Wat verstaan ze daar dan precies onder?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Een ruime strekking van gedrag dat schadelijk kan zijn voor sporters, van onder meer verbale pesterijen over seksueel misbruik tot verwaarlozing, kwam aan bod.Wat verstaan ze daar dan precies onder?
Niet als je wilt onderzoeken hoe kinderen sport in hun jeugd ervaren hebben. Sport was in mijn jeugdjaren ook niet altijd leuk hoor, ik kijk daar ook met gemengde gevoelens op terug. Vooral als je op een gegeven moment constateert dat prestaties steeds belangrijker worden en dat elk lichaam zich op zijn eigen tempo ontwikkelt en ook niet allemaal even ver ontwikkelt.wel een beetje raar om het zo ruim te nemen.
Dat gevoel wanneer ik heel goed was in basketbal als 10-jarige, maar daarna iedereen een groeispurt kreeg en ik gewoon klein bleefNiet als je wilt onderzoeken hoe kinderen sport in hun jeugd ervaren hebben. Sport was in mijn jeugdjaren ook niet altijd leuk hoor, ik kijk daar ook met gemengde gevoelens op terug. Vooral als je op een gegeven moment constateert dat prestaties steeds belangrijker worden en dat elk lichaam zich op zijn eigen tempo ontwikkelt en ook niet allemaal even ver ontwikkelt.

Studie: maar liefst 80% van Belgische sportende kinderen krijgt te maken met misbruik
![]()
Studie: maar liefst 80% van Belgische sportende kinderen krijgt te maken met misbruik
Drie kwart van de kinderen die een sport beoefenden, werden het slachtoffer van psychologisch of lichamelijk misbruik. Jongens liepen een grotere kans om een doelwit te worden dan meisjes. Dat blijkt uit een onderzoek met meer dan 10.000 bevraagden in zes Europese landen, dat zaterdag...www.hln.be
Wow![]()
Hoe kan je die 2 nu rijmen. Beetje onnozel imo. Een groot deel kijkt dus positief terug op dat misbruik. Als een schouderklopje niet krijgen al misbruik is, tja.De studie bevestigt trouwens ook wel dat de overgrote meerderheid van de respondenten positief terugblikt op sportervaringen in hun jeugd.
Niet als je wilt onderzoeken hoe kinderen sport in hun jeugd ervaren hebben. Sport was in mijn jeugdjaren ook niet altijd leuk hoor, ik kijk daar ook met gemengde gevoelens op terug. Vooral als je op een gegeven moment constateert dat prestaties steeds belangrijker worden en dat elk lichaam zich op zijn eigen tempo ontwikkelt en ook niet allemaal even ver ontwikkelt.

Dat komt dan toch omdat je de studie niet gelezen of goed begrepen hebt.Er mag wat mij betreft toch gerust nog een hogere drempel zijn vooral je het woord misbruik in de mond neemt.
Anders kan ik ook een studie publiceren met als titel "95% van alle kinderen werd in zijn jeugdjaren ooit vergiftigd door z'n ouders!".
Om dan vervolgens te nuanceren dat in het om 94,999% ging die groenten moest opeten die het toen niet lustte, en slechts 0.001% die ooit echt vergiftigd werd.
Dan word ik ook zwaar misbruikt op mijn werk. Misschien ook maar eens klacht indienen tegen mijn bazen.Eens de studie zelf opgesnord:
Misbruik zoals het in deze studie gedefinieerd wordt varieert van " I was not praised for my efforts or achievements " en "I was asked, instructed or forced to perform at unrealistically high standards " tot " I engaged in actual or attempted vaginal or anal sex (with an object or person)"
Een hele range van situaties dus, de ene al ernstiger dan de andere, wat je ergens ook wel verwacht als je cijfers als 80% ziet verschijnen. De studie bevestigt trouwens ook wel dat de overgrote meerderheid van de respondenten positief terugblikt op sportervaringen in hun jeugd.

True, maar dit: I was not praised for my efforts or achievements " en "I was asked, instructed or forced to perform at unrealistically high standards' hoort er gewoon bij. Je kan niet elke vijf botten een compliment krijgen. Bij die tweede zin kunt ge u ook vragen stellen. Unrealistic high is de perceptie van het kind, terwijl de coach met zijn jaren ervaring wel weet wat doenbaar is. Allez, dan kunt ge ook muziekscholen gaan viseren, want daar wordt de lat ook op een bep. niveau gelegd. Ik heb 3 jaar notenleer gedaan en ik moest spieken bij m'n broer voor het muzikaal diktee en we moesten ook voor de klas zingen. Toen vroegen ze ook het onmogelijke van me. Dat is geen misbruik he, ondanks dat het geen aangename ervaringen waren voor me.Dat komt dan toch omdat je de studie niet gelezen of goed begrepen hebt.
Seksueel misbruik in sport, of seksueel misbruik tout court, dat kent iedereen.
Het gaat net om die andere vormen van geweld of misbruik die kinderen in hun sportieve bezigheden of carrière (want ja voor sommige kinderen is dit al een carrière). En net daar moeten we niet te licht over gaan.
Talent moet je al van jonge leeftijd begeleiden, maar de moeten ons afvragen of de manier waarop we dat nu aanpakken wel zo verstandig is. Sommige ouders en clubs leggen zo een immense druk op die kinderen, ook gewoon mentaal, dat dit gewoon niet meer gezond is. Een kind moet ook nog gewoon een kind kunnen zijn.
Dat komt dan toch omdat je de studie niet gelezen of goed begrepen hebt.
Seksueel misbruik in sport, of seksueel misbruik tout court, dat kent iedereen.
Het gaat net om die andere vormen van geweld of misbruik die kinderen in hun sportieve bezigheden of carrière (want ja voor sommige kinderen is dit al een carrière). En net daar moeten we niet te licht over gaan.
Talent moet je al van jonge leeftijd begeleiden, maar de moeten ons afvragen of de manier waarop we dat nu aanpakken wel zo verstandig is. Sommige ouders en clubs leggen zo een immense druk op die kinderen, ook gewoon mentaal, dat dit gewoon niet meer gezond is. Een kind moet ook nog gewoon een kind kunnen zijn.
Niet dat ik de journalistiek hier uit de wind wil zetten maar de onderzoekers gebruiken zelf "violence" om die voorvallen te omschrijven zoals in de titel van het rapport:Gewoon een verschrikkelijk veralgemenende clickbait titel. Opnieuw journalistiek van het hoogste niveau dus.
Als de conclusie van het onderzoek is dat er te veel druk op kinderen ligt binnen hun sportomgeving, dat de (onderlinge) competitie te verregaand is, de begeleiding daarrond of opleiding van de trainers en begeleiders te wensen overlaat en hun aanpak dus vaak verkeerd is, dan lijkt me dat best een legitiem onderzoek dat zeker zijn waarde heeft. Maar benoem het dan correct, ook in de titel, en maak daar niet simpelweg "misbruik" van.
Dat ene woord geeft gans dat artikel zo een foute lading, en uiteraard doen ze dat bewust.
Het gaat trouwens niet alleen over de coach. Het gaat over alle ervaringen, ook kinderen onder elkaar. In de meerdeherid van de gevallen zijn de daders kinderen.True, maar dit: I was not praised for my efforts or achievements " en "I was asked, instructed or forced to perform at unrealistically high standards' hoort er gewoon bij. Je kan niet elke vijf botten een compliment krijgen. Bij die tweede zin kunt ge u ook vragen stellen. Unrealistic high is de perceptie van het kind, terwijl de coach met zijn jaren ervaring wel weet wat doenbaar is. Allez, dan kunt ge ook muziekscholen gaan viseren, want daar wordt de lat ook op een bep. niveau gelegd. Ik heb 3 jaar notenleer gedaan en ik moest spieken bij m'n broer voor het muzikaal diktee en we moesten ook voor de klas zingen. Toen vroegen ze ook het onmogelijke van me. Dat is geen misbruik he, ondanks dat het geen aangename ervaringen waren voor me.
lijkt me toch een moeilijke evenwichtsoefening. Je wil natuurlijk ook wel dat ze voorbij hun grenzen gaan. Als je constant tegen je spelers moet zeggen dat ze maar even op de bank moeten gaan zitten om wat te rusten of als het wat zeer doet dat ze maar tempo moeten terug nemen, ga je ook geen atleten kweken he.Volgens mij zijn de resultaten van deze studie al eens op het Journaal ofzo geweest een tijd terug? Daar werd volgens mij wel min of meer uitgelegd wat beryl zegt, dat het veel breder was dan wat de gemiddelde persoon als misbruik ziet.
Nu dat is ook een interessant debat natuurlijk, zeker wanneer het na een Olympische Spelen nog eens gaat over de redenen dat België zo weinig medailles haalt en dit steevast wordt verklaard door een gebrek aan winnaarsmentaliteit ofzo. Ik ben ervan overtuigd dat consequent, zonder uitzondering, een trainingsschema volgen waar je in piekperiodes diep moet gaan eigen is aan sporten op hoog niveau...en dat dit iets is dat veel volwassenen al zwaar vinden, laat staan kinderen. Vanaf er een zeker competitie-element bij komt kijken, laat staan geld, en winnen belangrijk wordt, komt er gewoon druk bij. Ook is in veel coachingmiddens het denk ik ook nog altijd normaal om mensen te "motiveren" op manieren die niet bepaald aangenaam te noemen zijn.
Het is volgens mij niet voor niets dat in veel sporten waarin men zeer jong begint met zwaar te trainen we hier in West-Europa niet echt uitblinken, dat vereist praktisch een vorm van kindermisbruik. Ik nodig iedereen uit om wat op te zoeken over het Chinese systeem om aan topgymnasten of gewichtheffers te komen. Maar ook bv. het Amerikaanse systeem is volgens mij toch echt niet "gezond" te noemen, met torenhoge druk op jonge mensen om sportief bij de top te horen en zo misschien wel geselecteerd te worden voor een professioneel niveau (of een universiteit). De documentaire "Cheer" op Netflix vond ik op dat vlak vrij confronterend, dat gaat dan over competitief cheerleaden, waar men met blessures en pijn maar verder doet om geselecteerd te worden.
Uiteraard is het een evenwichtsoefening. Sommige van die zaken, die je ook aanhaalt (onrealistische eisen bv.) horen er volgens mij gewoon bij. Ik denk dat als je elk kind een kind laat zijn op elk vlak, élke vorm van misbruik uit die studie dus vermijden, we moet erkennen dat we weinig topsporters gaan voortbrengen. Wat daarom niet noodzakelijk slecht is natuurlijk.lijkt me toch een moeilijke evenwichtsoefening. Je wil natuurlijk ook wel dat ze voorbij hun grenzen gaan. Als je constant tegen je spelers moet zeggen dat ze maar even op de bank moeten gaan zitten om wat te rusten of als het wat zeer doet dat ze maar tempo moeten terug nemen, ga je ook geen atleten kweken he.
Het moet zeker niet op zijn chinees of amerikaans waarbij men zijn lichaam echt kapot traint, maar langs de andere kant: geen enkele sport op hoog niveau is echt gezond voor het lichaam. Maar als ge het gezond wil houden, ga je ook niet veel uitzonderlijke prestaties zien en gaat het niveau met de recreationele sporter niet bijzonder verschillend zijn. Geen idee of je ze dan nog goud moet geven als ze bijgehouden kunnen worden door Pier en Pol
Kan wel kloppen hoor. Ik ben ook eens uitgekafferd geweest door mijn trainer voor de hele kleedkamer, dat heeft toen best wel een indruk nagelaten. Volgens dit onderzoek zou ik dus ook misbruikt zijn, al is de definitie van 'misbruik' in het onderzoek wel anders en ruimer dan de gangbare definitie. Maar eigenlijk kijk ik wel erg positief terug op mijn ervaring in het jeugdvoetbal.Hoe kan je die 2 nu rijmen. Beetje onnozel imo. Een groot deel kijkt dus positief terug op dat misbruik. Als een schouderklopje niet krijgen al misbruik is, tja.
In de praktijk zou dat wille zeggen dat in mijn zoon zijn voetbalploeg U9 er ongeveer 12 van de 16 misbruik ervaren...
Dan zouden ze beter stoppen met al die sporten.