De Poolse regering eist dat Duitsland een forse vergoeding betaalt voor de wreedheden en verwoestingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden aangericht. Een historische commissie in Warschau schat die schade op 1.300 miljard euro. De eis zal de relaties tussen de twee buurlanden geen goed doen.
www.vrt.be
Ik weet niet waarom dit nu moet gebeuren in deze periode. Maar als iedereen zijn achtergestelde rekeningen gaat moeten betalen, gaan we niet ver komen. Ik denk dat dit bijna elk West-Europees land enorm criminele dingen heeft gedaan. Enkele voorbeelden: het VK met de Opiumoorlogen in China, Duitsland met de nazigeschiedenis, ons koninklijke familie met Congo, Spanje met de kolonisatie en uitroeien van verschillende native American bevolkingen, en bijna elk land met een kolonisatie-achtergrond.
Ik ga er wel akkoord mee dat er niet genoeg verantwoordelijkheid wordt genomen en dat het dan hypocriet is als diezelfde landen achtere landen gaan terechtwijzen, zeker omdat er nog altijd praktijken gaande zijn die eigenlijk niet kunnen (Israëls apartheidsstaat) en het niet respecteren van mondelinge akkoorden met Rusland en dus een gebrek aan respect initieel aan Rusland toe (al moet Rusland dan ook maar met herstelbetalingen komen voor al het leed zij hebben bezorgd). Maar ik vind niet dat we de geschiedenis achter ons kunnen laten, zeker door het huidige buitenlandse beleid dat gevoerd wordt dat dan niet samengaat met een eventuele spijtbetuiging aan dat land. Tevens vind ik ook dat als een westers land terechtgewezen wordt door een ander westers land, het vaak hypocriet is, zo kom ik vaak verwijzingen naar België en Leopold II tegen, kent men niet het volledige verhaal en als er dan met afschuw naar ons gekeken wordt, moet ik altijd denken: "en uw land dan?". Zo geraak je natuurlijk ook niet verder en het is bovendien in de meeste gevallen hypocriet.