Kleine nieuwtjes

Gezin van 4 hier en elke week bijna een volle pmd-zak.
2 minuten werk per week lijkt me een grove onderschatting en winkelen zonder kindjes vind ik persoonlijk een pak aangenamer.

Hoe gaat dat trouwens in zijn werk in Duitsland als je bijv enkel naar Aldi moet in die week, maar in die week wel blikjes/formaten van 4 andere supermarktketens hebt gedronken? Kan je in Aldi dan alles kwijt, ook al kocht je het niet daar en verkopen ze het ook niet?

Men pakt met statiegeld de oorzaak niet aan, de oorzaak is de persoon die afval gooit waar het niet hoort en die moet m.i. aangepakt worden.

(Een paar dagen terug stond je zelf nog op uw achterste poten omdat ze mogelijks werkelijke huurinkomsten zouden durven belasten in de toekomst. En nu verwijt je anderen een "typische mentaliteit die ervoor zorgt dat we niet vooruit geraken in dit land". Hmm... :baard: )
In NL maakt het toch in elk geval niet uit of je nu naar de AH gaat of de Jumbo of de plus. Overal krijg je je statiegeld terug.

Hier is het regelmatig een zak vol plastieken flessen mee, ff in de automaat steken en je krijgt een paar € terug.

In NL maakt het toch in elk geval niet uit of je nu naar de AH gaat of de Jumbo of de plus. Overal krijg je je statiegeld terug.

Hier is het regelmatig een zak vol plastieken flessen mee, ff in de automaat steken en je krijgt een paar € terug.
Wel handig dat je overal terecht kan met alle soorten flessen/blikjes!

Lijkt me nog steeds wel een enorm gedoe om elk blikje/elke fles te mogen uitwassen vooraleer je het in een zak steekt om dan op het eind van de week met uw zakken naar de supermarkt te mogen gaan om ze daar één voor één in een, waarschijnlijk stinkende zoals bij glazen flessen, machine te mogen steken.

Wel handig dat je overal terecht kan met alle soorten flessen/blikjes!

Lijkt me nog steeds wel een enorm gedoe om elk blikje/elke fles te mogen uitwassen vooraleer je het in een zak steekt om dan op het eind van de week met uw zakken naar de supermarkt te mogen gaan om ze daar één voor één in een, waarschijnlijk stinkende zoals bij glazen flessen, machine te mogen steken.
In NL is het enkel flessen bij mij weten (nog) geen blikjes.. hoop ik of ik heb al wat geld in de vuilbak gesmeten.

Moet wel zeggen dat ik die nooit uitwas, gewoon dop erop en in de kelder in een zak.

Moet wel zeggen dat ik die nooit uitwas, gewoon dop erop en in de kelder in een zak.
Zolang je die opnieuw deftig kan afsluiten is dat idd niet erg, bij blikjes lijkt me dit bijv meer een probleem.
Uw zak waar je ze in steekt zal anders na een paar weken plakken/stinken.

Statiegeld op blikjes in NL blijkbaar pas vanaf 01/04/2023.

Dodehoekongevallen vormen een groter probleem dan tot nu toe gedacht. Nu de statistieken niet alleen meer rekening houden met aanrijdingen tussen vrachtwagens en fietsers, zijn de cijfers verdriedubbeld. “Beperk overal de snelheid in de bebouwde kom tot 30 km/uur”, stelt verkeersdeskundige Willy Miermans (UHasselt).

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220724_96596411

Ik heb toch nog steeds geen voertuig een straat zien inslaan aan 50 of 70km/u

Dodehoekongevallen vormen een groter probleem dan tot nu toe gedacht. Nu de statistieken niet alleen meer rekening houden met aanrijdingen tussen vrachtwagens en fietsers, zijn de cijfers verdriedubbeld. “Beperk overal de snelheid in de bebouwde kom tot 30 km/uur”, stelt verkeersdeskundige Willy Miermans (UHasselt).

Ah het gaat hem er dus om dat men ook auto's en bestelwagens mee in de statistieken opneemt. Maar eh ja, bochten aan 50 of 70 per uur. Moet ik ook nog vaak zien gebeuren.

Of misschien ook sensibiliseren dat dodehoek niet enkel kan voorvallen bij vrachtwagens...

Ik vermoed dat als je trager rijdt je ook gewoon de soms complexe omgeving van de bebouwde kom beter kan inschatten. Minder kans op een dodehoekongeval als je enkele seconden geleden bv. de fietser hebt gezien die bij het manoeuvre in je dode hoek verdwijnt.

Nuja, het is maar een gok gezien het artikel achter een paywall zit.

Zelf toch ook al eens verschoten omdat de huidige wagen een grotere dode hoek heeft dan de vorige.

Ik vermoed dat als je trager rijdt je ook gewoon de soms complexe omgeving van de bebouwde kom beter kan inschatten. Minder kans op een dodehoekongeval als je enkele seconden geleden bv. de fietser hebt gezien die bij het manoeuvre in je dode hoek verdwijnt.

Nuja, het is maar een gok gezien het artikel achter een paywall zit.

Zelf toch ook al eens verschoten omdat de huidige wagen een grotere dode hoek heeft dan de vorige.
Ik vraag me echt af hoeveel ongevallen er zijn omdat men in belgie er niet in slaagt om uniforme kruispunten te maken.

Zoals bijvoorbeeld het oversteeklicht voor fietsers: de ene keer staat dat aan de kant van de voetgangers, de andere keer aan de overkant, soms is het gewoon niet aanwezig.

In leuven aan de geldenaaksebaan jaren terug ook zo is verschoten geweest toen ik rood zag voor de voetgangers en niet zag dat fietsers hun eigen stoplicht hadden.

Ik vraag me echt af hoeveel ongevallen er zijn omdat men in belgie er niet in slaagt om uniforme kruispunten te maken.

Zoals bijvoorbeeld het oversteeklicht voor fietsers: de ene keer staat dat aan de kant van de voetgangers, de andere keer aan de overkant, soms is het gewoon niet aanwezig.

In leuven aan de geldenaaksebaan jaren terug ook zo is verschoten geweest toen ik rood zag voor de voetgangers en niet zag dat fietsers hun eigen stoplicht hadden.
Het idee is dat je niet moet kijken of iemand anders rood heeft of niet, maar dat je altijd moet kijken of er niemand aan komt. Maar, eerlijk, ik doe het ook gewoon door te kijken naar lichten van voetgangers/fietsers hoor. Daarom dat conflictvrije kruispunten zo belangrijk zijn.

Ja de infrastructuur hier is een pijnpunt. Mijn vrouw heeft haar rijbewijs ondertussen maar ze blijft ervan overtuigd dat zaken hier nodeloos complex zijn en vaak niet intuïtief, vergeleken met de andere kant van de wereld. Natuurlijk kan je met een dorpsstraat waar vroeger paard en kar net kon kruisen en je nu wagens, fietsers, voetgangers, ... hebt geen wonderen verrichten.

Het idee is dat je niet moet kijken of iemand anders rood heeft of niet, maar dat je altijd moet kijken of er niemand aan komt. Maar, eerlijk, ik doe het ook gewoon door te kijken naar lichten van voetgangers/fietsers hoor. Daarom dat conflictvrije kruispunten zo belangrijk zijn.
Ho, maar ik kijk altijd wel in mijn spiegels hoor, maar héél vaak is dat echt toch niet genoeg hoor.

Op een andere keer ook zo bijna "den banaan van Leuven" meegepakt op de tiensesteenweg omdat het juist op groen sprong en toen dien kerel kwam aangeknald aan waarschijnlijk 25 km/uur (en ik denk veel sneller, ik zou zelfs 35 a 40 willen zeggen)

Het is omdat ik dat wat gewend ben op die kruispunten dat ik meestal nen "exorcist" doe ipv op mijn spiegels te vertrouwen.... Ook niet altijd makkelijk zenne :p

Conflictvrije verkeerspunten zou inderdaad veel beter zijn ipv gewoon een lullige snelheidsverlaging.

Ik kan het artikel niet lezen, maar zou de opkomst van elektrische fietsen en speedpedelecs hier niet een grote factor in zijn?
Zeker van speedpedelecs ben ik wel eens verschoten, nochtans zijn die fietsers oud genoeg om in te schatten of een automobilist je kan zien of niet :wallbash:

Borealis die eerst zit te roepen van geschokt te zijn dat een onderaannemer mensen illegaal en onderbetaald aan het werk zet en nu komt aan het licht dat ze al sinds mei ingelicht waren dat er zulke zaken op hun werf gebeurden maar ze waren meer ongerust over de impact op de vooruitgang van hun werf dan over het menselijk welzijn. Van mij mogen zo'n bedrijven echt monsterboetes krijgen. Wat een rotwereld.

Borealis die eerst zit te roepen van geschokt te zijn dat een onderaannemer mensen illegaal en onderbetaald aan het werk zet en nu komt aan het licht dat ze al sinds mei ingelicht waren dat er zulke zaken op hun werf gebeurden maar ze waren meer ongerust over de impact op de vooruitgang van hun werf dan over het menselijk welzijn. Van mij mogen zo'n bedrijven echt monsterboetes krijgen. Wat een rotwereld.
Dat heet dan het deksel lichten van de beerput. Borealis zal lang niet het enige bedrijf zijn dat zo'n praktijken door de vingers ziet.

Topjes, ijsbergen en zo.

Niet getreurd.
Al dat ijs smelt wel.

Gletsjers in de Alpen smelten in recordtempo: "Dit is wat we verwacht hadden tegen einde van de eeuw
"De situatie is echt dramatisch", zegt de Belgische glacioloog Harry Zekollari van de technische universiteit van Zürich (ETH) in Zwitserland. "We weten dat gletsjers kleiner worden en dat merken we elk jaar, maar dit jaar is toch echt zeer uitzonderlijk.

Topjes, ijsbergen en zo.

Niet getreurd.
Al dat ijs smelt wel.

Gletsjers in de Alpen smelten in recordtempo: "Dit is wat we verwacht hadden tegen einde van de eeuw
"De situatie is echt dramatisch", zegt de Belgische glacioloog Harry Zekollari van de technische universiteit van Zürich (ETH) in Zwitserland. "We weten dat gletsjers kleiner worden en dat merken we elk jaar, maar dit jaar is toch echt zeer uitzonderlijk.

Zeewater rondom Europa is ook veel warmer dan normaal, wat in het najaar kan leiden tot meer neerslag en stormen. Maar ach, "klimaathysterie" hé!

Die subcontractorcultuur waarbij het moederbedrijf keer op keer haar handen in onschuld wast, is toch echt om misselijk van te worden.

Dat heet dan het deksel lichten van de beerput. Borealis zal lang niet het enige bedrijf zijn dat zo'n praktijken door de vingers ziet.
nee, ongetwijfeld. En op zich ben ik ook niet verschoten dat ze er wel van wisten. Maar ik blijf er wel door geschokt worden dat een mensenleven in sommigen hun ogen niets waard is. Of het nu wereldleiders of bedrijfsleiders zijn.
En het ergste is dat ze er ongetwijfeld ook weer gewoon weer mee weg komen. Ministers gaan nu even roepen hoe erg ze het vinden, maar in the end krijgt dat Borealis gewoon een lichte tik op de vingers en kan gewoon verder doen.

Terug
Bovenaan