Kleine nieuwtjes

Het kan een voorwaarde van de gemeente zijn, dat weet ik niet. Maar er hangt in elk geval een openbaar onderzoek uit voor een grotere regenput
Een grotere put zal wss de rooilijn overschreden hebben, de afstand tot de woning of een vooraf opgelegde regel van de gemeente.

Ik heb nog nooit tegengekomen dat de inhoud van een regenwaterput gelimiteerd is.
Er is een regel voor maximaal 10.000 liter bij gebouwen met een functie anders dan een residentieel gebouw maar die regel is eerder om de kost wat te drukken bij de bouwheer.
  • Eengezinswoning: bij de nieuwbouw of herbouw van een eengezinswoning met een oppervlakte groter dan 40m², moet je een regenwaterput aanleggen van minstens 5000 liter. Een grotere put is toegestaan.
  • Bij nieuwbouw of herbouw van een ander gebouw (dan een eengezinswoning) is een regenwaterput verplicht bij een dakoppervlakte die groter is dan 100 m². Het volume van de regenput is minimaal 50 liter per m² horizontale dakoppervlakte. De maximale grote van de regenput is 10000 liter, tenzij je kan aantonen dat een grotere put nuttig is.

Pas op ik ben ook niet echt pro grote regenwaterputten. Correct gedimensioneerd dat wel. Het ophopen van regenwater voor toiletspoeling /douches/wasmachine zorgt indirect ook wel voor verspilling van regenwater tbv de maatschappij. Uw regenwater wordt via de droogweerafvoer afgescheiden ipv de regenwaterafvoer.

Onlangs nog in brussel een project gedaan met geen regenwateraansluiting naar de straat.
Stormbekken 20.000liter naar regenwaterbuffer 20.000liter (met herbruik voor toiletten) en dan de overloop naar een wadi. Stormbekken wordt constant vertraagd afgevoerd naar wadi . Das 40.000 liter en daar is naar mijn weten toch geen openbaar onderzoek voor gekomen (of het moet via de architect verlopen zijn)

Laatst bewerkt:
Een grotere put zal wss de rooilijn overschreden hebben, de afstand tot de woning of een vooraf opgelegde regel van de gemeente.

Ik heb nog nooit tegengekomen dat de inhoud van een regenwaterput gelimiteerd is.
Er is een regel voor maximaal 10.000 liter bij gebouwen met een functie anders dan een residentieel gebouw maar die regel is eerder om de kost wat te drukken bij de bouwheer.

Pas op ik ben ook niet echt pro grote regenwaterputten. Correct gedimensioneerd dat wel. Het ophopen van regenwater voor toiletspoeling /douches/wasmachine zorgt indirect ook wel voor verspilling van regenwater tbv de maatschappij. Uw regenwater wordt via de droogweerafvoer afgescheiden ipv de regenwaterafvoer.

Onlangs nog in brussel een project gedaan met geen regenwateraansluiting naar de straat.
Stormbekken 20.000liter naar regenwaterbuffer 20.000liter (met herbruik voor toiletten) en dan de overloop naar een wadi. Stormbekken wordt constant vertraagd afgevoerd naar wadi . Das 40.000 liter en daar is naar mijn weten toch geen openbaar onderzoek voor gekomen (of het moet via de architect verlopen zijn)
Dit komt letterlijk uit de aanvraag:
"Afwijking op het volume van de hemelwaterput:
Er wordt een regenwaterput van 10.000 liter geplaatst, dit is 5.000 liter meer dan voorgeschreven volgens de
aanstiplijst hemelwater. Het grotere volume zal er voor zorgen dat er bij drogere periodes toch nog voldoende water
voor hergebruik aanwezig is. Verder kan deze grotere buffer er voor zorgen dat bij bijvoorbeeld hevige onweders, de
infiltratievoorziening ontlast wordt."

Er wordt een regenwaterput van 10.000 liter geplaatst, dit is 5.000 liter meer dan voorgeschreven volgens de
aanstiplijst hemelwater. Het grotere volume zal er voor zorgen dat er bij drogere periodes toch nog voldoende water
voor hergebruik aanwezig is. Verder kan deze grotere buffer er voor zorgen dat bij bijvoorbeeld hevige onweders, de

Als die put van 10k vol is zal hij even weinig de infiltratievoorzieningen ontlasten als ene van 5 die vol zit.

Wij hebben 15000 liter steken. 1 van 10k voor de woning (wasmachine en 3 toiletten) en 1 van 5k in de tuin voor besproeingen en met de mogelijkheid om over te hevelen als de 10k put leeg dreigt te geraken.

Is dat een residentieel gebouw of een andere functie?
Ge moet anders addendum B25 er eens bijhalen.

4 Heeft uw dossier betrekking op de nieuwbouw of herbouw van een of meer eengezinswoningen?
Een uitbreiding van een bestaande eengezinswoning valt hier niet onder.
ja. U moet een of meer hemelwaterputten met een totale minimale inhoud van 5000 liter per eengezinswoning plaatsen.

Wij hebben 15000 liter steken. 1 van 10k voor de woning (wasmachine en 3 toiletten) en 1 van 5k in de tuin voor besproeingen en met de mogelijkheid om over te hevelen als de 10k put leeg dreigt te geraken.
Dat is dan toch ook serieus overgedimensioneerd?
Wij hebben 10k en die raakt toch enkel maar leeg als we die voor de tuin gebruiken.

Wij hebben 10k en die raakt toch enkel maar leeg als we die voor de tuin gebruiken.

Gij weet niet hoeveel wasmachines mijn madam draait per dag :lol:

Die 10k put is al meermaals leeggeraakt, ik vind dat niet overdreven overgedimensioneerd. En ben blij dat we nu die 5000 liter extra reserve hebben om bij te pompen.

Ik vul nu ook mijn zwembad bij met regenwater. Ik wil daar geen kraanwater aan verspillen als het niveau 2-3 cm daalt door verdamping.

Wij trekken de 15k grote put (enfin 2 x 7500l) ook ieder jaar zonder probleem leeg. Gezin met 4 kinderen.
Ik overweeg om op korte termijn een grijswatersysteem toe te voegen om grijs water te gebruiken in de tuin.

De realiteit is natuurlijk dat zomers warmer en droger worden. Waar vroeger 5000l voldoende was voor een gezin is dat nu zeker niet meer.

Is een gewoon huis (met 150m2 plat dak trouwens). Dus ik vond het ook raar...
Ons huis is even groot, en toen mocht dat gewoon zonder vergunning...
Moest je een te grote put steken zonder dat aan te vragen, hoe groot is de kans dat ze daar iets van gaan zeggen (of het zelfs gaan zien?)

Caroline Pauwels gisteren overleden. De eer gehad had haar een jaar of 6 geleden te mogen ontmoeten, indrukwekkende en tegelijk super hartelijke vrouw. Als er iemand was waarvan je het verwachtte dat ze het wel zou halen van die snertziekte was zij het wel. Helaas. Groot verlies voor ons land.

Limitatie stond op onze bouwvergunning. Opgelegd door de gemeente.

Iemand die regenwater kan gebruiken zal inderdaad zijn wagen dan misschien wat vaker wassen. Maar meer of minder naar toilet gaan kan je niet doen, en je vuile was zal ook ongeveer hetzelfde blijven. Hoe dan ook wordt er minder kostbaar drinkwater gebruikt, want drinkwater oppompen en filteren kost natuurlijk ook energie.

Jaarlijks studeren in ons land 120 slagers af, 50 van hen verlaten na vijf jaar al de sector. Van de blijvers trekt de helft naar de grootdistributie zoals Carrefour of de vleesindustrie. Eigenlijk komen er voor de zelfstandige slagers maar 35 nieuwe werkkrachten per jaar op de markt

Dat is toch echt enorm weinig.

Een te lage activiteitsgraad , maar zulke jobs krijgt men niet ingevuld.
Ik heb een kassierster tegen haar collega horen praten in een supermarkt. Deze week had ze weer minder uren omdat het minder druk was. Ze moest de uren weer ergens anders gaan opvullen want anders kwam ze niet rond. Het zou me niet verwonderen dat individuen zoals zij bv, 2 a 3 jobs moeten combineren (ook nog eens ad hoc flexibiliteit) omdat de uren overal versnipperd zijn. Je zou voor minder dergelijke jobs weigeren. Als uw voorwaarden goed zijn dan zullen er ook mensen komen werken. Als je, net zoals een bedrijf dat ik ken, klaagt dat je moeilijk personeel kunt vinden omdat je hetzelfde aanbiedt als een conculega dat doet... tja dan moet je niet komen klagen.

Laatst bewerkt:

Een te lage activiteitsgraad , maar zulke jobs krijgt men niet ingevuld.
Dat ze hier al eens beginnen in te zetten op self-scan kassa's, nu wordt dat nauwelijks gebruikt.
In Australia had je in de warenhuizen nog maximum 1 a 2 kassiers en enkel self-scan kassa's.
Dat bespaart hier al hopen loonkosten en personeelsboefte.

Dat ze hier al eens beginnen in te zetten op self-scan kassa's, nu wordt dat nauwelijks gebruikt.
In Australia had je in de warenhuizen nog maximum 1 a 2 kassiers en enkel self-scan kassa's.
Dat bespaart hier al hopen loonkosten en personeelsboefte.
Sommige van die zelfscans zijn afgrijselijk om mee te werken. Ik weet niet meer welke winkel het was waar ik een grote doos moest tillen om voor de scanner te houden. Natuurlijk een bekke foefelen en dan scan je dat per ongeluk 2 keer in.

En dan moet ge wachten op een kassahulp omdat ge zelf dat extra ingescand artikel niet kunt verwijderen...

Terug
Bovenaan