Kleine nieuwtjes

Ik wou eigenlijk gewoon @Straddle zijn populistisch gezwest aankaarten gezien je precies enkel mensen kan straffen door ze gewoon in de bak te gooien
Natuurlijk zijn andere straffen ook mogelijk, maar ik acht de kans klein dat er hier een zware straf uitgesproken zal worden, laat staan dat ze effectief uitgevoerd zal worden.

Pak bijv. dit geval, een persoon die al verschillende keren een rijverbod had gekregen rijdt een 12-jarig meisje dood die het zebrapad oversteekt: https://www.hln.be/vilvoorde/doodri...egengehouden-met-onverzekerde-wagen~aed22ec7/

Hij kreeg een straf van amper 5 jaar cel, waarvan hij maar een fractie heeft uitgezeten nadat een rechtbank inging op zijn vraag voor een voorwaardelijke invrijheidstelling. Jij mag dat gerust allemaal normaal vinden, door zo'n gebeurtenissen verlies ik mijn respect volledig voor ons juridisch systeem.

Natuurlijk zijn andere straffen ook mogelijk, maar ik acht de kans klein dat er hier een zware straf uitgesproken zal worden, laat staan dat ze effectief uitgevoerd zal worden.

Pak bijv. dit geval, een persoon die al verschillende keren een rijverbod had gekregen rijdt een 12-jarig meisje dood die het zebrapad oversteekt: https://www.hln.be/vilvoorde/doodri...egengehouden-met-onverzekerde-wagen~aed22ec7/

Hij kreeg een straf van amper 5 jaar cel, waarvan hij maar een fractie heeft uitgezeten nadat een rechtbank inging op zijn vraag voor een voorwaardelijke invrijheidstelling. Jij mag dat gerust allemaal normaal vinden, door zo'n gebeurtenissen verlies ik mijn respect volledig voor ons juridisch systeem.
Dat er in de ganse saga van de doodrijden van Merel De Prins serieuze vraagtekens moeten gesteld worden zal ik helemaal niet tegenspreken maar het is toch wat overdreven om iedere keer weer naar dezelfde problemen terug te grijpen als bewijs dat ons rechtsysteem niet werkt. Imo zijn er voor ieder exes langs de ene kant okk wel iemand te vinden wie zijn leven verwoest is door de straf die hij gekregen heeft voor hetzelfde misdrijf. Ik geloof eerder dat het gerecht meer manieren moet krijgen om mensen bij wie straffen niet werken te kunnen ingrijpen dan dat straffen gewoon veel strenger moeten zijn. We kunnen niet iedereen voor de minste misdrijf levenslang opsluiten want dan hebben we plek te kort, geld tekort en na verloop van tijd een hoop volk waar we niks meer mee kunnen.

Dat er in de ganse saga van de doodrijden van Merel De Prins serieuze vraagtekens moeten gesteld worden zal ik helemaal niet tegenspreken maar het is toch wat overdreven om iedere keer weer naar dezelfde problemen terug te grijpen als bewijs dat ons rechtsysteem niet werkt. Imo zijn er voor ieder exes langs de ene kant okk wel iemand te vinden wie zijn leven verwoest is door de straf die hij gekregen heeft voor hetzelfde misdrijf.
Kan je hier enkele voorbeelden van geven? Ik kan mij echt geen enkel geval voor de geest halen waar dat zo geweest zou zijn.

Ik geloof eerder dat het gerecht meer manieren moet krijgen om mensen bij wie straffen niet werken te kunnen ingrijpen dan dat straffen gewoon veel strenger moeten zijn.
Als ze al eens gewoon zouden beginnen met veroordeelden hun straf te laten uitzitten of aan te tonen dat het herhaaldelijk plegen van een misdaad (bijv. nog altijd blijven rondrijden nadat je al 7x een levenslang rijverbod hebt gekregen) zouden ze al een pak geloofwaardiger zijn. Maar daar zijn niet mee bezig.

Kan je hier enkele voorbeelden van geven? Ik kan mij echt geen enkel geval voor de geest halen waar dat zo geweest zou zijn.

Als ze al eens gewoon zouden beginnen met veroordeelden hun straf te laten uitzitten of aan te tonen dat het herhaaldelijk plegen van een misdaad (bijv. nog altijd blijven rondrijden nadat je al 7x een levenslang rijverbod hebt gekregen) zouden ze al een pak geloofwaardiger zijn. Maar daar zijn niet mee bezig.
Dus omdat ze maar niet in de media komen bestaan ze niet?
En ik stel de vraag ook maar eens aan jou, heb je daar voorbeelden van dat ze daar niet mee bezig zijn?

Imo is het maar al te makkelijk om altijd maar te staan roepen dat het gerecht veel te laks is als je je altijd maar weer focust op de zaken die de media halen. Terwijl er zoveel is dat de media niet haalt dat je ook moet beoordelen om te zien of het systeem wel of niet werkt

Dus omdat ze maar niet in de media komen bestaan ze niet?
En ik stel de vraag ook maar eens aan jou, heb je daar voorbeelden van dat ze daar niet mee bezig zijn?
Jij komt hier af dat die gevallen bestaan, de bewijslast ligt bij jou voor die stelling. Ik kan een negatieve stelling niet bewijzen, dat is onmogelijk.

Imo is het maar al te makkelijk om altijd maar te staan roepen dat het gerecht veel te laks is als je je altijd maar weer focust op de zaken die de media halen. Terwijl er zoveel is dat de media niet haalt dat je ook moet beoordelen om te zien of het systeem wel of niet werkt
Als ons gerecht degelijk zou werken zouden al die veelvuldige juridische miskreunen niet voorkomen in de media. Feit is dat je in ons land eenvoudig vrij kan komen nadat je maar een kleine fractie van je straf hebt uitgezeten en rechters zich vaak ontvankelijk verklaren voor aanvragen voor vervroegde vrijlating. Ik begrijp niet waarom je zo'n wantoestanden zou moeten gaan verdedigen.

Jij komt hier af dat die gevallen bestaan, de bewijslast ligt bij jou voor die stelling. Ik kan een negatieve stelling niet bewijzen, dat is onmogelijk.
Het ging hier over:
Ik kan in de media inderdaad geen berichten vinden van mensen waarvan hun leven kapot is door een rechterlijke straf maar persoonlijk ken ik wel zo'n verhaal. Maar gezien ik dat bij een ander beschouw als geen echt bewijs gebruik ik het zelf ook niet. Ik kan mijn stelling dus niet bewijzen net zoals jij uw stelling niet kan of wil bewijzen dat het gerecht daar niet mee bezig is.
Als ons gerecht degelijk zou werken zouden al die veelvuldige juridische miskreunen niet voorkomen in de media. Feit is dat je in ons land eenvoudig vrij kan komen nadat je maar een kleine fractie van je straf hebt uitgezeten en rechters zich vaak ontvankelijk verklaren voor aanvragen voor vervroegde vrijlating. Ik begrijp niet waarom je zo'n wantoestanden zou moeten gaan verdedigen.
Veelvuldig? Daarom dat je in ieder topic moet het verhaal van Merel De Prins gebruiken om de rechterlijke dwalingen aan te kaarten? De wet is de wet en dan moet je ook niet verwonderd zijn dat rechters hem toepassen. De vervroegde vrijlating is in de wetgeving beschreven en zo lang iemand zich aan die wet houdt kan het gerecht daar niks aan doen. Of gaan we nu al mensen wegsteken waarvan een of andere individu vindt dat hij in de bak hoort?

Ik kan in de media inderdaad geen berichten vinden van mensen waarvan hun leven kapot is door een rechterlijke straf maar persoonlijk ken ik wel zo'n verhaal.
Ik geen één. Ik kan me ook geen enkele getuigenis/verhaal in de media voor de geest halen waar dat het geval geweest zou zijn en aangezien jij er ook niet in slaagt om er ook maar 1 voorbeeld van te vinden lijkt het me plausibel te besluiten dat ze niet bestaan.

Veelvuldig? Daarom dat je in ieder topic moet het verhaal van Merel De Prins gebruiken om de rechterlijke dwalingen aan te kaarten? De wet is de wet en dan moet je ook niet verwonderd zijn dat rechters hem toepassen.
Als de wet de wet is, waarom kan dan iemand met 5x een levenslang rijverbod opnieuw en opnieuw gearresteerd worden zonder dat er juridische gevolgen aan gekoppeld worden? Waarom komt zo'n persoon nog in aanmerking voor een vervroegde vrijlating, zelfs na het schenden van zijn voorwaarden?

De vervroegde vrijlating is in de wetgeving beschreven en zo lang iemand zich aan die wet houdt kan het gerecht daar niks aan doen.
Onzin, elke rechter oordeelt zelf of ze die aanvraag goedkeuren of verwerpen, die beslissingsbevoegdheid ligt integraal in hun kamp.

Ik geen één. Ik kan me ook geen enkele getuigenis/verhaal in de media voor de geest halen waar dat het geval geweest zou zijn en aangezien jij er ook niet in slaagt om er ook maar 1 voorbeeld van te vinden lijkt het me plausibel te besluiten dat ze niet bestaan.
Als de wet de wet is, waarom kan dan iemand met 5x een levenslang rijverbod opnieuw en opnieuw gearresteerd worden zonder dat er juridische gevolgen aan gekoppeld worden? Waarom komt zo'n persoon nog in aanmerking voor een vervroegde vrijlating, zelfs na het schenden van zijn voorwaarden?
Ik zou uw tijdslijn eens controleren, ofwel de gang van zaken want hoe kan je de voorwaarden van vrijlating schenden als je nog in de bak zit.

Is het nu belasting of sociale bijdrage?
En kunnen we niet beter kijken hoe we minder moeten uitgeven ipv weer op de kap van de werkende mensen extra's er in te stoppen?

Er moet in dit land dringend een einde komen aan het systeem waarbij bepaalde mensen - zelfstandigen zijn de grootste uitschieters, maar ook IT-consultancy bedrijven kunnen er wat van - véél minder RSZ en belastingen afdragen door een berg extralegale voordelen dan anderen met een vergelijkbaar brutoloon: check de brutoloon thread van dit forum maar eens en hoe vaak daar niet de vraag komt: persoon X heeft minder bruto dan mij maar een pak meer netto, hoe kan dit? Het feit dat dit kan, met een gelijk aantal personen ten laste is doorgaans fiscale koterij, en dus gewoon fiscale onrechtvaardigheid wat mij betreft.
De lasten op werken in dit land zijn inderdaad hoog, maar minstens even tergend is dat ook gelijkheid ver zoek is.

Maaltijdcheques, bedrijfswagen, etc. Ik heb het in andere threads al eerder gezegd: maar er zou eigenlijk gewoon een korf moeten komen die je mag opvullen met extralegale voordelen begrensd tot een bepaald percentage van iemands brutoloon. Dan leg je de lat min of meer gelijk voor iedereen.

Flexi-jobs? Zolang er mensen zijn die voordeel doen met 4/5 te werken en 1/5 een flexi-job te nemen, zou dat systeem niet mogen bestaan.
Idem met bijverdiensten als "vrijwilligers".

2 zaken waar ik nu wel van af zou blijven zijn enerzijds de studentenjobs, al mag men daar gerust in vraag stellen of dat tegenwoordig zoveel moet kunnen. Vroeger was dat een gunst aan de studenten, voor nog niet de helft van de tijd van nu. Intussen heeft men dat verdubbeld, schijnbaar toch ook op vraag van de bazen die studenten als goedkope werknemers zien. Maar studenten die moeten gaan werken om hun studies te kunnen betalen mag je gerust ontzien. Stel desnoods een gedeelte vrij dat overeenstemt met de gemiddelde kost van inschrijvingsgeld + boeken + kot + wat extra, en begin daarboven met RSZ, etc. Maar ga je die studenten dan ook werkloosheidsuitkeringen toekennen? Moeilijke discussie.
Anderzijds de tweede pijler pensioenen: ook daar, de basispensioenen in ons land zijn te laag, dus de tweede pijler gaan belasten lijkt me niet correct, tenzij je dan de pensioenen verhoogt, laat daar nu net geen budget voor zijn, toch zeker niet voor de huidige generatie gepensioneerden.

Daar mag aan de andere kant gerust tegenover staan dat men kritisch kijkt naar hoe hoog de belastingen in dit land wel niet zijn, en dat RSZ bijdragen op hoge lonen voor die mensen als onfair aanvoelen omdat ze daar te weinig voor terug krijgen: dus ofwel een RSZ-cap: boven een bepaald bedrag aan brutoloon betaal je verder niet meer mee aan de RSZ omdat je op dat punt je eigen gezondheidszorg, verzekering tegen werkloosheid en pensioen ruim gedekt heb. De facto is dit dan natuurlijk wel een belastingverlaging voor de (aller)hoogste lonen, maar het is wel een discussie waard vind ik: want RSZ moet een gezond evenwicht nastreven tussen een verzekeringsmechanisme enerzijds en een sociaal herverdelingsmechanisme anderzijds. Ofwel moet je die mensen meer return geven: hogere werkloosheidsvergoeding en hogere pensioenen. De vraag is of de hoogste verdieners daar zelfs veel aan zouden hebben...

Als we consequent zijn in het belasten van extralegale voordelen moet overigens de vakbondspremie daar ook bij natuurlijk (en ja, die heb ik momenteel ook), vraag is of de vakbonden daar ook consequent in zouden zijn. Moet er uberhaupt een vakbondspremie zijn kan je je ook afvragen...

Maaltijdcheques, bedrijfswagen, etc. Ik heb het in andere threads al eerder gezegd: maar er zou eigenlijk gewoon een korf moeten komen die je mag opvullen met extralegale voordelen begrensd tot een bepaald percentage van iemands brutoloon. Dan leg je de lat min of meer gelijk voor iedereen.
Maar ga je nu bestaande fiscale koterij vervangen door nieuwe fiscale koterij? Pak het probleem dan bij de bron aan. Hard werken en hoge lonen worden in België disproportioneel hard afgestraft. Vandaar dat al die "toegevingen" er mettertijd zijn gekomen.

Dat men eerst maar eens zorgt voor een eerlijke belasting op de verloning (ja ook voor hoge lonen).

10.883 gevangenen voor 9.219 plekken in 2019.

Je begrijpt dat ook dat het korter maken van straffen onder andere wordt aangegrepen om die overbevolking binnen de perken te houden? En nee, het is niet zo simpel om gevangenissen bij te bouwen. Buiten heel veel stenen, staal en cement zijn daar ook nog heel veel mensen voor nodig om die jobs te doen. Het is niet dat mensen staan te springen voor de job van cipier. Deel van de ergernis van die mensen is ook de overbevolking, maar dan nog is dat niet de populairste job van de wereld moest dat opgelost zijn.

Een herziening van het systeem is dringend nodig, maar in mijn visie is het niet noodzakelijk om daar dubbel van de plekken van nu te maken. Opsluiting in combinatie met deftige opvolging en begeleiding is naar mijn mening de enige manier om mensen überhaupt een kans te geven na het gevangenisleven. Sluit iemand 5 jaar op in donkere kerker en gooi hem van de ene dag op de andere in de maatschappij met een achterstand op zowat alle vlakken en dat zijn alle ingrediënten voor een nefaste wederopname in de maatschappij. Zo vallen ze terug in de omgeving dat ze kennen: criminaliteit.

disclaimer: ik heb het hier niet over moordenaars en pedofielen op straat te zetten met een zak geld. Een straf moet in verhouding zijn met de misdaad, 100% akkoord. Maar de sociale werkers in de gevangenis moeten het elk jaar met minder middelen doen. Zo laat je mensen aan hun lot over die duidelijk hebben getoond dat ze zonder begeleiding het niet kunnen. Ga je iedereen kunnen helpen? Nee. Maar dat is de enige manier om recidive te vermijden. Door een grotere voedingsbodem aan te bieden om de maatschappij te haten ga je echt geen positief effect teweeg brengen.

Laatst bewerkt:
Daar mag aan de andere kant gerust tegenover staan dat men kritisch kijkt naar hoe hoog de belastingen in dit land wel niet zijn, en dat RSZ bijdragen op hoge lonen voor die mensen als onfair aanvoelen omdat ze daar te weinig voor terug krijgen: dus ofwel een RSZ-cap: boven een bepaald bedrag aan brutoloon betaal je verder niet meer mee aan de RSZ omdat je op dat punt je eigen gezondheidszorg, verzekering tegen werkloosheid en pensioen ruim gedekt heb. De facto is dit dan natuurlijk wel een belastingverlaging voor de (aller)hoogste lonen, maar het is wel een discussie waard vind ik: want RSZ moet een gezond evenwicht nastreven tussen een verzekeringsmechanisme enerzijds en een sociaal herverdelingsmechanisme anderzijds. Ofwel moet je die mensen meer return geven: hogere werkloosheidsvergoeding en hogere pensioenen. De vraag is of de hoogste verdieners daar zelfs veel aan zouden hebben...

Als we consequent zijn in het belasten van extralegale voordelen moet overigens de vakbondspremie daar ook bij natuurlijk (en ja, die heb ik momenteel ook), vraag is of de vakbonden daar ook consequent in zouden zijn. Moet er uberhaupt een vakbondspremie zijn kan je je ook afvragen...
Ter info, die cap bestaat al voor zelfstandigen, op al het loon boven de 90K per jaar betaal je geen sociale bijdragen. In de praktijk denk ik echter dat weinig zelfstandigen aan zo'n beroepsinkomen raken, als je zo'n inkomen hebt heb je typisch een vennootschap en als je een vennootschap hebt is het zo al interessanter om je inkomen boven een bepaalde grens als dividend te bestempelen (ipv het beroepsinkomen dat het in werkelijkheid meestal wel is).

Voor werknemers bestaat die cap er niet, en da's wat atypisch, de meeste landen hebben een maximum inkomen waarboven je geen sociale bijdragen meer betaalt, omwille van de redenen die jij gegeven hebt.

Is het nu belasting of sociale bijdrage?
En kunnen we niet beter kijken hoe we minder moeten uitgeven ipv weer op de kap van de werkende mensen extra's er in te stoppen?
:oink:
Imo zou men beter nog eens de werking van de vakbonden tegen het licht gaan houden, ze doen precies meer aan politiek dan dat ze nog de werkende mens beschermen. Jongeren die werken, hoe durven ze. Laten we ze belasten zodat we de bodemloze pensioenput die we mee helpen maken hebben nog wat kunnen vullen. Wat een paljas is me dat eigenlijk die Leemans. Zou die ook zo'n fan zijn als we zijn statement omdraaien, iedereen die de sociale zekerheid gebruikt moet ervoor meebetalen?

https://www.gva.be/cnt/dmf20210907_...fbkdRREFmfAGjC2UsXHId_K1C2ZZ04cwBkvzo9pNDc6LY

Ik vind het raar dat het 50% belast is, aangezien er voor voetballers een gunst-regime is.
Maar ik vind het wel grappig dat de discussie nu ineens is "waarom worden ze daarop belast" terwijl het bij voetballers dezelfde discussie is maar dan om gekeerd...

Terecht vermits voetbal gemiddeld genomen veel meer bijdraagt tot de maatschappij - niet alleen financieel maar ook cultureel, bijkomend zijn de meesten onder hen absoluut topatleten die ook nog eens een voorbeeldfunctie genieten binnen de maatschappij (bescheiden, onberispelijk gedrag, op en top professioneel), ook op het domein van gendergelijkheid en verloning is voetbal de primus van de klas. En dan nog tonnen respect voor de supporters die een waar toonbeeld van sportiviteit uitstralen.

Terecht vermits voetbal gemiddeld genomen veel meer bijdraagt tot de maatschappij - niet alleen financieel maar ook cultureel, bijkomend zijn de meesten onder hen absoluut topatleten die ook nog eens een voorbeeldfunctie genieten binnen de maatschappij (bescheiden, onberispelijk gedrag, op en top professioneel), ook op het domein van gendergelijkheid en verloning is voetbal de primus van de klas. En dan nog tonnen respect voor de supporters die een waar toonbeeld van sportiviteit uitstralen.
Geluk dat de sarcasmemeter opstond :D

https://www.gva.be/cnt/dmf20210907_...fbkdRREFmfAGjC2UsXHId_K1C2ZZ04cwBkvzo9pNDc6LY

Ik vind het raar dat het 50% belast is, aangezien er voor voetballers een gunst-regime is.
Maar ik vind het wel grappig dat de discussie nu ineens is "waarom worden ze daarop belast" terwijl het bij voetballers dezelfde discussie is maar dan om gekeerd...
1) het gaat om een exceptionele vergoeding en uw % belasting is afhankelijk van uw JAARBEDRAG VAN DE NORMALE BRUTO BEZOLDIGINGEN (maar blijft een voorschot, op einde wordt toch alles op een pot gegooid)

2) Dat gunstregime is voor RSZ, maar BV ook? Of betalen die wel gewoon BV (dat dan door de 'werkgever' slechts heel beperkt doorgestort moet worden, maar dat systeem is voor alle sporters hetzelfde dacht ik)

Terug
Bovenaan