Kleine nieuwtjes

Het artikel gaat over reclame en Bouchez spreekt over een algemeen verbod op kansspelen op zich?

Heeft hij het niet goed begrepen of is hij bewust oneerlijk hier? Of ben ik degene die iets mis?
Het gaat inderdaad over een verbod op reclame, niet over een verbod op kansspelen. Bouchez is slim genoeg om dat te beseffen maar zoals veel populisten valt hij liever stropoppen aan.

Blijkbaar zou de MR ook dwarsliggen bij de beloofde belastingshervormingen voor het profvoetbal.

Zit helaas achter een paywall.

Laatst bewerkt:
Ik mag dan hopen dat we ook geen reclame meer door ons strot geduwd krijgen van de Nationale Loterij, Den Euro Millions of De Win for Life ? Plus dan veronderstel ik dat die eerst genoemde ook geen projecten meer mag sponsoren?

Top. Zeker in het voetbal is dit een echte pest en dit gaat ongetwijfeld ploegen in de problemen brengen, maar op maatschappelijk vlak is het niet meer dan een logische maatregel.

Bij Bouchez hebben de financiële belangen van voetbalclubs natuurlijk voorrang op het destructieve gedrag dat gokadvertenties aanmoedigen. Wat een verrassing!
Uiteraard vermits hij voorzitter is van een voetbalclub die ook door Ladbrokes wordt gesponsord...

EINDELIJK!
Yes, dan kan ik al dat geld opdoen aan drank! Leve de Jupiler PL! Ik vind alcohol eigenlijk een groter probleem dan, met gokken ga je geen accidenten met onbekenden veroorzaken. Men spreekt van "we mogen dit niet normaliseren" maar alcohol wordt naar mijn aanvoelen toch veel meer genormaliseerd hier?

Yes, dan kan ik al dat geld opdoen aan drank! Leve de Jupiler PL! Ik vind alcohol eigenlijk een groter probleem dan, met gokken ga je geen accidenten met onbekenden veroorzaken. Men spreekt van "we mogen dit niet normaliseren" maar alcohol wordt naar mijn aanvoelen toch veel meer genormaliseerd hier?
Voor zowel alcohol als gokken geldt dat problematisch gebruik ervan nefast is. Ook gokverslaafden sleuren onschuldige slachtoffers mee in hun drang. De kinderen bijvoorbeeld als het gezinsvermogen erdoor gedraaid is.

Dat is een serieus whataboutisme, en je spreekt bovendien tegen iemand die in het verleden ook al redelijk hard gepleit heeft tegen het nuttigen van (te veel) alcohol als zijnde niet alleen de normaalste zaak van de wereld, maar zelfs als iets om trots op te zijn. Dus ja, van mij mogen ze net zoals ze ooit reclame voor tabak hebben verboden, en zoals ze nu hopelijk dit verbod op gokreclame er door krijgen, ook een verbod op alchololreclame introduceren.

Je begrijpt toch dat het geheel mogelijk is om twee problemen tegelijk aan te pakken?

Beelden tonen hoe vader op de vuist gaat met pesters van zoon: “Tegen een kind gaat het wel, hé?”

Als volwassene op de vuist gaan tegen minderjarigen is fout, maar ik begrijp die vader wel. Als ik merk dat mijn dochter wordt gepest of aangevallen ga ik daar ook op willen reageren, zeker als zij daar geen verweer tegen heeft. Ik ben zelf in het verleden gepest geweest (gelukkig maar kort) en het is zeer moeilijk om je tegen pesters te verweren als je zelfvertrouwen weg is. De schaamte kan dan zo groot zijn dat je het tegen niemand vertelt.

Beelden tonen hoe vader op de vuist gaat met pesters van zoon: “Tegen een kind gaat het wel, hé?”

Als volwassene op de vuist gaan tegen minderjarigen is fout, maar ik begrijp die vader wel. Als ik merk dat mijn dochter wordt gepest of aangevallen ga ik daar ook op willen reageren, zeker als zij daar geen verweer tegen heeft. Ik ben zelf in het verleden gepest geweest (gelukkig maar kort) en het is zeer moeilijk om je tegen pesters te verweren als je zelfvertrouwen weg is. De schaamte kan dan zo groot zijn dat je het tegen niemand vertelt.
Ik zie in die mens jarenlange frustratie, zijn zoon vernederd zien worden, onmacht, ... Begrijpelijk dat de stoppen doorslaan. Of het mag of kan zal op dat moment niet meer in zijn hoofd hebben gezeten.

Ik zie in die mens jarenlange frustratie, zijn zoon vernederd zien worden, onmacht, ... Begrijpelijk dat de stoppen doorslaan. Of het mag of kan zal op dat moment niet meer in zijn hoofd hebben gezeten.
Soms is geweld een oplossing, maar dat kan je niet als een algemene regel zien. In feite gaat pesten om machtsdynamiek, maar wat er nodig is om de pester op zijn plaats te zetten en hem te doen stoppen met zijn gedrag kan héél uiteenlopend zijn.

Soms is geweld een oplossing, maar dat kan je niet als een algemene regel zien. In feite gaat pesten om machtsdynamiek, maar wat er nodig is om de pester op zijn plaats te zetten en hem te doen stoppen met zijn gedrag kan héél uiteenlopend zijn.
Ergste is dan nog dat die vader eigenlijk niet door klopt (wat ik niet goed zou keuren) en die gasten zich wellicht nog extra superieur zullen voelen want ze 'hebben het gehaald' van een volwassene.

Ik vrees wel dat dit weinig gaat oplossen voor het effectieve slachtoffer. Zijn vader die hem moest komen beschermen en nu kan weggezet worden als een marginaal die op kinderen klopt. Het is erg maar als ouder sta je infeite vrij machteloos in deze situatie.

Ergste is dan nog dat die vader eigenlijk niet door klopt (wat ik niet goed zou keuren) en die gasten zich wellicht nog extra superieur zullen voelen want ze 'hebben het gehaald' van een volwassene.
De vraag is ook of zijn zoon daarbij gebaat is en of die niet meer gepest zal worden, omdat het duidelijk is dat hij nooit voor zichzelf zal opkomen. Maar dat neigt dan weer naar victim blaming. Er zomaar vanuitgaan dat je kind assertief opvoeden volstaat is naïef en wordt vaak geopperd door mensen die zelf nooit in die positie hebben gestaan. De man kon doorkloppen en die pesters het ziekenhuis inslaan, maar dat geeft verstrekkende gevolgen. Nu, mogelijk worden die pesters uit de school gezet of op zijn minst geschorst. Maar dat is geen oplossing.

De vraag is ook of zijn zoon daarbij gebaat is en of die niet meer gepest zal worden, omdat het duidelijk is dat hij nooit voor zichzelf zal opkomen. Maar dat neigt dan weer naar victim blaming. Er zomaar vanuitgaan dat je kind assertief opvoeden volstaat is naïef en wordt vaak geopperd door mensen die zelf nooit in die positie hebben gestaan. De man kon doorkloppen en die pesters het ziekenhuis inslaan, maar dat geeft verstrekkende gevolgen. Nu, mogelijk worden die pesters uit de school gezet of op zijn minst geschorst. Maar dat is geen oplossing.
Ergens blij dat het nu op het internet staat. Nu moet de politie, de school, de ouders en de pester en gepeste er iets mee doen.

Maar voor wie het niet meer weet.. ja dit is dezelfde school. Je zou zeggen dat de school iets geleerd heeft van deze wanhoopsdaad maar helaas 8 jaar later wordt er blijkbaar nog vlot gepest.
https://www.hln.be/binnenland/tiener-die-voor-trein-sprong-in-erpe-mere-jarenlang-gepest~a419716a/

Heeft precies meer klop gekregen dan uitgedeeld, jammer. Als ge het doet, doe het dan tegoei

En minderjarig of nie, ze zien er oud genoeg uit om op hun bakkes te krijgen

Je begrijpt toch dat het geheel mogelijk is om twee problemen tegelijk aan te pakken?
Ja, je kan beide maar er wordt nergens gesproken over alcohol reclame verbod lijkt me? Cijfers die ik vind zijn wel al redelijk oud maar in 2018: 14% alcohol probleem (779.082 personen) tov (cijfer nu) 100 000 mensen met gokstoornis.
En enkel reclame aanpakken snap ik niet, het kan helpen om problematische gokkers niet te verleiden en is een goed stap(je), akkoord, maar waarom niet meer doen dan dat? 40% van omzet van gokbedrijven zou van problematische gokkers komen, en meeste zouden dat doen op de legale gokbedrijven/sites. Dan kan je toch wel ergens limieten opleggen? Random lootboxen in games blokkeren ze (in vele games terecht hoor) maar probleemgokkers kunnen blijkbaar gewoon blijven gokken.

https://www.druglijn.be/over-ons/schoolopdracht-drugs/cijfers-en-statistieken/alcohol
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220509_93448204

Terug
Bovenaan