Kleine nieuwtjes

Sommige partijleden moeten toch enorm schoorvoetend en knarsetandend deze artikel lezen. Stel u voor, je bent oppositieleider, je opent rustig uw (digitale) krant en je leest zoiets. Daar gaat uw zondag...

Sommige partijleden moeten toch enorm schoorvoetend en knarsetandend deze artikel lezen. Stel u voor, je bent oppositieleider, je opent rustig uw (digitale) krant en je leest zoiets. Daar gaat uw zondag...
Proficiat, een ware prestatie hier in Belgie

oh please, dat riedeltje is al afgezaagd ondertussen hé

Waar wordt meer gewerkt, in België of Nederland? Het antwoord is helder als je naar de werkzaamheidsgraad kijkt: die bedraagt in België 71 procent en in Nederland 82 procent. In Nederland werkt dus een groter deel van de beroepsbevolking. Maar uitgedrukt in voltijdse equivalenten ziet het beeld er heel anders uit. Dan wint België nipt het pleit met 61 tegen 60 procent. Dat komt doordat in Nederland veel meer mensen een deeltijdse job hebben.

En wie zegt dat de nieuwe cijfers van belgie ook niet veroorzaakt wordt door een stijging van het aantal deeltijdsen? De focus op de werkzaamheidsgraad komt er gewoon omdat dat de manier zou zijn om de begroting te doen kloppen en de sociale zekerheid betaalbaar te houden. Wel ik zie toch nog altijd geen effect van die stijging. Dus ipv de politiek zich op de borst staat te kloppen mogen ze gewoon wat verder hun best doen.

En wie zegt dat de nieuwe cijfers van belgie ook niet veroorzaakt wordt door een stijging van het aantal deeltijdsen? De focus op de werkzaamheidsgraad komt er gewoon omdat dat de manier zou zijn om de begroting te doen kloppen en de sociale zekerheid betaalbaar te houden. Wel ik zie toch nog altijd geen effect van die stijging. Dus ipv de politiek zich op de borst staat te kloppen mogen ze gewoon wat verder hun best doen.
Je hebt 2 soorten mensen. Voor degene die het glas halfvol is en de andere halfleeg. U ken ik niet, maar ik ben de eerste.

Er is ook meer goed nieuws https://www.tijd.be/politiek-econom...?_sp_ses=f81cd61f-75eb-41d8-b620-d9ab0df56eaf

“Schuldig verzuim”​

Toch is er ook reden tot bezorgdheid. Bij ongewijzigd beleid loopt het tekort tegen 2028 namelijk snel op tot 41,6 miljard euro of 6,1 procent van het bruto binnenlands product. De schuld zou dan ruim 117 procent van het bbp bedragen, tegenover iets meer dan 106 procent nu. Bovendien dreigen de nakende verkiezingen van 2024 grote hervormingen te dwarsbomen.

6,1% van het BBP is niks. Van EU mogen we 3% tekort hebben, dus de politici moeten maar "echt" moeite doen voor 3,1% van het BBP. Dat lijkt mij niet onoverkomelijk. Er wordt voldoende geld gemorst aan de elite of salariswagens. Dit hoeft de jan met de pet geen pijn te doen.
Waarschijnlijk is dit ook gewoon het schuld van Jan Jambon of Zweedse regering. Hun taxshift, was in feite een taxcut.
Dus ondanks de "sinterklaaspolitiek" van Vivaldi, valt alles eigenlijk best wel mee.

En blijkbaar zijn we "veerkrachtig" en hebben we een "sterke arbeidsmarkt" https://www.hln.be/economie/senp-bevestigt-aa-rating-belgie~ac7bc095/

Je hebt 2 soorten mensen. Voor degene die het glas halfvol is en de andere halfleeg. U ken ik niet, maar ik ben de eerste.

Er is ook meer goed nieuws https://www.tijd.be/politiek-econom...?_sp_ses=f81cd61f-75eb-41d8-b620-d9ab0df56eaf

6,1% van het BBP is niks. Van EU mogen we 3% tekort hebben, dus de politici moeten maar "echt" moeite doen voor 3,1% van het BBP. Dat lijkt mij niet onoverkomelijk. Er wordt voldoende geld gemorst aan de elite of salariswagens. Dit hoeft de jan met de pet geen pijn te doen.
Waarschijnlijk is dit ook gewoon het schuld van Jan Jambon of Zweedse regering. Hun taxshift, was in feite een taxcut.
Dus ondanks de "sinterklaaspolitiek" van Vivaldi, valt alles eigenlijk best wel mee.

En blijkbaar zijn we "veerkrachtig" en hebben we een "sterke arbeidsmarkt" https://www.hln.be/economie/senp-bevestigt-aa-rating-belgie~ac7bc095/
Waarom de elite en de salariswagens? (Ik behoor niet tot de elite en heb geen salariswagens).
Waarom niet de talloze werklozen die niet (willen) werken, het stoppen met het uitgeven van geld (soms is het zelf voordeliger om te gaan doppen en met al die sociale voordelen, hou je meer over dan als je gaat werken,...)

Het gaat niet over wat mag van de EU. Die laatste 3% procent is ook niet goed, het is gewoon dat we met de EU hebben afgesproken dat het absoluut minimum is, als we verder gaan brengen we de Eurozone in gevaar. Da's als een uitstootnorm, het is niet omdat de norm is dat je wettelijk X gram van iets mag uitstoten wettelijk gezien, dat elke uitstoot onder die X geen probleem is voor de natuur.

Zelfs al werk je 'maar' deeltijds, dan kost je niets of véél minder (als er bijgepast wordt) dan een werkloze of inactieve, en lever je indirect ook nog eens op (sectorgroei, etc.).

1) We 'mogen' dat, dankzij de Maastricht-criteria. Maar een tekort blijft een tekort, en verhoogt alleen maar de intrestlast (die in ons geval al torenhoog was), die we echt kunnen missen nu de intrestvoet is gestegen en dat in de toekomst ook nog zal blijven doen.
2) Een goede kredietrating heeft niks maar ook niks te maken met uw arbeidsmarkt, wel dat er nog altijd genoeg belastingen binnen komen (en verwacht wordt dat dat ook zo blijft in de nabije toekomst) om de schulden in theorie terug te kunnen betalen.

Als je dan toch nieuwsartikelen komt citeren, begrijp dan eerst waar je over spreekt i.p.v. al die uitleg te geven die op niks slaagt.

Zelfs al werk je 'maar' deeltijds, dan kost je niets of véél minder (als er bijgepast wordt) dan een werkloze of inactieve, en lever je indirect ook nog eens op (sectorgroei, etc.).
Dat is het punt niet. @nestorius was appelen met peren aan het vergelijken. Dat werd rechtgezet.

1) We 'mogen' dat, dankzij de Maastricht-criteria. Maar een tekort blijft een tekort, en verhoogt alleen maar de intrestlast (die in ons geval al torenhoog was), die we echt kunnen missen nu de intrestvoet is gestegen en dat in de toekomst ook nog zal blijven doen.
2) Een goede kredietrating heeft niks maar ook niks te maken met uw arbeidsmarkt, wel dat er nog altijd genoeg belastingen binnen komen (en verwacht wordt dat dat ook zo blijft in de nabije toekomst) om de schulden in theorie terug te kunnen betalen.

Als je dan toch nieuwsartikelen komt citeren, begrijp dan eerst waar je over spreekt i.p.v. al die uitleg te geven die op niks slaagt.
1)Een tekort blijft een tekort, maar het blijft wel een "scheetje in een fles". Voor de politiekers is de druk van de ketel.
2)zeg dan tegen S&P dat ze zulke uitspraken niet moeten maken

6,1% van het BBP is niks. Van EU mogen we 3% tekort hebben, dus de politici moeten maar "echt" moeite doen voor 3,1% van het BBP. Dat lijkt mij niet onoverkomelijk.

Het BBP bedraagt zowat 500 miljard euro. Waar ga jij in hemelsnaam 15 miljard scoren? En met die monsteropgave te volbrengen, ben je nog niet eens goed bezig. Dan zit je op het uiterste van wat de EU tijdelijk toestaat a.g.v. de crisis.

Het BBP bedraagt zowat 500 miljard euro. Waar ga jij in hemelsnaam 15 miljard scoren? En met die monsteropgave te volbrengen, ben je nog niet eens goed bezig. Dan zit je op het uiterste van wat de EU tijdelijk toestaat a.g.v. de crisis.
In absolute cijfers lijkt dat veel, maar dat valt mee.

Volgens de nieuwe berekeningen zouden de overheden in 2023 afklokken op een tekort van 27,4 miljard euro, of 4,8 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat is 6,2 miljard euro of 1,1 procent van het bbp minder dan oorspronkelijk was geraamd.

4,8% is weinig om weg te werken. Hoe ze dat gaan doen? Dit soort begrotingstekorten kan opgelost door elke nitwit politici. De klassieke ingrediënten zijn de groei van de economie én stijging van de werkzaamheidsgraad. Daarnaast heffingske hier en heffingske daar.

Kijk maar naar de Zweedse regering. Wat deden ze?
De echte maatregelen zijn onder andere de invoering van een effectentaks (254 miljoen euro), van een suikertaks (75 miljoen euro) en besparingen in de sociale zekerheid (502 miljoen euro).

De échte oplossing is natuurlijk de structurele tekorten oplossen. Daarvoor hebben we niveau A politici nodig. Dat hebben we niet in België.
Daarvoor moet het serieus fout lopen(begrotingstekorten van 8% en meer) of op de vinger getikt worden door de EU...

Niet langer 1 + 1 gratis-acties voor verse voeding? CD&V wil het afdwingen via wetsvoorstel

Waar moeien die zich toch mee.
Dat gaat hun geen enkele stem opleveren

Enkel grote ketens kunnen dit volhouden, maar de bakker om de hoek of de speciaalzaak of kleinere supermarkten kunnen dit niet meer en dreigen te verdwijnen
Bakker: Ik ga altijd naar de bakker voor mijn brood. Veel lekkerder.
Speciaalzaak: Het woord zegt het zelf, speciaalzaak. Daar koop je dingen die je niet in de supermarkt kan vinden.
Kleinere supermarkten: tja, schaalvoordeel is goedkoper..

Niet langer 1 + 1 gratis-acties voor verse voeding? CD&V wil het afdwingen via wetsvoorstel

Waar moeien die zich toch mee.
Dat gaat hun geen enkele stem opleveren

Bakker: Ik ga altijd naar de bakker voor mijn brood. Veel lekkerder.
Speciaalzaak: Het woord zegt het zelf, speciaalzaak. Daar koop je dingen die je niet in de supermarkt kan vinden.
Kleinere supermarkten: tja, schaalvoordeel is goedkoper..
Op lange termijn is het natuurlijk ook niet goed dat je een centralisatie van voedingsproducten krijgt bij grote ketens. Schaalvoordeel is goedkoper maar is het een goede zaak dat bv. alle fysieke boekenwinkels failliet gaan omdat ze niet kunnen concurreren met Amazon?

Op lange termijn is het natuurlijk ook niet goed dat je een centralisatie van voedingsproducten krijgt bij grote ketens. Schaalvoordeel is goedkoper maar is het een goede zaak dat bv. alle fysieke boekenwinkels failliet gaan omdat ze niet kunnen concurreren met Amazon?

OESO, Europese commissie, wie dan ook, altijd dezelfde opmerking: overheid bemoei u zo min mogelijk met uw economie...

20 jaar geleden zijn de Amerikanen onder druk van de neocons Irak binnengevallen, zogezegd om massavernietigingswapens te vinden en de Irakezen te beschermen. Net omdat Irak zo'n totaal fiasco is geworden, werd Iran van datzelfde lot bespaard: anarchie, burgeroorlog, terreuraanslagen, ... Vranckx zei dat hij aanvankelijk op zijn vingers werd getikt omdat hij sprak van een "invasie", terwijl Bush en zijn aanhangers het eerder hadden van een "militaire operatie".

Rings a bell?

Bwa, bij de voedingsproducenten zal dit toch niet slecht vallen. Met dit soort acties koop je als consument soms goedkoper in dan wat het de boer kostte om te produceren.
Alsof de CD&V ook maar een sikkepit geeft om hoeveel de boeren betaald krijgen voor hun producten. Voor hen is dit niet meer dan een wanhopige poging om toch maar de stem van de boeren te winnen. Aangezien ze bij elke andere laag van de bevolking ondertussen hebben afgedaan. En of het verbieden van dergelijke acties het geld dat boeren krijgen voor hun producten gaat verhogen valt nog af te wachten. Maar ik zie supermarkten niet plots meer betalen voor die producten omdat ze die promo's niet meer mogen uitvoeren.

Laatst bewerkt:
OESO, Europese commissie, wie dan ook, altijd dezelfde opmerking: overheid bemoei u zo min mogelijk met uw economie...

Wanneer een Amazon de concurrentie wint omdat ze door het wegvallen van een fysieke winkel maar een webshop, geen persoonlijke dienstverlening maar een magazijn, etc. de concurrentiestrijd wint. Dan mag de lokale boekenwinkel die geen meerwaarde kan bieden wat mij betreft failliet gaan ja... Zeker aangezien de boeken die ik graag lees doorgaans Engelstalige non-fictie of fantasy/sci-fi zijn die ik sowieso vaker online moet bestellen bij gebrek aan aanbod.

Wanneer Amazon zijn winsten vanuit de zeer winstgevende tak van de webservices gebruikt om alles van boekenwinkels tot luierverkopers uit de markt te prijzen door zelfs in bepaalde segmenten met verlies te verkopen... Neen, dat zou niet mogen. Overheidsinmenging om monopolies te voorkomen vind ik zeker en vast niet verkeerd

Dus supermarkten die bepaalde producten met nauwelijks marge verkopen om zo de klanten binnen te halen en op andere producten hun marge te nemen... Dat is echter al jaren hun businessmodel natuurlijk. De lokale bakkers en slagers die geen betere kwaliteit dan de supermarkt kunnen leveren zijn al lang failliet. Maar een1+1 verbod als maatregel om de kleine buurtsuperettes en de boeren nog enigzins te beschermen is dan misschien toch niet verkeerd? Al zie ik het nut er niet van in, de grote supermarkt kan dat promotie budget dan alsnog elders aanwenden: meer spaarpunten, meer andere promoties, etc. Je kan enkel nog enigzins het idee bij de consument bijstellen dat bepaalde basisproducten in de grote supermarkt het interessante zijn.

20 jaar geleden zijn de Amerikanen onder druk van de neocons Irak binnengevallen, zogezegd om massavernietigingswapens te vinden en de Irakezen te beschermen. Net omdat Irak zo'n totaal fiasco is geworden, werd Iran van datzelfde lot bespaard: anarchie, burgeroorlog, terreuraanslagen, ... Vranckx zei dat hij aanvankelijk op zijn vingers werd getikt omdat hij sprak van een "invasie", terwijl Bush en zijn aanhangers het eerder hadden van een "militaire operatie".

Rings a bell?

Ja en neen. Voor mijn part mag je de oorlog in Irak gerust een invasie noemen, zeker als je de Latijnse etymologie erbij haalt, je kan de Amerikanen terecht verwijten dat ze geen exit-plan hadden, geen plan om eeuwen aan religieus sectarisme en geweld dat ingeperkt werd door een wrede dictatuur op een democratische manier onder controle te houden (is dat überhaupt mogelijk?), dat de massavernietigingswapens een leugen waren, ... en dat het finaal meer om de olie ging.

Maar zelfs dan verhoudt Poetin zich niet to Zelensky zoals George W. Bush zich verhield tot Saddam Hoessein natuurlijk. Die laatste heeft wel degelijk andere oorlogen (Koeweit) gifgasaanvallen en massagraven op diens naam. Zelensky is een tot nader order democratisch verkozen president, met hooguit wat corruptie schandalen binnen zijn regering, maar geen dictator. Betwijfel ook of Poetin in de Krim en Donbas vrije verkiezingen gaat installeren, etc.

Intussen vinden in Irak vrije verkiezingen plaats, is een wrede dictatuur verwijderd, je mag je ergens natuurlijk ook de vraag stellen in welke mate de Amerikanen verantwoordelijk zijn voor een burgeroorlog onder Irakezen onderling, wanneer zij ook voor alternatieve manieren van conflict-oplossing kunnen kiezen. Hetzelfde met radicale Islamistische groeperingen als IS, ... Aangewoekerd door een haat jegens Amerika en het Westen door deze invasie? Dat kan, maar dan blijven het nog evenzeer haatdragende, dictatoriale terreurbewegingen hé wiens finaal doel het installeren van een kalifaat of theocratie is vergelijkbaar met een land als Iran. Dat zijn geen vrijheidstrijders...

Terug
Bovenaan