Kleine nieuwtjes

Is een afwijking op uw bouwvergunning.

Het volume dat in de bouwvergunning is opgenomen, geldt volgens mij eerder als een minimum. Volgens mij mag je wel een grotere of bijkomende regenwaterput plaatsen.

Een regenwaterput is normaal niet vergunningplichtig. Er gelden wel enkele vereisten (bv. minimale afstand tot perceelsgrens).

Het volume dat in de bouwvergunning is opgenomen, geldt volgens mij eerder als een minimum. Volgens mij mag je wel een grotere of bijkomende regenwaterput plaatsen.

Een regenwaterput is normaal niet vergunningplichtig. Er gelden wel enkele vereisten (bv. minimale afstand tot perceelsgrens).
Dat is afhankelijk van de gemeente.

Burgemeester van Baillamont laat zien dat je ook anders kunt omgaan met overlast, veroorzaakt door jeugdbeweging. Ook fijn dat hij de gepleegde feiten met de mantel der liefde bedekt, jongeren van 15 jaar hebben in theorie nog het recht om een stommiteit te begaan zonder ze aan de schandpaal te nagelen...

Die adult-only terrassen aan zee waar zoveel over te doen is: hoe legaal is dat eigenlijk en is dat niet in strijd met de antidiscriminatiewet? Is dat even discriminerend als je terras verbieden voor Fransen en homo's?

Die adult-only terrassen aan zee waar zoveel over te doen is: hoe legaal is dat eigenlijk en is dat niet in strijd met de antidiscriminatiewet? Is dat even discriminerend als je terras verbieden voor Fransen en homo's?
Genoeg discotheken geweten vroeger waar je 16+ of 18+ moest zijn, is perfect legaal me dunkt.

Van Unia:

Leeftijdsgrenzen opleggen voor sociale, culturele en sportieve activiteiten?
  • Is toegestaan als dit op een objectieve manier gerechtvaardigd wordt.
    Bijv. 65-plussers krijgen een verlaagd tarief bij een museumbezoek. 65 is de officiële pensioensleeftijd, en dus het moment waarop het financiële inkomen van deze groep vermindert. 65-plussers hebben daarom minder middelen voor vrijetijdsactiviteiten. Het museum stelt ook een verminderd tarief voor aan studenten en werkzoekenden, die het eveneens minder breed hebben.
  • Is verboden als de leeftijdslimiet gebaseerd is op vooroordelen.
    Bijv. een fitnessclub schrijft enkel meisjes in vanaf 18 jaar of jongens van 21 jaar. De fitness denkt dat jongens van 18 tot 21 jaar te ‘wild of onhandelbaar’ zijn. Dit zijn vooroordelen, en dus gaat het om discriminatie.

Helemaal koosjer lijkt het mij toch niet te zijn.

Is kennelijk aan mij voorbij gegaan. Vreemd concept ook, bestaat het volk dat naar de kust gaat niet voornamelijk uit jonge gezinnen en gepensioneerden?

Van Unia:

Da's ook wel een inconsistente redenering van Unia, waarom zou het feit dat gepensioneerden en studenten het minder breed hebben geen vooroordeel zijn en het feit dat jongeren wilder zijn wel?

Beiden zijn een veralgemening die statistisch gezien voor de ganse populatie wel opgaat maar uiteraard niet voor iedereen individueel opgaat. De leeftijd wordt in beide gevallen gebruikt als simpele maar imperfecte discriminator omdat het te moeilijk is een betere te gebruiken.

Is kennelijk aan mij voorbij gegaan. Vreemd concept ook, bestaat het volk dat naar de kust gaat niet voornamelijk uit jonge gezinnen en gepensioneerden?
Nee, je hebt ook koppels of groepen vrienden die naar zee gaan. Ik vind het concept niet zo vreemd en het blijkt wel aan te slagen, maar zoals @StevenFM aangeeft valt dit mogelijk onder leeftijdsdiscriminatie. Wat dan met adult only-hotels? Discotheken en cafés mag je als minderjarige in principe enkel betreden als daar volwassenen bij zijn.

Da's ook wel een inconsistente redenering van Unia, waarom zou het feit dat gepensioneerden en studenten het minder breed hebben geen vooroordeel zijn en het feit dat jongeren wilder zijn wel?
Zoals met alles in die zaken zal je er wel over kunnen blijven discussiëren maar iedereen (?) valt bij pensioen wel terug op een lager vervangingsinkomen zeker. Klopt natuurlijk dat een gepensioneerde hoge ambtenaar meer zal verdienen dan een werkende rekkenvuller.
Nee, je hebt ook koppels of groepen vrienden die naar zee gaan. Ik vind het concept niet zo vreemd en het blijkt wel aan te slagen, maar zoals @StevenFM aangeeft valt dit mogelijk onder leeftijdsdiscriminatie. Wat dan met adult only-hotels? Discotheken en cafés mag je als minderjarige in principe enkel betreden als daar volwassenen bij zijn.
Het schenken van alcohol kan je als "objectief" argument gebruiken. Nu goed ik overdreef uiteraard maar "de zee" lijkt me nu toch de vakantieplek bij uitstek voor een gezin met jonge kinderen, die niet het budget hebben of de moeite willen doen verder te reizen en waarvoor Blankenberge even goed is als Cancún voor de kinderen. Kortom, lijkt me zo vreemd dat je als horecazaak die mensen wil afschrikken.

Nu goed, van mij mag dat soort onzin ook wel afgeschaft worden hoor. Dat iedereen misschien eens leert om te gaan met andere mensen.

Zoals met alles in die zaken zal je er wel over kunnen blijven discussiëren maar iedereen (?) valt bij pensioen wel terug op een lager vervangingsinkomen zeker. Klopt natuurlijk dat een gepensioneerde hoge ambtenaar meer zal verdienen dan een werkende rekkenvuller.

Het schenken van alcohol kan je als "objectief" argument gebruiken. Nu goed ik overdreef uiteraard maar "de zee" lijkt me nu toch de vakantieplek bij uitstek voor een gezin met jonge kinderen, die niet het budget hebben of de moeite willen doen verder te reizen en waarvoor Blankenberge even goed is als Cancún voor de kinderen. Kortom, lijkt me zo vreemd dat je als horecazaak die mensen wil afschrikken.

Nu goed, van mij mag dat soort onzin ook wel afgeschaft worden hoor. Dat iedereen misschien eens leert om te gaan met andere mensen.
Goh, ik vind dat niet problematisch. Als ik op hotel wil gaan en geen zin heb ik krijsende en joelende kinderen aan het zwembad kies ik voor een adults-only-hotel. Maar ja, ik heb nu eenmaal een peuter thuis. :p

Het concept slaat trouwens wel aan blijkbaar.

Van Unia:

Dat is een understatement. Het is gewoon puur arbitrair. Voor ieder vooroordeel zal wel een objectief argument te vinden zijn en vice versa.

Uiteindelijk komt het erop neer dat we discriminatie toelaten op basis van het 'rel'gehalte dat er op de nek gehaald wordt en een afweging van voor- en nadelen in de praktijk.

Doet me ook nog denken aan iets gelijkaardigs: toen ik een tijd geleden iets wou eten aan de Turhoutsebaan in Antwerpen ging ik aan een tafeltje eten van een Marokkaanse brasserie. De eigenaar wijsde me er vriendelijk op dat ik in het gezinsgedeelte zat en dat ik moest verkassen naar het mannengedeelte.

Doet me ook nog denken aan iets gelijkaardigs: toen ik een tijd geleden iets wou eten aan de Turhoutsebaan in Antwerpen ging ik aan een tafeltje eten van een Marokkaanse brasserie. De eigenaar wijsde me er vriendelijk op dat ik in het gezinsgedeelte zat en dat ik moest verkassen naar het mannengedeelte.
*wees (tegenwoordig toch)

Mja, wie moet dan met wie leren omgaan. De eigenaar, de klant of de andere klanten? De realiteit is dat 'leven en laten leven' zo vaak botst dat we uiteindelijk toch weer regeltjes opstellen die duidelijk maken wie de baas is en wie zich moet schikken.

Ik snap het probleem echt niet, zolang er nog genoeg alternatieven zijn.
Loop 10 meter verder en drink daar uwe cola hé, seg. Wat een heisa weer voor zo een non-item.

Ik ga toch ook niet verontwaardigd lopen doen als een vrouwenkapster mijn haar niet wil knippen...

Ik snap het probleem echt niet, zolang er nog genoeg alternatieven zijn.
Loop 10 meter verder en drink daar uwe cola hé, seg. Wat een heisa weer voor zo een non-item.

Ik ga toch ook niet verontwaardigd lopen doen als een vrouwenkapster mijn haar niet wil knippen...
Verontwaardigd zijn is hip en trending tegenwoordig.

Niet iedereen en da's natuurlijk de issue, er zijn ook mensen die voor hun pensioen op een lager inkomen terugvallen en er zijn mensen die niet op pensioen gaan op pensioenleeftijd of om andere redenen hun inkomen niet zien zakken als ze de wettelijke pensioenleeftijd bereiken. Je bent mensen aan het afrekenen op hun leeftijd als proxy voor hun inkomen. Als je de korting wil geven op basis van inkomen zou het logischer zijn om naar het inkomen te kijken ipv de leeftijd, da's net heel het probleem met discriminatie, dat bepaalde persoonskenmerken gebruikt worden, daar een gemiddelde op toegepast wordt en dan wordt gedaan alsof iedereen in die groep hetzelfde behandeld moet worden.

En op zich kan je daar niet onderuit, je kan niet voor elk museumticketje een volledig inkomensonderzoek gaan doen maar Unia moet het ook niet voorstellen alsof het zo simpel is als dat het ene een vooroordeel is en het andere niet. Het zijn beide duidelijk vooroordelen, de reden waarom we sommige vooroordelen aanvaarden en andere niet is een pak complexer en minder eenduidig.

Terug
Bovenaan