Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
We zijn op zoek naar een nieuwe koffiemachine die bonen kan malen. Dus geen pads meer.
Het probleem is dat we twee soorten bonen willen, een reservoir voor gewone bonen en eentje voor deca. Maar de toestellen die we tegen komen zijn precies allemaal 800+ EUR.

Zijn er toestellen die rond de 3-500 euro zitten voor deze functie?
Of een toestel met de optie om gemalen koffie te gebruiken? Dan moet je wel een van de twee voorgemalen kopen...

Heeft zo'n toestel een aparte kamer voor gemalen koffie, of is dat hetzelfde reservoir als de bonen?
Dat van bij mijn schoonouders is met een apart klepje om een enkele dosis gemalen koffie toe te voegen. Dat komt waarschijnlijk na de maalgroep uit vermoed ik.

Ik heb al verschillende methodes geprobeerd.
  • Oploskoffie: De noodoplossing (oa op het werk). De Nescafé Espresso valt voor mij nog mee als stevige bittere koffiesmaak maar het aroma van aangelengd water is daar onvermijdelijk.
  • Nespresso: De enige goede capsules vind ik de officiële. Ik gebruik het nog zelden, het staat bij mij thuis op het bureau maar het blijft duur en met de volautomaat is de keuze hier voor de laatste. Als ik op reis ben en de hotelkamer heeft er 1 gebruik ik het wel, net aangenaam genoeg.
  • Senseo: Die drink ik heel zelden en probeer ik te vermijden. De koffies uit de beginperiode vond ik ondrinkbaar schuim, ze zijn met de jaren verbeterd (ik denk dat de pads verfijnd zijn) maar de meerwaarde is er voor mij niet.
  • French press: af en toe leuk voor een bakkie koffie, maar de drab is moeilijk te ontwijken. Het is nogal wat gedoe ook om te gebruiken dus die verblijft al geruime tijd in de kast.
  • Bialetti Moka: De Italianen weten hoe ze koffie moeten maken en dit apparaat brengt het gevoel helemaal terug. Als ik het uitschenk is er een lichte crema die de presentatie af maakt.
  • Volautomaat (Delonghi Magnifica): Dagelijks drink ik een espresso of lungo met verse bonen. De machine is heel consistent, de koffie is nooit te zuur of te bitter. Een semi en maler zijn beter maar voor ik daaraan zit zou ik stevig sparen. Een stap naar Jura heb ik overwogen maar qua onderhoud is die gesloten bak niet echt vriendelijk.
Persoonlijk vind ik de bonen en het water het meest bepalend. Een Nespresso kan al ferm verschillen per cup-soort, bij bonen zijn die van de supermarkt anders dan van kleine branders. Mijn voorkeur gaat uit naar vers gebrand single-origin en dan wissel ik elke 250 gram. Een stevige uit Kenia, aards uit Indonesië, chocolade uit Guatemala, fruitig uit Colombia enzovoort.

Een maler en semi combinatie is een langetermijnproject maar daarvoor zou ik eens een aantal machines moeten kunnen uitproberen en de koffies proeven.

Voor de misses eens aan het uitkijken naar een nieuw dolce gusto machine. Hoopte op een black friday korting, maar geen gevonden. Morgen en de komende eindejaarsperiode nog eens in het oog houden.

De kogel is door de kerk: we hebben de Philips 2200 Serie EP2221/40 aangekocht in een Black Friday-deal bij Krëfel. 269 in plaats van 399 euro. In de loop van deze week afhalen, want ze hadden hem niet op voorraad. Ik hoop dus snel te zeggen of ik spijt heb van mijn aankoop of niet. Maar ik hoop van niet. :p

Heeft zo'n toestel een aparte kamer voor gemalen koffie, of is dat hetzelfde reservoir als de bonen?
Er zit eigenlijk een klepje aan de bovenkant, en dan moet je de "hoeveelheid bonen" instellen op 0. Dan neemt hij wat er in dat reservoir zit.
Maar dat is dus geen groot reservoir, en moet je per tas vullen.
https://www.coolblue.be/nl/product/...i3QTp6Yuv01fbfmZNkbxNu6c8x3FPRHsaAmgSEALw_wcB
Dat klepje vanboven is dus voor gemalen koffie, en die grote draaiknop moet je dan even helemaal naar links draaien.

Een vriendin heeft deze ook gekocht, heel tevreden van. Het is een zeer praktische machine.

Die is ook vaak in promotie, dus Black Friday is niet de enige kans, momenteel staat de bodem rond de €235 op amazon.com.be.
Fijn te weten! We hebben die bij Krëfel gekocht omdat we eerst voor een andere gingen, maar die was er niet meer. En omdat je in een fysieke winkel toch een persoonlijk aanspreekpunt hebt als je stukken hebt. Met een webshop is dat niet het geval.

De kogel is door de kerk: we hebben de Philips 2200 Serie EP2221/40 aangekocht in een Black Friday-deal bij Krëfel. 269 in plaats van 399 euro. In de loop van deze week afhalen, want ze hadden hem niet op voorraad. Ik hoop dus snel te zeggen of ik spijt heb van mijn aankoop of niet. Maar ik hoop van niet. :p

Een vriendin heeft deze ook gekocht, heel tevreden van. Het is een zeer praktische machine.

Die is ook vaak in promotie, dus Black Friday is niet de enige kans, momenteel staat de bodem rond de €235 op amazon.com.be.
Zeer leuk toestel voor het geld inderdaad! Een vriendin en ikzelf hebben exact dezelfde.
Bij beiden is hij wel al defect geweest dus laat ons hopen dat dat geen correct beeld van de werkelijke kans is.

Tijdens de herstelperiode heb ik enkele weken een De'Longhi gehad als backup en je merkte wel duidelijk dat dat een duurder / degelijker apparaat is. Bv. bij het reinigen van de zetgroep voelde je dat de zetgroep van De'Longhi een veel steviger onderdeel was dan die van Philips. Makkelijker te reinigen ook. Maar goed, die toestellen zijn ook een stuk duurder.
Echter heb ik, met dezelfde bonen, lang niet zo'n lekkere koffie kunnen zetten met de De'Longhi dan ik normaal zet met de Philips :unsure: ik was dus héél blij om mijn eigen apparaat terug te krijgen.

Suggesties voor een degelijke halfautomaat of volautomaat?
Voordelen/nadelen van beide?
Ik drink nu filter en/of french press maar zou toch iets gemakkelijker en sneller koffie willen maken.
Heb al gevonden dat een volautomaat wel zeer veel onderhoud vraagt. Is dit ook zo voor een halfautomaat of valt dit mee?
Had deze gezien en lijkt wel goede reviews te krijgen...

Als je sneller en gemakkelijker wilt, dan is een volautomaat de beste keuze. 1 of 2 knopjes drukken en de koffie loopt er helemaal uit, bij een halfautomaat moet je nog malen, stampen, de piston erin steken, opwarmen en dan pas zetten. Hier en daar zijn er enkele shortcuts maar het is iets meer werk dan volautomaat. Voordeel van halfautomaat is de controle over elke stap, bij de volautomaat regelt de machine bijna alles (je kan maalgraad, grootte van de kop en sterkte instellen binnen de beperkingen van de machine).

Het onderhoud van volautomaten is niet zo veel, de zetgroep elke 1-2 weken even poetsen van koffiegruis en elke 100 kopjes een ontkalking uitvoeren. Het opvangbakje voor de koffie-"pucks" kan ongeveer 10 kopjes aan, die is ook te legen uiteraard.

Ik snap wel niet goed waarom jij denkt dat een volautomaat meer werk is dan een halfautomaat @Valyra. Dat zou het nut een beetje weghalen?

Dus vooral wat @ilgonwe zegt + veel volautomaten hebben ook gewoon een reinigingsprogramma voor de zetgroep. Gewoon reinigingsmiddel erin en laten lopen
Daar is het dus niet nodig om de zetgroep eruit te halen en af te spoelen.

Ik heb een Melitta volautomaat en Solis Grind&Infuse halfautomaat en van beide tevreden. De volautomaat is voor 's morgen (wienig tijd maar graag veel koffie), de halfautomaat is meer voor een espresso 's avond na het eten ofzo, de smaak van die laatste is toch ook net iets meer geraffineerd.

Verschil is dat je met een halfautomaat werk hebt voor en na elke koffie en bij een volautomaat pas na pakweg 50 kopjes (los van het bijvullen). Een volautomaat die je regelmatig gebruikt moet je toch best elke 2 weken deftig uitspoelen/uitkuisen. De smurie (koffiegruis) kruipt overal en is een ideale bodem voor schimmels etc. Zal ook wel merk afhankelijk zijn wss maar slecht onderhoud gaat sowieso de smaak beinvloeden.

Het automatische reinigingsprogramma dient vooral om de plakkerige olie van koffiebonen te verwijderen, daar is je toestel intern echt niet volledig mee proper.

Laatst bewerkt:
Bedankt! Ik dacht dus dat je met een volautomaat elke dag kuiswerk hebt. Blijkt dus niet zo te zijn. Dan lijkt dat een betere keuze aangezien ik 's ochtends best weinig tijd heb (maak) :tongue:, maar wel goede koffie wil.

Net een nieuwe Sage Barista Express Impress ontvangen (wat een kutnaam).
Heb geen espressomachine ervaring en deze leek met het meest gebruiksvriendelijke.
Lijkt ook gemakkelijk in te stellen om steeds dezelfde kwaliteit van espresso te hebben. Morgen uitgebreid testen.

Dat lijkt me meer een automaat met extra stap eigenlijk :thinking: ? Automatische maler/doseerder/tamper om dan de filterdrager aan de andere kant te hangen om effectief een kopje te maken. Akkoord, je kan sneller iets anders in de filterdrager doen, maar op zich vind ik het nogal raar.

Dat lijkt me meer een automaat met extra stap eigenlijk :thinking: ? Automatische maler/doseerder/tamper om dan de filterdrager aan de andere kant te hangen om effectief een kopje te maken. Akkoord, je kan sneller iets anders in de filterdrager doen, maar op zich vind ik het nogal raar.
Is dat niet gewoon een standaard espressomachine met ingebouwde bonenmaler (zoals er zo veel zijn) + ingebouwde puck press?

Terug
Bovenaan