Kleine nieuwtjes

Laten we wel realistisch zijn, ondanks dat sommigen hier (inclusief mezelf) voorstander zijn van zo'n maatregel in de hypothese dat men uiteraard ook misbruik fatsoenlijk zou kunnen uitsluiten, moet je ook beseffen dat:
  • Eén, dit vooral een ballonnetje is dat de PS op laat ter bestrijding van een PTB betoging in Wallonië, dat bitter weinig kans heeft erdoor te komen. https://newsmonkey.be/ps-legt-rode-...fgtb-betoging-tegen-wet-van-96-in-aantocht-2/
  • Twee, dat als het er doorkomt, dat er in de praktijk ongetwijfeld weer wél misbruik zou zijn van zo'n maatregel zoals idd werkgevers die dan werknemers buitenpesten om geen ontslagvergoeding te betalen of werknemers die ontslag nemen om van het systeem te profiteren.
Als alternatief zou ik dan eerder kijken richting:
  • Heb je een late roeping voor een knelpuntberoep? Prima, dan gaat de overheid zorgen voor een deeltijdse loopbaanonderbreking of iets dergelijke met loonbehoud zodat de kost voor de overheid meevalt, en zorgt er in samenspraak met onderwijsinstellingen voor dat jij die opleiding in die richting kan volgen. Want nu is dat voor veel opleidingen, ondanks de toenemende populariteit van avond/afstandsonderwijs nog altijd niet haalbaar, vooral niet qua stages.

Tenzij het echt efficiënter zou zijn om voltijdse loopbaanonderbreking te geven, maar ik betwijfel dat, want zelfs iemand die halftijds werkt zit al snel aan wat je anders als werkloosheidsuitkering zou vangen, die zaken zijn nu ook geen vetpot.
    Misbruik zal sowieso al beperkter zijn als je een (stevige) opleiding/herscholing als voorwaarde stelt.

• Strenger optreden tegen pesten op het werk. Eigenlijk zou het helemaal niet aan de werknemer moeten zijn om ontslag te nemen om aan zo'n situatie te ontsnappen, wat mij betreft is een werkgever die pestgedrag op de werkvloer niet kan intomen of erger nog eraan deelneemt, een werknemer net een ontslagvergoeding schuldig waarna de werknemer sowieso recht zou hebben op een werkloosheidsuitkering. Het lastige is natuurlijk dat je dat pesten dan wel goed moet kunnen definiëren en bewijzen voor een (tergend traag werkend) gerecht. Ik zou zeggen: quid arbeidsinspectie? Maar als die even ineffectief is als milieu-inspectie in dit land blijft te zijn cfr. de recente Pano-reportage.

• Reintegratie bij medische ongeschiktheid in de huidige job: daar is men mee bezig, maar nog niet voldoende. Er is in dit land veel verdoken werkloosheid in de vorm van langdurig zieken.

Laatst bewerkt:
Man, wat erger ik mij aan dat (Laatavond) Journaal.

Het Belgische nieuws is sowieso al kinderachtig kerktorennieuws, met veel te weinig internationale onderwerpen, obligaat non-nieuws genre "eerste schooldag!!!" en het verplichte feel good afsluitertje op het einde van een zingende hond die gered wordt van de verdrinkingsdood door een paard op een eenwieler ofzo.

En dan heb je dat nieuwe concept van het Laatavond Journaal. Yeah, chill in het zeteltje zitten, witte basketbalsloefkes aan, mij aanspreken alsof ik zijn beste vriend ben en geforceerde overgangen om het "vlot" te laten overkomen. Neen, het valt echt niet op hoe jullie subtiel proberen de sympathieke uit te hangen hoor.
Interviews? Daar sturen we toch geen ploeg meer voor ter plaatse? Neen, sinds Corona heeft men het goedkoop en lui alternatief gevonden: vlug een Skype-sessietje opzetten met een onderbelichte woordvoerder vanuit zijn living, die ons iets wil duidelijk maken in brakke geluidskwaliteit en pixels die je op één hand kan tellen omdat zijn kleine boven alle bandbreedte opgebruikt met de playstation. Drie stuks hebben we door onze strot gekregen in één laatavond journaal.

Om nog maar te zwijgen van die idiote straatinterviews met de lokale dorpsidioot. Wat voor meerwaarde heeft dat nu weer? Hou dat toch voor programma's die gemaakt zijn voor mensen met tijd teveel zoals "Iedereen beroemd" en andere human interest gelul, maar spaar toch de kostbare tijd in een Journaal voor experts in hun vakgebied die duiding op hoog niveau kunnen geven. Wat is dat eigenlijk? Wil men van ons allemaal debielen maken ofzo? Wat een dédain voor de kijker.

Het Belgische nieuws is sowieso al kinderachtig kerktorennieuws, met veel te weinig internationale onderwerpen, obligaat non-nieuws genre "eerste schooldag!!!" en het verplichte feel good afsluitertje op het einde van een zingende hond die gered wordt van de verdrinkingsdood door een paard op een eenwieler ofzo.

En dan heb je dat nieuwe concept van het Laatavond Journaal. Yeah, chill in het zeteltje zitten, witte basketbalsloefkes aan, mij aanspreken alsof ik zijn beste vriend ben en geforceerde overgangen om het "vlot" te laten overkomen. Neen, het valt echt niet op hoe jullie subtiel proberen de sympathieke uit te hangen hoor.
Interviews? Daar sturen we toch geen ploeg meer voor ter plaatse? Neen, sinds Corona heeft men het goedkoop en lui alternatief gevonden: vlug een Skype-sessietje opzetten met een onderbelichte woordvoerder vanuit zijn living, die ons iets wil duidelijk maken in brakke geluidskwaliteit en pixels die je op één hand kan tellen omdat zijn kleine boven alle bandbreedte opgebruikt met de playstation. Drie stuks hebben we door onze strot gekregen in één laatavond journaal.

Om nog maar te zwijgen van die idiote straatinterviews met de lokale dorpsidioot. Wat voor meerwaarde heeft dat nu weer? Hou dat toch voor programma's die gemaakt zijn voor mensen met tijd teveel zoals "Iedereen beroemd" en andere human interest gelul, maar spaar toch de kostbare tijd in een Journaal voor experts in hun vakgebied die duiding op hoog niveau kunnen geven. Wat is dat eigenlijk? Wil men van ons allemaal debielen maken ofzo? Wat een dédain voor de kijker.
Dat nieuw concept van het late journaal is ook mijn ding totaal niet.
Ik ben gestopt met kijken en bekijk het nieuws op andere manieren wanneer ik laat thuis ben.
Direct een ergernis minder op mijn dag :woohoo: .

Moet eerste keer zijn dat ik het volledig met uw eens ben :-)
Goed geschreven ook

Wat is dat met de PS de laastte weken? Het ene zotte voorstel na het andere. Nu weer "gratis" openbaar vervoer. Ze hebben daar ergens miljarden gevonden denk ik, maar die zouden ze beter gebruiken voor de ellende na de watersnood.

Paul Magnette wil openbaar vervoer, en dus ook NMBS, “volledig gratis” maken

Zouden ze ook niet beter eens zorgen dat er overal deftig openbaaar vervoer is ipv het "gratis" te maken.
Ze moeten in die artikels gewoon "geven" en "gratis" vervangen door "betalen door extra belastingen". Dan lost dat probleem zichzelf op.
Het grote issue is dat het kiespubliek van de PS altijd aan de krijgende kant staat. Als je dus eens slecht scoort in peilingen, dan beloof je gewoon wat meer weg te geven en stijg je terug...

Liever dit dan stelselmatig de kwaliteit van het openbaar vervoer te laten afnemen door besparingen om het argument voor verdere privatisering te maken.

Liever dit dan stelselmatig de kwaliteit van het openbaar vervoer te laten afnemen door besparingen om het argument voor verdere privatisering te maken.
Ge weet dat het begrotingstekort nu 37 miljard € is? De NMBS krijgt jaarlijks 3,5 miljard euro steun en heeft een omzet van 700 miljoen euro uit personenvervoer waarvan 44 miljoen euro winst. (Lees: 5x meer steun dan hun omzet. Bijna 100x meer steun dan hun winst...). Het OV is nu al een gedrocht, het "gratis" maken gaat het alleen nog erger maken.

En dat is enkel de NMBS he, dan moet er nog de lijn en alle andere maatschappijen bij ook.

In eerste instantie wel enkel gratis voor iedereen behalve diegene die het gaan moeten betalen. Gelukkig kennen ze hun klassiekers nog :smile:

Het OV is nu al een gedrocht, het "gratis" maken gaat het alleen nog erger maken.
En wat zijn dan uw standpunten om het beter te maken? Of wat scheelt er in de eerste plaats in?
Rekening houdend dat het collectief vervoer is en blijft en je dus altijd gebonden bent daar aan. Dus het is onmogelijk om van OV iets te maken dat voldoet aan iedereen zijn persoonlijke noden.

En wat zijn dan uw standpunten om het beter te maken? Of wat scheelt er in de eerste plaats in?
Rekening houdend dat het collectief vervoer is en blijft en je dus altijd gebonden bent daar aan. Dus het is onmogelijk om van OV iets te maken dat voldoet aan iedereen zijn persoonlijke noden.
Zonder grondige hervormingen zie ik de NMBS of De Lijn weinig tot geen kans maken als ze niet privatiseren.

Eigenlijk zouden ze beter enorm snoeien in de kleinste stations, en tegelijkertijd De Lijn laten snoeien in hun verre routes. Als ik mijn trein van Oudenaarde naar Gent mis, ben ik rapper door daarna de bus van het station naar Gent-Sint-Pieters te nemen dan dat ik wacht op de volgende trein. Dan moet ge ergens toch toegeven dat het op z'n minst inefficiënt in elkaar zit.

En overigens, op de bus zijt ge amper een 10-tal minuten langer onderweg aangezien de trein op die toch relatief kleine route om de 4-5 minuten een stop heeft.

Laatst bewerkt:
Dat is net het probleem. Er zijn 2 grote groepen "klanten". Pendelaars en toeristen.
Momenteel werkt het amper vraaggestuurd, er rijden dagelijks 100-en treinen half leeg rond. Zorg dat er tijdens de spitsuren treinen komen waar enkel de pendelaars op kunnen zitten, en zet nadien veel minder frequent treinen naar toeristische bestemmingen in.

Daarnaast missen er ook wel een hoop verbindingen waardoor er grote regio's zijn die gebonden zijn aan een overstap in bvb Berchem. Ik stond als student bvb op een half uur in Leuven, iemand die 20 minuten verder woonde (richting Kempen, van in Geel): 1u 45min met de trein, 1u 20min met de bus. Zeker verbindingen die missen: snelbussen. De meerderheid van de mensen moet naar een grote stad en niet naar de kleine dorpjes. Ook het afstemmen van uren. Je weet dat mensen gemiddeld 8u werken, plan dan de trein terug ook in op bvb 8u 20min na de heentrein. En niet op 7u55min.

Dan heb je nog het personeelsbeleid. Conducteurs en stationsbedienden zijn beide jobs die je in het buitenland nog amper kan vinden. Die 2 zijn heel makkelijk te automatiseren. En dan spreken we nog niet over de vele managementlagen en nutteloze Bureaujobs.

Ge weet dat het begrotingstekort nu 37 miljard € is? De NMBS krijgt jaarlijks 3,5 miljard euro steun en heeft een omzet van 700 miljoen euro uit personenvervoer waarvan 44 miljoen euro winst. (Lees: 5x meer steun dan hun omzet. Bijna 100x meer steun dan hun winst...). Het OV is nu al een gedrocht, het "gratis" maken gaat het alleen nog erger maken.

En dat is enkel de NMBS he, dan moet er nog de lijn en alle andere maatschappijen bij ook.

Bij bv. De Lijn wordt 200 miljoen euro bijgedragen door de reizigers. Dit is slechts 20% van de totale inkomsten van De Lijn maar heeft wel een enorme impact op het reisgedrag van mensen. Met een kwalitatief zwakke dienstgeving en hoge prijzen waar je relatief weinig inkomsten uit haalt, duw je mensen zo toch gewoon terug naar de auto en filevorming?

Ticketing afschaffen betekent overigens niet enkel minder auto's op de baan maar ook besparingen op bv. controleurs, ticketbedienden en vastgoed dat vrijgemaakt kan worden voor andere diensten.

Soit, ik zeg zelfs niet dat een gratis openbaar vervoer systeem de oplossing is. Maar je kan moeilijk stellen dat het huidige beleid mensen aanmoedigt om de auto thuis te laten voor trein of bus. Dat ons wegennetwerk verzadigd is en de Vlaams regering tegelijkertijd De Lijn kapot bespaart, gaat er bij mij niet in.

Wat is dat met de PS de laastte weken? Het ene zotte voorstel na het andere. Nu weer "gratis" openbaar vervoer. Ze hebben daar ergens miljarden gevonden denk ik, maar die zouden ze beter gebruiken voor de ellende na de watersnood.

Paul Magnette wil openbaar vervoer, en dus ook NMBS, “volledig gratis” maken

Zouden ze ook niet beter eens zorgen dat er overal deftig openbaaar vervoer is ipv het "gratis" te maken.

Klopt, het moet vooral beter worden i.p.v. gratis.

Anderzijds, we vinden het blijkbaar wél normaal dat we massaal een gratis auto krijgen en gratis brandstof om ons te verplaatsen op een milieuvervuilende manier. Maar we vinden het dan wel schandalig wanneer er gratis openbaar vervoer zou komen om ons te verplaatsen op een milieubewuste manier.

Anderzijds, we vinden het blijkbaar wél normaal dat we massaal een gratis auto krijgen en gratis brandstof om ons te verplaatsen op een milieuvervuilende manier. Maar we vinden het dan wel schandalig wanneer er gratis openbaar vervoer zou komen om ons te verplaatsen op een milieubewuste manier.
Het is moeilijk om gegronde argumenten tegen bedrijfswagens serieus te nemen als je het zo formuleert natuurlijk. Zeg je dan ook dat jij gratis geld krijgt van uw werkgever?

Soit, ik zeg zelfs niet dat een gratis openbaar vervoer systeem de oplossing is. Maar je kan moeilijk stellen dat het huidige beleid mensen aanmoedigt om de auto thuis te laten voor trein of bus. Dat ons wegennetwerk verzadigd is en de Vlaams regering tegelijkertijd De Lijn kapot bespaart, gaat er bij mij niet in.
Ik denk dat de rode draad van het beleid van de Vlaamse regering wel ongeveer is om voor de camera te spreken over het openbaar vervoer als een belangrijke oplossing voor de mobiliteit, om dan achter de camera erop te besparen. Uiteindelijk is de huidige situatie dat zeker de bus (De Lijn) het vervoersmiddel is van de minder kapitaalkrachtige (om niet te zeggen de arme) Vlaming of de student, dat is niet echt het kiespubliek van de huidige meerderheidspartijen. Ik vrees dat je daar al een serieuze oorzaak kan vinden. "De Vlaming" zit vanaf een zeker welvaartsniveau, en zeker vanaf een bepaalde leeftijd, gewoon liefst van al in zijn eigen wagen, ook al staat die 30 min stil op de ring en ben je er even snel met het openbaar vervoer. Zeker de generatie die 30+ of 40+ is denkt volgens mij zo.

Dit alles natuurlijk deels omdat er niets zo efficiënt is voor het individu al deur tot deur gaan met de wagen, maar ook deels omdat openbaar vervoer, en zeker de bus, een slechte reputatie heeft. Hier in de streek was het rond 2018-2019 zo erg dat de bus naar het werk nemen een loterij was, komt ie of komt ie niet. Er was toen een serieus tekort aan chauffeurs.

Laatst bewerkt:
OV blijft gewoon een probleemkind en dat ondanks dat we toch een redelijk uitgebreid net hebben. OV is interessant binnen een stad en directe randgemeenten, maar zodra ge er buiten komt, is het dikwijls gewoon een ramp.
Mijn stageplaats is in Lokeren, wil ik dat met OV doen, moet ik minstens 3x de tijd er voor uittrekken van wat ik nu doe (als er dan al geen bus van tussen valt of er geen overstap misloopt). Als ik mijn moeder zou willen bezoeken met het OV doe ik er 4x zo lang over. Zelfs met files ingerekend is het OV verre van interessant.

e? Neen, sinds Corona heeft men het goedkoop en lui alternatief gevonden: vlug een Skype-sessietje opzetten met een onderbelichte woordvoerder vanuit zijn living, die ons iets wil duidelijk maken in brakke geluidskwaliteit en pixels die je op één hand kan tellen omdat zijn kleine boven alle bandbreedte opgebruikt met de playstation. Drie stuks hebben we door onze strot gekregen in één laatavond journaal.
Onlangs nog is naar Polen geweest en hoewel berichtgeving daar andere problemen heeft, doen ze daar toch ook nog veel met zogeheette skype sessies met experts hoor en dat met toch wel deftige kwaliteit.

Nu bon ja. Je hebt tegenwoordig mensen die geïnvesteerd hebben in extra belichting (ik heb bijvoorbeeld 2 goedkope leds achter mijn pc monitor gemonteerd voor als ik ga skypen) en dan ziet zelfs mijn 10 jaar oude logitech 720p camera er goed uit.

Gratis? Tiens, waarom gaat er hier dan "VAA" van mijn loon af ?

Terug
Bovenaan