Kleine nieuwtjes

En dat mag nog altijd overal in alle studio's blijven opdraven als boegbeeld.
laat die toch doen, die is gewoon stap voor stap haar eigen put aan het graven.

Ze heeft wel gelijk natuurlijk. Die apocalyptische boodschap is niet leuk, maar momenteel varen we wel recht naar die toekomst toe.

Ze heeft wel gelijk natuurlijk. Die apocalyptische boodschap is niet leuk, maar momenteel varen we wel recht naar die toekomst toe.
Nee, ze heeft geen gelijk. Het is niet omdat we er naartoe varen dat studeren geen zin meer heeft. Van haar leeftijd studeren velen af binnen enkele jaren en dan kunnen ze hun knowhow inzetten om mee voor een oplossing te gaan.
En zelfs al vinden ze die niet, of is het dan te laat, dan nog betekent het niet dat ze 'geen toekomst' meer hebben. Het klimaat wordt slechter, de problemen groter en dan hebben ze knappe koppen nodig om zaken uit te vinden/produceren of onderhouden om met die moeilijkere klimaatomstandigheden om te gaan.
Nu zeggen: 'we hebben GEEN toekomst' is quatsch. Die toekomst is er nog steeds, alleen niet zo rooskleurig. Ze hebben een geruïneerde toekomst als er geen oplossing komt, maar nog altijd een waar ze een diploma gaat nodig hebben om voedsel, onderdak en bescherming te kunnen kopen.
Als ge vindt dat ge geen toekomst meer hebt, kan ze evengoed stoppen met eten. Dat is even fatalistisch.

Ik begrijp helemaal die insteek, ik vraag me ook als vader af in welke wereld onze kinderen gaan opgroeien, en heb daar best schrik voor.

Maar... is dat de boodschap die jij jouw kinderen wilt en gaat meegeven? Gastjes, de wereld is toch om zeep, studeren, de vuilbak in, wat maakt het uit? Nee toch?

Doemdenkers hebben doorheen de geschiedenis meer ongelijk dan gelijk, toch?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp helemaal die insteek, ik vraag me ook als vader af in welke wereld onze kinderen gaan opgroeien, en heb daar best schrik voor.

Maar... is dat de boodschap die jij jouw kinderen wilt en gaat meegeven? Gastjes, de wereld is toch om zeep, studeren, de vuilbak in, wat maakt het uit? Nee toch?

Doemdenkers hebben doorheen de geschiedenis meer ongelijk dan gelijk, toch?

Ik vind dat er nogal overdreven gereageerd wordt op een boutade :). We liggen precies weer meer wakker van Anuna dan van de klimaatverandering zelf.

En dat mag nog altijd overal in alle studio's blijven opdraven als boegbeeld.
"Jongere heeft extreme boodschap!"
Zo lang dat zo'n commotie veroorzaakt lijkt me dat zowel voor de klimaatzaak als de omzet van de kranten een goede zaak.

Anuna De Wever zou de reden zijn waarom ik niet meedoe aan een klimaatmars , duidelijk beschermd van hogerhand .
Wat een vreemde reactie. Beschermd tegen wat? Vervolging voor al die strafbare feiten?

Laatst bewerkt:

soep zal wel niet zo heet gegeten worden. Maar ik vraag mij wel af wat het uiteindelijk gaat worden.
Geen idee wie dat dan allemaal zou uitvoeren ook.
Als je tegenwoordig een deftige stielman in huis wil, moet je soms bijna een jaar wachten eer ze tijd hebben.

Ik vind dat er nogal overdreven gereageerd wordt op een boutade :). We liggen precies weer meer wakker van Anuna dan van de klimaatverandering zelf.
En wat is volgens jou de definitie van boutade?

Een geestige uitval? Of een vorm van humor? Of misschien een bondige, spitsvondige en geestig bedoelde uitspraak?

De uitspraak zit in het fragment dat hier staat, vanaf 2min10.

Noch in de woorden, noch in de intonatie en noch in de lichaamstaal zie ik ook maar iets dat zou aantonen dat dit een humoristische of geestige uitspraak is. En spitsvondig is ze nu ook niet echt.

Amai mannen, serieus ?

De uitspraak zit in het fragment dat hier staat, vanaf 2min10.

Noch in de woorden, noch in de intonatie en noch in de lichaamstaal zie ik ook maar iets dat zou aantonen dat dit een humoristische of geestige uitspraak is. En spitsvondig is ze nu ook niet echt.

Ik heb het filmpje gezien. Dat was als reactie op een vraag naar het klimaat'spijbelen'.:

"Deze jongeren maken zich zorgen om hun toekomst, het heeft geen zin om een diploma te halen voor een toekomst die er niet is".

Dat was de uitspraak. Heel duidelijk NIET bedoeld als advies om geen diploma te halen dus.
"Jullie spijbelen?"
"Ja voor het klimaat want als het klimaat fucked is, is ons diploma niets waard"

Maar de titel van het HLN artikel laat de context weg waardoor het er natuurlijk anders uitziet. Op dat originele artikel waren dus enkele tweets als reactie, waar dan opnieuw een artikel wordt overgeschreven, dart Anuna onder vuur ligt voor haar uitspraken. Ja dan klinkt het helemaal erg natuurlijk !

Maar iedereen stond al direct klaar om Anuna te cancellen. Omwille van een hyperbolische uitspraak, bedoeld om een punt kracht bij te zetten.

"Jongere heeft extreme boodschap!"
Zo lang dat zo'n commotie veroorzaakt lijkt me dat zowel voor de klimaatzaak als de omzet van de kranten een goede zaak.
Ik vind dat ze met haar puberale en impulsieve uitspraken de klimaatzaak toch meer kwaad dan goed doet.

Heel jammer dat zij steeds als boegbeeld naar voren wordt gebracht.

Dat was de uitspraak. Heel duidelijk NIET bedoeld als advies om geen diploma te halen dus.
"Jullie spijbelen?"
"Ja voor het klimaat want als het klimaat fucked is, is ons diploma niets waard"
En "toekomst die er niet is", klimaathysterie op z'n best. In mijn ogen weer de zoveelste aandachtspoging van Anuna, gevolgd door een hoop scholieren die de kans aangrijpen om gezellig een dagje school te skippen. Dit heeft het milieu/klimaat echt nihil geholpen.

Dat is toch wel weer alles veralgemenen. Precies of iedereen in de privé met een tikklok werkt en alles op de seconde is berekend. Ik werk in de privé en kan uit eigen keuze mijn middagpauze invullen, ik kan met gemak een middagpauze van 3 uur nemen zonder dat er iemand gaat komen klagen.
Idd. En ik werk bij een overheidsinstelling en heb niet eens mogelijkheid tot pauze. Ik moet zelfs aan mijn bureau eten.

Ik heb nog een jaar 8n een fabriek geweekt in de privé. Daar was het nog erger dan hetgeen hier gezegd wordt over de overheid..

Op een shift van 8u had ik 30 minuten werk. De rest was doen alsof ik bezig was of me verstoppen.

De late in het weekend kroop ik met een verrekijker op de hoogste installatie om van daar te kijken naar een match van de plaatselijke provinciale voetbalclub.
S'nachts zaten we allemaal naar een film te kijken, te kaarten, pokeren, kranten en magazines te lezen,...
Hoe vaak ik me daar niet verstopt heb om een paar uur te slapen...

De Vlaams veestapel moet kleiner. Dus in plaats van een lekker stukje Vlaamse of Belgische biefstuk op je bord zal er gewoon massaal goedkoper vlees uit Zuid-Amerika geïmporteerd worden. Of denken ze dat we hier allemaal plots vegetariër gaan worden?

De Vlaams veestapel moet kleiner. Dus in plaats van een lekker stukje Vlaamse of Belgische biefstuk op je bord zal er gewoon massaal goedkoper vlees uit Zuid-Amerika geïmporteerd worden. Of denken ze dat we hier allemaal plots vegetariër gaan worden?

Maar volgens het Klimaatpanel is een belangrijke vermindering van de CO2-uitstoot in de landbouw onmogelijk zonder te raken aan de veestapel.

Misschien moet het klimaatpanel eens tegen de federale regering gaan zeggen dat ze moeten stoppen met gascentrales te pushen, want bovenstaande wordt daardoor teniet gedaan. Als het al iets gaat uitmaken zoals 808 aangeeft. Beesten hier weg, maar die halen we gewoon van ergens anders + bijkomende CO2 uitstoot door extra vliegverkeer.

Stop nu eindelijk eens met nutteloze voorstellen te doen voor een land zo groot als een zakdoek, want dat haalt helemaal niks uit. Alleen globale voorstellen zullen ons helpen.

Idd. En ik werk bij een overheidsinstelling en heb niet eens mogelijkheid tot pauze. Ik moet zelfs aan mijn bureau eten.

Ik heb nog een jaar 8n een fabriek geweekt in de privé. Daar was het nog erger dan hetgeen hier gezegd wordt over de overheid..

Op een shift van 8u had ik 30 minuten werk. De rest was doen alsof ik bezig was of me verstoppen.

De late in het weekend kroop ik met een verrekijker op de hoogste installatie om van daar te kijken naar een match van de plaatselijke provinciale voetbalclub.
S'nachts zaten we allemaal naar een film te kijken, te kaarten, pokeren, kranten en magazines te lezen,...
Hoe vaak ik me daar niet verstopt heb om een paar uur te slapen...

Maar goed wat was uw functie in die fabriek?

Ongelofelijk toch. Ik hoop echt dat men beetje bij beetje gaat beginnen zien en inzien wat voor iemand dit eigenlijk is. Een persoon met veel te extreme meningen die men op dit moment gewoon nog altijd een veel te groot podium geeft, alsof zij de stem van de jeugd en de klimaatbeschermers is. Hopelijk dooft ze stilletjes uit naar de marge en nemen andere, slimmere en meer verantwoordelijke mensen het van haar over binnen de klimaatbeweging. Want dat verdient echt gewoon beter dan dit.

Wat bedoel je daar nu juist mee? Die mensen proberen dit al 30-40 jaar duidelijk te maken en niemand heeft geluisterd? Dus waarom zou men dat nu ineens wel doen?

Terug
Bovenaan