Kleine nieuwtjes

Nu willen ze dus elektrische steps verbieden onder 16 jaar want er vallen x-aantal gewonden daarbij per jaar.
Allemaal goed en wel, maar ik zie nergens cijfers die dat vergelijken met bijvoorbeeld een fiets. Is dat procentueel merkbaar hoger? Ik zie dat precies nergens?

Nu willen ze dus elektrische steps verbieden onder 16 jaar want er vallen x-aantal gewonden daarbij per jaar.
Allemaal goed en wel, maar ik zie nergens cijfers die dat vergelijken met bijvoorbeeld een fiets. Is dat procentueel merkbaar hoger? Ik zie dat precies nergens?

Die dingen zijn natuurlijk relatief recent, maar desondanks vind je wel onderzoek terug:
Willen we overigens echt afwachten tot we genoeg kinderen in het verkeer hebben met e-steps om te zien dat die significant meer gevaarlijke ongevallen opleveren? Ik zou zeggen: als het dusdanig lijkt op een bromfiets, dat we het dan ook reguleren als een bromfiets.
In Nederland heeft men daar een vrij goede regelgeving voor (men anticipeert op dergelijke, nieuwe types voertuigen, en stopt die bij voorbaat in de categorie "bijzondere bromfiets") en is de minimumleeftijd overigens ook 16 jaar.

Nu als ik op anekdotische ervaringen moet afgaan als fietser en autogebruiker: ja die dingen (e-steps) zijn/lijken gevaarlijker: want zonder enige inspanning en dus waarschijnlijk ook met veel minder alertheid zie je mensen, voornamelijk dan nog eens kinderen, relatief hoge snelheden halen tot 30 km/h, dat haal je op een fiets niet zomaar op korte stukjes denk ik dan. Ik maak overigens dezelfde bedenking over hoogbejaarden in het verkeer op speedelecs maar goed.

Ik vind dat overigens op een ander vlak nog een trieste evolutie: ouders die dan deze morgen in de krant klagen dat ze voor honderden euro's steps gekocht hebben voor hun kinderen, die dan blijkbaar geen fiets hadden, terwijl ze met die elektrische step naar school gingen... tja, met een fiets had je kind ook nog wat dagelijkse beweging, wat bezielt je dan om zo'n e-step te kopen denk ik dan.

Ik denk dat een standaard fiets stabieler is en betere remmen bezit dan zo'n step. Je moet ook effectief trappen om snel te gaan en om plots te versnellen. Puur anekdotisch, maar ook al gehoord dat spoedartsen merkelijk meer steprijders zien in Brussel.

Het probleem was gewoon dat er geen regels waren (of amper), waardoor je 10-jarigen soms zag voorbijkomen aan relatief hoge snelheden. Ook dat ze nu niet op het trottoir mogen lijkt me maar logisch, buiten dat je ze als voetganger amper hoort aankomen heb ik al een paar keer een automobilist gezien die niet verwacht dat er plots nog iets oversteekt aan 30 km/u aan een oversteekplaats voor voetgangers. Resultaat is dan vaak net niet of net wel een aanrijding. Geen regels, dus sowieso al amper een helm trouwens.

Jammer dat er geen regelgeving is rond de helm net zoals met scooters. Als je tegen de grond gaat met zo'n ding heeft dat nare gevolgen. Niet alleen de stabiliteit zoals @Sylverscythe aangeeft, zal hierin meespelen bij een fiets, ook de geringe kennis van de gebruiker over de wegcode is hierin wel relevant.

Ik denk dat een standaard fiets stabieler is en betere remmen bezit dan zo'n step. Je moet ook effectief trappen om snel te gaan en om plots te versnellen. Puur anekdotisch, maar ook al gehoord dat spoedartsen merkelijk meer steprijders zien in Brussel.

Het probleem was gewoon dat er geen regels waren (of amper), waardoor je 10-jarigen soms zag voorbijkomen aan relatief hoge snelheden. Ook dat ze nu niet op het trottoir mogen lijkt me maar logisch, buiten dat je ze als voetganger amper hoort aankomen heb ik al een paar keer een automobilist gezien die niet verwacht dat er plots nog iets oversteekt aan 30 km/u aan een oversteekplaats voor voetgangers. Resultaat is dan vaak net niet of net wel een aanrijding. Geen regels, dus sowieso al amper een helm trouwens.

Goh ja, inderdaad maar vandaar mijn vraag eigenlijk of dat meer was dan buikgevoel.
Helm lijkt me inderdaad ook wel logisch, is ook verplicht tot 16 jaar (ook de fiets).

Heb daar wel al artikels van gelezen, steps zijn gevaarlijker omwille van de kleine wielen waardoor ze sneller vallen.
En belangrijk ook, je valt veel vaker frontaal op je gezicht met een step omdat die zo laag tegen de grond staan. Een helm helpt dan minder en veel meer zware kaak-breuken etc.

die steps zijn vooral gevaarlijk in de stad, en vanaf een bepaald tijdstip wanneer iedereen daar bezopen opstapt. Of soms 2 bezopen mensen

Rare center of gravity, kleine wieltjes, je twee handen vast waardoor je vol op het gezicht valt en best ook nog zware toestellen.
Tis ook een nieuw gegeven sinds de komst van de lipo batterij. Stepjes vroeger mocht je nog met fysieke kracht aandrijven nu zijn het performante toestellen geworden.

Ik heb verleden jaar door berlijn gesjeesd met zo een step.
Sneller dan 20-25 ging dat niet maar durfde ik ook niet. Mijn madam vond dat ik met toegeknepen billetjes op die step stond. :unsure:

Komt er allemaal weer bij.

Argentinië moet ook de energiesubsidies voor burgers verlagen. Die bedroegen vorig jaar ongeveer 11 miljard dollar. Veel Argentijnen betalen namelijk onder de marktprijs voor gas en energie, wat als een loden kogel rond de nek van de regering hangt. Daarnaast worden de belastingen en tarieven voor openbare nutsvoorzieningen verhoogd.

Dat heb je met gelduitdelende populistische politici.

Terwijl alle ogen op Rusland en Oekraïne gericht zijn heeft Kim nog eens een raket proberen te lanceren, maar de test was niet succesvol

U daarmee bezighouden is een beetje als u druk maken om uw zoon die met een kater tot 12 uur in zijn bed ligt terwijl uw dochter heroïne ligt te spuiten in de kamer ernaast.

Laatst bewerkt:
Die dingen zijn natuurlijk relatief recent, maar desondanks vind je wel onderzoek terug:
Willen we overigens echt afwachten tot we genoeg kinderen in het verkeer hebben met e-steps om te zien dat die significant meer gevaarlijke ongevallen opleveren? Ik zou zeggen: als het dusdanig lijkt op een bromfiets, dat we het dan ook reguleren als een bromfiets.
In Nederland heeft men daar een vrij goede regelgeving voor (men anticipeert op dergelijke, nieuwe types voertuigen, en stopt die bij voorbaat in de categorie "bijzondere bromfiets") en is de minimumleeftijd overigens ook 16 jaar.

Nu als ik op anekdotische ervaringen moet afgaan als fietser en autogebruiker: ja die dingen (e-steps) zijn/lijken gevaarlijker: want zonder enige inspanning en dus waarschijnlijk ook met veel minder alertheid zie je mensen, voornamelijk dan nog eens kinderen, relatief hoge snelheden halen tot 30 km/h, dat haal je op een fiets niet zomaar op korte stukjes denk ik dan. Ik maak overigens dezelfde bedenking over hoogbejaarden in het verkeer op speedelecs maar goed.

Ik vind dat overigens op een ander vlak nog een trieste evolutie: ouders die dan deze morgen in de krant klagen dat ze voor honderden euro's steps gekocht hebben voor hun kinderen, die dan blijkbaar geen fiets hadden, terwijl ze met die elektrische step naar school gingen... tja, met een fiets had je kind ook nog wat dagelijkse beweging, wat bezielt je dan om zo'n e-step te kopen denk ik dan.

Tgoh, ik heb ook (al een jaar of 4 zoiets) een step en mensen die altijd zeggen dat het "levensgevaarlijk" is, hebben er denk ik nog nooit mee gereden. Het kan zeer zeker gevaarlijk zijn in de foute handen, of wanneer je het gebruikt wanneer het glad is (regen, sneeuw, ...). Maar als je gecontroleerd rijdt en stuurt en dus niet tegen 25 de borduur op vliegt valt dat reuze mee. Mensen die voor het eerst op een step staan en al meteen tegen 25 willen vlammen door de winkelstraten, ja dat is vragen om problemen.

Ik vind het verbod voor -16-jarigen en er met twee op staan wel goed. Want dat zijn nu net vaak het soort mensen die de ongevallen meemaken en de overlast veroorzaken. Een verplichte helm ofzo had er wel compleet over geweest. Zo jaag je de Lime's en de Bird's weg, en de 'geoefende' steprijders haken dan wrs ook af.

je moet toch al goed kunnen mikken om tussen die tralies heen een steen te gooien...

Argentinië moet ook de energiesubsidies voor burgers verlagen. Die bedroegen vorig jaar ongeveer 11 miljard dollar. Veel Argentijnen betalen namelijk onder de marktprijs voor gas en energie, wat als een loden kogel rond de nek van de regering hangt. Daarnaast worden de belastingen en tarieven voor openbare nutsvoorzieningen verhoogd.

Dat heb je met gelduitdelende populistische politici.
De politiek-economische situatie van Argentinie daar kan je tien doctoraten over schrijven. Leuke quote die je regelmatig ziet.

throughout history there have been only four kinds of economies in the world: advanced, developing, Japan, and Argentina

De enige constante in Argentinie is dat ze in crisis zijn :laugh:

alle, weer wat schorem die door hun daden 4 doden veroorzaken.

alle, weer wat schorem die door hun daden 4 doden veroorzaken.
Ondertussen al zes doden.
Twee jongeren op de vlucht voor de politie die gewoon gas blijven geven in zo'n menigte, en daarna nog proberen te vluchten? Dat is toch (tot nu toe) te klasseren onder 6-voudige moord en bijna 100 pogingen moord?

Ondertussen al zes doden.
Twee jongeren op de vlucht voor de politie die gewoon gas blijven geven in zo'n menigte, en daarna nog proberen te vluchten? Dat is toch (tot nu toe) te klasseren onder 6-voudige moord en bijna 100 pogingen moord?
ik snap echt niet meer bepaalde mensen op een gegeven moment nog altijd durven kiezen voor hun eigen belangen op zo'n momenten. For fuck sake, op een gegeven moment mag men toch beseffen dat het genoeg is. Hoog tijd dat bij zulke zaken strenge straffen uitgesproken worden en men ook eens de zaken proactief begint aan te pakken. Het woord "jongeren" mag ook wel eens verdwijnen en vervangen worden door wat het effectief is, krapuul dat zwaar gestraft moet worden. Ik begin echt serieus gefrustreerd te worden van deze ganse pampermaatschappij waarbij men altijd maar weer de fluwelen handschoen moet gaan gebruiken. De verantwoordelijkheid hier ligt in mijn ogen gewoon aan de opvoeding.

Als je de nieuwssites leest, is er ook sprake van dat de dader zelfs gedraaid is en vervolgens nog meer mensen heeft aangereden, volgens een getuigen... wachten wat daar van aan is...

Terug
Bovenaan