Mijn nieuwbouwwoning heeft voor ca. 60m² aan gevelbekleding bestaande uit zwarte gevelplaten. Als particulier heb ik deze platen bij een houthandel besteld, laten zagen en leveren samen met de producten voor de gevelplaten te lijmen op het houten regelwerk. Ik heb deze platen nadien zelf geïnstalleerd conform de technische voorschriften van de producenten van de platen en het lijmsysteem.
Na de plaatsing is gebleken dat er bij het stuk van de voorgevel (ca. 15m²) op 3 van de 6 platen een duidelijk kleurverschil op te merken valt. Het kleurverschil viel niet op te merken bij de individuele platen. Enkel na plaatsing viel het op. Hiervoor heb ik contact genomen met de houthandel waarop zij contact hebben genomen met de producent van de platen. De producent laat weten dat ze geen verklaring hebben voor het kleurverschil. Ze hebben de historiek van de platen tot in de fabriek nagegaan en konden geen fout vinden. Niettemin zitten ze verveeld met de situatie en hebben ze voorgesteld om kostenloos 6 nieuwe platen te leveren zodoende het volledige stuk voorgevel te voorzien van nieuwe platen met garantie op een uniforme kleur.
Ik ben op zich al tevreden dat ze een tegemoetkoming voorstellen, maar ik zit verveeld met het ontbreken van een tegemoetkoming voor de kosten van het lijmsysteem, en vooral de werkuren om de volledige voorgevel te vervangen. Het lijmsysteem is duur en vanwege tijdgebrek moet ik de vervanging uitbesteden aan een vakman.
Vinden jullie het redelijk om een tegemoetkoming te vragen voor de kosten die verbonden zijn aan de vervanging van de 6 platen door een vakman? Ik kan er niet aan doen dat de producent platen heeft geleverd met een kleurverschil en ik hierdoor extra kosten heb voor de vervanging. 3 platen vervangen geeft geen garantie dat het kleur uniform is met de andere 3 platen. Niettemin vind ik de situatie niet éénduidig en wil ook niet onredelijk zijn. Wat vinden jullie?
Na de plaatsing is gebleken dat er bij het stuk van de voorgevel (ca. 15m²) op 3 van de 6 platen een duidelijk kleurverschil op te merken valt. Het kleurverschil viel niet op te merken bij de individuele platen. Enkel na plaatsing viel het op. Hiervoor heb ik contact genomen met de houthandel waarop zij contact hebben genomen met de producent van de platen. De producent laat weten dat ze geen verklaring hebben voor het kleurverschil. Ze hebben de historiek van de platen tot in de fabriek nagegaan en konden geen fout vinden. Niettemin zitten ze verveeld met de situatie en hebben ze voorgesteld om kostenloos 6 nieuwe platen te leveren zodoende het volledige stuk voorgevel te voorzien van nieuwe platen met garantie op een uniforme kleur.
Ik ben op zich al tevreden dat ze een tegemoetkoming voorstellen, maar ik zit verveeld met het ontbreken van een tegemoetkoming voor de kosten van het lijmsysteem, en vooral de werkuren om de volledige voorgevel te vervangen. Het lijmsysteem is duur en vanwege tijdgebrek moet ik de vervanging uitbesteden aan een vakman.
Vinden jullie het redelijk om een tegemoetkoming te vragen voor de kosten die verbonden zijn aan de vervanging van de 6 platen door een vakman? Ik kan er niet aan doen dat de producent platen heeft geleverd met een kleurverschil en ik hierdoor extra kosten heb voor de vervanging. 3 platen vervangen geeft geen garantie dat het kleur uniform is met de andere 3 platen. Niettemin vind ik de situatie niet éénduidig en wil ook niet onredelijk zijn. Wat vinden jullie?