatie op reis en ken ondertussen de eigenaars/reisleiders goed genoeg om hen ook te vertrouwen. Als ze een reis aanbieden naar een bepaald land, dan kan ik er zeker van zijn dat mijn veiligheid in orde is. Ik weet alvast één reis die door hen last-minute was afgelast omdat er teveel spanning waren. En natuurlijk speelt het ook een rol hoe je reist, in groep ben je sowieso veiliger.
Het is vooral een kwestie van waar voel je jezelf goed bij. Ik had een week voor een vertrek ook bijzondere twijfels omdat er heel wat nieuws uit dat land kwam. Ik ben uiteindelijk toch vertrokken en ben blij dat ik het ook heb gedaan, net zoals alle andere bestemmingen die mij werden afgeraden, maar die ik toch heb kunnen ontdekken.