Ik begin steeds meer en meer voorstander te worden van getrapte belastingstarieven. (Niet goed over nagedacht, dus zullen ook nog pitfalls aan zijn, maar een paar zaken opwerpen)
Elektriciteit/Gas : Basishoeveelheid aan basistarief noodzakelijk goed 6%. Vanaf een bepaalde hoeveelheid 21%.
Belasting op huurinkomsten : Gelinkt aan huurprijs/oppervlakte. Naargelang oppervlakte een "maximum tarief" dat lager belast is dan het gedeelte huurprijs hierboven.
Kadastraal inkomen : Volledig vernieuwen en ook linken aan (een vorm van, want er zijn wel redelijk wat problemen mee) EPC. Op deze manier worden verhuurders meer gestimuleerd om energetische ingrepen te doen. Op dit moment heeft een verhuurder zelf weinig baat bij een energetische ingreep. Terwijl de huurder zelf wel een hogere last bekomt door hogere stookkosten. Door via EPC (of alternatief) te werken stimuleren we verhuurders om de energetische ingreep te doen (die ook vaker de financiële marge zullen hebben tov de huurders).
Op deze manier blijft er een sociaal beleid. Is het ook een "groen" beleid. Zonder direct alles bij de middenklasse te gaan halen en is hier ook voor de zuinige persoon een voordeel.
Het probleem is daar dat minder kapitaalkrachtige mensen vaak slecht geïsoleerd wonen en dus sneller in die hogere schijf zullen vallen.
Elektriciteit en gas zijn gewoon basisproducten waar 6% van toepassing zou moeten zijn voor iedereen.
Hotels, tijdschriften, kunst, bloemteelt,... zijn allemaal dingen die wél onder die 6% vallen, ik kan er bij mij hoofd niet bij waarom ik op mijn verwarming dan wel 21% moet betalen.