The_Prodigy
Active member
Alles hangt af van context en de eerste vaststellingen ter plaatse. Ik denk dat ieder weldenkend mens het verschil qua interventie kan vatten in het hypothetische voorbeeld dat jij geeft en de schietpartij in Brecht...Interessant wat je zegt.
Gewoon hypothetisch. Als ik nu tijdens mijn job als agent tijdens een normale interventie vijf mensen neerschiet, zomaar. Wat dan?
Ga je die persoon dan wel aanhouden? Wat is het verschil en hoe wordt dat onderzoek dan gedaan? Op basis van wat wordt er dan gekozen om de situatie anders aan te pakken? Wat is de initiële trigger waarom het ene proces boven het andere wordt gevolgd en vooral wie neemt daar dan de beslissing?
Beslissingen worden genomen door een hele hoop mensen. Vaak eerst hoofdinspecteurs die van de feiten worden ingelicht, daarna vaak parketmagistraten die verder richtlijnen en opdrachten zullen geven en bij zwaarwichtige feiten vaak een onderzoeksrechter zullen vorderen die dan binnen zijn bevoegdheden opdrachten zal geven en beslissingen zal nemen. Maar daar kunnen we nog 20 pagina's over wijden.
In het geval van Brecht gaat het erom dat die arrestatie van de agenten in kwestie gewoonweg niet noodzakelijk was. Eerst en vooral omdat het gewoonweg een afspraak is die nationaal werd gemaakt tussen alle betrokken partijen om agenten betrokken bij dergelijke incidenten niet meer te gaan arresteren. Twee, het onderzoek wordt sowieso gevoerd en de vaststellingen ter plaatse worden gedaan door comité P en andere bevoegde diensten. Objectieve vaststellingen gaan nog steeds boven subjectieve verklaringen in gelijk welk strafdossier. Drie, er is geen enkele hoogdringendheid aan zo een verhoor. Dat kan gerust daags nadien of zelfs de week nadien gedaan worden. De redenen heb ik in mijn vorige post geschreven. Vier, laat ons vooral de psychologische impact niet vergeten. Geen enkele agent staat 's ochtends op met het gedacht een persoon omver te gaan knallen tijdens zijn shift. Vijf, los van dit alles voelt dit toch gewoon enorm wrang aan zowel voor de betrokken agent als buitenstaander dat een iemand 'bij het uitvoeren van zijn job' wordt gearresteerd en zet het enkel maar de perceptie onder de bevolking kracht bij dat agenten tegenwoordig niet meer mogen ingrijpen...
Laatst bewerkt: