Krantenarchief

Brick Top

Active member
Beste,

Ik ben op zoek naar een goed (digitaal) krantenarchief. Idealiter een archief waarin ik kranten van maanden geleden digitaal kan doorbladeren (zoals je nu ook kan met de krant van vandaag als je bijvoorbeeld een abonnement hebt op Gazet van Antwerpen). In mijn lokale bibliotheek bewaren ze de papieren kranten slechts 2 maanden, helaas, dus dat is geen optie voor mij aangezien ik kranten zoek van het ganse jaar 2022.

Belangrijk is dus dat ik de krant letterlijk (digitaal) kan doorbladeren. Louter een zoekoptie waarmee ik op welbepaalde termen kan zoeken, is niet voldoende.

Hebben jullie weet van zo'n archief? Of een welbepaalde krant die zo'n archief aanbiedt aan haar abonnees?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groet
 
Hier vind je een overzichtje van krantenarchieven: https://vlaamse-erfgoedbibliotheken.be/kranten/online

Misschien vind je daar wat je zoekt?
Bedankt voor je antwoord! Die link kende ik nog niet - waarvoor dank! Maar dit lijken mij vooral zeer oude en vaak wat meer 'exotische' kranten. Ik ben meer op zoek naar nieuwsfeiten die afgelopen jaar (2022) in de actualiteit zijn geweest. De grote nieuwsfeiten uiteraard, maar ook wat lokaler nieuws, sport, showbizz,... Alsof ik een jaaroverzicht zou willen maken.

Dus idealiter een Vlaamse krant (Standaard, Morgen, GvA, HLN,...) die al zijn kranten ergens in een archief heeft steken en die ik digitaal kan doorbladeren. Bijvoorbeeld GvA heeft een archief maar zonder abonnement kan ik daar helaas niet in om is te kijken of dat is wat ik zoek.

Via de bibliotheek kan ik ook op een krantenarchief maar dat zijn gewoon de internetartikelen die je kan raadplegen via zoekfuncties. Geen digitale kranten om te doorbladeren, helaas. Enkel die van de afgelopen twee weken zijn doorbladerbaar.
 
Bij DS kan je dat in elk geval. Als scholier of student kan je misschien ook toegang hebben tot GoPress, da's eigenlijk alles wat je nodig hebt.
 
Terug
Bovenaan