Kleine nieuwtjes

Ik vind dat op zich niet verkeerd, als overheid kan je zo mensen afraden van bepaalde keuzes te maken zonder als echte nanny state te fungeren. De alcohol- en suikertaksen dienen daar toch ook voor. De grote grap is natuurlijk dat de suikertaks hier ook geldt op calorievrije frisdranken.
Yup, die taks is niks meer of minder dan een inschatting van de maatschappelijke kost (kankers, obesitas, andere medische complicaties die druk zetten op onze sociale zekerheid) die zo wordt verhaald op de roker/drinker/suikervreter.

Het noemt dan misschien wel een suikertaks - in de volksmond, geen idee of hij officieel ook zo benoemd is - maar het gaat dus niet over suiker maar breder over voeding of drank die als schadelijk voor de gezondheid wordt gezien.

Ik vind het wetsvoorstel dat Jacinda Ardern opmaakt eigenlijk een uitstekend plan. Roken zal altijd verboden worden voor mensen die nu 12 jaar zijn. Die mogen nu nog niet roken, en zullen dat ook nooit mogen, omdat je alleen mag roken wanneer je voor 2010 geboren bent. Voor mensen geboren in 2010 of later, zal roken altijd verboden blijven.
Want iets volledig verbieden heeft in het verleden ook altijd geweldig goed gewerkt :thinking:

De gevolgen van dit plan kan je toch op voorhand al voorspellen: criminelen die nu al illegale rookwaren aanbieden gaan hun aanbod uitbreiden naar tabak en liquids, er gaan nog altijd even veel mensen roken, de staat loopt een hoop inkomsten mis en we gaan opnieuw geld verschijten aan alweer een nutteloze oorlog.
Er is nu eindelijk een alternatief dat minder schadelijk is dan tabak dus waarom het dan zo ver doordrijven, dat utopisch beeld van een perfect gezonde bevolking gaat toch nooit werken want dan moet je inderdaad ook een hele hoop voedingsmiddelen en gevaarlijke activiteiten gaan verbieden als je ze tegen zichzelf wil beschermen. De kunst is juist om daar een balans in te vinden maar om de zoveel tijd is er ergens wel iemand die denkt het warm water nog eens uit te vinden met een streng repressief beleid en gelooft dat het deze keer wél gaat lukken.

En toch ook een paar praktische bedenkingen, hoe ga je bijvoorbeeld beslissen welke smaken "te lekker" zijn en dus verboden moeten worden?
Of gaan ze zich laten inspireren door fopsnoep en alleen nog vapes met kots- en stinkdiersmaak toelaten?
Dat ze producten zonder nicotine aan dezelfde regels willen onderwerpen doet wat terugdenken aan de suikertaks op suikervrije dranken, nog zo een geweldig plan dat absoluut bedoeld was om onze gezondheid te verbeteren en helemaal geen verdoken belasting!

Is het niet eerder onder het mom van de mensen roken minder als gevolg van het vapen en we lopen inkomsten mis?
Laat ons snel een verhaaltje op hangen 'think of the children' en het vapen minder aantrekkelijk maken?
Of ben ik te cynisch?

Ik vind het wetsvoorstel dat Jacinda Ardern opmaakt eigenlijk een uitstekend plan. Roken zal altijd verboden worden voor mensen die nu 12 jaar zijn. Die mogen nu nog niet roken, en zullen dat ook nooit mogen, omdat je alleen mag roken wanneer je voor 2010 geboren bent. Voor mensen geboren in 2010 of later, zal roken altijd verboden blijven.
Verschrikkelijk degoutant voorstel. Dat is puur 'Rules for thee, but not for me'. De huidige volwassen bevolking mag dus haar hele leven staan roken en stinken, maar zij gaan dit dan collectief verbieden voor een deel van de bevolkingsgroep. Ofwel gelden regels voor alle personen, ofwel voor niemand.

Misschien kunnen we ons fileprobleem in België oplossen op deze manier? We verhogen de minimumleeftijd voor een rijbewijs elk jaar met 1 jaar. Wie jonger is dan 18 kunnen we vlotjes verplichten alternatieve vervoersvormen te ontdekken. Ok wet voor mij, gezien ik er geen last van zal hebben.

Of we doen iets aan het overgewicht van onze bevolking? We voeren strenge boetes in voor mensen die een overgewicht bereiken, maar enkel voor wie nu op een correct gewicht zit. We kunnen toch niet vragen van de huidige obezen dat zij zo'n zware inspanning doen (die jaren kan duren) om dit te corrigeren.

Gevaarlijk precedent, waar eindigt zoiets?

Zo gezond is vaping nu ook weer niet hé.

De vergelijking was eerder ten opzichte van sigaretten vermoed ik.
Ik denk niet dat er iemand is die zegt dat vapen gezond is, maar dat het voor mensen die sigaretten roken, een "minder ongezond" alternatief kan zijn.

Mijn schoonvader rookt en de dokter hamert er op om te beginnen vapen.
Gezond zal het ook wel niet zijn maar ik denk toch wel minder schadelijker.

Oerdom voorstel, mensen moeten nog kunnen beslissen of ze wel of niet roken. Dat verbod gaat ook niemand tegenhouden die effectief wilt roken.

Mijn schoonvader rookt en de dokter hamert er op om te beginnen vapen.
Gezond zal het ook wel niet zijn maar ik denk toch wel minder schadelijker.
Idd, rokers die ik ken die zijn overgestapt op vaping zeggen dat het veel minder belastend is dan sigaretten.
Niet roken/vapen is nog beter, maar niet even haalbaar voor iedereen.

Deze wet wordt op dit ogenblik ook overwogen in België. Dat is niet zo eenvoudig, maar er zijn precedenten.. 12 jarigen mogen ook niet met een auto rijden. En ze mogen ook geen alcohol drinken.
Mensen moesten vroeger geen examen afleggen om rijbewijs te hebben. Van een bepaald ogenblik moest dat wel. En je zou mensen kunnen vergunningen geven om te roken en die vanaf een bepaald ogenblik niet meer gunnen.

Er zijn geen precedenten voor een generatieverbod in België. Die twaalfjarige kan over enkele jaren wel roken en drinken, of een rijbewijs halen.

Ik zie niet in hoe je een generatieverbod invoert zonder het gelijkheidsbeginsel te schaden.

Alcohol en suiker zijn niet schadelijk zolang je ze met mate gebruikt, en je schaadt er geen mensen rondom jou mee. Dat geldt niet voor tabak.
Ja dat klopt, maar in 2de rang kunnen dat wel schadelijke stoffen zijn hè. Zatlap die in de auto stapt, obese buschauffeur die een attaqueske krijgt tijdens een rit, etc. Anderzijds een roker die alleen in zijn kot zit te paffen doet daar dan weer niemand kwaad mee.

Zo gezond is vaping nu ook weer niet hé.

Niemand die zegt dat het gezond is, wel dat het helemaal niet zo ongezond is als sommigen beweren. Eerder vergelijkbaar met frisdrank of fastfood, rommel dat je lichaam niet nodig heeft maar in beperkte mate ook niet echt schadelijk.

En vrijwel elk artikel waarin gezondheidsrisico's worden aangehaald verwijst telkens opnieuw naar die paar zeer specifieke gevallen van mensen die illegale liquids met THC en vitamine E hebben gebruikt, dus best met een korreltje zout te nemen want van al degene die legale producten consumeren is er nog nooit iemand in het ziekenhuis beland. Nuja afgezien van ontploffende batterijen maar dat is een ander probleem :unsure:
De andere 4 punten gaan over nicotineverslaving terwijl er ook liquids bestaan zonder nicotine, en bij jongeren die roken voor de smaakjes zijn dat meestal de populaire varianten. Die met een hoog nicotinegehalte waar ze over spreken bestaan uiteraard ook maar tenzij je jaren groene michel hebt gerookt gaat niemand zich daar aan wagen want dan ga je snel boven de pot hangen.

Punt is dat er veel indianenverhalen de ronde doen waardoor ik zelf ook sceptisch was om over te schakelen maar als je jezelf deftig informeert blijkt het allemaal best mee te vallen, het is voornamelijk de media die weer gewoon hun ding doen en tabaksproducenten die hen daarin aanmoedigen. En dat sommige politici hun beleid daarop willen baseren is triestig maar op zich ook niks nieuws, vraag dat maar aan onze burgemeester die als enige nog steeds gelooft in de stepping stone theorie.

Niemand die zegt dat het gezond is, wel dat het helemaal niet zo ongezond is als sommigen beweren. Eerder vergelijkbaar met frisdrank of fastfood, rommel dat je lichaam niet nodig heeft maar in beperkte mate ook niet echt schadelijk.

En vrijwel elk artikel waarin gezondheidsrisico's worden aangehaald verwijst telkens opnieuw naar die paar zeer specifieke gevallen van mensen die illegale liquids met THC en vitamine E hebben gebruikt, dus best met een korreltje zout te nemen want van al degene die legale producten consumeren is er nog nooit iemand in het ziekenhuis beland. Nuja afgezien van ontploffende batterijen maar dat is een ander probleem :unsure:
De andere 4 punten gaan over nicotineverslaving terwijl er ook liquids bestaan zonder nicotine, en bij jongeren die roken voor de smaakjes zijn dat meestal de populaire varianten. Die met een hoog nicotinegehalte waar ze over spreken bestaan uiteraard ook maar tenzij je jaren groene michel hebt gerookt gaat niemand zich daar aan wagen want dan ga je snel boven de pot hangen.

Punt is dat er veel indianenverhalen de ronde doen waardoor ik zelf ook sceptisch was om over te schakelen maar als je jezelf deftig informeert blijkt het allemaal best mee te vallen, het is voornamelijk de media die weer gewoon hun ding doen en tabaksproducenten die hen daarin aanmoedigen. En dat sommige politici hun beleid daarop willen baseren is triestig maar op zich ook niks nieuws, vraag dat maar aan onze burgemeester die als enige nog steeds gelooft in de stepping stone theorie.

Het is echt niet vergelijkbaar met frisdrank of fastfood...

Wil je nog wat meer diepgaandere info :

Maar de generale gist is dat er gewoon nog te weinig geweten is over de gevolgen van e-vaping om met sweeping statements te komen dat het gezonder is dan het alternatief zijnde roken. En wat er wel geweten is, die ondersteunt niet echt dat het gezonder is maar wel gewoon dat het een andere vorm van risico's zijn die je introduceert.

Het is echt niet vergelijkbaar met frisdrank of fastfood...

Wil je nog wat meer diepgaandere info :

Maar de generale gist is dat er gewoon nog te weinig geweten is over de gevolgen van e-vaping om met sweeping statements te komen dat het gezonder is dan het alternatief zijnde roken. En wat er wel geweten is, die ondersteunt niet echt dat het gezonder is maar wel gewoon dat het een andere vorm van risico's zijn die je introduceert.
Opnieuw gaat dit voornamelijk over de gevaren van nicotineverslaving en opnieuw wordt er verwezen naar het incident met THC en vitamine E in illegale liquids, dat is het enige risico dat ze tot nog toe hebben kunnen vaststellen en het is niet eens van toepassing op legale producten waarin beide ingrediënten sowieso verboden zijn.
Daarnaast is het voornamelijk speculatie over mogelijke gevaren zoals bijproducten door verbranding maar zeggen ze zelf dat er meer onderzoek nodig is om dit te kunnen bewijzen.

En een groot voordeel van deze technologie tegenover tabak is dat je het makkelijker kan bijsturen, moest nu toch blijken dat er ongewenste producten ontstaan tijdens het verbranden kan je de werking proberen aanpassen zonder meteen heel het idee weg te gooien. Er is geen enkele uitvinding in de geschiedenis van de mensheid die bij de eerste poging al perfect werkte dus waarom zouden we dat hier plots wel gaan verwachten, is het niet een klein beetje paniekvoetbal spelen om nu al alles te gaan verbieden zonder het op zijn minst een kans te geven?

En er maar een uitleg aan geven... Misschien kunnen ze gewoon eens beseffen dat de Vlaming die opgedrongen woke shit niet moet hebben?

En er maar een uitleg aan geven... Misschien kunnen ze gewoon eens beseffen dat de Vlaming die opgedrongen woke shit niet moet hebben.
Idd, weg met woke shit zoals jeugdbewegingen voor kinderen met een handicap of steun voor mensen met dementie!

Idd, weg met woke shit zoals jeugdbewegingen voor kinderen met een handicap of steun voor mensen met dementie!
tgoh misschien hadden ze het thema dan minder woke moeten maken: ‘Kunnen zijn wie je bent’ klinkt imo heel vaag. ik wil een regenboogschijtende pony zijn, maar mijn ouders willen dat ik goed studeer-achtige omschrijving.
Warmste week: thema 'dementie' of 'jongeren met een handicap' klinkt veel concreter en daar kunnen mensen iets bij voorstellen.
Psychologisch welzijn is sowieso nog deels taboe, maar als je het dan nog eens plaatst onder zo'n vage term, tja, dan vraag je er een beetje om. Los van het feit dat psychologisch welzijn toch redelijk moeilijk te steunen valt, want dat is meer vanuit overheid/mutualiteiten dat dit moet komen. Maar die uitleg heb ik hier al eens gedaan.

Dus imo een heel vaag thema, dat eerder klinkt als een probleem van een verwende tiener. Maar ik wil ook wel geloven dat Corona te maken heeft met de verminderde steun (kan de reden die zij aanhalen niet lezen, want betalend artikel), want deur-tot-deur verkoop en acties waarbij mensen moeten samenkomen zullen sowieso al minder succesvol zijn.

Als dat hun thema is, zou ik dat ook wel steunen. Maar wat moest je in godsnaam financieel steunen met hun onderwerp dit jaar?
Uit het artikel dat @808 State plaatste.

"Dat gaat van het begeleiden van hulphonden en jeugdbewegingen voor kinderen met een beperking tot hulp na de overstromingen in Wallonie en een reuzegrote tablet voor mensen met dementie."

En het artikel haalt inderdaad Corona aan als de grote boosdoener. Niet alleen kan je geen fysieke inzamelevenementen organiseren, ook heeft corona bij veel mensen in de portefeuille gesneden. Zeer veel verenigingen halen dat ook aan, dat ze sinds COVID-19 veel minder inkomsten halen uit giften of evenementen.

Dan vind ik het gewoon grappig (en niet een klein beetje verzuurd) dat @808 State zijn enige conclusie is dat de Vlaming triomfantelijk 'woke shit' heeft afgewezen.

Terug
Bovenaan