Mij werd thuis ook altijd gezegd "niet reageren, laat ze doen. Pesters stoppen er vanzelf wel mee"In mijn ervaring als gepest kind vroeger is geweld de enige werkende oplossing om pesters op de knieën te krijgen. Helaas is dat aan de gepeste en niet aan de vader (omdat je natuurlijk zelf je pesters moet afschudden en het probleem van de dynamiek tussen een volwassene/minderjarige)).
Ouders inzetten (voor niet gewelddadige oplossingen voor de duidelijkheid) werkt alleen als de school niet aan de kant van de pesters staat. Helaas is dat bijna altijd het geval. Pesters worden nooit gestraft, laat staan afdoende gestraft. Altijd wordt er gehamerd op dat je zelf maar weerbaar moet zijn. Een fraai staaltje victim blaming dat nog steeds alomtegenwoordig is.
Ik ben alleen aan een erg volhoudende pestkop ontsnapt door hem erg veel (fysiek) pijn te doen (in mijn geval zijn kop 2x hard tegen de chauffage geknald). M’n ouders laten aandringen bij de directie om in te grijpen heeft nooit geholpen. De straf nam ik er met plezier bij.
Ik heb dus alle begrip voor deze vader. Soms zijn kinderen gewoon tuig en dan helpt de zalvende hand niet, alleen de slagende (dat impliceert niet per se geweld, maar als de school niets doet om de pesters uit hun machtspositie te halen…) Dat gezegd zijnde hoop ik dat het goed komt met het gepeste kind. En hopelijk zijn de pesters genoeg geschrokken om vanaf nu hun slachtoffer met rust te laten.
Slechtste advies ooit.
Na 3 jaar ook is een paar trappen uitgedeeld.
Resultaat: het was gedaan en ik mocht een woensdagnamiddag op school blijven. Worth it.

Omdat hij dus een pest-mop maakt tov de vrouw van Will Smith (cfr: het kind hier) en dat er met geweld door iemand anders (cfr: de vader) gereageerd wordt. En imo is "als het om te lachen is, mag er niet gereageerd worden" een open deur om pesten niet aan te pakken.