Dit.
Die beelden komen keihard binnen bij mij. Zelfs ik vanachter mijn schermpje voel al een enorm onrechtvaardigheidsgevoel en een enorme onmacht. Laat staan als je daar voor de leeuwen wordt geworpen. Ik word agressief van ernaar te kijken. Dus die politieagenten (a.k.a. publieke boksballen) krijgen betonblokken en nadarhekkens van 5 meter hoog op hun hoofd gesmeten en het enige waarmee ze zich mogen verweren is een onnozel pepperspraytje?! Terwijl de helft van dat crapuul verdomme een gasmasker draagt. Is dat om te lachen?
En als er dan eens cavalerie of een hond wordt ingezet en er wordt een onnozele gans onder de voet gelopen omdat ze de stoere van de hoop wil uithangen zoals afgelopen zomer in het Terkamerenbos, dan gaan het verontwaardigde vingertje al in de lucht. Of wanneer een politiehond doet waarvoor hij opgeleid is: een mongool te pakken hebben. Of overjaarse puber-skateboy arresteren. Altijd weer ocharme si, en ocharme la.
In wat voor maatschappij zijn we eigenlijk terecht gekomen? Een maatschappij waarin de agressor en de arrogantie regeert. Wat is er mis met die pogingen tot moord op die politie-agenten te beantwoorden met rubberen kogels? Bij herhaaldelijke pogingen tot moord en bij wijze van wettige zelfbescherming, vind ik het zelfs logisch dat er met scherp wordt geschoten. Zoals in Nederland onlangs nog op een Corona-betoging.
Maar neen. Onze maatschappijen blinken uit in zwakheid. Internationaal tegen agressors als Rusland. En zelfs intern tegen een bende marginalen willen en durven we blijkbaar niet langer optreden. Bang van onze eigen schaduw. Wie geen respect afdwingt moet ook niet denken het spontaan te krijgen.
En de onschuldige Brusselaar? Die moest weer toezien hoe hun stad andermaal naar de kl*ten werd geholpen door een hoop marginalen die hun frustraties mochten uiten op kosten van de belastingbetaler.
Het is nochtans simpel om dit te vermijden hoor:
- Meer cavalerie
- Meer politiehonden
- Rubberen kogels toelaten
- Minder gezeik over "politiegeweld" die totaal geen politiegeweld is
- Berechten als poging tot moord
Ik snap de frustratie volledig, en ik ben ook compleet gedegouteerd als ik die beelden zie vanuit Brussel. Maar het geweld moet, alle frustraties ten spijt,
altijd proportioneel.
Zo zou het bijvoorbeeld zeker en vast proportioneel geweest zijn om de criminelen die met betonblokken en nadarhekkens aan het gooien waren te chargeren. Het chargeren van een halfnaakte vrouw die wat stoer staat te doen, is dat
niet.
Het geweld moet ook
altijd doelgericht en efficiënt zijn. Dat wil zeggen: je moet er als agent steeds over waken dat jouw acties de boel niet doen escaleren. De agenten uit dat filmpje zouden proportioneel zwaar uit de hoek zijn kunnen komen, maar waren met veel te weinig om de boel daar zelfs met meer geweld te managen. De kans is groot dat ze daardoor het gewoon nog erger zouden gemaakt hebben.
Ik vind het stukje over respect afdwingen ook nogal lachwekkend eerlijk gezegd. Ja, volkomen mee eens dat we als maatschappij te weinig respect meer hebben voor politie en gezag, maar respect dwing je niet af met geweld. Kijk even naar de VS, waar men wel stukken sneller naar dodelijk geweld grijpt, zelfs voor kleine vergrijpen, hoeveel respect heeft de maatschappij daar voor de politie? Of willen we naar de politiekorpsen uit autoritaire regimes?
In het geval van dat 14-jarig meisje ... ik blijf er toch bij dat we altijd héél erg voorzichtig moeten zijn met minderjarigen. Als er een situatie is waar je nog veel meer op proportionaliteit moet letten is het daar. Dat je een minderjarige met geweld neerhaalt wanneer die een gevaar is voor anderen, en er geen andere oplossing is, dan moet het. Maar omwille van het niet dragen van een mondmasker, lak aan gezag en weerspannigheid? Dan verwacht ik toch niet de beelden die we gezien hebben.
Ik heb hier ook al geschreven dat de berichten hier over dat meisje wel heel voortvarend zijn. De berichten "moest het mijn dochter zijn, ik zou ze nog een paar kletsen bij geven" heb ik al verschillende keren gelezen. Maar wij weten niets over de situatie, over dat meisje. Misschien is ze zo respectloos en weerspannig, net omdat ze thuis met de regelmaat van de klok slaag krijgt? Misschien heeft ze een gedragsstoornis? Misschien ... ik weet het ook niet he. Maar om er een whataboutisme bij te halen: ik heb hier over Jurgen Conings, een militair die wapens gestolen had en doodsbedreigingen had geuit, verschillende pleidooien gelezen om niet te snel te oordelen en te beschuldigen, maar een 14-jarig meisje dat spuwt naar een agent wordt wel probleemloos met pek en veren afgevoerd.
Om terug te keren naar de rellen in Brussel: het is absoluut zo dat er grote nood is aan meer agenten, aan betere opleiding, aan betere omkadering en vooral aan een veel betere strafopvolging. Het is vooral de straffeloosheid achteraf die tenenkrommend is in dit land. Maar simpel om zo'n rellen te vermijden met wat je daar oplijst? Dat is een illusie, tenzij je China wil gaan emuleren.
En om af te sluiten, ik leef liever in een "maatschappij die uitblinkt in zwakheid", dan eentje waarbij we hardhandige arrestaties van 14-jarigen die geen onmiddellijk gevaar voor hun omgeving vormen als normaal zouden moeten beschouwen.