Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
1000047059.png

Edit: prentje is foutief, de express heeft een thermocoil en de pro een thermojet

Voor mij is dit een van de factoren waarop ik voor de pro zou gaan. Dat en het display waar je iets meer controle hebt over alle settings.
YouTube staat vol met vergelijkingsvideos:

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 38537
Voor mij is dit een van de factoren waarop ik voor de pro zou gaan. Dat en het display waar je iets meer controle hebt over alle settings.
Redelijk zeker dat het prentje dat je hier post, foutief is. Op de productpagina's van de toestellen staat het omgekeerd - wat ook coherent is met de uitleg/demonstratie die ik gekregen heb bij de lokale koffiewinkel.

Redelijk zeker dat het prentje dat je hier post, foutief is. Op de productpagina's van de toestellen staat het omgekeerd - wat ook coherent is met de uitleg/demonstratie die ik gekregen heb bij de lokale koffiewinkel.
Haha, ik zie het nu ook het is inderdaad omgekeerd, in de video is het wel correct.

Laatst bewerkt:
Voila, home improvement:

i-CRxSPMv-L.jpg
vs
i-wjnRt4X-L.jpg

Eerste indrukken zijn heel positief, het malen is minder luid dan ik dacht, was één van de vaak geciteerde minpunten van dit toestel. Koffie is bijzonder lekker op basis van de gratis bonen die ik meekreeg. Toch wel blij dat het allemaal heel hands-off is, zelf de puck prep doen spreekt toch minder aan.

Wat zitten experimenteren met het nieuwe toestel; melk opschuimen is leuk en eigenlijk best eenvoudig manueel te doen :)

Wat wel snel duidelijk werd: standaard double basket is een veel te hoge dosis koffie, iets van 24g, gek dat ze dit zo meeleveren. De single basket is dan weer heel moeilijk om iets goed uit te krijgen, dus uiteindelijk een IMS mandje gekocht, waarmee ik op een voor mij aangename dosis uitkom. Met dank aan YouTube :D

Wat heel fijn is: toestel laat zich heel vlot en eenvoudig reinigen, lijkt me mogelijks wel een voordeel tov een volautomaat.

De espresso-based drinks zijn echt top.
De café crema vanmorgen geprobeerd en die vond ik minder geslaagd; maar kan ook aan mn instellingen liggen.

Voorlopig nog maar één soort bonen getest, een medium roast, dus ook wel nieuwsgierig om over te gaan naar het volgende pak iets donkerdere roast.

Ben toch nog aan het twijfelen voor welk toestel ik zou willen gaan. De Jura E8 was mijn eerste gedacht maar de the Barista Touch Impress spreekt mij eigenlijk ook wel aan, vooral het feit dat de espresso toch nog beter zou zijn dan bij een volautomaat. Een automatisch melksysteem is wel gemakkelijk maar het extra onderhoud ervan vind ik vervelend, bij de Sage valt dit beter mee.

Na weel wikken en wegen en reviews te bekijken op Youtube heb ik uiteindelijk besloten de Delonghi Dinamica Plus te kopen.
Eigenlijk zag ik het niet zitten om +1000€ uit te geven voor een toestel, deze heb ik voor 620€ gekocht.

Ik drink enkel espresso en heb een voorkeur voor light / medium roasts. Momenteel is mijn set-up een Linea Micra en een G-Micron grinder. Ben der wel tevreden van :-).

Na weel wikken en wegen en reviews te bekijken op Youtube heb ik uiteindelijk besloten de Delonghi Dinamica Plus te kopen.
Eigenlijk zag ik het niet zitten om +1000€ uit te geven voor een toestel, deze heb ik voor 620€ gekocht.
Welkom in de club, wij hebben deze ook sinds vorige week!

Wat specialty koffie gekregen voor mijn verjaardag, damn da's wel lekker.

Ook maar snel 2 airscape containers besteld om m'n bonen beter te bewaren...

Grootste probleem met een "beter" machine thuis en deftige bonen is dat de kofie elders opeens een stuk minder smaakt :unsure:

Voila, home improvement:

i-wjnRt4X-L.jpg

Eerste indrukken zijn heel positief, het malen is minder luid dan ik dacht, was één van de vaak geciteerde minpunten van dit toestel. Koffie is bijzonder lekker op basis van de gratis bonen die ik meekreeg. Toch wel blij dat het allemaal heel hands-off is, zelf de puck prep doen spreekt toch minder aan.
welke is dit?

Ik drink enkel espresso en heb een voorkeur voor light / medium roasts. Momenteel is mijn set-up een Linea Micra en een G-Micron grinder. Ben der wel tevreden van :).

Droommachine zo'n La Marzocco :love:!

Alsnog ook tevreden met onze profitec go 400/mignon specialita. Ik wissel af en toe af, maar puur voor espresso's vind ik dark roast heerlijk.

welke is dit?​

Sage Oracle Jet.

Droommachine zo'n La Marzocco :love:!
Ja ik twijfelde tussen een Decent of deze, uiteindelijk toch de juiste beslissing genomen want eens ik een recept heb dat me aan staat ga ik niet meer zitten sleutelen aan de curves. Die micra is echt "baanvast".

Voordien wel 10j met een La Pavoni escpresso shots leren pullen, perfecte leerschool om espresso te begrijpen imo.

Dikke maand met de Oracle Jet; misschien toch ook wat minpuntjes:

- Opvangbakje water snel vol als je een paar drankjes na elkaar maakt + reinigt
- Barista assistance zou volgens mij veel slimmer kunnen, je krijgt niet echt zinvolle hulp; mogelijks iets om te verbeteren met firmware update
- Automatisch tampen werkt slecht als de portafilter niet nat genoeg is of als je net niet genoeg bonen hebt voor een single dose
- Veel retentie in het maalsysteem waardoor je echt best een purge doet na veranderingen maalgraad

Dan gewoon nog bedenkingen:
- Automatisch melk stomen eigenlijk niet zo zinvol want het handmatig doen gaat makkelijk en heel snel met consistentere/betere resultaten
- Komt met superveel recepten maar eigenlijk maakt het weinig uit voor de melkdrankjes als je zelf melk stoomt

Ondertussen ook 3 specialty koffies getest, maar toch problemen gehad met een medium roast die ik niet goed kreeg; espresso was altijd te zuur zelfs bij een heel fijne maalgraad en dus lange shottijden. Kan het probleem dan intrinsiek bij de bonen liggen? Té vers?

Ondertussen ook 3 specialty koffies getest, maar toch problemen gehad met een medium roast die ik niet goed kreeg; espresso was altijd te zuur zelfs bij een heel fijne maalgraad en dus lange shottijden. Kan het probleem dan intrinsiek bij de bonen liggen? Té vers?
Kan ook het soort bonen zijn, washed vs natural, origin,...
Sommige bonen hebben een iets "zuurder" smaakprofiel.
Ik ervaar dit nu ook met een aantal bonen.

Wij hebben hier nu sinds een tijdje een Jura E8 in huis gehaald. Enorm content van - maar ben wel nog op zoek naar deftige bonen ervoor.
Iemand aanraders?

Terug
Bovenaan