Het tegenpunt is dat het overgrote merendeel van die betogers in hun eigen leven al actie onderneemt en keuzes maakt om hun uitstoot te beperken, maar dat dit vooralsnog een druppel op een hete plaat blijft, en er geen tijd is om te wachten tot iedereen zelf het licht ziet. Willen we de planeet leefbaar houden, dan moeten er maatregelen opgelegd worden van bovenaf, gekaderd in een duidelijke langetermijnvisie die langer is dan de gebruikelijke zes jaar navelstaarderij.Ik denk dat je - net als phate_13 en StevenFM - verkeerd begrijpt welk punt ik wil maken. Of misschien heb ik het niet duidelijk genoeg gemaakt.
Voor de duidelijkheid: ik zeg NIET dat het nutteloos is om te betogen. Ik zeg ook NIET dat er enkel en altijd op de individuele burger gefocust moet worden. Integendeel: mijn punt is dat het een recht is om actie te eisen van de overheid om bepaalde problemen aan te pakken, maar dat het uitblijven van maatregelen ons niet ontslaat van onze eigen individuele verantwoordelijkheid.
Een mentaliteit van 'zo lang de overheid niets doet hoef ik ook niets te doen' lijkt me namelijk al even absurd.
Mijn punt is dus niet dat de klimaatmarsen nutteloos zijn - integendeel- maar eerder dat we als (collectief van) individuen alvast kunnen beginnen, precies omdat er niet morgen al een oplossing zal zijn. Ik wil het dus positief bekijken (wat kan ik zelf al doen) ipv negatief (de overheid moet het maar oplossen)
Maar misschien ben ik ook gewoon ouderwets omdat ik nog geloof in 'alle beetjes helpen' en 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'.![]()
Misschien ben ik jong en naïef, maar het idealistisch verhaal van een system change is het enige wat kan zorgen dat de temperatuurcurve niet blijft stijgen.
Die dachten ook even het warm water uitgevonden te hebben. En laatst was nog in het nieuws dat verschillende scholen hun Engeland-reis annuleren omdat de reispas van 50,00 euro extra te duur is.
.