Kleine nieuwtjes

Ik geloof dat de onderklasse van de maatschappij dan serieus onderschat wordt. Zo lang de huidige manier van aan politiek doen niet aangepakt wordt dan zal het VB en PVDA gewoon blijven groeien. Mensen zijn de manier waarop aan politiek gedaan wordt meer dan beu en stemmen gewoon op partijen die nog nooit aan de macht geweest zijn in de hoop dat er iets wijzigt. Hell, ik ben zeker dat wie tegen de volgende verkiezingen een nieuwe partij opstart met de vingers in de neus de kiesdrempel haalt. En dan zullen we wel weer horen dat de politiek het signaal begrepen heeft en dat ze gaan proberen het vertrouwen van de mensen in de politiek te laten terugwinnen om dan gewoon weer verder te doen zoals ze bezig zijn.
Maar hiermee ga ik evengoed akkoord hoor. Er zijn zeker hopen mensen die gewoon tegen de huidige politiek zijn, echter bestaat die hun keuze uit het VB, met standpunten zoals aangehaald, of de -moet er nog geld zijn?- communisten. Dat zijn toch echt wel twee partijen waar ik nooit op zou willen stemmen, ook al is het om een signaal te geven. Voor de PvdA kan ik dat zo niet zeggen, maar het VB zal volgens mij ook zelf wel zorgen dat ze nooit regeren tot ze groot genoeg zijn. Wat is hier uiteindelijk de oplossing?

Maar hiermee ga ik evengoed akkoord hoor. Er zijn zeker hopen mensen die gewoon tegen de huidige politiek zijn, echter bestaat die hun keuze uit het VB, met standpunten zoals aangehaald, of de -moet er nog geld zijn?- communisten. Dat zijn toch echt wel twee partijen waar ik nooit op zou willen stemmen, ook al is het om een signaal te geven. Voor de PvdA kan ik dat zo niet zeggen, maar het VB zal volgens mij ook zelf wel zorgen dat ze nooit regeren tot ze groot genoeg zijn. Wat is hier uiteindelijk de oplossing?
De oplossing hebben de politici zelf in handen, maar zolang ze meer bezig zijn met hun eigen macht ipv met een deftig beleid met voldoende participatie en inspraak van het volk gaat er inderdaad geen oplossing komen. Zeg nu zelf, heeft men al in de huidige crisis een keer naar het volk geluisterd of een deftige bevraging gedaan over wat die denken? Imo moet men niet verwonderd zijn dat mensen meer en meer tegen de gang van zaken gekant raken.

De oplossing hebben de politici zelf in handen, maar zolang ze meer bezig zijn met hun eigen macht ipv met een deftig beleid met voldoende participatie en inspraak van het volk gaat er inderdaad geen oplossing komen. Zeg nu zelf, heeft men al in de huidige crisis een keer naar het volk geluisterd of een deftige bevraging gedaan over wat die denken? Imo moet men niet verwonderd zijn dat mensen meer en meer tegen de gang van zaken gekant raken.
Je hebt zaken zoals de motivatiebarometer. Maar direct vragen, we zitten met een representatieve democratie natuurlijk (met een teveel aan particratische kantjes zeker). We zijn nu al zo traag door ons bestuurlijk waterhoofd, een directe bevraging van de bevolking lijkt me niet echt een goed idee.

En puur persoonlijk, gezien hoe een groot deel van de bevolking reageert kan je je ook de vraag stellen of dat nu net wenselijk is, maar dan zit je bij de discussie of de wil van het volk verkeerd kan zijn.

Je hebt zaken zoals de motivatiebarometer. Maar direct vragen, we zitten met een representatieve democratie natuurlijk (met een teveel aan particratische kantjes zeker). We zijn nu al zo traag door ons bestuurlijk waterhoofd, een directe bevraging van de bevolking lijkt me niet echt een goed idee.

En puur persoonlijk, gezien hoe een groot deel van de bevolking reageert kan je je ook de vraag stellen of dat nu net wenselijk is, maar dan zit je bij de discussie of de wil van het volk verkeerd kan zijn.
Als je gelooft dat de wil van de bevolking verkeerd is kan je ook niet verwachten dat die niet mort. Met participatie bedoel ik niet enkel inspraak van het volk maar ook gewoon een open debat of toch ten minste een openlijke motivatie waarom een bepaald beleid gevoerd wordt met een onderbouwde argumentatie ipv de huidige dit is hoe het moet omdat het wij zeggen mentaliteit. Mensen hebben nu eenmaal het gevoel dat alles boven hun hoofd beslist is en door openlijk de zaken uit te leggen kan dit volgens mij al een groot deel voorkomen worden.

Heb de indruk dat DVL de Thierry Baudet van Vlaanderen wilt worden . Wat ie de laatste tijd allemaal uitschreeuwt . Heb het filmpje ook bekeken(het begin) . Het volledig demoniseren van FVDB als een pure agressor , maar dan wel afkomen met "we hebben geen filmpjes , ons budget is op , abonneer en betaal dan hebben we in de toekomst wel filmpjes " . Beetje lame wel .

Als je gelooft dat de wil van de bevolking verkeerd is kan je ook niet verwachten dat die niet mort. Met participatie bedoel ik niet enkel inspraak van het volk maar ook gewoon een open debat of toch ten minste een openlijke motivatie waarom een bepaald beleid gevoerd wordt met een onderbouwde argumentatie ipv de huidige dit is hoe het moet omdat het wij zeggen mentaliteit. Mensen hebben nu eenmaal het gevoel dat alles boven hun hoofd beslist is en door openlijk de zaken uit te leggen kan dit volgens mij al een groot deel voorkomen worden.
Maar je doelt toch op de COVID-maatregelen? Ik ben gewoon niet overtuigd dat de "wil van het volk" daar niet voor instortende zorg had gezorgd. We hebben nu al traag ingegrepen, en het is niet of iedereen zag de nood daarvoor in. Ik denk dan aan al de uitleg over exponentieel verloop.

Transparantie is zeker belangrijk, maar ik heb de indruk dat al die ellenlange persconferenties daar toch voor dienen? Al die interviews met experts uit het overlegcomité, enz.

Het kan zeker beter maar ik denk dat een groot deel van de bevolking zich niet kan of wil informeren. Als VDB aan het woord is zie je hier kwade reacties want hij spreekt ons toe als kleuters.

Maar je doelt toch op de COVID-maatregelen? Ik ben gewoon niet overtuigd dat de "wil van het volk" daar niet voor instortende zorg had gezorgd. We hebben nu al traag ingegrepen, en het is niet of iedereen zag de nood daarvoor in. Ik denk dan aan al de uitleg over exponentieel verloop.

Transparantie is zeker belangrijk, maar ik heb de indruk dat al die ellenlange persconferenties daar toch voor dienen? Al die interviews met experts uit het overlegcomité, enz.

Het kan zeker beter maar ik denk dat een groot deel van de bevolking zich niet kan of wil informeren. Als VDB aan het woord is zie je hier kwade reacties want hij spreekt ons toe als kleuters.
Nee, het gaat me eigenlijk niet over covid alleen hoor, gewoon de ganse manier van beleid voeren. En daar zeg je het, allemaal interviews met experts uit het overlegcomite, ik heb geen enkele politieker de laatste jaren het volk al horen toespreken over waarom maatregel x genomen is of maatregel y niet. Het is niet aan experts of de bakker van het dorp om het beleid te verdedigen en te verduidelijken he, het is aan diegene die het beleid voert. Tijdens de dioxinecrisis sprak Dehaene het volk toe via radio en tv, direct gericht naar het volk. Nu zitten ze daar als wat slappe vodden hun maatregelen te verkondigen tijdens een persconferentie waar ze hun papieren aflezen. Nergens is er ook maar een beleidsmaker te bespeuren die verdorie met enig vuur verdedigd waarom ze voor dit beleid gekozen hebben. Neen, we krijgen als ze in de media komen enkel wat veto's uiten (hence Jan Jambon zijn veto tegen de coronapas) waarna ze die intrekken als kouwe kak, wat vingerwijzen of wat polarisatie. Als dat de manier is om inderdaad je beleid te verdedigen, het is te triestig voor woorden.

En dat de bevolking zich niet kan informeren is toch ook maar een drogreden hoor, als beleidsmakers die verkozen is door het volk (en zogezegd dicht bij het volk staat, of toch wat iedere politicus zegt van zijn eigen, een man/vrouw van het volk) moet in mijn opzicht toch wel in staat zijn om die bevolking ook te bereiken. Als men dat niet weet is dat gewoon een teken aan de wand dat men niet weet wat er onder het volk leeft, hun verzuchtingen zijn en wat hun wil is. Dan hebben diegenen die zeggen dat ze vanuit brussel regeren vanuit een ivoren toren toch gelijk. Het enige wat je dan nog kan concluderen dat mensen zich niet willen informeren. Maar vraag je dan eens af waarom dat zo is ipv dan de calimero uit te hangen.

Dat is hoe ik er over denk en daar laat ik het ook bij, ik ga me er niet blijven in opjagen in de gang van zaken. Wat ik wel weet is dat ze van mijn part allen de hoogste boom inkunnen, net zoals de rest van Belgie die ik niet ken. Ik zal wel pogen voor mijzelf te zorgen zodat ik een zo goed mogelijk leven kan hebben.

Het enige wat je dan nog kan concluderen dat mensen zich niet willen informeren. Maar vraag je dan eens af waarom dat zo is ipv dan de calimero uit te hangen.
Je deftig informeren vraagt tijd, moeite en een grote portie kritisch denkvermogen. Hoeveel procent van de bevolking heeft alle drie ter beschikking? Het waarom is dus niet moeilijk te achterhalen en heeft niet zozeer met calimero te maken. Sterker nog: dat is exact de reden waarom we vertegenwoordigers kiezen en het niet zelf doen. Feit blijft: men wordt geen politicus zonder dat men het eerlijk speelt. Verkozen geraken vereist afspraken met "het grote geld". Als je die afspraken niet nakomt, is het einde carrière. Quasi niemand op dat niveau zit daar primair voor het "vulgum pecus".

Je deftig informeren vraagt tijd, moeite en een grote portie kritisch denkvermogen. Hoeveel procent van de bevolking heeft alle drie ter beschikking? Het waarom is dus niet moeilijk te achterhalen en heeft niet zozeer met calimero te maken. Sterker nog: dat is exact de reden waarom we vertegenwoordigers kiezen en het niet zelf doen. Feit blijft: men wordt geen politicus zonder dat men het eerlijk speelt. Verkozen geraken vereist afspraken met "het grote geld". Als je die afspraken niet nakomt, is het einde carrière. Quasi niemand op dat niveau zit daar primair voor het "vulgum pecus".
Dus een PTB zit daar voor het grote geld?
Allez goed om te weten!

Dus een PTB zit daar voor het grote geld?
Allez goed om te weten!
Zal wel zo erg niet zijn als bij (ik zeg zomaar iets) een OpenVLD, maar ook daar moet er geld binnen komen en invloed worden uitgeoefend. En eens die groter worden, zullen dezelfde mensen aan de deur staan. Vragend om hun "hulp" bij bepaalde zaken in ruil voor ondersteuning (zij het financieel, zij het met invloed). PTB is voorlopig nog te klein om daar wakker van te liggen.

Die betogers vandaag, wat een debielen.

Een bont allegaartje van anti-vaxers, extreem-rechtse flaminganten inclusief knokploegen, conspiracy-theoristen en beroepsbetogers à la "Ik ben tegen alles maar vraag me niet om een beter idee te formuleren".
Een paar facebook"vrienden" deden ook mee vandaag. Laat ons zeggen dat het vroeger op school niet de scherpste messen uit de schuif waren. En daar is blijkbaar weinig aan veranderd.

Naar verluid zou het gemiddelde IQ in Brussel vandaag met 50 procent gedaald zijn. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat elk stukje opgepakt krapuul integraal moet instaan voor alle geleden kosten (dus ook die van hun vriendjes) met een boete erbovenop. Sommigen denken blijkbaar echt dat Brussel één of ander pretpark is waar je alles kort en klein kan slaan omdat je te stom bent om een bepaald beleid te kunnen begrijpen.

Vraagt Brussel eigenlijk een grote som geld per betoger die de gewestgrens oversteekt om in zijn stad te komen betogen? Als dat niet het geval is, dan moet men dat dringend beginnen doen, zodat ze dit bedrag kunnen uitdelen aan hun bewoners als bibbergeld. Je zal maar een gewone Brusselaar zijn met een huis of een winkel en quasi elke week door een paar randdebielen doodsangsten moeten uitstaan en risico op schade lopen omwille van zaken waar je geen hol mee te maken hebt. :wtf:
En aangezien de politie niet met scherp mag schieten (wat het in Nederland blijkbaar wél mag), hoef je daar ook niet (voldoende) op te rekenen.

Laatst bewerkt:

Vlaanderen bengelt op de Europese ranglijsten helemaal onderaan als het gaat over de leesvaardigheid van de jeugd. Die is de laatste vijftien jaar zo sterk achteruitgegaan, dat enkel een serieuze inspanning nog een kentering kan brengen. Het Leesoffensief moet daarbij helpen. “Ierland heeft het tij kunnen keren, het is dus nog niet te laat”, zeggen onderzoekers.

Invloed van de digitalisering en de social media cultuur. De generatie die volledig opgegroeid is met de smartphone en een overload aan (nutteloze) info begint zich kenbaar te maken. Als ik daarnaast dan nog eens zie hoeveel verzonnen woordjes deel uitmaken van jongeren hun dagdagelijkse vocabulaire dan stel ik mij toch ook ernstige vragen. Zaterdag nog stonden aan de bushalte naast mij enkele jonge gasten van rond de 14 jaar, en uit de manier waarop die tegen elkaar spraken zou ik gedacht hebben dat ze het Nederlands niet goed machtig waren, nochtans waren dit gewoon autochtonen. Ik denk dat velen ook gewoon geen langere teksten zoals een krantenartikel meer lezen, een kop of een tweet/bericht is genoeg.

Ik kan het artikel niet lezen, dus ik weet niet of ze daar spreken over een algemene daling in heel Europa ... maar digitalisering en sociale media cultuur heb je wel in heel Europa natuurlijk (en of dat een negatieve of net een positieve invloed heeft, daar is de wetenschap nog niet aan uit, btw). Waarom doet Vlaanderen (of België) het nog eens zo veel slechter dan de rest?

Ik kan het artikel niet lezen, dus ik weet niet of ze daar spreken over een algemene daling in heel Europa ... maar digitalisering en sociale media cultuur heb je wel in heel Europa natuurlijk (en of dat een negatieve of net een positieve invloed heeft, daar is de wetenschap nog niet aan uit, btw). Waarom doet Vlaanderen (of België) het nog eens zo veel slechter dan de rest?

Daar is niet direct een specifieke oorzaak voor, maar dat ons tanende onderwijs er voor iets tussen zit verbaast me wel niet.

Lerarentekort​

Waarom net onze regio zo slecht scoort, kunnen de onderzoekers moeilijk verklaren. “Er is niet één oorzaak. Maar de digitalisering, de afleiding die er is door de voortdurende stroom aan informatie, lijkt een belangrijke factor. Het is ook zo dat heel wat kinderen en jongeren die leren lezen het Nederlands niet als moedertaal hebben, wat de situatie in de klas niet vergemakkelijkt”, zegt Heyvaert. “En daarnaast zien we ook een probleem in het hoger onderwijs. We hebben nood aan taalleraren die goed geschoold zijn maar er zijn weinig studenten die daarvoor kiezen. Er is bijgevolg ook een kleine uitstroom. Leerkrachten die voor de klas komen te staan zijn dus niet altijd even goed geschoold. We zien ook dat veel studenten die nu in de lerarenopleiding zitten, ook niet graag lezen. Dan is het logisch dat ze dat ook niet overbrengen aan hun leerlingen.”

De adviesgroep met mensen uit verschillende sectoren, werkte op vraag van minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) een plan uit. Met Het Leesoffensief hopen ze het tij alsnog te keren. “In Ierland stonden ze er tien jaar geleden ook erg slecht voor, zij hebben met een gelijkaardig ambitieus plan het tij kunnen keren. Dat hopen wij nu ook te doen.”

Het is ook zo dat heel wat kinderen en jongeren die leren lezen het Nederlands niet als moedertaal hebben, wat de situatie in de klas niet vergemakkelijkt”, zegt Heyvaert.
Ook dat is iets dat we in heel de Unie terugzien, natuurlijk, migratie is geen fenomeen dat enkel in Vlaanderen voorkomt.

Ik denk dat dit inderdaad veel belangrijker is:

Leerkrachten die voor de klas komen te staan zijn dus niet altijd even goed geschoold. We zien ook dat veel studenten die nu in de lerarenopleiding zitten, ook niet graag lezen.

Het lerarenberoep in Vlaanderen is een grap. De lerarenopleiding trekt niet de juiste mensen aan, en slaagt er ook niet in om in die opleiding van die mensen toch degelijke leerkrachten te maken. Ik trek hier nu cijfers uit mijn gat, maar het zou me niet verbazen moest drie kwart van de studenten aan de leraaropleiding dat louter en alleen doen omdat ze geen idee hebben wat anders te studeren. Niet omdat ze een passie voor lesgeven hebben, niet omdat ze een passie voor een vak hebben. Aan de specifieke leraaropleiding (die qua niveau dan ook nog eens écht om van te huilen is) ligt dat cijfer waarschijnlijk nog hoger. Het lerarenberoep is voor velen een back-up voor als er echt geen andere job gevonden kan worden.

En dan heb je nog eens vaak dat wie toch met de juiste ingesteldheid en kwalificaties aan de opleiding is begonnen, na een paar jaar afhaakt omdat ze het beu zijn interim na interim te moeten doen terwijl ze elders een vaste, stabiele job kunnen uitvoeren.

Dat gezegd zijnde: de belangrijkste factor die bepaalt of kinderen/jongeren graag lezen, komt van hun ouders. Als je als kind ouders hebt die zelf nooit lezen, niet graag lezen, nooit hebben voorgelezen, ... dan is de kans groot dat je daar als kind ook niets aan gaat vinden. Dan moet je al in een heel goeie school terechtkomen om dat recht te trekken.

Dat gezegd zijnde: de belangrijkste factor die bepaalt of kinderen/jongeren graag lezen, komt van hun ouders. Als je als kind ouders hebt die zelf nooit lezen, niet graag lezen, nooit hebben voorgelezen, ... dan is de kans groot dat je daar als kind ook niets aan gaat vinden. Dan moet je al in een heel goeie school terechtkomen om dat recht te trekken.

Je kan dit over de hele lijn doortrekken. Ik durf beweren dat meer dan 90% van alle problematiek kan opgelost worden als je kinderen degelijk opvoedt voor hun 6 jaar. Dit geldt voor opvoeding, onderwijs, hun morale compass, doorzetting enz...
Pak een groot probleem als voorbeeld en je kan het de oorzaak meestal in het gebrek aan opvoeding terug vinden. Diefstal, verkrachting, sluikstorten, geweld op straat. De meeste mensen zien dit wel, maar durven het vaak toch niet benoemen. We mogen best eens nadenken over het recht op kinderen voor iedereen.

We mogen best eens nadenken over het recht op kinderen voor iedereen.
Dat is moreel toch niet te verantwoorden? Verplichte sterilisatie via staatsdwang? Tot in de jaren '70 werd dat bijvoorbeeld in Zweden nog gedaan op ruime schaal. Voor transseksuelen is dat pas in 2013 afgeschaft.

Invloed van de digitalisering en de social media cultuur. De generatie die volledig opgegroeid is met de smartphone en een overload aan (nutteloze) info begint zich kenbaar te maken. Als ik daarnaast dan nog eens zie hoeveel verzonnen woordjes deel uitmaken van jongeren hun dagdagelijkse vocabulaire dan stel ik mij toch ook ernstige vragen. Zaterdag nog stonden aan de bushalte naast mij enkele jonge gasten van rond de 14 jaar, en uit de manier waarop die tegen elkaar spraken zou ik gedacht hebben dat ze het Nederlands niet goed machtig waren, nochtans waren dit gewoon autochtonen. Ik denk dat velen ook gewoon geen langere teksten zoals een krantenartikel meer lezen, een kop of een tweet/bericht is genoeg.
En met het risico om als een oude zak weggezet te worden:
Geen enkel probleem om af en toe een Engels woord te gebruiken waar dat een betere weergave kan zijn van de feiten. Maar als "iemand geen respect heeft voor uw vriend", dan is dat minstens even duidelijk als het afgrijselijke "Deze guy disrespect mijn bro".
Ook dat is iets dat we in heel de Unie terugzien, natuurlijk, migratie is geen fenomeen dat enkel in Vlaanderen voorkomt.

Ik denk dat dit inderdaad veel belangrijker is:

Het lerarenberoep in Vlaanderen is een grap. De lerarenopleiding trekt niet de juiste mensen aan, en slaagt er ook niet in om in die opleiding van die mensen toch degelijke leerkrachten te maken. Ik trek hier nu cijfers uit mijn gat, maar het zou me niet verbazen moest drie kwart van de studenten aan de leraaropleiding dat louter en alleen doen omdat ze geen idee hebben wat anders te studeren. Niet omdat ze een passie voor lesgeven hebben, niet omdat ze een passie voor een vak hebben. Aan de specifieke leraaropleiding (die qua niveau dan ook nog eens écht om van te huilen is) ligt dat cijfer waarschijnlijk nog hoger. Het lerarenberoep is voor velen een back-up voor als er echt geen andere job gevonden kan worden.

En dan heb je nog eens vaak dat wie toch met de juiste ingesteldheid en kwalificaties aan de opleiding is begonnen, na een paar jaar afhaakt omdat ze het beu zijn interim na interim te moeten doen terwijl ze elders een vaste, stabiele job kunnen uitvoeren.

In combinatie met het feit dat er ook van bovenuit instructies komen om taal- en schrijffouten niet meer te verbeteren tenzij er echt naar gepolst wordt in een dictee, dat is natuurlijk ook nefast. Nog los van de kwaliteit van de leraren, is er van bovenuit dus ook een doelbewuste nivellering naar beneden.

Een goede vriend van mij is arts-specialist en heeft dus een jaar of 24 school gelopen maar die kan geen 2 zinnen na elkaar schrijven zonder fouten. Ik vind dat schrijnend.

Dat is moreel toch niet te verantwoorden? Verplichte sterilisatie via staatsdwang? Tot in de jaren '70 werd dat bijvoorbeeld in Zweden nog gedaan op ruime schaal. Voor transseksuelen is dat pas in 2013 afgeschaft.
Waar zeg ik verplichte sterilisatie? iemand met drank- of drugsproblemen zou geen kinderen mogen krijgen tijdens verslaving. Is echt voor NIEMAND goed. Nu in huidige wetgeving en maatschappij kan dat zonder problemen. En de gevolgen zijn desastreus. Die kinderen worden vaak weggehaald, komen in stichtingen te zitten en dat allemaal omdat er een paar mensen problemen hebben met de moraliteit rond recht op kinderen??? Sorry hoor, maar ik vind het 1000x moreel verwerpelijker kinderen in erbarmelijke omgevingen te verwekken dan mensen hun recht op kinderen te ontnemen.
En dat recht kan je op vele minder extreme manieren verwezenlijken. Ik spreek hier ook niet over sterilisatie, als jij 10 kinderen wilt maken, doe maar ( liever niet), maar zijt dan ook geen belasting op de maatschappij. Het is het `een of het ander. Je kan hier niet aan cherry picking doen.

Hoe komt het eigenlijk dat VTM gewoon live die inval kan filmen. Die reden zo te zien in het zog van de politie en gingen gewoon mee binnen in het depot met de politie?

Terug
Bovenaan