Kleine nieuwtjes

Zotte mensen... ik heb op een maat zijn brommerke eens gereden die hij had opgefokt tot 60 - 70km/h... ik heb daar opgezeten, gas gegeven, en dat begon te daveren dat het niet normaal was... kheb nog nooit zo snel van een brommerke afgeweest als toen... Al ging dat nu ook niet zo snel als je rekening hield met hoe slecht die remmen waren om van dergelijke snelheden naar 0 te geraken. Dat mist echt de kwaliteit van wat je bij een motto aantreft...

En dan zit men hier steps op te voeren tot 120 km/h.... een bloody step... met prulremmen... en noegabollen houvast of vering als je tegen 120 km/h over een oneffendheid vlamt...
En dan nog zonder helm

Zotte mensen... ik heb op een maat zijn brommerke eens gereden die hij had opgefokt tot 60 - 70km/h... ik heb daar opgezeten, gas gegeven, en dat begon te daveren dat het niet normaal was... kheb nog nooit zo snel van een brommerke afgeweest als toen... Al ging dat nu ook niet zo snel als je rekening hield met hoe slecht die remmen waren om van dergelijke snelheden naar 0 te geraken. Dat mist echt de kwaliteit van wat je bij een motto aantreft...

En dan zit men hier steps op te voeren tot 120 km/h.... een bloody step... met prulremmen... en noegabollen houvast of vering als je tegen 120 km/h over een oneffendheid vlamt...
Die stepjes die 105 kunnen zijn natuurlijk niet de reguliere stepjes.
Dat is hoogstwss die afgeveerde koreaanse step van 7k euro. Desalnietteplus mij krijg je daar nooit op :D
https://www.dual-tron.com/

Zou er vanuit dit oogpunt geen idee komen van gewoon gas te geven? Zelfs geen seconde?

Ik zou het niet durven, maar ik weet niet of ik geen seconde zou twijfelen.
Wel ga ik al blij zijn het door te komen met een propere onderbroek. Waarschijnlijk kruip ik gewoon tot onder mijn stuur en bid ik naar Vishnu.

En godzijdank geen politiediensten gewond.

Half miljard euro voor sociale woningen naar privémarkt: “Ik krijg het geld gewoon niet uitgegeven”

N-VA, de partij van de "budgettaire discipline". De bouwlobby die al decennia onze ruimtelijke ordening verziekt, krijgt nog een laat kerstcadeautje van de N-VA. Heerlijk toch, om in dit land in de bouwsector te zitten. Zolang je af en toe naar de cultuursector wijst als "de grote subsidieslurpers" kom je ongemerkt weg met links en rechts een half miljardje.

Hoe wil jij de problematiek rond betaalbaar wonen dan aanpakken?

Ik lees dat de reden ervoor is dat er vorig jaar maar de helft van het budget is gebruikt omdat de actoren het niet krijgen gebolwerkt.
Wat is er dan mis aan dat geld te alloceren aan de privémarkt om woningen aan een lage huurprijs te creëren?

Idealiter houdt de overheid zich er helemaal niet mee bezig en laat ze het over aan de privé, maar hier snap ik de problematiek toch echt niet.

@Niklas
Enerzijds de registratierechten op een tweede woning verhogen naar 12% zodat er opwaartse druk komt op huurprijzen en mensen minder geneigd zijn om vastgoed te kopen om te verhuren, anderzijds geld geven aan bouwpromoteren die dan moeten beloven een lagere huurprijs te vragen.

Ze konden ook de registratierechten niet verhogen of de voorwaarden om recht te hebben op een huursubsidie ruimer maken.
Nu geven ze geld aan bedrijven ipv rechtstreeks aan de mensen die moeite hebben om een betaalbare woning te vinden.

Naja, het komt van een NVA'er en Bart De Wever zei ooit: "VOKA is mijn echte baas. Als zij tevreden zijn, dan ben ik ook tevreden.”
Past waarschijnlijk in dat kader.

@Niklas
Enerzijds de registratierechten op een tweede woning verhogen naar 12% zodat er opwaartse druk komt op huurprijzen en mensen minder geneigd zijn om vastgoed te kopen om te verhuren, anderzijds geld geven aan bouwpromoteren die dan moeten beloven een lagere huurprijs te vragen.

Ze konden ook de registratierechten niet verhogen of de voorwaarden om recht te hebben op een huursubsidie ruimer maken.
Nu geven ze geld aan bedrijven ipv rechtstreeks aan de mensen die moeite hebben om een betaalbare woning te vinden.

Naja, het komt van een NVA'er en Bart De Wever zei ooit: "VOKA is mijn echte baas. Als zij tevreden zijn, dan ben ik ook tevreden.”
Diependaele stelt voor om het geld tegen dezelfde gunstige voorwaarden ter beschikking te stellen aan privé-ontwikkelaars of particulieren. In ruil moeten die zich ertoe verbinden om een verlaagde huurprijs aan te rekenen.

awel, 't is toch dat, dat em wilt ?

Zou er vanuit dit oogpunt geen idee komen van gewoon gas te geven? Zelfs geen seconde?

Wel ga ik al blij zijn het door te komen met een propere onderbroek. Waarschijnlijk kruip ik gewoon tot onder mijn stuur en bid ik naar Vishnu.

Een cynicus zou zeggen: good riddance dat de crimineel wel in één weg mee opgeruimd is. Ik heb er geen probleem mee dat de politie met scherp schiet op ontsnapte gevangen, gewapend of ongewapend.

Half miljard euro voor sociale woningen naar privémarkt: “Ik krijg het geld gewoon niet uitgegeven”

N-VA, de partij van de "budgettaire discipline". De bouwlobby die al decennia onze ruimtelijke ordening verziekt, krijgt nog een laat kerstcadeautje van de N-VA. Heerlijk toch, om in dit land in de bouwsector te zitten. Zolang je af en toe naar de cultuursector wijst als "de grote subsidieslurpers" kom je ongemerkt weg met links en rechts een half miljardje.

Wat stel je dan voor?
Minder/geen sociale woningen bouwen zodat deze onze ruimtelijke ordening niet verzieken?
Sociale bouwmaatschappijen miraculeus uitbreiden? En hoe wil je dat doen? Ze private bedrijven laten opkopen? Er is nu éénmaal schaarste op die personeelsmarkt.

Als dit nu nog een zuiver "cadeau" zou zijn, had je een punt. Maar de overheid vraagt en krijgt hier wel degelijk iets in return, wat niet wegneemt dat we hierbij kritisch moeten kijken naar de winstmarges en of het de meerprijs ten opzichte van het zelf doen, waard is.

@Niklas

Tweesnijdend zwaard natuurlijk, diezelfde mensen die vastgoed kopen als investering prijzen ook andere mensen die oprecht een eigen woning willen kopen om zelf in te wonen uit de markt.

Persoonlijk had ik dan ook graag eerder een systeem gezien als 0% registratierechten voor de eigen woning, 6% BTW op energiezuinige nieuwbouw onder een bepaald bedrag (dus niet voor luxevilla's natuurlijk), 7% registratierechten voor een tweede woning (voor verhuur of eigen gebruik maakt niet uit), 14% voor een derde, 21% voor een vierde of meer.

De N-VA heeft inderdaad een lelijke neoliberale kant waardoor ik zelf minder en minder (tot in de praktijk niet) geneigd ben er ooit nog voor te stemmen, ik heb al genoeg de pest aan de zogenaamde "echte" liberalen bij de VLD. Ik ben rechts op vlakken als migratie, justitie, rechten/plichten, onderwijs, maar niet wanneer het op socio-economische thema's als gezondheidszorg, wonen of gelijke onderwijskansen aankomt.

Diependaele stelt voor om het geld tegen dezelfde gunstige voorwaarden ter beschikking te stellen aan privé-ontwikkelaars of particulieren. In ruil moeten die zich ertoe verbinden om een verlaagde huurprijs aan te rekenen.
Waar staat er 'of particulieren' in het artikel? Ik lees daar precies over...

De N-VA heeft inderdaad een lelijke neoliberale kant waardoor ik zelf minder en minder (tot in de praktijk niet) geneigd ben er ooit nog voor te stemmen,
Ik deel uw mening. Gaan kiezen is verworden tot kiezen tussen pest of cholera.

Laatst bewerkt:
Ik heb er geen probleem mee dat de politie met scherp schiet op ontsnapte gevangen, gewapend of ongewapend.

Waarom? Omdat ze iets doen dat niet strafbaar is? :wink:

Hiaat in de wet en ik denk dat ze ermee bezig zijn en maar goed ook.
Nu vind ik schieten op gedetineerde die gewoon richting vrijheid aan het lopen zijn een beetje gek. Laat ons daar ook gewoon maar de regels volgen zoals bij elke andere interventie. Dat lijkt mij het beste. Wanneer er dreiging/wapens aan te pas komen denk ik spreken we over een andere situatie.

Waar staat er 'of particulieren' in het artikel? Ik lees daar precies over...

Ik deel uw mening. Gaan kiezen is verworden tot kiezen tussen pest of cholera.
mja omdat ik het uit een andere krant heb gehaald, kan dat van de gva niet lezen door paywall

Overschot toegevoegd aan begroting van dit jaar​

Het overschot van vorig jaar wordt toegevoegd aan de begroting van dit jaar, die daarmee groeit van 1,1 naar 1,6 miljard euro. Maar dat kan slechts één keer. Als het geld dit jaar niet wordt opgebruikt, zal het gewoon het tekort op de Vlaamse begroting helpen beperken.

Hiaat in de wet en ik denk dat ze ermee bezig zijn en maar goed ook.
Nu vind ik schieten op gedetineerde die gewoon richting vrijheid aan het lopen zijn een beetje gek. Laat ons daar ook gewoon maar de regels volgen zoals bij elke andere interventie. Dat lijkt mij het beste. Wanneer er dreiging/wapens aan te pas komen denk ik spreken we over een andere situatie.
Het was geen hiaat in de wet, dat is een bewuste keuze geweest. Het idee was dat je een mens niet kon kwalijk nemen dat hij zijn eigen vrijheid nastreeft. Als de wet je verplicht in een cel te blijven maar ze laten de deur openstaan is het iedereen zijn natuurlijke drang door die deur naar de vrijheid te gaan. Het is strafbaar om geweld te gebruiken of schade te maken maar het puur naar buiten wandelen maakt je geen slechte mens of een crimineel.

Over sociale woningen gesproken.

“Iemand verhuurde in zijn thuisland een volledig appartementsblok”

De sociale huisvestingsmaatschappijen in Limburg hebben vorig jaar 70 onderzoeken afgerond naar sociale huurders met onroerend goed in het buitenland. In de helft van de dossiers was er sprake van fraude.

Man man.

(het zijn zotten die werken)

Kenneth B. (21) slaagde erin te ontsnappen uit een jeugdgevangenis in Breda, hij gijzelde twee personeelsleden van de instelling. Verder onderzoek moet duidelijk maken hoe B. aan het vuurwapen waarmee hij de politie beschoot kwam en wat voor wapen hij gebruikte.”

Wat hadden ze moeten doen? Vriendelijk vragen ?
Je zal maar agent zijn.

Kenneth B. (21) slaagde erin te ontsnappen uit een jeugdgevangenis in Breda, hij gijzelde twee personeelsleden van de instelling. Verder onderzoek moet duidelijk maken hoe B. aan het vuurwapen waarmee hij de politie beschoot kwam en wat voor wapen hij gebruikte.”

Wat hadden ze moeten doen? Vriendelijk vragen ?
Je zal maar agent zijn.
Jammer dat die afkoelingsperiode niet gerespecteerd is. Maar verder is dit basisprotocol. Wapen en badge afgeven als ik me niet vergis.

We leven in een land waarin godzijdank dergelijke controlemechanisme’s bestaan. ik heb ontiegelijk veel respect voor de politie maar de situatie en het handelen, zeker bij dergelijk soort geweld jegens andere, moet worden bekeken door een derde onafhankelijke partij. Wij vellen hier een oordeel dat het terecht was op basis van 3 artikels en een wazig filmpje. Ik ben heel blij dat een onderzoeksrechter effectief grondig te werk gaat om de deur naar misbruik hiervan toe te gooien.

Ik impliceer nergens dat de politie geen geweld mag gebruiken of zelfs mag schieten als de situatie zich ertoe dwingt, maar het is niet meer dan logisch dat daar een controle op wordt uitgevoerd. En ja, die controle lijkt inderdaad op een ander schietincident tussen burgers, omdat er eerst duidelijk moet worden dat dit geoorloofd was en in functie van de job.

Jammer dat die afkoelingsperiode niet gerespecteerd is. Maar verder is dit basisprotocol. Wapen en badge afgeven als ik me niet vergis.

We leven in een land waarin godzijdank dergelijke controlemechanisme’s bestaan. ik heb ontiegelijk veel respect voor de politie maar de situatie en het handelen, zeker bij dergelijk soort geweld jegens andere, moet worden bekeken door een derde onafhankelijke partij. Wij vellen hier een oordeel dat het terecht was op basis van 3 artikels en een wazig filmpje. Ik ben heel blij dat een onderzoeksrechter effectief grondig te werk gaat om de deur naar misbruik hiervan toe te gooien.

Ik impliceer nergens dat de politie geen geweld mag gebruiken of zelfs mag schieten als de situatie zich ertoe dwingt, maar het is niet meer dan logisch dat daar een controle op wordt uitgevoerd. En ja, die controle lijkt inderdaad op een ander schietincident tussen burgers, omdat er eerst duidelijk moet worden dat dit geoorloofd was en in functie van de job.
We zijn hier niet de States, hier worden geen badges afgegeven... Agenten worden simpelweg andermaal te kakken gezet door justitie. Er zijn protocollen uitgeschreven en die dienen gerespecteerd te worden. Reeds enige tijd zijn er afspraken gemaakt tussen alle bevoegde partijen dat dergelijke verhoren niet meer gebeuren met onmiddellijke vrijheidsberoving. Het Salduz 4 verhoren (en bijhorende arrestatie) van de agenten in kwestie was helemaal niet nodig en kon perfect op later tijdstip gebeuren.

We zijn hier niet de States, hier worden geen badges afgegeven... Agenten worden simpelweg andermaal te kakken gezet door justitie. Er zijn protocollen uitgeschreven en die dienen gerespecteerd te worden. Reeds enige tijd zijn er afspraken gemaakt tussen alle bevoegde partijen dat dergelijke verhoren niet meer gebeuren met onmiddellijke vrijheidsberoving. Het Salduz 4 verhoren (en bijhorende arrestatie) van de agenten in kwestie was helemaal niet nodig en kon perfect op later tijdstip gebeuren.
Jij bent klaarblijkelijk beter op de hoogte dan ik.

Is er dan veel veranderd sinds 2012? Ik las daarnet volgend stuk er nog op na: https://bib.kuleuven.be/rbib/collectie/archieven/vigiles/2012-2-302-308.pdf
Hij is dus hoe dan ook een verdachte/dader. Volgens de Salduzregels kan hij niet anders dan verhoord worden als verdachte onder categorie III of onder categorie IV.
En categorie 4 zou dan kloppen omwille van werd aard van de feiten. (Strafmaat langer dan 1 jaar).

Ik ben verre van een expert en baseer mij op de dingen die ik er over vind, anekdotes van vrienden en cowboyfilms. Dus ik ben heel geïnteresseerd in hoe nu de procedure is.

Jij bent klaarblijkelijk beter op de hoogte dan ik.

Is er dan veel veranderd sinds 2012? Ik las daarnet volgend stuk er nog op na: https://bib.kuleuven.be/rbib/collectie/archieven/vigiles/2012-2-302-308.pdf

En categorie 4 zou dan kloppen omwille van werd aard van de feiten. (Strafmaat langer dan 1 jaar).

Ik ben verre van een expert en baseer mij op de dingen die ik er over vind, anekdotes van vrienden en cowboyfilms. Dus ik ben heel geïnteresseerd in hoe nu de procedure is.
Het onderzoek dat je post is gedateerd. Sinds 2016 hebben we niet meer Salduz maar Salduz+. Hierin wordt geen onderscheid meer gemaakt in strafmaat van een misdrijf. Zowel in cat.3 als 4 ben je verdachte van een misdrijf waarop een vrijheidsstraf staat. Het enige verschil is dat je in cat.3 niet van je vrijheid bent benomen en kan gaan en staan waar je wil. In cat.4 ben je wel van je vrijheid benomen, wat bijgevolg impliceert dat je letterlijk gearresteerd bent.

Waarom zou er dan worden overgegaan tot een cat.4 bij dergelijke feiten? Er is geen vluchtgevaar, er is geen gevaar voor de fysieke integriteit van personen, er is geen gevaar voor de openbare orde, er is geen gevaar voor het vernietigen van bewijsmateriaal of belemmeren van het onderzoek, er dienen geen onderzoekdaden gesteld te worden waarvoor de arrestatie genoodzaakt is,....

Ik vraag me trouwens af wat de onderzoeksrechter in kwestie zou doen als één van de gearresteerde agenten gebruik maakt van het zwijgrecht en geen verklaring af legt? Gaat hij die agent dan aanhouden en 5 dagen de gevangenis indraaien?

Waarom zou er dan worden overgegaan tot een cat.4 bij dergelijke feiten? Er is geen vluchtgevaar, er is geen gevaar voor de fysieke integriteit van personen, er is geen gevaar voor de openbare orde, er is geen gevaar voor het vernietigen van bewijsmateriaal of belemmeren van het onderzoek, er dienen geen onderzoekdaden gesteld te worden waarvoor de arrestatie genoodzaakt is,....
Interessant wat je zegt.

Gewoon hypothetisch. Als ik nu tijdens mijn job als agent tijdens een normale interventie vijf mensen neerschiet, zomaar. Wat dan?

Ga je die persoon dan wel aanhouden? Wat is het verschil en hoe wordt dat onderzoek dan gedaan? Op basis van wat wordt er dan gekozen om de situatie anders aan te pakken? Wat is de initiële trigger waarom het ene proces boven het andere wordt gevolgd en vooral wie neemt daar dan de beslissing?

Terug
Bovenaan