Uit een artikel van HLN, zit achter een paywall maar hieronder de belangrijkste passage qua kosten. Ze doen dus meer dan gewoon die foto's maken, maar het lijkt me wel dat ze serieus zouden kunnen besparen indien nodig door zich enkel te beperken tot de fotoreportages zelf.
Criticasters noemden de vzw de voorbije dagen een dure vogel, met een jaarlijks budget van 500.000 euro. Fransen weerlegt dat. “250.000 euro gaat naar onze vijf voltijdse werknemers, van wie ik er één ben. Ik hou me onder meer bezig met lezingen op scholen, voor ouders, in serviceclubs. Medeoprichtster Sharon doet marketing, sociale media en is ook bezig met met een project rond sterrenweides in samenwerking met steden en gemeenten. Er is iemand die steunacties opvolgt, workshops voor fotografen organiseert, net als sterrenouderavonden - waarop ouders elkaar ontmoeten en hun fotografen terugzien. Een vierde persoon ondersteunt vrijwilligers, stelt hun planning op, zorgt dat nieuwe aanvragen worden verwerkt en dat alle foto’s worden bewaard. Tot slot is er nog een vijfde werkneemster, die dat alles voor heel Wallonië doet, waar we nog niet zo lang actief zijn.”
Van de overige 250.000 euro gaat er 100.000 naar het verzekeren van de ruim 250 vrijwillige fotografen en hun materiaal, nog eens 100.000 euro naar hun verplaatsingskosten - voor de gereden kilometers en parkeerbonnetjes -, workshops en teambuildings, 25.000 euro naar de organisatie van een sterrenouderavond en 25.000 euro naar drukwerk en postzegels. Een jaar na een fotoshoot krijgen ouders steeds een verjaardagskaartje. Ook wie een donatie schenkt, krijgt een bedanking in de bus.