Kunstgras tuin en honden

Dogo Argentino

Well-known member
Hallo,

Ik woon nu bijna een jaar in mijn huis en wist al dat de tuin een van de eerste dingen was die ik zou aanpakken. Het gras is amateuristisch aangelegd en/of slecht onderhouden; kuilen/heuvels, kale plekken, verschillende grassoorten etc. Daarbovenop heb ik 2 grote honden die het volledig om zeep hebben geholpen. Basically in de helft van mijn tuin zie je bijna enkel aarde (het is natuurlijk wel winter).

Ik was daarom aan het kijken naar kunstgras als mogelijkheid vanwege de onderhoudsvriendelijkheid en robuustheid (hoop ik?). Ik zoek dus naar ervaringen met kunstgras, zeker in combinatie met honden.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Thanks!
 
Ik vind zo'n plastieken tuin spuuglelijk en eerder iets voor 75-plussers.

Mocht ik jou zijn, zou ik de tuin gewoon laten verwilderen.

(Maar wellicht was dit niet de tip waarnaar je op zoek was)
 
Hallo,

Ik woon nu bijna een jaar in mijn huis en wist al dat de tuin een van de eerste dingen was die ik zou aanpakken. Het gras is amateuristisch aangelegd en/of slecht onderhouden; kuilen/heuvels, kale plekken, verschillende grassoorten etc. Daarbovenop heb ik 2 grote honden die het volledig om zeep hebben geholpen. Basically in de helft van mijn tuin zie je bijna enkel aarde (het is natuurlijk wel winter).

Ik was daarom aan het kijken naar kunstgras als mogelijkheid vanwege de onderhoudsvriendelijkheid en robuustheid (hoop ik?). Ik zoek dus naar ervaringen met kunstgras, zeker in combinatie met honden.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Thanks!
Het grootste nadeel dat ik ervaren heb bij kennissen die kunstgras hebben is dat het ongelofelijk heet wordt in de zomer voor honden om over te lopen. Ook hun uitwerpselen lieten meer geur achter. Op lange termijn weet ik ook niet hoe de urine plekken maakt in kunstgras zoals het doet in gewoon gras.

Ik zie er persoonlijk meer nadelen als voordelen in, zeker voor beesten. Ik zou eerder proberen om voor de honden een dedicated graafstuk te maken en de rest opnieuw in te zaaien. Zo hebben wij het thuis gedaan en dat hielp wel goed moet ik zeggen.
 
Hallo,

Ik woon nu bijna een jaar in mijn huis en wist al dat de tuin een van de eerste dingen was die ik zou aanpakken. Het gras is amateuristisch aangelegd en/of slecht onderhouden; kuilen/heuvels, kale plekken, verschillende grassoorten etc. Daarbovenop heb ik 2 grote honden die het volledig om zeep hebben geholpen. Basically in de helft van mijn tuin zie je bijna enkel aarde (het is natuurlijk wel winter).

Ik was daarom aan het kijken naar kunstgras als mogelijkheid vanwege de onderhoudsvriendelijkheid en robuustheid (hoop ik?). Ik zoek dus naar ervaringen met kunstgras, zeker in combinatie met honden.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Thanks!
Mijn tuin vorig jaar ook volledig laten afschrapen en nieuw gras... *Zucht* gras met putten in natuurlijk 1j later en dan komt die er nauwelijks in, gelukkig.

Ik heb wel overwogen het stuk dichtst bij terras met houten palen en schors te doen waar hij wel in mag en dan die afscheiden met een onzichtbare omheining (draad onder de grond en bakske rond zijn nek) van de rest van het "proper" gazon.

Ik gruwel ook van die plastiek en als dat goeie slopers zijn, happen ze volgens mij binnen de maand stukken eruit. 😬
 
Ok, misschien is kunstgras toch niet de oplossing.

Wil sowieso de volledige tuin renoveren. Er is ook nog een gigantische put van de vijver die ik uitgehaald heb. Zullen dus nieuwe grasmatten worden. Wellicht voorzie ik best ook een zandbak voor de honden. Ik ga wel echt vloeken als het na een aantal maanden om zeep is 😅
 
Ik had zelf kunstgras in mijn vorige tuin. Goh weet je, voor een kleine tuin zou ik nog ja zeggen. Weinig onderhoud aan. Warm worden zoals ik hierboven lees? Bullshit!

Nu hebben we een vrij grote tuin en ik zou niets anders willen dan echt gras. Maar zoals gezegd, voor een kleine tuin is het jet overwegen waard...
 
Onze hond is ook een graver, maar wij hebben het ook opgelost door hem 1 klein uithoekje te geven waar hij vrij mag graven. Daar houdt hij zich goed aan.
 
Het grootste nadeel dat ik ervaren heb bij kennissen die kunstgras hebben is dat het ongelofelijk heet wordt in de zomer voor honden om over te lopen. Ook hun uitwerpselen lieten meer geur achter. Op lange termijn weet ik ook niet hoe de urine plekken maakt in kunstgras zoals het doet in gewoon gras.
Hier hebben we een stuk kunstgras langs het terras, de rest van de tuin is gewoon gras. In de zomer liggen de honden het liefst van al op het kunstgras, lekker te genieten van de zon.. Ja het wordt warm, maar niet zo dat ze er niet op willen/kunnen hoor.
Ook is dat stuk gras aangelegd op stabilisé, waardoor het goed waterdoorlatend is en we geen last hebben van geuren.
 
Ik vind kunstgras nogal absurd, een laag plastiek aanbrengen in je tuin. Echt mooi kan je het ook niet echt noemen.

Ja, je moet het niet maaien, maar in hoeverre is dat bestand tegen een grote hond die wil graven/krabben?
 
Een maat van mij heeft kunstgras en een Duitse scheper.

Hij heeft het uit miserie weg gedaan na 2 jaar. Dezelfde redenen als hierboven al aangehaald werden: veel te warm om over te lopen voor de hond in de zomer, dikke miserie met stront die niet gemakkelijk eruit gaat.
Ik zou t zeker nooit doen moest ik zelf een hond hebben.
 
Een maat van mij heeft kunstgras en een Duitse scheper.

Hij heeft het uit miserie weg gedaan na 2 jaar. Dezelfde redenen als hierboven al aangehaald werden: veel te warm om over te lopen voor de hond in de zomer, dikke miserie met stront die niet gemakkelijk eruit gaat.
Ik zou t zeker nooit doen moest ik zelf een hond hebben.
Thanks, daar was ik naar op zoek
 
Mijn nonkel zat altijd te stoefen over zijn hyperreallistisch kunstgras en je kon het verschil niet zien.. yeah right.

Het werd wel plots heel realistisch toen er paardenbloemen doorheen begonnen te groeien :laugh:
 
ik heb 2 bordercollies die op 2 jaar 800 vierkante meter kapot gescheten/gelopen hebben tot een maanlandschap. de truck is eigenlijk om ze in de winter binnen te houden of enkel buiten laten op een klein stuk van de tuin. hier hebben ze nog 100m2 + teras waar ze hun ding op mogen doen. na anderhalf jaar weer een mooi bedekte tuin in het afgesloten stuk en hetgeen ze nu in de winter aflopen is tegen dat het zomer is weer netjes dichtgegroeid. de andere 700m2 gaat vanaf maart/april terug open vanaf het droog weer is. Het zijn vooral de natte dagen het meeste schade berokkenen aan uw gazon.

kunstgras met honden is no go. schoonma heeft dat gehad en na nog geen jaar was het weg ( 3 windhonden). er zijn wel van die korrels die de geur op nemen maar je nepgras verkleurt door de zon en hondenkak. ook elke keer er volk komt de hogedruk uithalen en stront in alle richtingen zien vliegen ben je beu na nog geen 2 keer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan