Knelpuntberoepen - waarom raken deze vacatures niet ingevuld

Scandinavië bewijst dat het wel kan. Daar doet men meer met minder (procentueel) loonbeslag.
Klopt, maar ook weer niet...
Lonen liggen hoger en sociaal vangnet is er mooi. Maar heb je daar al eens iets gekocht? Prijzen liggen er hoger omdat er 25% btw op alles is. In Denemarken heb je zelfs geen verlaagd tarief voor essentiele goederen!

Als je eten koopt in België is het aan 6% btw, daar is het 25%. Mag je nog hogere lonen hebben, die gaan teniet aan deze regel. Het lijkt mooi, maar de eindrekening zal gelijk zijn...

Zullen wel landen zijn die een uitzondering op de regel zijn, maar hebben vaak speciale extra geldbronnen zoals bv Verenigde Arabische Emiraten of Monaco.

Mijn partner is een Deense, dus zij kent de kost van het leven daar, en als je alles procentueel vergelijkt tegenover je brutoloon dat je verdient, hou je in Denemarken (en zelfs het notoir dure Noorwegen) na aftrek van alle kosten die je maakt (eten, wonen, leven) meer over. Enige uitzondering daarop is als je woont in Kopenhagen, omdat vastgoed daar ONTZETTEND duur is. Elektriciteit is er ook duurder, maar de eindfactuur ligt er lager dan bij ons, omdat je daar niet betaalt voor 7548 extra heffingen zoals hier.

De arbeidsmarkt zit daar ook anders in elkaar. Hier doet iedere werknemer zijn eigen loonsonderhandlingen, ginder worden zowat alle loonsonderhandelingen door de vakbonden gedaan, zodat iedereen een fair loon krijgt.

Maar de werkgevers zijn ook gelimiteerd door de marges die ze op de werknemers kunnen halen hé.
Als jij 5k opbrengt, maar je wilt een loon van 6k, dan gaat het ook niet lukken.
Maar zo werkt een bouwproject niet: Alle schakels zijn even noodzakelijk. Of het nu de ingenieur, calculator, of tekenaar is; als je één ervan niet hebt, heb je simpelweg geen project. Dus de verloning is dan simpelweg vraag/aanbod, en de prijszetting van je projecten idem.

Maar zo werkt een bouwproject niet: Alle schakels zijn even noodzakelijk. Of het nu de ingenieur, calculator, of tekenaar is; als je één ervan niet hebt, heb je simpelweg geen project. Dus de verloning is dan simpelweg vraag/aanbod, en de prijszetting van je projecten idem.
Die ingenieur kan ook tekenen en rekenen :unsure:

.......

En zelfs met al dit hoor ik van mijn vrouw, die nu in een WZC werkt in de keuken, dat in het weekend er te weinig personeel is. Zowel zij als de poetsvrouw zijn al ingeschakeld geweest om de maaltijden te bezorgen, en dan heb je hulpbehoevende mensen die zelf niet meer kunnen eten en daar uren wachten tot iemand tijd heeft voor hen.
Herkenbaar, is bij ons ook zo. En nu willen ze de werkdruk nog extra verhogen.

Scandinavië bewijst dat het wel kan. Daar doet men meer met minder (procentueel) loonbeslag.
Is het ook niet zo dat de loonkloof tussen verschillende functies die in een bedrijf werken veel kleiner is in die landen? Want dit is wel een beetje het geval in België stel je begint in bedrijf x als (ik zeg maar wat, technieker) en je wilt meer verdienen is het dan niet zo dat je al "snel" tegen een bepaalde grens botst? En om dan nog meer te verdienen dat je wel naar een andere functie moet groeien? Waardoor je in feite senior profielen verliest.

Ik dacht dat die fenomeen in die Scandinavische landen minder was..... dat die kloof minder groot is

In die landen wordt senioriteit inderdaad anders benaderd als hier, en zijn die plafonds minder aanwezig (ze zijn er nog wel hoor). De brutolonen liggen er inderdaad dichter bij elkaar, maar dat komt omdat de belastingen daar anders werken dan hier (hier moet je al exuberante brutolonen gaan geven, om netto een deuk in een pakje boter te meppen).

In vergelijking met al onze buurlanden en de UK beland je in BE extreem snel in hoge belastingsschijven.
Maar neem je ook dingen als de forfaitaire kostenaftrek in rekening?
Zeker voor lagere lonen gaat dat wel een grote shift betekenen.
Geen idee of iets dergelijks bestaat in andere landen....

Maar neem je ook dingen als de forfaitaire kostenaftrek in rekening?
Zeker voor lagere lonen gaat dat wel een grote shift betekenen.
Geen idee of iets dergelijks bestaat in andere landen....
Ik heb even gegoogeld en de belastingsvrije som bestaat zowel in NL, DE als BE.
Forfaitaire kostenaftrek heb ik geen weet van, misschien wel maar dat is niet zo significant.
Ik doelde vooral op het feit dat mediaan en hogere lonen zeer zwaar afgeroomd worden.

Ik heb even gegoogeld en de belastingsvrije som bestaat zowel in NL, DE als BE.
Forfaitaire kostenaftrek heb ik geen weet van, misschien wel maar dat is niet zo significant.
Ik doelde vooral op het feit dat mediaan en hogere lonen zeer zwaar afgeroomd worden.
Dat blijft natuurlijk wel waar.
Ik zou het ook niet zo erg vinden, moesten onze overheden niet zichzelf naar extreme inefficienties leiden... Tel maar eens de uurlonen op voor alles wat te maken heeft met de PFAS/BAM trace/... Of wat er nu weer speelt met de eindtermen in het onderwijs.
Dat zijn allemaal indirecte kosten van het overheidsapparaat omdat klunzen wetten willen implementeren die ofwel op niets slaan ofwel niet te handhaven of implementeren zijn. Of, ze volgen in de uitvoeringsprojecten hun eigen wetten niet, en zijn dan verbaasd dat ze op de vingers getikt worden.

Uren van de parlementariers, kabinetten, studiebureaus, rechters, advocaten. Allemaal indirect overheidsbeslag, allemaal (meestal) door incompetentie of toch hun wil halstarrig willen doorduwen waar het gewoonweg niet kan.

Als al dit geld eens naar knelpuntberoepen zou gaan, zouden die niet meer bestaan :D
Hell, het wereldhongerprobleem zou in een klap opgelost zijn...

Daar zit geen lijn in.
Ingenieur/programmeur -> knelpuntberoep met hoog loon, weinig profielen beschikbaar die voldoende geschoold zijn.

Opvoeder in de gehandicaptenzorg/ verpleegkundige -> knelpuntberoep wegens fysiek zwaar, veel stress en volcontinu systeem -> gematigd loon

Poetspersoneel/horecapersoneel -> knelpuntberoep wegens fysiek belastend/ redelijk wat onregelmatigheden (in uren of klanten) en hogere kans om als een stuk stront beschouwen te worden. -> relatief laag loon.

Het is niet zo dat het overgrote deel van de knelpuntberoepen te herleiden is tot een laag loon als enige beslissende factor.

Akkoord met je conclusie en opvoeder / poets / horeca personeel.

Maar voor ingenieur ligt het vaak nog anders, imho ligt het probleem niet in te weinig geschoolde profielen:
- veel van die vacatures vragen ingenieurs maar betalen er niet naar, dan kunnen ze nog veel roepen dat ze honderden "ingenieursfuncties" niet ingevuld krijgen
- ook veel vacatures met onrealistische eisen t.o.v. het niveau of de inhoud van de job --> zelfde conclusie
- daarnaast zijn er zeer veel afstuderende ingenieurs (om niet te zeggen, de meerderheid?) die niet in een technisch beroep willen stappen omdat dat niet aantrekt - en in veel van die functies minder doorgroeimogelijkheden dan de minder technische jobs, terwijl je er een hoop verantwoordelijkheid / gedoe bij moet nemen

Over programmeurs kan ik minder goed oordelen, al denk ik dat er daar ook wel sprake is van meer carrièremogelijkheden in minder technische rollen (bv. IT project management)
En ook daar worden vaak teveel eisen gesteld. Zo ooit gelezen van degene die een bepaald programma 3 jaar ervoor had uitgevonden, die kreeg vacatures waar ze "minstens 5 jaar ervaring" met dat programma vroegen... Zo wordt het natuurlijk lastig.

En ook daar worden vaak teveel eisen gesteld. Zo ooit gelezen van degene die een bepaald programma 3 jaar ervoor had uitgevonden, die kreeg vacatures waar ze "minstens 5 jaar ervaring" met dat programma vroegen... Zo wordt het natuurlijk lastig.

Zie ik vaak gebeuren, is meestal combinatie van onwetendheid & standaard templates.
Heb je interesse, kan je jezelf verkopen, ga dan gewoon op gesprek...

De arbeidsmarkt zit daar ook anders in elkaar. Hier doet iedere werknemer zijn eigen loonsonderhandlingen, ginder worden zowat alle loonsonderhandelingen door de vakbonden gedaan, zodat iedereen een fair loon krijgt.
Is hier toch ook zo, met de paritaire comité's & automatische indexeringen etc? Of is er in Scandinavië helemaal geen ruimte voor individuele loonsonderhandeling?

Of is er in Scandinavië helemaal geen ruimte voor individuele loonsonderhandeling?
Jawel (ik kan niet voor Scandinavië spreken, ik "ken" alleen het Deense systeem). Je kunt altijd je eigen loonsonderhandlingen voeren (en dat is doorgaans ook de regel voor echte unieke niche-jobs), maar voor de modale werknemer is het een systeem dat je wel wat kunt vergelijken met de conventionering voor medisch personeel in België. Een grote meerderheid van de werknemers daar (83%) daar is lid van een vakbond, en het zijn de vakbonden die tezamen met de werkgevers én de overheid onderhandelen over wat er mogelijk is voor het komende jaar. Als er bvb écht geen ruimte is voor loonsverhogingen die parallel lopen met de inflatie, dan kan er bvb ingezet worden op meer vakantie, of andere werktijden, of... Aangesloten leden bij de vakbonden volgen dan de akkoorden die de vakbond heeft gesloten. Je bent altijd vrij om je eigen weg in te slaan, maar de vakbonden hebben daar een redelijk grote impact nét omdat ze zoveel mensen vertegenwoordigen, dus doorgaans zijn de resultaten die via de vakbond gehaald worden in onderhandelingen beter dan wat jij ooit als eenzaat zult kunnen bereiken².

Dat systeem werkt omdat in tegenstelling tot in België de drie partijen (werkgevers, vakbonden, overheid) wel gewoon normaal met elkaar kunnen samenwerken en elkaar niet zien als staatsvijand nummer een. Verzuiling is daar ook een big no-no, dus het is niet dat de vakbonden daar de stormtroepen van de politieke partijen zijn, zoals in België het geval is. Vakbonden zijn apolitiek en vertegenwoordigen juist sectoren (je hebt een acteursvakbond, een vakbond voor mensen uit de sociale sector,... Er spelen dus geen politieke of partijbelangen.

(² wat je wel ziet is dat er meer en meer een hybride situatie is, waarbij een bedrijf de collectieve vakbonsovereenkomst honoreert, maar dat er wel (beperkte) hoofdelijke onderhandlingsruimte is)

Terug
Bovenaan