Kleine nieuwtjes

Interessant wat je zegt.

Gewoon hypothetisch. Als ik nu tijdens mijn job als agent tijdens een normale interventie vijf mensen neerschiet, zomaar. Wat dan?

Ga je die persoon dan wel aanhouden? Wat is het verschil en hoe wordt dat onderzoek dan gedaan? Op basis van wat wordt er dan gekozen om de situatie anders aan te pakken? Wat is de initiële trigger waarom het ene proces boven het andere wordt gevolgd en vooral wie neemt daar dan de beslissing?
Alles hangt af van context en de eerste vaststellingen ter plaatse. Ik denk dat ieder weldenkend mens het verschil qua interventie kan vatten in het hypothetische voorbeeld dat jij geeft en de schietpartij in Brecht...

Beslissingen worden genomen door een hele hoop mensen. Vaak eerst hoofdinspecteurs die van de feiten worden ingelicht, daarna vaak parketmagistraten die verder richtlijnen en opdrachten zullen geven en bij zwaarwichtige feiten vaak een onderzoeksrechter zullen vorderen die dan binnen zijn bevoegdheden opdrachten zal geven en beslissingen zal nemen. Maar daar kunnen we nog 20 pagina's over wijden.

In het geval van Brecht gaat het erom dat die arrestatie van de agenten in kwestie gewoonweg niet noodzakelijk was. Eerst en vooral omdat het gewoonweg een afspraak is die nationaal werd gemaakt tussen alle betrokken partijen om agenten betrokken bij dergelijke incidenten niet meer te gaan arresteren. Twee, het onderzoek wordt sowieso gevoerd en de vaststellingen ter plaatse worden gedaan door comité P en andere bevoegde diensten. Objectieve vaststellingen gaan nog steeds boven subjectieve verklaringen in gelijk welk strafdossier. Drie, er is geen enkele hoogdringendheid aan zo een verhoor. Dat kan gerust daags nadien of zelfs de week nadien gedaan worden. De redenen heb ik in mijn vorige post geschreven. Vier, laat ons vooral de psychologische impact niet vergeten. Geen enkele agent staat 's ochtends op met het gedacht een persoon omver te gaan knallen tijdens zijn shift. Vijf, los van dit alles voelt dit toch gewoon enorm wrang aan zowel voor de betrokken agent als buitenstaander dat een iemand 'bij het uitvoeren van zijn job' wordt gearresteerd en zet het enkel maar de perceptie onder de bevolking kracht bij dat agenten tegenwoordig niet meer mogen ingrijpen...

Laatst bewerkt:
Over sociale woningen gesproken.

“Iemand verhuurde in zijn thuisland een volledig appartementsblok”

De sociale huisvestingsmaatschappijen in Limburg hebben vorig jaar 70 onderzoeken afgerond naar sociale huurders met onroerend goed in het buitenland. In de helft van de dossiers was er sprake van fraude.
En dat is dan al de uitkomst op amper 70 onderzoeken.
Ben benieuwd wat er bij 7.000 (of 70.000) onderzoeken naar boven gaat komen.

Alles hangt af van context en de eerste vaststellingen ter plaatse. Ik denk dat ieder weldenkend mens het verschil qua interventie kan vatten in het hypothetische voorbeeld dat jij geeft en de schietpartij in Brecht...

Beslissingen worden genomen door een hele hoop mensen. Vaak eerst hoofdinspecteurs die van de feiten worden ingelicht, daarna vaak parketmagistraten die verder richtlijnen en opdrachten zullen geven en bij zwaarwichtige feiten vaak een onderzoeksrechter zullen vorderen die dan binnen zijn bevoegdheden opdrachten zal geven en beslissingen zal nemen. Maar daar kunnen we nog 20 pagina's over wijden.

In het geval van Brecht gaat het erom dat die arrestatie van de agenten in kwestie gewoonweg niet noodzakelijk was. Eerst en vooral omdat het gewoonweg een afspraak is die nationaal werd gemaakt tussen alle betrokken partijen om agenten betrokken bij dergelijke incidenten niet meer te gaan arresteren. Twee, het onderzoek wordt sowieso gevoerd en de vaststellingen ter plaatse worden gedaan door comité P en andere bevoegde diensten. Objectieve vaststellingen gaan nog steeds boven subjectieve verklaringen in gelijk welk strafdossier. Drie, er is geen enkele hoogdringendheid aan zo een verhoor. Dat kan gerust daags nadien of zelfs de week nadien gedaan worden. De redenen heb ik in mijn vorige post geschreven. Vier, laat ons vooral de psychologische impact niet vergeten. Geen enkele agent staat 's ochtends op met het gedacht een persoon omver te gaan knallen tijdens zijn shift. Vijf, los van dit alles voelt dit toch gewoon enorm wrang aan zowel voor de betrokken agent als buitenstaander dat een iemand 'bij het uitvoeren van zijn job' wordt gearresteerd en zet het enkel maar de perceptie onder de bevolking kracht bij dat agenten tegenwoordig niet meer mogen ingrijpen...
Dus de onderzoeksrechter gaat hier zwaar in de fout? Die zal dan toch wel gesanctioneerd worden neem ik aan?

Ik begrijp niet dat er geen ‘hoogdringendheid’ is aan bv het verhoor oid.
In wezen gaat het om een schietpartij. Ik relativeer het nu plat, maar daar komt het op neer. Er komen hopelijk agenten van een andere politiezone ter plaatsen om vaststellingen te doen die onderdeel zijn van een onderzoek. In het kader van hun job en geoorloofd? Ja hoogstwaarschijnlijk wel. Maar dat moet toch objectief beoordeeld worden? Zonder dat alle elementen duidelijk zijn is het gewoon persoon x die persoon y neerschiet. Dat is de enige vaststelling die je kan doen als je op plaats delict komt.

Begrijp mij niet verkeerd, agenten moeten van mij geweld gebruiken wanneer hun eigen leven of dat van andere in gevaar is. Ik zou geen wereld willen waar dat niet is. En ik begrijp dat dit voor de betrokken personen in kwestie wrang kan aanvoelen. Maar de noodzaak en het emotionele mogen toch een objectieve beoordeling niet in de weg staan?

Wat als twee agenten buitensporig geweld gebruiken bij een simpele zakkenroller. Geen dreiging, geen geweld van die persoon uit. De agenten schieten, krijgen een afkoelingsperiode en kunnen op die manier hun verhaal boetseren.

Ik weet het, allemaal heel hypothetisch en worst case, maar dat is net de reden van dergelijke procedures. Een allesomvattend proces waarin er van de essentie wordt uitgegaan. Ongeacht hoe overduidelijk de situatie in eerste instantie is.

En nogmaals, want ik wil dat niet op mijn bord krijgen, ik heb tonnen respect voor de politie.

Een mooi staaltje van wie niet cynisch is, heeft wederom ongelijk.

1, 2...5 verdachten, nee 57.

Laatst bewerkt:

Op twitter en YT (voor wie laatste prefereert)

Tsunami waargenomen na zware vulkaanuitbarstingen in de Tonga-eilanden. Volgens mij gelukkig niet zwaar genoeg voor slachtoffers te veroorzaken.

https://www.beyondgaming.be/threads/vulkanen-aardbevingen-thread.5888/page-9#post-488042

Voor de uitbarsting zelf, ik heb een post gemaakt in deze thread.

EDIT: oh fuck, volgens mij is dit een andere tsunami... de tsunami waar ik het over had is 16 uur geleden, dit is een andere van maar 15-30 minuten geleden blijkbaar.

Laatst bewerkt:

Een mooi staaltje van wie niet cynisch is, heeft wederom ongelijk.

1, 2...5 verdachten, nee 57.
Dit zien we graag se:

Eigenlijk zien we dat niet graag, maar you get the point.

Op twitter en YT (voor wie laatste prefereert)

Tsunami waargenomen na zware vulkaanuitbarstingen in de Tonga-eilanden. Volgens mij gelukkig niet zwaar genoeg voor slachtoffers te veroorzaken.

https://www.beyondgaming.be/threads/vulkanen-aardbevingen-thread.5888/page-9#post-488042

Voor de uitbarsting zelf, ik heb een post gemaakt in deze thread.

EDIT: oh fuck, volgens mij is dit een andere tsunami... de tsunami waar ik het over had is 16 uur geleden, dit is een andere van maar 15-30 minuten geleden blijkbaar.

Het is nu donker in Tonga door de aswolken. In Amerikaans Samoa zou deze nieuwe golf hoger zijn dan de modellen hadden voorspeld (1.5m). Knal was hoorbaar tot in NIeuw-Zeeland (2200 km verderop). Laten we hopen dat er niet veel slachtoffers vallen

Het is nu donker in Tonga door de aswolken. In Amerikaans Samoa zou deze nieuwe golf hoger zijn dan de modellen hadden voorspeld (1.5m). Knal was hoorbaar tot in NIeuw-Zeeland (2200 km verderop). Laten we hopen dat er niet veel slachtoffers vallen
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het qua effecten meevalt. Ook mogelijk dat er nog volgen, maar dit was best wel zwaar. Ik vermoed dat dit (quasi zeker) de zwaarste uitbarsting van deze eeuw was, en ik zie al veel vergelijkingen met Krakatoa (of krakatoa-like) terugpasseren op Twitter. De shockgolf of het geluid is tot 1500 miles ver weg gehoord, dat was bij Krakatoa ongeveer 3000 tot 5000 miles, gelijkaardig geluid ook (kanongeluid). Een video van dat waargenomen geluid staat in de vulkaanthread.

Maar inschattingen om over hoe zwaar zijn nog voorbarig, maar de zwaarste van deze eeuw... ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet zo zou zijn. Mocht ik een inschatting maken ergens tussen Pinatubo en Krakatoa in (maar kan zwakker dan Pinatubo (1991) zijn ook - die is wat vervelend om mee te vergelijken om de effecten wat gemaskeerd waren door een tyfoon die over het land trok).

Soort van samenvatting

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het qua effecten meevalt. Ook mogelijk dat er nog volgen, maar dit was best wel zwaar. Ik vermoed dat dit (quasi zeker) de zwaarste uitbarsting van deze eeuw was, en ik zie al veel vergelijkingen met Krakatoa (of krakatoa-like) terugpasseren op Twitter. De shockgolf of het geluid is tot 1500 miles ver weg gehoord, dat was bij Krakatoa ongeveer 3000 tot 5000 miles, gelijkaardig geluid ook (kanongeluid). Een video van dat waargenomen geluid staat in de vulkaanthread.

Maar inschattingen om over hoe zwaar zijn nog voorbarig, maar de zwaarste van deze eeuw... ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het niet zo zou zijn. Mocht ik een inschatting maken ergens tussen Pinatubo en Krakatoa in (maar kan zwakker dan Pinatubo (1991) zijn ook - die is wat vervelend om mee te vergelijken om de effecten wat gemaskeerd waren door een tyfoon die over het land trok).
1991 is ook een andere eeuw heh

1991 is ook een andere eeuw heh
De zwaarste van deze eeuw was (ergens afgelegen) in Chili in 2011 (en de enige en ook heel nipt VEI5). Maar dit is eigenlijk gewoon van een ander kaliber, dus kan je eigenlijk zo goed als zeker zijn dat dit de zwaarste van de eeuw wereldwijd is. Voor andere claims lijkt het me wel nog te voorbarig.

EDIT: shockwave aangekomen in Melbourne (ik weet wel niet of iemand de uitbarsting heeft gehoord, maar de luchtdruk steeg met 2-3 hPa op enkele minuten tijd. In Vanuatu is de uitbarsting gehoord, dat is al 2700 km verderop.

EDIT 2: Fiji heeft ook juist een tsunami gehad, video staat in vulkaanthread.

Laatst bewerkt:

In het metrostation Rogier in Brussel heeft een jongeman gisteravond omstreeks 19.45 uur opzettelijk een vrouw op de sporen geduwd. Een metrotrein die arriveerde, kon net op tijd een noodstop maken. De dader sloeg op de vlucht, maar zou later zijn opgepakt.

Volgens mij bedoelen ze hier toch een poging tot moord ondernomen.

op het einde van de video hoor je nog schmetta zeg (maar de persoon die dat zegt heeft gelijk) Gelukkig was de metrobestuurder heel alert. En hopelijk krijgt de man ook een flinke, zware straf. Dit had veel verkeerder kunnen aflopen, en heeft zelfs nu met deze afloop nog steeds een niet te onderschatten mentale impact.

op het einde van de video hoor je nog schmetta zeg (maar de persoon die dat zegt heeft gelijk) Gelukkig was de metrobestuurder heel alert. En hopelijk krijgt de man ook een flinke, zware straf. Dit had veel verkeerder kunnen aflopen, en heeft zelfs nu met deze afloop nog steeds een niet te onderschatten mentale impact.

We weten eigenlijk dat voor zulk soort mensen op zich maar 1 soort straf zou mogen bestaan.

.

In delen van Japan zou de tsunami erger zijn dan verwacht. Mogelijk tot 3 meter hoog, en tsunami-alarm ging in delen Japan af. Tot nu toe golven tot 1 meter hoog in Japan maar in bepaalde regio's kan dat hoger zijn.

Chili, Mexico, Canada en VS (Alaska en westkust) zijn ook alert.

Laatst bewerkt:

Benieuwd naar de motieven van die Fransman.

moet je dat nog vragen? Die is van het padje af. Geestesgestoord. Type kim de gelder.
Out of the blue onbekende mensen voor een aanrijdende metro duwen getuigt toch van geen gezonde psyche.
Absoluut, die "riskeert" nu 10 jaar gevangenisstraf (poging tot doodslag), maar iemand die zoiets doet zal altijd een gevaar voor de maatschappij blijven.

Terug
Bovenaan