Kleine nieuwtjes

Nee daarvoor zou de grondwet aangepast moeten worden, maar God weet hoe je dat erin zou moeten schrijven
Niet, want de Waalse kant heeft altijd meer gewicht aan het gewest (meer oppervlakte) proberen hangen, en de Vlaamse kant meer aan de gemeenschap (meer inwoners).

Niet, want de Waalse kant heeft altijd meer gewicht aan het gewest (meer oppervlakte) proberen hangen, en de Vlaamse kant meer aan de gemeenschap (meer inwoners).
Historisch wou Wallonië een gewest omdat die voor economie bevoegd waren en de Waalse economie er beter voorstond, terwijl Vlaanderen voor de gemeenschap en dus de mensen ging, om cultureel onafhankelijker te worden. Het zwaartepunt is wel wat verschoven, maar afaik heeft dat niks met oppervlakte te maken. Aangezien de Vlaamse Gemeenschap meer omhelst dan enkel de gemeentes in Vlaanderen zitten alle bevoegdheden nu daar, maar het is vooral op economie dat Vlaanderen zich nu graag profileert.

Dit is weer zo'n voorbeeld van de regionalisering, zonder bij Brussel stil te staan. Onderwijs is nu volledig regionaal. Ok allemaal goed, iedere gemeenschap legt zijn accenten.

Maar sinds dit schooljaar is de vakantie aangepast in de franstalige gemeenschap, wat betekent dat in herfstvakantie & krokusvakantie beide 2 weken zijn. Ze geven wel les tot midden juli & nieuwe schooljaar begint ook iets vroeger. Door de 2 weken krokus valt de paasvakantie ook iets later.

Gevolgen:
- Opvangregelingen, (school)kampen zijn nu volledig verschillend
- Leerkrachten die lesgeven in een Nederlandse school, maar hun kinderen naar een Franse school gaan, zijn gesjareld. Die moeten opeens opvang zoeken
- Blijft niet bij het onderwijs: in het artikel staat dat wetgeving enkel gestemd wordt wanneer het geen schoolvakantie is. Door overlapping is er nu minder tijd om wetten te stemmen
- op mijn werk zijn de franstaligen nog allemaal op verlof, de vlamingen allemaal opnieuw aant het werk. Probeer zo maar dingen geregeld te krijgen.

En dan reageert de Brusselse NVA zo: "We erkennen de volle autonomie van de Franse Gemeenschap, maar het blijft vervelend dat ze het op eigen houtje gedaan hebben." LOL jullie zouden zelf niets liever willen doen dan op eigen houtje dingen beslissen in Vlaanderen, en nu verwijt je het de franstalige gemeenschap.

:crazy:

En dan reageert de Brusselse NVA zo: "We erkennen de volle autonomie van de Franse Gemeenschap, maar het blijft vervelend dat ze het op eigen houtje gedaan hebben." LOL jullie zouden zelf niets liever willen doen dan op eigen houtje dingen beslissen in Vlaanderen, en nu verwijt je het de franstalige gemeenschap.

Er is toch een heel verschil tussen autonomie willen en niet meer willen samenwerken, bestuursniveau's allerhande spreken samen dingen af zonder dat ze elkaar's meerdere zijn.

Voor elke Belg €400 jaarlijks. Uit welk communistisch vaatje hebben ze dat voorstel getapt? Maak er €400+ maandelijks van voor mensen met recht op een salariswagen. Nee wacht, die mogelijkheid is er al met het mobiliteitsbudget maar waar niemand gebruik van maakt. In plaats van de kern van de fiscaliteit eens aan te pakken liever iedereen een aalmoes geven.

Dit is weer zo'n voorbeeld van de regionalisering, zonder bij Brussel stil te staan. Onderwijs is nu volledig regionaal. Ok allemaal goed, iedere gemeenschap legt zijn accenten.

Maar sinds dit schooljaar is de vakantie aangepast in de franstalige gemeenschap, wat betekent dat in herfstvakantie & krokusvakantie beide 2 weken zijn. Ze geven wel les tot midden juli & nieuwe schooljaar begint ook iets vroeger. Door de 2 weken krokus valt de paasvakantie ook iets later.

Gevolgen:
- Opvangregelingen, (school)kampen zijn nu volledig verschillend
- Leerkrachten die lesgeven in een Nederlandse school, maar hun kinderen naar een Franse school gaan, zijn gesjareld. Die moeten opeens opvang zoeken
- Blijft niet bij het onderwijs: in het artikel staat dat wetgeving enkel gestemd wordt wanneer het geen schoolvakantie is. Door overlapping is er nu minder tijd om wetten te stemmen
- op mijn werk zijn de franstaligen nog allemaal op verlof, de vlamingen allemaal opnieuw aant het werk. Probeer zo maar dingen geregeld te krijgen.

Hetzelfde zit er aan te komen voor het academiejaar in de Franstalige gemeenschap. "Klein" probleem: de samenwerkingen tussen Franstalige en Nederlandstalige universiteiten. Met het nieuwe voorstel zou bijvoorbeeld het Franstalig academiejaar beginnen wanneer de 2de zittijd in Vlaanderen nog niet is afgesloten. Voor een prof. die aan beiden lesgeeft wil dit ook zeggen dat er gewoon geen periode meer bestaat waar er geen cursussen of examens vallen.

Na veel klachten gaat men het nog eens "evalueren" en is het invoeren uitgesteld van het volgende academiejaar voor dat daarna, maar de vraag is maar of het veel zoden aan de dijk gaat brengen. Het is ook niet of de Vlaamse regering, bij monde van Weyts, echt wakkerligt van of positief staat tegenover samenwerkingen over de taalgrens. Dus de heil zal moeten komen uit de Franstalige gemeenschap, die zijn plannen moet herzien voor de Vlaamse universiteiten...

Universiteiten werken eerder samen met buitenlandse universiteiten dan universiteiten over de taalgrens (of zelfs universiteiten die praktisch naast elkaar liggen, VUB & ULB).

Voor elke Belg €400 jaarlijks. Uit welk communistisch vaatje hebben ze dat voorstel getapt? Maak er €400+ maandelijks van voor mensen met recht op een salariswagen. Nee wacht, die mogelijkheid is er al met het mobiliteitsbudget maar waar niemand gebruik van maakt. In plaats van de kern van de fiscaliteit eens aan te pakken liever iedereen een aalmoes geven.
Het is ook gewoon verkeerd uitgedrukt. Ze moeten een salariswagen niet afschaffen, men kan gewoon de subsidies / belastingsvoordeel weg nemen. Dan kan je nog steeds een salariswagen krijgen en het wordt dan gewoon belast als ander loon. ( En hopelijk kan die belasting dan wat naar beneden)

“Tegelijkertijd is er aan de top een verdubbeling van het aantal managers, maar beter wordt de situatie er niet op”.

In de brief spreken de personeelsleden ook over administratieve waanzin en onnodig complexe procedures. Permentier vindt het onbegrijpelijk dat de investeringen in informaticatoepassingen steeds falen. “Voor een veilige vertrekprocedure zijn er verschillende degelijke en goedkope voorstellen gedaan, maar de NMBS koos alsnog voor een dure en megalomane informaticatoepassing. “Op dit moment wordt er gewerkt met een smartwatch die een signaal via 4G naar de tablet van de treinbestuurder stuurt, maar vaak loopt dit mis”. Permentier vertelt dat dit systeem en ook het vorige systeem miljoenen hebben gekost, maar degelijk functioneren doen ze niet.

Haha, overal hetzelfde.
Mislukte digitalisering en maar meer managers.

Te weinig doevolk, te veel luchtblazers.
Is dat niet schering en inslag bij de regering en overheidsbedrijven?

We hebben een algemeen toepasbare app om jezelf te identficeren die heerlijk werkt ten alle tijden : itsme.

Nu is men miljoenen aan het pompen in een alternatief... Waanzin.

Het probleem met salariswagens en hun chauffeurs blijft natuurlijk dat de mensen die er momenteel één hebben, vinden dat zij recht hebben om voor eeuwig en altijd een voordeligere netto/bruto verhouding te krijgen dan andere mensen met een vergelijkbaar bruto loonpakket die géén salariswagen hebben (waarbij zeker startende IT-consultants nauwelijks belastingen betalen verhoudingsgewijs), en dat critici op salariswagens op het vlak van oneerlijke fiscaliteit (inclusief mezelf) uiteraard deze "korting" zouden verdelen over iedereen die werkt (al valt er dan bij voorkeur iets te doen aan de hogere belastingschalen).

Als je dan echter volgens dit voorstel van "Netwerk Duurzame Mobiliteit" nog de absurde, communistische stap verder zet om dit ook nog eens te gaan herverdelen naar niet-werkenden (die hun openbaar vervoer overigens al ruim gesponsord wordt, Lijn abo aan € 50 per jaar versus het achtvoudige) dan blijft er natuurlijk bijna niets meer over. Dan kan men het beter gebruiken om het gapende gat in de begroting te dichten.

Het is ook gewoon verkeerd uitgedrukt. Ze moeten een salariswagen niet afschaffen, men kan gewoon de subsidies / belastingsvoordeel weg nemen. Dan kan je nog steeds een salariswagen krijgen en het wordt dan gewoon belast als ander loon. ( En hopelijk kan die belasting dan wat naar beneden)
Dat is wat er vanaf 1/7/2023 gebeurt met alle bedrijfswagens die geen EV zijn: het VAA waarop de werknemer belast wordt schiet steeds verder omhoog, de fiscale aftrekbaarheid voor de werkgever gaat naar 0%, de CO2-bijdrage die de werkgever moet betalen stijgt met een factor x 5,5. Een niet-elektrische bedrijfswagen zal dus op enkele jaren tijd even zwaar of zelfs zwaarder belast worden dan gewoon loon.

Elektrische bedrijfswagens worden vanaf 1/1/2027 trouwens ook zwaarder belast. Ik vermoed dat we rond 2030 naar een systeem gaan waarbij je nog wel een auto van je werk kunt krijgen, maar waarbij je dan je privéritten zelf betaalt. Een bedrijfswagen wordt dan een soort van deelwagen tussen bedrijf en werknemer.

Schaf dan ook alle andere voordelen ook af en geef mij daar ook een stukje van. Bonus voor lage lonen? Kom, stop er mee en laat mij ook wat extra netto overhouden in dat geval. Ik geef gerust iets af als het dan eerlijk wordt gecompenseerd. Mijn werkgever gaat mij gewoon een hele klets bruto moeten bijgeven. Of we moeten de hogere belastingsschalen tegelijk zwaar aanpakken. Ik heb mij immers niet in deze positie gewerkt om bepaalde voordelen te krijgen om dan relatief 2-3 stappen achteruit te zetten tegenover de kassierster van de Delhaize. Ik betaal immers ook al een pak meer belastingen either way...

Ik denk dat ze moeten stoppen met kleine stukjes af te pakken om dan te 'herverdelen'. En liefst van de middenklasse telkens natuurlijk. Werk nu gewoon iets uit van A-Z en kom daar dan mee af. Straks heeft niemand nog iets leuks in zijn pakket steken en moet je bedelen om vooruit te geraken. Elke loonsverhoging die ik nu krijg is haast een druppel op een hete plaat vanwege fiscaliteit. Dus die fiscaal voordelige zaken zijn de enige échte stappen vooruit momenteel. Ik denk dat er andere bronnen zijn om de fiscaliteit te hertekenen ipv telkens weer te vitten op opties, bedrijfswagens, maaltijdcheques enzovoort. Dat zijn voordelen die iedereen in principe kan nastreven en die hangen samen met de competitieve aard van de arbeidsmarkt. Als je je daar op moet richten, ga dan liefst eerst langs bij échte grote kapitalen, bedrijven die disproportioneel belastingen betalen enzovoort. En als die 'fiscale koterij' moet sneuvelen, dan moet iedereen gelijk overgaan imo. Niet voordeel per voordeel wegnemen tot iedereen collectief moet smeken om een stap vooruit te kunnen gaan.

Universiteiten werken eerder samen met buitenlandse universiteiten dan universiteiten over de taalgrens (of zelfs universiteiten die praktisch naast elkaar liggen, VUB & ULB).
Ja en nee, voor onderwijs zijn er wel een paar initatieven. Vooral VUB/ULB vermoed ik. Maar onderzoek, tjah, het helpt natuurlijk niet dat ook de subsidieorganen geregionaliseerd zijn. Zo mag de Nederlandstalige universiteit bij het FWO aankloppen en de Franstalige bij het FNRS. Bij het FWO wordt de Franstalige gemeenschap als het buitenland gezien, dus die betrekken is even makkelijk als een groep uit pakweg Spanje.

Dat is wat er vanaf 1/7/2023 gebeurt met alle bedrijfswagens die geen EV zijn: het VAA waarop de werknemer belast wordt schiet steeds verder omhoog, de fiscale aftrekbaarheid voor de werkgever gaat naar 0%, de CO2-bijdrage die de werkgever moet betalen stijgt met een factor x 5,5. Een niet-elektrische bedrijfswagen zal dus op enkele jaren tijd even zwaar of zelfs zwaarder belast worden dan gewoon loon.

Elektrische bedrijfswagens worden vanaf 1/1/2027 trouwens ook zwaarder belast. Ik vermoed dat we rond 2030 naar een systeem gaan waarbij je nog wel een auto van je werk kunt krijgen, maar waarbij je dan je privéritten zelf betaalt. Een bedrijfswagen wordt dan een soort van deelwagen tussen bedrijf en werknemer.
Vanaf 1/1/2027 worden nieuwe EV's belast zoals andere bedrijfswagens nu al belast worden waar ze nu nog voordeliger dan een gewone bedrijfswagen belast worden. Op dat vlak zijn we helemaal niet naar een gelijkschakeling met loon aan het gaan.

En er zal toch nog wat moeten gebeuren tegen dat niet EV's even zwaar belast worden als loon, zelfs als we uitgaan van een onmogelijke referentie-uitstoot van 0 g, dan zal een gemiddelde wagen jaarlijks nog maar belast worden aan pakweg 12% van de nieuwwaarde. Een auto van 40K wordt dan jaarlijks belast alsof je 5K loon krijgt, da's inclusief alle kosten en brandstof die je betaalt. Da's nog steeds een heel goede deal, en de CO2 bijdrage gaat dan wel x 5,5 maar da's nog maar ongeveer 2500 per auto per jaar, te betalen door de vennootschap.

Zelfs in een extreme scenario zal het nog steeds interessanter zijn dan loon en je kan dat scenario ook makkelijk ontwijken door een elektrische bedrijfwagens te kopen.

Schaf dan ook alle andere voordelen ook af en geef mij daar ook een stukje van. Bonus voor lage lonen? Kom, stop er mee en laat mij ook wat extra netto overhouden in dat geval. Ik geef gerust iets af als het dan eerlijk wordt gecompenseerd. Mijn werkgever gaat mij gewoon een hele klets bruto moeten bijgeven. Of we moeten de hogere belastingsschalen tegelijk zwaar aanpakken. Ik heb mij immers niet in deze positie gewerkt om bepaalde voordelen te krijgen om dan relatief 2-3 stappen achteruit te zetten tegenover de kassierster van de Delhaize. Ik betaal immers ook al een pak meer belastingen either way...

Ik denk dat ze moeten stoppen met kleine stukjes af te pakken om dan te 'herverdelen'. En liefst van de middenklasse telkens natuurlijk. Werk nu gewoon iets uit van A-Z en kom daar dan mee af. Straks heeft niemand nog iets leuks in zijn pakket steken en moet je bedelen om vooruit te geraken. Elke loonsverhoging die ik nu krijg is haast een druppel op een hete plaat vanwege fiscaliteit. Dus die fiscaal voordelige zaken zijn de enige échte stappen vooruit momenteel. Ik denk dat er andere bronnen zijn om de fiscaliteit te hertekenen ipv telkens weer te vitten op opties, bedrijfswagens, maaltijdcheques enzovoort. Dat zijn voordelen die iedereen in principe kan nastreven en die hangen samen met de competitieve aard van de arbeidsmarkt. Als je je daar op moet richten, ga dan liefst eerst langs bij échte grote kapitalen, bedrijven die disproportioneel belastingen betalen enzovoort. En als die 'fiscale koterij' moet sneuvelen, dan moet iedereen gelijk overgaan imo. Niet voordeel per voordeel wegnemen tot iedereen collectief moet smeken om een stap vooruit te kunnen gaan.

Mss kan je inderdaad werkbonus afschaffen als mensen meer nettoloon hebben door afschaffen van salariswagens.
Mss kan je ook werkbonus afschaffen voor mensen met een salariswagens want die bestaan ook.

Dan klagen over '
Ik denk dat er andere bronnen zijn om de fiscaliteit te hertekenen ipv telkens weer te vitten op opties, bedrijfswagens, maaltijdcheques enzovoort. Dat zijn voordelen die iedereen in principe kan nastreven en die hangen samen met de competitieve aard van de arbeidsmarkt. Als je je daar op moet richten, ga dan liefst eerst langs bij échte grote kapitalen, bedrijven die disproportioneel belastingen betalen enzovoort'

Wat heel grappig is omdat je dan zegt dat ze het geld moeten halen bij bedrijven, diezelfde bedrijven die jouw voordelen geven omdat het betekent dat zij minder belastingen betalen. Want wees zeker de dag dat bedrijf evenveel belasting betaalt voor jouw voordeel je geen voordeel meer gaat krijgen van je bedrijf.

. Ik heb mij immers niet in deze positie gewerkt om bepaalde voordelen te krijgen om dan relatief 2-3 stappen achteruit te zetten tegenover de kassierster van de Delhaize. Ik betaal immers ook al een pak meer belastingen either way...

Dit.

Volgende target zijn de cafetariaplannen die ze gaan kaalplukken en extra belasten.
Pas op, ik snap die dingen wel.
Maar wat komt er in de plaats? Omzetten naar hoger bruto om verschil te compenseren is
dodelijk voor bedrijven en voor pensioenopbouw hebben we er ook niks aan.

En dan komen we weer in het gevaarlijk vaarwater van waarom uw best nog doen en hogerop willen als alles toch genivelleerd wordt ?

Mss kan je inderdaad werkbonus afschaffen als mensen meer nettoloon hebben door afschaffen van salariswagens.
Mss kan je ook werkbonus afschaffen voor mensen met een salariswagens want die bestaan ook.

Dan klagen over '

Wat heel grappig is omdat je dan zegt dat ze het geld moeten halen bij bedrijven, diezelfde bedrijven die jouw voordelen geven omdat het betekent dat zij minder belastingen betalen. Want wees zeker de dag dat bedrijf evenveel belasting betaalt voor jouw voordeel je geen voordeel meer gaat krijgen van je bedrijf.
Ik klaag niet, ik zeg dat je beter eerst algemeen dient te herstructureren in plaats te beginnen bij één deel van de werknemers hun voordelen af te pakken. En er zit meer geld bij multinationals dan bij mij. Dus als je daar eerst wat 'kapitaal' kan ophalen kan je iedereen gezamenlijk op een betere plek brengen zonder één doelgroep af te straffen voor het grotere goed in plaats van bedrijven beter te integreren in het concept van 'de breedste schouders dragen de zwaarste last'. Het feit dat die bedrijven mij toch niet meer deftig kunnen verlonen bovenop mijn brutopakket moet gecompenseerd worden op een of andere manier. Maar uiteindelijk moeten zij inderdaad de rekening betalen. Door extra bruto aan mij te betalen of door meer belastingen aan de staatskas af te dragen zodat ik netto meer kan overhouden op de hogere schalen... En er zijn véél bedrijven die fiscaal de dans zwaar ontspringen. Pas op: hier dient ook een evenwicht te worden nagestreefd.

Zoals ik zelf opperde : ik geef gerust iets af als dat eerlijk wordt gecompenseerd. Ik en soortgelijke personen moeten niet alleen alles afgeven. Iedereen geeft zijn fiscale koterij af en we gaan vervolgens de belasting op arbeid in zijn geheel aanpassen. Dat is toch gewoon niet meer dan normaal? Het is extreem dat ik word bestempeld als 'zagend' wanneer ik gewoon pleit voor een totale hervorming waar alle koterij wordt afgeschaft. En waar inkomstenbronnen op meer vruchtbare plekken worden gezocht.

Dingen die je zelf niet hebt afpakken is steeds fijn natuurlijk, maar o wee als er échte gelijkheid wordt voorgesteld... Dan ben je plots een klager/zager. DAT is pas grappig.

Laatst bewerkt:
Niet gezegd dat je klager bent maar dat je over een punt klaagt die ironisch genoeg ervoor zorgt dat je al die voordelen hebt : namelijk het minder betalen van belastingen door bedrijven door extra legale voordelen te geven ipv loon.

Deze discussie is al 1000 maal hier gepasseerd en niemand gaat ooit overtuigd geraken door argumentatie van tegenpartij.
Ik ook niet want ik zie al die kotterijen als zijnde de reden waarom belastingen zo hoog zijn en dat mensen die extra legale voordelen hebben niet moeten gecompenseerd worden als de belastingen erop veranderen.
Als algemene belastingen stijgen krijgt er toch niemand een compensatie omdat het 'oneerlijk' is.

Terug
Bovenaan