Het is inderdaad waarlijk een regelrechte schande dat je in dit land een politie-agente kan vermoorden en vervolgens een enkelband krijgen.
Ik smeet je in een vergeetput eerlijk gezegd. Meerwaarde van zo'n sujetten voor de samenleving is niet eens 0, ze is gewoon negatief.
Onze politie valt betrekkelijk weinig te verwijten - iedereen maakt fouten, zie de zaak Jonathan Jacob of de zaak Chovanec - maar wij zijn lang niet de V.S. niet. Waar men in de V.S. echter misschien het probleem heeft van politiegeweld maar dan te zware straffen voor triviale feiten (drugsbezit -> jaren cel), hebben wij hier gewoon een relatief brave politie maar erger: een zwakzinnig gerecht:
- Politie-agent vermoorden? Enkelband!
- Lidmaatschap van een terreurbeweging als IS? Niet eens de volle 5 jaar cel.
- Verkrachter? Ga eerst maar wat rondlopen en nog iemand verkrachten én vermoorden, dan mag je terugkomen.
Dat laatste is ook de reden waarom ik een dubbel gevoel heb bij de zaak Julie Van Espen achter gesloten deuren te laten plaatsvinden.
Voor de nabestaanden gun ik hun absoluut een proces met de nodige sereniteit waarbij de beschamende feiten voor Julie niet openbaar gemaakt worden.
Maar wat met de justitionele schaamte? De fouten die daar gemaakt zijn, daar zou gevolg aan gegeven moeten worden. Rechters zouden ontslagen moeten worden of minstens een zware blaam krijgen, ministers hadden hun politiek verantwoordelijkheid moeten nemen - quid Koen Geens? Maar goed, nu hebben we met Quickenborne nog een grotere klucht voor Jusitie - het gaat er duidelijk niet op vooruit.
Voor het onderwijs kan je vergelijkbare verhalen ophangen, centrum-linkse leerkrachten die in Brussel of andere centrumsteden hun concentratiescholen gaan werken en ineens een ruk naar rechts maken qua politieke overtuigingen. De meest extreme exemplaren - genre: nog geen 24h na de aanslagen in Parijs een bericht sturen naar de héle (katholieke) school, dat deze aanslagen niets met de Islam te maken hadden, wat een f*cking farce - die volharden natuurlijk wel, net als mensen die per se willen blijven de job uitoefenen, maar die laatsten zijn vaak snel weg als ze een betere aanbieding dichter bij huis krijgen en begrijpelijk!