Die dingen zijn natuurlijk relatief recent, maar desondanks vind je wel onderzoek terug:
An electric scooter (e-scooter) is a micro-mobility device with a small electric-powered motor allowing speeds exceeding 25km/hr.
journal.nzma.org.nz
Willen we overigens echt afwachten tot we genoeg kinderen in het verkeer hebben met e-steps om te zien dat die significant meer gevaarlijke ongevallen opleveren? Ik zou zeggen: als het dusdanig lijkt op een bromfiets, dat we het dan ook reguleren als een bromfiets.
In Nederland heeft men daar een vrij goede regelgeving voor (men anticipeert op dergelijke, nieuwe types voertuigen, en stopt die bij voorbaat in de categorie "bijzondere bromfiets") en is de minimumleeftijd overigens ook 16 jaar.
Nu als ik op anekdotische ervaringen moet afgaan als fietser en autogebruiker: ja die dingen (e-steps) zijn/lijken gevaarlijker: want zonder enige inspanning en dus waarschijnlijk ook met veel minder alertheid zie je mensen, voornamelijk dan nog eens kinderen, relatief hoge snelheden halen tot 30 km/h, dat haal je op een fiets niet zomaar op korte stukjes denk ik dan. Ik maak overigens dezelfde bedenking over hoogbejaarden in het verkeer op speedelecs maar goed.
Ik vind dat overigens op een ander vlak nog een trieste evolutie: ouders die dan deze morgen in de krant klagen dat ze voor honderden euro's steps gekocht hebben voor hun kinderen, die dan blijkbaar geen fiets hadden, terwijl ze met die elektrische step naar school gingen... tja, met een fiets had je kind ook nog wat dagelijkse beweging, wat bezielt je dan om zo'n e-step te kopen denk ik dan.