Zelfs al laten we het menselijke aspect achterwege, is het dan financieel haalbaar om alle seksuele misbruikers voor altijd vast te zetten of full time te begeleiden/bewaken? Ik vrees dat het niet mogelijk is om dit soort risico's volledig uit te sluiten. Daarom vind ik van die ophitsende hooivorkposts tamelijk kort door de bocht, zelfs al zouden hier zware fouten door de overheid of begeleiders zijn gemaakt, zonder te weten hoeveel cases er wel correct worden ingeschat en opgevolgd, en hoeveel verdere drama's dankzij diezelfde instituten al zijn vermeden.
Om toch even in te pikken op die misschien retorische vraag of het financieel haalbaar is?
Even een back of the envelope berekening die zéér kort door de bocht is:
- Dagelijks zouden in België minstens 7 verkrachtingen (vrouwen of kinderen als slachtoffer) plaatsvinden, laten we dit cynisch afronden naar boven naar 10. In de praktijk wordt slechts 1 op 10 gepakt, laten we even uitgaan van een utopisch en onhaalbaar pakpercentage van 100%: 10 daders per dag dus en een onrealistisch scenario dat dit ook nog eens allemaal afzonderlijke daders zijn, maar ook daders die géén feestdagen vrijaf nemen (of een grotere aantal feiten plegen op die dagen) en een justitie die dit allemaal verwerkt krijgt: dus 3653 daders per jaar afgerond.
- Kostprijs van een gevangene per dag? De cijfers die ik terugvind lopen uiteen van 107 euro per dag tot 250 euro per dag, 365,25 dagen in een jaar. Laten we eventjes 150 euro als kostprijs nemen.
- Hoe lang moet je ze opsluiten? Goh, levenslang is natuurlijk lang, een dader van 50 jaar tot z'n 75 opsluiten is anders dan een 20 jarige opsluiten tot z'n 75e, laten we even ter vereenvoudiging uitgaan van 25 jaar.
3653*365,25*150*25 = 5 miljard euro. Ik heb misschien wel ergens een rekenfoutje gemaakt, maar toch.
Op sommige vlakken is dit cijfer misschien een onderschatting (25 jaar opsluiting is te kort voor een 22 jarige recidivist) op andere vlakken dan weer een overschatting. Maar qua grootorde, op een totale overheidsuitgave van 247 miljard is dat zéér pijnlijk, maar dus niet onmogelijk mocht je écht willen.
In de praktijk zou je dat cijfer al stevig kunnen reduceren doordat natuurlijk niet elk van die verkrachtingen door een unieke dader gepleegd werd, er zijn gewoon veelplegers. Niet elke verkrachting bewezen en berecht kan worden (of elke beschuldiging terecht is). Je de daders kan laten meebetalen voor hun opsluiting (dwangarbeid mag weliswaar niet, maar dan verkoop je hun bezittingen maar éénmaal ze levenslang richting gevangenis gaan). Je ook perfect kan besparen op het gevangeniswezen voor mensen die je permanent wilt uitsluiten uit de samenleving (genre: vier muren, een bed/toilet, water en brood). Je zal uiteraard ook neveneffecten hebben (+: meer tewerkstelling voor cipiers, -: bouw maar eens zoveel gevangenissen bij natuurlijk).
Die instituten waarover jij spreekt zijn immers ook niet gratis en begeleiding voor recidivisten is dan niet meer nodig, maar eerst inderdaad mensen nog een éénmalige tweede kans bieden, maar met stevigere voorwaarden denk ik dan.
Ik ken de cijfers ook niet van hoeveel zedendeliquenten wél baat hebben bij de begeleiding die hier gefaald heeft, maar zou ze wel eens willen weten. De vraag is dan ook natuurlijk welke prijs je wilt kleven op het leven van dat jongetje of andere potentiële slachtoffers. Uiteindelijk heeft dat allemaal op een hoger niveau zijn "prijs" natuurlijk, onze gezondheidszorg betaalt ook niet voor hopeloze behandelingen, ons verkeer is ook niet ingericht op 0 slachtoffers... anderzijds, wat is de meerwaarde van een derde kans aan een recidivist voor de samenleving nog? Geven we gevaarlijke honden al niet (terecht) na een eerste bijtincident een spuitje? Ik ben géén groot voorstander van de doodstraf, integendeel, maar levenslang opsluiten van dergelijke zedendeliquenten zou dan toch zeker mogelijk moeten zijn. Desnoods via alternatieve systemen, denk aan een soort van open strafhuis met 24/7 GPS monitoring waardoor ze verplicht wegblijven van kinderen, ofzo, het moet niet per se de 19e eeuwse gevangenis te zijn.
Ik vind mijn mening dan eigenlijk nog vrij humaan, in vergelijking met pakweg de mening van mijn kapper: graaf een diepe put in de Ardennen en gooi ze allemaal daarin, en smijt er om de zoveel tijd wat eten in. Eigenlijk mogen we ons gerust eens afvragen hoe het kan dat op een hoger niveau, de mening van de man in de straat over dit soort feiten zo sterk genegeerd kan worden door justitie, waar academic een ivoren toren praktijk toepassen waarvan ik me inderdaad afvraagt of die überhaupt werkt. Beetje vergelijkbaar met de pretpedagogie die ons onderwijs mee naar beneden heeft gesleurd denk ik dan.