Kleine nieuwtjes

Interessante tendens hier over een trieste geval van Gino.

Het gaat hier duidelijk om een Nederlands slachtoffer door een Nederlandse dader die gekend was bij het Nederlandse gerecht.

En toch lijkt die casus de publieke opinie over het Belgische gerecht te beïnvloeden. frappant.

Ik woon dichter bij Maastricht en Geleen dan bij pakweg Leuven of Antwerpen, dus ik vind dat niet zo onlogisch dat ik daartegen reageer.
Ja, ander land, andere wetten, andere justitie, maar toch... dezelfde taal, vergelijkbare cultuur (zeker binnen Limburg, hoewel noordelijk Nederland dan weer wat minder).

Trouwens met ons laks beleid is het maar een kwestie van tijd eer we hier opnieuw een geval hebben, het is nog niet zo lang geleden dat er een jongetje hier verdween en (toevallig in Nederland) vermoord teruggevonden werd door een "bekende bij het gerecht" die een tweede kans gekregen had.

In het artikel: "Het gemiddelde netto huishoudinkomen in Vlaanderen bedraagt 2.419 euro per persoon per maand."

In dat waarop het gebaseerd is: "In 2021 lag het gemiddelde netto equivalente huishoudinkomen in het Vlaamse Gewest op 2.419 euro per maand. Bij de berekening van het huishoudinkomen worden alle inkomens van alle leden van het huishouden meegeteld."

In het artikel per persoon, in de studie zelf is het van alle leden samen.

Niveau van journalistiek lijkt me de laatste jaren toch te dalen... 😅
Nee, in de studie zelf is het niet van alle leden samen, maar wel degelijk een persoonsgemiddelde, waarbij niet elke persoon als vol aangerekend wordt (eerste persoon vol, volwassenen/pubers half, kinderen 30%, ...).

Zie: https://www.vlaanderen.be/statistie...oede/huishoudinkomen/metadata-huishoudinkomen

Allee, laat het "briesen" maar beginnen.

Het is uiteraard tragisch, maar als ik zijn vorige straffen lees, kunnen die wel in proportie zijn met de misdaden die hij toen had gepleegd. Hij was toen 17 jaar, had 3 jaar cel gekregen, en 5 maanden detentie in een instelling met psychologische begeleiding. Het is niet duidelijk of hij nu nog steeds werd opgevolgd, dus moeilijk te beoordelen welke fouten er mogelijks zijn gemaakt.

In hindsight is het duidelijk dat de kans op recidivisme te groot was, maar hoe haal je zulke gevallen volledig uit de maatschappij zonder andere misbruikers disproportioneel te straffen?

Het gaat hier duidelijk om een Nederlands slachtoffer door een Nederlandse dader die gekend was bij het Nederlandse gerecht.

En toch lijkt die casus de publieke opinie over het Belgische gerecht te beïnvloeden. frappant.
Onwaarschijnlijk dat er hier mensen zijn die doen alsof de standrechtelijke beoordeling geen slachtoffers maken. Want voor mij zijn dat soort facebook beschuldigingen niet anders dan een standrechtelijke beoordeling. En veel mensen komen in hun denken niet verder 'het wordt gezegd, dus er zal wel iets aan de hand zijn', dat blijft altijd hangen.

Het is uiteraard tragisch, maar als ik zijn vorige straffen lees, kunnen die wel in proportie zijn met de misdaden die hij toen had gepleegd. Hij was toen 17 jaar, had 3 jaar cel gekregen, en 5 maanden detentie in een instelling met psychologische begeleiding. Het is niet duidelijk of hij nu nog steeds werd opgevolgd, dus moeilijk te beoordelen welke fouten er mogelijks zijn gemaakt.
Als 3 jaar cel en een (duidelijk) inadequate opvolging een proportionele straf moet zijn voor het mishandelen van 2 jongere kinderen waarvan eentje ook seksueel misbruikt werd dan twijfel ik toch of we dat proportioneel mogen noemen.

In hindsight is het duidelijk dat de kans op recidivisme te groot was, maar hoe haal je zulke gevallen volledig uit de maatschappij zonder andere misbruikers disproportioneel te straffen?

Misschien moeten we eerst eens denken aan de slachtoffers van dat misbruik die disproportioneel zich in de steek gelaten voelen en aan de mogelijk nieuwe slachtoffers in plaats van aan het al dan niet disproportioneel straffen van mensen waarvan bewezen is dat ze zich aan kinderen vergrijpen.

Misschien moeten we eerst eens denken aan de slachtoffers van dat misbruik die disproportioneel zich in de steek gelaten voelen en aan de mogelijk nieuwe slachtoffers in plaats van aan het al dan niet disproportioneel straffen van mensen waarvan bewezen is dat ze zich aan kinderen vergrijpen.
Ja maar daar gaat het niet om.
Het gaat om het disproportioneel straffen van andere misbruikers. Misbruik valt nooit goed te keuren, maar elke zaak dient wel apart bekeken te worden.
We mogen ons niet laten vangen aan alles op één hoop te gaan gooien.

Ja maar daar gaat het niet om.
Het gaat om het disproportioneel straffen van andere misbruikers. Misbruik valt nooit goed te keuren, maar elke zaak dient wel apart bekeken te worden.
We mogen ons niet laten vangen aan alles op één hoop te gaan gooien.

Maar wie doet dat?
Ik zie hier al de hele tijd mensen (nu niet jij) argumenten aanhalen die niet gezegd zijn en meer discussieren met hun idee van wat iemand zou gezegd hebben ipv wat er staat.

En nee, ik vind de straf en opvolging in dit geval allesbehalve.
Enfin ik moet dat zelfs niet vinden dat is niet van belang.
Het bewijs ervan is het dode kind dat ze vorig weekend hebben terug gevonden.

Als 3 jaar cel en een (duidelijk) inadequate opvolging een proportionele straf moet zijn voor het mishandelen van 2 jongere kinderen waarvan eentje ook seksueel misbruikt werd dan twijfel ik toch of we dat proportioneel mogen noemen.

Zelfs al laten we het menselijke aspect achterwege, is het dan financieel haalbaar om alle seksuele misbruikers voor altijd vast te zetten of full time te begeleiden/bewaken? Ik vrees dat het niet mogelijk is om dit soort risico's volledig uit te sluiten. Daarom vind ik van die ophitsende hooivorkposts tamelijk kort door de bocht, zelfs al zouden hier zware fouten door de overheid of begeleiders zijn gemaakt, zonder te weten hoeveel cases er wel correct worden ingeschat en opgevolgd, en hoeveel verdere drama's dankzij diezelfde instituten al zijn vermeden.

Zelfs al laten we het menselijke aspect achterwege, is het dan financieel haalbaar om alle seksuele misbruikers voor altijd vast te zetten of full time te begeleiden/bewaken? Ik vrees dat het niet mogelijk is om dit soort risico's volledig uit te sluiten. Daarom vind ik van die ophitsende hooivorkposts tamelijk kort door de bocht, zelfs al zouden hier zware fouten door de overheid of begeleiders zijn gemaakt, zonder te weten hoeveel cases er wel correct worden ingeschat en opgevolgd, en hoeveel verdere drama's dankzij diezelfde instituten al zijn vermeden.

Maar toon me nu eens wat er ophitsend hooivorkachtig is aan wat ik gezegd heb.

Dat social media lynchpartijen mee veroorzaakt worden door een gevoel van makke justitie?
Is dat een ophitsende hooivorkpost?
Want blijkbaar is dat hetzelfde als dat goedkeuren, it's not.

Dat 3 jaar cel en een gefaalde opvolging voor het mishandelen van kinderen disproportioneel is?
Is dat een ophitsend hooivork statement?

Er wordt hier al 2 pagina's weinig anders gedaan dan stromannen te gebruiken (past wel bij de hooivorkposts) en dingen erbij te betrekken die in de verste verte niet gezegd zijn.

Maar toon me nu eens wat er ophitsend hooivorkachtig is aan wat ik gezegd heb.

Dat social media lynchpartijen mee veroorzaakt worden door een gevoel van makke justitie?
Is dat een ophitsende hooivorkpost?
Want blijkbaar is dat hetzelfde als dat goedkeuren, it's not.

Dat 3 jaar cel en een gefaalde opvolging voor het mishandelen van kinderen disproportioneel is?
Is dat een ophitsend hooivork statement?

Er wordt hier al 2 pagina's weinig anders gedaan dan stromannen te gebruiken (past wel bij de hooivorkposts) en dingen erbij te betrekken die in de verste verte niet gezegd zijn.
De posts die je nadien steeds maakt om je standpunt te verduidelijken zijn wel genuanceerder dan de initiële comment "laat het briesen maar beginnen". Dat een hooivorkpost noemen was je wel te veel in een hoekje duwen van mij.

Ik weet trouwens niet de details van zijn eerdere vergrijpen buiten de heel algemene context die in het artikel wordt gegeven, en zelfs al wist ik meer over de exacte daden die hij had gepleegd, zou ik niet in staat zijn te beoordelen of de initiële straf te licht was, want ik ken gewoon veel te weinig over strafrecht en de kans op recidivisme. Achteraf is het natuurlijk makkelijk te zeggen dat de straf te licht was. Maar had hij 10, 20, 30, ... jaar vastgezeten (in de gevangenis of een bewaakte instelling) en hij kwam dan vrij, zou zijn kans op terugval dan zijn gedaald? Zoals ik al zei is het ondoenbaar om te verwachten dat alle risico's volledig worden ontmijnd.

En daarom ben ik er tegen dat er nu weer een hoop kritiek op sociale media zou komen naar de strafrechters, advocaten, psychologische begeleiders, ... toe die ook gewoon hun job doen, menselijk zijn en fouten kunnen maken. Er is 1 persoon verantwoordelijk voor dit drama, en die is naar alle waarschijnlijkheid nu reeds gevat.

Om toch even in te pikken op die misschien retorische vraag of het financieel haalbaar is?
Even een back of the envelope berekening die zéér kort door de bocht is:
  • Dagelijks zouden in België minstens 7 verkrachtingen (vrouwen of kinderen als slachtoffer) plaatsvinden, laten we dit cynisch afronden naar boven naar 10. In de praktijk wordt slechts 1 op 10 gepakt, laten we even uitgaan van een utopisch en onhaalbaar pakpercentage van 100%: 10 daders per dag dus en een onrealistisch scenario dat dit ook nog eens allemaal afzonderlijke daders zijn, maar ook daders die géén feestdagen vrijaf nemen (of een grotere aantal feiten plegen op die dagen) en een justitie die dit allemaal verwerkt krijgt: dus 3653 daders per jaar afgerond.
  • Kostprijs van een gevangene per dag? De cijfers die ik terugvind lopen uiteen van 107 euro per dag tot 250 euro per dag, 365,25 dagen in een jaar. Laten we eventjes 150 euro als kostprijs nemen.
  • Hoe lang moet je ze opsluiten? Goh, levenslang is natuurlijk lang, een dader van 50 jaar tot z'n 75 opsluiten is anders dan een 20 jarige opsluiten tot z'n 75e, laten we even ter vereenvoudiging uitgaan van 25 jaar.
3653*365,25*150*25 = 5 miljard euro. Ik heb misschien wel ergens een rekenfoutje gemaakt, maar toch.
Op sommige vlakken is dit cijfer misschien een onderschatting (25 jaar opsluiting is te kort voor een 22 jarige recidivist) op andere vlakken dan weer een overschatting. Maar qua grootorde, op een totale overheidsuitgave van 247 miljard is dat zéér pijnlijk, maar dus niet onmogelijk mocht je écht willen.

In de praktijk zou je dat cijfer al stevig kunnen reduceren doordat natuurlijk niet elk van die verkrachtingen door een unieke dader gepleegd werd, er zijn gewoon veelplegers. Niet elke verkrachting bewezen en berecht kan worden (of elke beschuldiging terecht is). Je de daders kan laten meebetalen voor hun opsluiting (dwangarbeid mag weliswaar niet, maar dan verkoop je hun bezittingen maar éénmaal ze levenslang richting gevangenis gaan). Je ook perfect kan besparen op het gevangeniswezen voor mensen die je permanent wilt uitsluiten uit de samenleving (genre: vier muren, een bed/toilet, water en brood). Je zal uiteraard ook neveneffecten hebben (+: meer tewerkstelling voor cipiers, -: bouw maar eens zoveel gevangenissen bij natuurlijk).

Die instituten waarover jij spreekt zijn immers ook niet gratis en begeleiding voor recidivisten is dan niet meer nodig, maar eerst inderdaad mensen nog een éénmalige tweede kans bieden, maar met stevigere voorwaarden denk ik dan.

Ik ken de cijfers ook niet van hoeveel zedendeliquenten wél baat hebben bij de begeleiding die hier gefaald heeft, maar zou ze wel eens willen weten. De vraag is dan ook natuurlijk welke prijs je wilt kleven op het leven van dat jongetje of andere potentiële slachtoffers. Uiteindelijk heeft dat allemaal op een hoger niveau zijn "prijs" natuurlijk, onze gezondheidszorg betaalt ook niet voor hopeloze behandelingen, ons verkeer is ook niet ingericht op 0 slachtoffers... anderzijds, wat is de meerwaarde van een derde kans aan een recidivist voor de samenleving nog? Geven we gevaarlijke honden al niet (terecht) na een eerste bijtincident een spuitje? Ik ben géén groot voorstander van de doodstraf, integendeel, maar levenslang opsluiten van dergelijke zedendeliquenten zou dan toch zeker mogelijk moeten zijn. Desnoods via alternatieve systemen, denk aan een soort van open strafhuis met 24/7 GPS monitoring waardoor ze verplicht wegblijven van kinderen, ofzo, het moet niet per se de 19e eeuwse gevangenis te zijn.

Ik vind mijn mening dan eigenlijk nog vrij humaan, in vergelijking met pakweg de mening van mijn kapper: graaf een diepe put in de Ardennen en gooi ze allemaal daarin, en smijt er om de zoveel tijd wat eten in. Eigenlijk mogen we ons gerust eens afvragen hoe het kan dat op een hoger niveau, de mening van de man in de straat over dit soort feiten zo sterk genegeerd kan worden door justitie, waar academic een ivoren toren praktijk toepassen waarvan ik me inderdaad afvraagt of die überhaupt werkt. Beetje vergelijkbaar met de pretpedagogie die ons onderwijs mee naar beneden heeft gesleurd denk ik dan.

Omdat het evengoed in België had kunnen gebeuren en het Nederlandse gerecht even laks en slecht werkt als het Belgische.
Het lijkt fel op wat we hier een paar jaar terug voor hadden met Julie Van Espen.

Omdat het evengoed in België had kunnen gebeuren en het Nederlandse gerecht even laks en slecht werkt als het Belgische.
Het lijkt fel op wat we hier een paar jaar terug voor hadden met Julie Van Espen.
Eigenlijk dus gewoon: "het had waar kunnen zijn". De rest van die zin is wel "maar het is niet waar", hè.

Eigenlijk dus gewoon: "het had waar kunnen zijn". De rest van die zin is wel "maar het is niet waar", hè.

Je moet helemaal niet eens teruggaan tot de trieste zaak van Julie Van Espen, we hebben recenter nog een gelijkaardig verhaal gehad

Dus de vergelijking België-Nederland is gewoon terecht, en ik wijs gewoon nogmaals naar het feit dat België en zeker Vlaanderen, énorm cultureel verwant is met Nederland, dus het is normaal dat we daarheen kijken bij dit soort gebeurtenissen.

Dus de vergelijking België-Nederland is gewoon terecht, en ik wijs gewoon nogmaals naar het feit dat België en zeker Vlaanderen, énorm cultureel verwant is met Nederland, dus het is normaal dat we daarheen kijken bij dit soort gebeurtenissen.
Dan kan ik u enkel maar aanraden om eens naar Nederland te gaan, met enkele Nederlanders te spreken en goed te analyseren.
We spreken dezelfde taal, we begrijpen elkaar. Maar voor de rest kunnen we niet meer van elkaar verschillen. Ik denk op elk vlak kijken we anders naar zaken en staan we anders in het leven.

De problematiek van recidivisme is iets wat we in veel democratische Europese landen zien. Het gevoel van te lichten straffen en straffeloosheid heerst in veel landen.
Maar strafrecht is geen exacte wetenschap, het is een constant afwegen om mensen die fouten maken niet levenslang of te zwaar te straffen. Want laat ons niet vergeten dat het aandeel personen die geen recidivist zijn maar na hun straf zich herpakken vele malen groter is.
Moeten deze mensen dan zwaarder gestraft worden? Ik zou denken van niet. Het is echt niet zo zwart of wit als dat je zou denken.

Maar begrijp me niet verkeerd. Het plegen van dit soort misdrijven zouden tot 0 moeten herleid worden. Recidivisme in dit soort misdrijven zouden nooit mogen voorvallen.

Dan kan ik u enkel maar aanraden om eens naar Nederland te gaan, met enkele Nederlanders te spreken en goed te analyseren.
We spreken dezelfde taal, we begrijpen elkaar. Maar voor de rest kunnen we niet meer van elkaar verschillen. Ik denk op elk vlak kijken we anders naar zaken en staan we anders in het leven.
Over welke Nederlanders spreek je specifiek? Want in het Zuiden is dat echt gewoon gelijk aan België hoor.
Ik kom er regelmatig, ik ga er soms uit, ik heb er familie zitten, ik kom er wel eens voor werk. Dus ik heb er wel wat ervaring mee. In het Zuiden althans.
Maar van de keren dat ik naar het Noorden ging heb ik nu ook geen verrassende dingen gezien.
Een beetje zoals W-Vl en Limburg verschillend zijn, is het Noorden ook verschillend. Maar 'niet meer van elkaar kunnen verschillen' is nu echt wel een heel rare uitspraak imo.

Over welke Nederlanders spreek je specifiek? Want in het Zuiden is dat echt gewoon gelijk aan België hoor.
Ik kom er regelmatig, ik ga er soms uit, ik heb er familie zitten, ik kom er wel eens voor werk. Dus ik heb er wel wat ervaring mee. In het Zuiden althans.
Maar van de keren dat ik naar het Noorden ging heb ik nu ook geen verrassende dingen gezien.
Een beetje zoals W-Vl en Limburg verschillend zijn, is het Noorden ook verschillend. Maar 'niet meer van elkaar kunnen verschillen' is nu echt wel een heel rare uitspraak imo.
Als je daar daar professioneel komt dan is het verschil toch ineens al zeer duidelijk.
Wij als Belgen zijn op professioneel vlak echt heel hiërarchisch, zelfs in bedrijven die pochen met een vlakke hiërarchie is het niet te vergelijken met Nederland.
De professionele situaties waar een baas een baas is ook verwacht wordt een baas te zijn en autonoom zijn is in Nederland vrij onbekend. Dat is overigens ook de grootste frustratie bij Nederlanders die hier in België komen werken, en vaak de hoofdreden waarom ze het niet zo lang volhouden.

Ook hoe het land ingericht is, hoe het onderwijs daar werkt, hoe mensen veel meer open en expliciet zijn, hoe de integratie van mensen van andere origine daar zit en hoe mensen in het leven staan is anders.
Als je in een stad zoals Utrecht rondloopt of een kleinere stad zoals Arnhem dan heb je toch op geen enkel moment het gevoel dat je in België bent.

Ook gewoon hoe men kijkt naar het koningshuis, of hoe men omgaat met hun geschiedenis is niet te vergelijken.

Ontkennen dat we op cultureel vlak grondig verschillen is het schijnen van de zon ontkennen.

Het klopt dat het veel duidelijker wordt boven de Westerschelde. Er is onder de Westerschelde ook gewoon veel kruisbestuiving door grensarbeid en het gevoel van afgescheiden te zijn.

Als je daar daar professioneel komt dan is het verschil toch ineens al zeer duidelijk.
Wij als Belgen zijn op professioneel vlak echt heel hiërarchisch, zelfs in bedrijven die pochen met een vlakke hiërarchie is het niet te vergelijken met Nederland.
De professionele situaties waar een baas een baas is ook verwacht wordt een baas te zijn en autonoom zijn is in Nederland vrij onbekend. Dat is overigens ook de grootste frustratie bij Nederlanders die hier in België komen werken, en vaak de hoofdreden waarom ze het niet zo lang volhouden.
Misschien is jouw ervaring anders, maar ik zit in een bedrijf met vlakke structuur. En het is ook effectief een vlakke structuur. Dus voor mij is er op dat vlak geen verschil met Nederland.

Ook hoe het land ingericht is, hoe het onderwijs daar werkt, hoe mensen veel meer open en expliciet zijn, hoe de integratie van mensen van andere origine daar zit en hoe mensen in het leven staan is anders.
Als je in een stad zoals Utrecht rondloopt of een kleinere stad zoals Arnhem dan heb je toch op geen enkel moment het gevoel dat je in België bent.
Hier ben je overduidelijk bezig over het Noorden. In het Zuiden is dit niet zo.
En in België heb ik ook wel plaatsen waar ik me niet in België voel hoor :D

Ook gewoon hoe men kijkt naar het koningshuis, of hoe men omgaat met hun geschiedenis is niet te vergelijken.

Ontkennen dat we op cultureel vlak grondig verschillen is het schijnen van de zon ontkennen.

Het klopt dat het veel duidelijker wordt boven de Westerschelde. Er is onder de Westerschelde ook gewoon veel kruisbestuiving door grensarbeid en het gevoel van afgescheiden te zijn.
Ja het koningshuis is daar voor meer mensen belangrijk dan hier. En er wordt zwaar gefeest (al ben ik niet overtuigd dat iedereen het doet voor het koningshuis, maar dat een grote groep het ook gewoon doet om te feesten :p ). Maar dat is ook maar 1 aspect van cultuur hé.
Beetje zoals ik al gezegd heb, W-Vl en Limburg zijn ook verschillende mensen.

Het verschil met Nederland is echt niet zo groot als jij hier opeens laat uitschijnen hoor.

Terug
Bovenaan