Ook dat is iets dat we in heel de Unie terugzien, natuurlijk, migratie is geen fenomeen dat enkel in Vlaanderen voorkomt.
Ik denk dat dit inderdaad veel belangrijker is:
Het lerarenberoep in Vlaanderen is een grap. De lerarenopleiding trekt niet de juiste mensen aan, en slaagt er ook niet in om in die opleiding van die mensen toch degelijke leerkrachten te maken. Ik trek hier nu cijfers uit mijn gat, maar het zou me niet verbazen moest drie kwart van de studenten aan de leraaropleiding dat louter en alleen doen omdat ze geen idee hebben wat anders te studeren. Niet omdat ze een passie voor lesgeven hebben, niet omdat ze een passie voor een vak hebben. Aan de specifieke leraaropleiding (die qua niveau dan ook nog eens écht om van te huilen is) ligt dat cijfer waarschijnlijk nog hoger. Het lerarenberoep is voor velen een back-up voor als er echt geen andere job gevonden kan worden.
En dan heb je nog eens vaak dat wie toch met de juiste ingesteldheid en kwalificaties aan de opleiding is begonnen, na een paar jaar afhaakt omdat ze het beu zijn interim na interim te moeten doen terwijl ze elders een vaste, stabiele job kunnen uitvoeren.
Dat gezegd zijnde: de belangrijkste factor die bepaalt of kinderen/jongeren graag lezen, komt van hun ouders. Als je als kind ouders hebt die zelf nooit lezen, niet graag lezen, nooit hebben voorgelezen, ... dan is de kans groot dat je daar als kind ook niets aan gaat vinden. Dan moet je al in een heel goeie school terechtkomen om dat recht te trekken.