Die beelden van die rellen in Bxl
Met hekkens en brandende vuilbakken van boven de roltrap naar onder gooien op terugtrekkende agenten. Ik zou met scherp beginnen schieten als wettelijke zelfverdediging.
Dit.
Die beelden komen keihard binnen bij mij. Zelfs ik vanachter mijn schermpje voel al een enorm onrechtvaardigheidsgevoel en een enorme onmacht. Laat staan als je daar voor de leeuwen wordt geworpen. Ik word agressief van ernaar te kijken. Dus die politieagenten (a.k.a. publieke boksballen) krijgen betonblokken en nadarhekkens van 5 meter hoog op hun hoofd gesmeten en het enige waarmee ze zich mogen verweren is een onnozel pepperspraytje?! Terwijl de helft van dat crapuul verdomme een gasmasker draagt. Is dat om te lachen?
En als er dan eens cavalerie of een hond wordt ingezet en er wordt een onnozele gans onder de voet gelopen omdat ze de stoere van de hoop wil uithangen zoals afgelopen zomer in het Terkamerenbos, dan gaan het verontwaardigde vingertje al in de lucht. Of wanneer een politiehond doet waarvoor hij opgeleid is: een mongool te pakken hebben. Of overjaarse puber-skateboy arresteren. Altijd weer ocharme si, en ocharme la.
In wat voor maatschappij zijn we eigenlijk terecht gekomen? Een maatschappij waarin de agressor en de arrogantie regeert. Wat is er mis met die pogingen tot moord op die politie-agenten te beantwoorden met rubberen kogels? Bij herhaaldelijke pogingen tot moord en bij wijze van wettige zelfbescherming, vind ik het zelfs logisch dat er met scherp wordt geschoten. Zoals in Nederland onlangs nog op een Corona-betoging.
Maar neen. Onze maatschappijen blinken uit in zwakheid. Internationaal tegen agressors als Rusland. En zelfs intern tegen een bende marginalen willen en durven we blijkbaar niet langer optreden. Bang van onze eigen schaduw. Wie geen respect afdwingt moet ook niet denken het spontaan te krijgen.
En de onschuldige Brusselaar? Die moest weer toezien hoe hun stad andermaal naar de kl*ten werd geholpen door een hoop marginalen die hun frustraties mochten uiten op kosten van de belastingbetaler.
Het is nochtans simpel om dit te vermijden hoor:
- Meer cavalerie
- Meer politiehonden
- Rubberen kogels toelaten
- Minder gezeik over "politiegeweld" die totaal geen politiegeweld is
- Berechten als poging tot moord