Kleine nieuwtjes

Dat die marges etc er zijn ben ik me van bewust, dat ge als chauffeur zelf op uw gas drukt te bijgevolg te hard gaat ook.

Ik vraag me gewoon af of dit nodig is.
De politie dient zich bezig te houden met verkeersveiligheid, doe dat dan ook waar er (potentieel) gevaarlijke situaties zijn.

Flitsen op een kaarsrechte baan met amper zijstraten of huizen is gewoon cashen, voor wie maak je het zo veiliger?

Stuur dan een extra patrouille naar het centrum om daar de gevaarlijke situaties aan te pakken, brengt minder op, maar kan wel levens redden.
Vrachtwagens eruit halen die daar niet horen, optrekken gelijk een Johny, parkeren op het fietspad - stoep, fietsers die verkeersregels negeren, in school omgevingen flitsen, ...

Hier is onlangs een baan van 70 naar 70-50-70 gegaan. Liggen ook geen huizen (1 bedrijf en 1 horeca zaak). Heel waarschijnlijk zijn er daar mensen die te hard rijden hè, maar sinds het 50 is staat die flitsauto er bijna wekelijks. En niet ene keer daar of ene keer daar, nope altijd waar het nu 50 is.

Geen probleem met flitsen of trajectcontrole, maar doe het waar het de veiligheid ten goede komt.
Het komt overal de veiligheid ten goede. Opnieuw: hou u gewoon aan de regels, da's echt niet zo moeilijk. Ze noemen de lotto een belasting voor dommeriken, meervoudig geflitst worden (op dezelfde plek/via trajectcontrole) is een belasting voor idioten die eigenlijk gewoon van de weg geweerd zouden moeten worden. Want als je het niet erg vindt om systematisch sneller te rijden dan toegelaten (wat altijd onveilig is, ongeacht wat je jezelf probeert wijs te maken of goed te praten), dan is het maar een kleine stap om andere regels ook "een beetje" te gaan overtreden. Neen, nul compassie mee. Moest het aan mij liggen, het zou niet bij boetes van 60 euro blijven.

Dat ze die trajectcontroles maar zoveel mogelijk uitbreiden, en overtreders zwaarder bestraffen. Gedaan met pamperen.

Dat die marges etc er zijn ben ik me van bewust, dat ge als chauffeur zelf op uw gas drukt te bijgevolg te hard gaat ook.

Ik vraag me gewoon af of dit nodig is.
De politie dient zich bezig te houden met verkeersveiligheid, doe dat dan ook waar er (potentieel) gevaarlijke situaties zijn.

Flitsen op een kaarsrechte baan met amper zijstraten of huizen is gewoon cashen, voor wie maak je het zo veiliger?

Stuur dan een extra patrouille naar het centrum om daar de gevaarlijke situaties aan te pakken, brengt minder op, maar kan wel levens redden.
Vrachtwagens eruit halen die daar niet horen, optrekken gelijk een Johny, parkeren op het fietspad - stoep, fietsers die verkeersregels negeren, in school omgevingen flitsen, ...

Hier is onlangs een baan van 70 naar 70-50-70 gegaan. Liggen ook geen huizen (1 bedrijf en 1 horeca zaak). Heel waarschijnlijk zijn er daar mensen die te hard rijden hè, maar sinds het 50 is staat die flitsauto er bijna wekelijks. En niet ene keer daar of ene keer daar, nope altijd waar het nu 50 is.

Geen probleem met flitsen of trajectcontrole, maar doe het waar het de veiligheid ten goede komt.
Nogmaals, het is al meer dan voldoende bewezen dat snelheidscontroles de verkeersveiligheid bevorderen. Wat misschien contradictorisch lijkt, is dat vaste camerapalen op dat vlak zelf beter lijken te werken dan onaangekondigde controles.
Wanneer je op de weg rijdt, hou je je aan de wegcode, en anders blijf je er maar gewoon van weg. De regels gelden voor iedereen, en altijd.
En nogmaals, dat flitsen werkt dus. Is onder meer in Frankrijk duidelijk zichtbaar.
Ik hoop nog altijd dat ze dat rijbewijs met strafpunten ook hier invoeren.

Hoeveel zo'n banen ken jij nog?

Als je weet dat ze altijd op dezelfde plek staan, waarom zou je dan nog geflitst worden?
Hier in de buurt (Zuid-Oost Limburg) kan ik er u heel veel geven van die wegen

Ik ga daar niet geflitst worden, geen zorgen.
Ik vraag me alleen af wat het nu er van is..
Iemand die het kent en harder wilt rijden weet ze staan en zal zich ff inhouden om dan terug door te rijden. Als ze zich zouden verplaatsen op die weg is de pak kans groter en zullen mensen zich het hele traject aan hun snelheid houden, door nu enkel in die zone 50 te flitsen kan ik enkel zeggen dat het om het geld gaat (Hopen dat mensen niet opletten of gewoon 70 blijven doorrijden)

Hier vlak bij thuis. Zelfde type weg, rechte baan, goed zicht, weinig huizen. +3km lang
Staan ze altijd op dezelfde plek.
Als ge wilt kunt ge stuk 140rijden, ff inhouden en terug vol opt gas, genoeg die het doen hoor. Ik heb +10jaar mijn rijbewijs en ze staan telkens op dezelfde plek.

Flitsen zal zeker helpen hoor, maar niet op die manier

Laatst bewerkt:

De loonkost ligt te hoog tov de buurlanden. We zijn kampioen in het aantal zieken in Europa. Artsen schrijven teveel burnouts voor ivm andere landen!

Hoe zou dat komen...
Natuurlijk zitten al die landen ook wel al onder het gemiddelde van al de oecd data. Op die grafiek ziet het eruit alsof belgie het exceptioneel goed doet, terwijl het in realiteit een vergelijking is tussen een hoop landen die achterop beginnen hinken.

Mss interpreteer ik die data hier verkeerd natuurlijk ( https://data.oecd.org/lprdty/gdp-per-hour-worked.htm#indicator-chart )

Natuurlijk zitten al die landen ook wel al onder het gemiddelde van al de oecd data. Op die grafiek ziet het eruit alsof belgie het exceptioneel goed doet, terwijl het in realiteit een vergelijking is tussen een hoop landen die achterop beginnen hinken.

Mss interpreteer ik die data hier verkeerd natuurlijk ( https://data.oecd.org/lprdty/gdp-per-hour-worked.htm#indicator-chart )
Je interpreteert het idd verkeerd. Jij vergelijkt met 2015 = 100. Terwijl het normaal is dat reeds sterk geïndustrialiseerde landen minder sterk stijgen dan landen a la Colombia, Costa Rica en Turkije, waar er nog veel meer marge is.

De GDP/uur in USdollars (dus niet in vergelijking met de waarde van elk land apart in 2015) van Belië, Frankrijk, Netherland en Duitsland liggen vér boven het OECD gemiddelde.

Zie screenshot hier en link: https://data.oecd.org/chart/6C8z

1644735296805.png

Nu, ik ben het er wel mee eens dat je daar wel mee moet oppassen met die cijfers. Landen zoals Ierland en Luxemburg scoren héél hoog wegens de fiscale paradijzen (waar België ook aan mee doet, maar iets minder). Dat vertekent de cijfers iets van "echte" welvaart en druk/stress op het werk.

Als we meer werkende hadden (in de privé eh, geen overheidsjobkes) dan konden we allemaal minder werken
En als de werkdruk lager was, konden er meer mensen die nu met psychische moeilijkheden zitten door het werk, terug aan het werk. Je kan (én moet imho) het langs beide kanten bekijken.

En als de werkdruk lager was, konden er meer mensen die nu met psychische moeilijkheden zitten door het werk, terug aan het werk. Je kan (én moet imho) het langs beide kanten bekijken.
Als de loonkosten lager lagen, konden werkgevers meer mensen aannemen.

En nu ni doen alsof het merendeel van de werklozen mensen met een burn-out zijn eh

Ik ben nu wel benieuwd naar de cijfers op die bepaalde wegen eigenlijk. Ik ken zowat elke weg in West-Vlaanderen, en ik geloof nooit dat de "dodenwegen" er zijn met een deftige infrastructuur.
,

Ieper-Veurne n8. kaarsrecht maar veel boerenweggetjes die erop uit monden + assholes die perse willen inhalen zonder geduld.

Ieper-Diksmuide (is echt een asshole weg vol met marginalen). Is de enige baan waar ik paar keer tegenkom dat auto's willen inhalen terwijl een tegenligger afkomt. Gewoonweg andere auto's op het fietspad of in de berm forceren want de baan is "toch breed"

De loonkost ligt te hoog tov de buurlanden. We zijn kampioen in het aantal zieken in Europa. Artsen schrijven teveel burnouts voor ivm andere landen!

Hoe zou dat komen...

Misschien omdat de hoge loonkost die werkdruk forceert om de marges haalbaar te houden?
Misschien is die hoge werkdruk nodig om het duurder inefficiënt systeem van België te kunnen betalen?
Misschien werken we nu met te weinig mensen teveel terwijl we moeten kiezen om met veel mensen minder moeten werken?

Dat statistiekje van productiviteit per uur per werkende Belg is inderdaad niet om te stoefen. Dat toont eerder aan
"Waarom moeten wij 10-%15% productiever zijn dan onze buurlanden?"
"Waarom is onze GDP per capita 15% lager dan de Nederlanders desondanks wij 10% productiever zijn per uur?"

Misschien omdat de hoge loonkost die werkdruk forceert om de marges haalbaar te houden?
Misschien is die hoge werkdruk nodig om het duurder inefficiënt systeem van België te kunnen betalen?
Misschien werken we nu met te weinig mensen teveel terwijl we moeten kiezen om met veel mensen minder moeten werken?

Dat statistiekje van productiviteit per uur per werkende Belg is inderdaad niet om te stoefen. Dat toont eerder aan
"Waarom moeten wij 10-%15% productiever zijn dan onze buurlanden?"
"Waarom is onze GDP per capita 15% lager dan de Nederlanders desondanks wij 10% productiever zijn per uur?"
Da's ook omdat die cijfers niet echt tonen hoe productief we zijn per gewerkt uur. Die cijfers zijn ruimer dan dat, ze nemen de hele productie, zowel op basis van arbeid als op basis van kapitaal en zetten af tegen enkel arbeid. Een hogere productiviteit kan dus net zowel betekenen dat we meer geautomatiseerd zijn en gezien onze hoge loonkost is dat ook wel realistisch, de vraag of we een machine of een arbeidskracht gaan gebruiken zal rapper het antwoord "machine" krijgen in een land waar arbeid duur is.

Het is geen goede indicator van hoe hard er gewerkt wordt in een land.

Zo'n zaken kan je beter beoordelen op basis van bvb "Average annual hours actually worked per worker"

Daar scoren we ook wel hoger op dan onze buurlanden maar vergeleken met de OECD landen werken mensen in een job in België nog steeds relatief weinig uren. (maar ook dit is geen perfecte indicator natuurlijk)

Laatst bewerkt:
Als de loonkosten lager lagen, konden werkgevers meer mensen aannemen.
Gezien de loonkosten in België hoog zijn in theorie, maar in de praktijk (na aftrek van de belastingsvoordelen) goed meevallen én zélf als je dat niet meerekent je nog ongeveer kif-kif uitkomt (GDP/uur tov uurloonkost is in alle landen 1,80-1,82) valt dat nog mee.
Mini zei:
En nu ni doen alsof het merendeel van de werklozen mensen met een burn-out zijn eh
Ik heb niks over werkloosheid gezegd, denk ik.

Als we over werkzaamheidsgraad spreken is werkloosheid niet het probleem:

België scoort beter dan het gemiddelde van de OECD.

Het probleem bij de werkzaamheidsgraad ligt hem vooral bij de grote uitval van vroeggepensioneerden en de zieken, waar België heel hoog in scoort (deels omwille van hoge werkdruk, deels omdat ons systeem vaak werkt moet "of ziek, of niet ziek" en niet iets ertussen.

Daar scoren we ook wel hoger op dan onze buurlanden maar vergeleken met de OECD landen werken mensen in een job in België nog steeds relatief weinig uren. (maar ook dit is geen perfecte indicator natuurlijk)
Ook dat is idd geen perfecte indicator. Er zijn landen die héél veel uren werken, maar waarbij de druk véél lager ligt.

Ook dat is idd geen perfecte indicator. Er zijn landen die héél veel uren werken, maar waarbij de druk véél lager ligt.
Dan moeten we wel dringend het geweer van schouder veranderen. Want we zitten nu bij de landen die meest productief zijn maar wel het minst uren werken. Dan zou de oplossing eigenlijk zijn om de verloven en deeltijdse regimes in te perken zonder meer te produceren om zo de burnouts te verminderen.

Je zou misschien de hoge productiviteit kunnen ook kunnen verklaren net doordat we een lage participatiegraad hebben. De mensen die deel uitmaken van de beroepsbevolking en die toch niet werken bevinden zich disproportioneel vaker bij de lager geschoolden. Je ziet dat ook in de cijfers bij België: https://data.oecd.org/chart/6C9z. Dat zijn ook meestal de jobs met minder toegevoegde waarde, als je die uitsluit gaat je gemiddelde productiviteit omhoog. Gemiddeld genomen zouden we waarschijnlijk minder productief zijn als onze werklozen en langdurig zieken aan de slag gingen.

De oorzaak van lage werkzaamheidsgraad ligt bijna volledig bij lager opgeleiden die minder werken. Als we enkel naar mensen met een hoger diploma kijken scoort België zelfs best wel goed qua participatiegraad, het is pas door ook mensen die enkel het secundair of minder gedaan hebben erbij te nemen dat onze werkzaamheidsgraad slecht wordt.

Vind het punt dat Musk hier aanhaalt eigenlijk wel eens interessant om over na te denken. In het kort komt het er op neer dat we in onze maatschappij zo'n absurde hoeveelheid wetten/regels bijna als ballast meesleuren en dat er nooit eens een soort van reset van het systeem gebeurt (zoals bv bij een wereldoorlog) die toelaat om fundamenteel hervormingen door te voeren. We hebben de voorbije 2 jaar een soort van mini-reset gehad die wel wat gevolgen gehad heeft (bv uitgebreidere implementatie van telewerken) maar al bij al zal het binnenkort gewoon business as usual zijn.

Het lijkt dat we zo'n logge maatschappij zijn geworden dat we haast niet meer in staat zijn om fundamentele hervormingen door te voeren. Eender wat moet altijd tot in den treure besproken worden en elke meest onnozele minderheid moet overal bij betrokken worden om toch zeker maar niemand uit de boot te laten vallen. En op zich is dat natuurlijk bewonderenswaardig en veel voor te zeggen, maar heeft wel als gevolg dat we precies alleen nog maar middelmatige pap kunnen produceren.

Vind het punt dat Musk hier aanhaalt eigenlijk wel eens interessant om over na te denken. In het kort komt het er op neer dat we in onze maatschappij zo'n absurde hoeveelheid wetten/regels bijna als ballast meesleuren en dat er nooit eens een soort van reset van het systeem gebeurt (zoals bv bij een wereldoorlog) die toelaat om fundamenteel hervormingen door te voeren. We hebben de voorbije 2 jaar een soort van mini-reset gehad die wel wat gevolgen gehad heeft (bv uitgebreidere implementatie van telewerken) maar al bij al zal het binnenkort gewoon business as usual zijn.

Het lijkt dat we zo'n logge maatschappij zijn geworden dat we haast niet meer in staat zijn om fundamentele hervormingen door te voeren. Eender wat moet altijd tot in den treure besproken worden en elke meest onnozele minderheid moet overal bij betrokken worden om toch zeker maar niemand uit de boot te laten vallen. En op zich is dat natuurlijk bewonderenswaardig en veel voor te zeggen, maar heeft wel als gevolg dat we precies alleen nog maar middelmatige pap kunnen produceren.
Er zijn nog maatschappijen of landen die wel daadkrachtig zijn en waar je 2de alinea niet zo speelt. Echter zijn dat allemaal landen met een bedenkelijke reputatie voor persoonlijke vrijheid (o.a. vrijheid van meningsuiting) en persvrijheid, waar volgens mij de gemiddelde Westerling liever niet zou wonen. China bijvoorbeeld.

Ik vermoed dat een historicus ook wel meer kan zeggen over een wereldoorlog als een werkelijke "reset". Lijkt me dat in vele landen dat vooral voor iets andere prioriteiten heeft gezorgd, maar of dat nu een werkelijke reset is met fundamentele hervormingen weet ik eigenlijk niet.

hangt er vanaf wat je bedoelt met "harde reset", maar ik denk toch ook dat de meeste (westerse) maatschappijen nog steeds (enorm geëvolueerde) versies van de klassieke republieken zijn.
ik snap het wel dat er weinig lijkt te veranderen, maar je kan onmogelijk zomaar een hele omslag verwachten op een jaar of 2 tijd. Ze hebben dat geprobeerd nu met corona, en kijk waar het toe leidt: de overgrote meerderheid van het volk pikt dat gewoon niet. dus ja: de maatschappij is een log gedrocht, maar dat ligt, imo, niet per sé aan de regels en wetten.

en als het van zo'n rijken komt, heb ik altijd meer het gevoel dat ze zo'n dingen vooral in eigen belang aankaarten. het is niet onbekend dat Musk al langer gefrustreerd is door bepaalde beperkingen op de vrijheid van werken voor bvb Tesla.

Heb dit ooit zien geopperd worden als de verklaring waarom landen als Duitsland en Japan na de tweede wereldoorlogen zo'n economische successen gekend hebben hoewel ze enorme schade geleden hadden. De oorlog had niet enkel de infrastructuur vernietigd maar ook alle bestaande machtsstructuren waren weg doordat de geallieerden, in Duitsland dan, het bestaan van nazisme volledig wilden uitsluiten. Er waren geen belangenorganisaties, politieke partijen en geen middenveld meer om hun eigen verworven rechten te verdedigen, alles lag open, ze konden vetrekken van een semi wit blad. In zo'n omgeving kan je veel makkelijker grote hervormingen doorvoeren die de maatschappij vooruit helpen.

Terug
Bovenaan