Kleine nieuwtjes

Kvind nogal een contradictie in uw uitspraken. Allez ik weet niet naar wie het gericht was. Ik heb precies niet zoveel uitspraken hier gezien richting "OMG DE MOEDER". Ik denk dat de meeste mensen hier wel spraken over echt gewoon fucking grote pech en ja de chauffeur had beter kunnen opletten, waar was de moeder.... het kruispunt is niet meer conflictvrij .........

Ik gebruik niet graag het woord "tragisch", maar hier is het echt wel op zijn plek.
Het is geen tegenstrijdigheid, het is nuance. Hier staan wel degelijk berichten richting "OMG de moeder", zoals je dat zegt. Namelijk de persoon op wie ik reageer, die herhaalt het nog eens. Het is niet omdat jij het niet vindt en het dus niet opgaat voor jou, dat niemand het hier vindt.

back OT: Het ongeval is gewoonweg een jammerlijke zaak maar voor zover we de feiten kennen is het ook niet meer dan dat: een jammerlijk ongeval. Op de VTM reportage was het evenwel duidelijk te zien dat kinderen de straat als speelplein gebruiken zoals Avondland eerder aangaf.
Als ouder zou ik mijn kinderen toch niet zo vrij laten spelen in een straat waar redelijk wat verkeer en een tramlijn doorloopt...

Maar dat is nog héél wat anders dan het verhaal hoe @Avondland en @Loser het vertelden, van een 'allesbehalve rustige' straat waar het blijkbaar de gewoonte is dat kinderen - uit die gemeenschap, mag je dat nog zeggen? - zonder ouderlijk toezicht op straat speelden. Daar mag je je dan gerust vragen bij stellen of dat wel zo normaal is, zelfs al gebeuren er (gelukkig) weinig ongevallen.
Net zoals ik me inderdaad ook afvraag waarom die verkeerslichten terug niet-conflict-vrij gemaakt werden?
Het vetgedrukte in beide quotes klopt niet. De straat wordt niet als speelplein gebruikt. Dat is dus wat ik hierboven bedoelde, je kunt niet zomaar één ding eruitpikken en dan de rest invullen op basis van ons eigen referentiekader. Je moet het hele ding wel meepakken en dan alles in overweging nemen. En dan moet ik, net als Phate13, nog eens zien of dat zo veel onveiliger en zo totaal fout is dat het zou rechtvaardigen dat de kinderen eropaf moeten gestuurd worden en ze dus ongeschikt zijn als ouders. Want dat wordt hier dus gezegd, hè.

Ja, als je dan de grote sociale controle hier vermeldt, het feit dat dit een klein dorp is waarin echt iedereen iedereen kent (en heel veel familie is van elkaar), dan wordt dat weggewuifd. Dat het hier vol privébewaking staat die evenzeer een oogje in het zeil houdt, heeft natuurlijk ook twee zijden, maar in dit geval helpt het wel degelijk. Het is een bijzonder gesloten gemeenschap, dat zullen ze zeker zelf ook wel toegeven. Maar voor Joden wordt meteen gezorgd, hier zal geen Jood zijn die ofwel een stap verkeerd zet en er niet op wordt aangesproken, ofwel iets nodig heeft en niet wordt geholpen.

Als jij als 9-jarige alleen rondloopt met een peuter/kleuter, maar je ouders zien iedereen op straat meerdere malen per dag, die komen over de vloer, hebben zelfs een sleutel van je appartement en de helft is je grootnonkel/neef, spreek je dan nog altijd over "onbegeleid"? Ze rennen in die situatie van hun huis in de Lange Leemstraat naar de Belgiëlei, 500 meter in totaal en drie rode lichten. Dan zijn die ouders toch geen onverantwoorde monsters, zeker. Ook al wil je graag schermen met doen alsof je het wel durft te zeggen in tegenstelling tot het deugdpronken van anderen, het is gewoon het ontkennen van nuance, en het niet kennen van de situatie. Wat kan, hè. Wat ook totaal geen probleem is.

Het vetgedrukte in beide quotes klopt niet. De straat wordt niet als speelplein gebruikt. Dat is dus wat ik hierboven bedoelde, je kunt niet zomaar één ding eruitpikken en dan de rest invullen op basis van ons eigen referentiekader. Je moet het hele ding wel meepakken en dan alles in overweging nemen. En dan moet ik, net als Phate13, nog eens zien of dat zo veel onveiliger en zo totaal fout is dat het zou rechtvaardigen dat de kinderen eropaf moeten gestuurd worden en ze dus ongeschikt zijn als ouders. Want dat wordt hier dus gezegd, hè.

Ja, als je dan de grote sociale controle hier vermeldt, het feit dat dit een klein dorp is waarin echt iedereen iedereen kent (en heel veel familie is van elkaar), dan wordt dat weggewuifd. Dat het hier vol privébewaking staat die evenzeer een oogje in het zeil houdt, heeft natuurlijk ook twee zijden, maar in dit geval helpt het wel degelijk. Het is een bijzonder gesloten gemeenschap, dat zullen ze zeker zelf ook wel toegeven. Maar voor Joden wordt meteen gezorgd, hier zal geen Jood zijn die ofwel een stap verkeerd zet en er niet op wordt aangesproken, ofwel iets nodig heeft en niet wordt geholpen.

Als jij als 9-jarige alleen rondloopt met een peuter/kleuter, maar je ouders zien iedereen op straat meerdere malen per dag, die komen over de vloer, hebben zelfs een sleutel van je appartement en de helft is je grootnonkel/neef, spreek je dan nog altijd over "onbegeleid"? Ze rennen in die situatie van hun huis in de Lange Leemstraat naar de Belgiëlei, 500 meter in totaal en drie rode lichten. Dan zijn die ouders toch geen onverantwoorde monsters, zeker. Ook al wil je graag schermen met doen alsof je het wel durft te zeggen in tegenstelling tot het deugdpronken van anderen, het is gewoon het ontkennen van nuance, en het niet kennen van de situatie. Wat kan, hè. Wat ook totaal geen probleem is.

Ah, het woordje 'deugdpronken' dan toch toegevoegd aan je woordenschat? How times have changed... Ik meen me nog een tijd op het legacy forum te herinneren dat ik daar van jou een verwittiging voor kreeg omdat dat een ongepast woord was. Maar goed misschien dat je het daarom nu net ironisch tegen me gebruikt, deze anekdote terzijde.

Zelfs met alle sociale controle ter wereld wordt een stadsstraat waar blijkbaar tram (!) en vrachtwagens (helaas) passeren en meerdere rode lichten staan, geen dorpsstraat. 500 meter is een immense afstand voor een kind van anderhalf jaar.

Zelfs met een negenjarige zus erbij is een kind van anderhalf jaar oud in mijn ogen onvoldoende begeleid als daar geen volwassene of minstens een verstandige tiener vlakbij is. Dat die volwassene in een park wat meer afstand houdt van die kinderen tot daar toe, maar niet in een 'allesbehalve rustige straat'.

Dus ja, ik blijf dat onverantwoord vinden. Monsters maak jij ervan. Het is niet omdat je één bepaalde foute gedraging stelt die ik in vraag 'durf' stellen, dat ik je een monster zou noemen. Ik heb gesproken over kinderbescherming ja, omdat ik dat probleem zou aanpakken eerst via de wijkagent en dan later kinderbescherming indien men volhardt.
Ik besef dat men dat in de praktijk in Antwerpen helaas nooit zal doen, want orthodoxe joden zijn natuurlijk een geval apart... Hun miskleun van een 'onderwijs' wordt ook onvoldoende hard aangepakt.

Ik heb aan een reactie op Phate13 verteld hoe ik op dat vlak ben opgevoed, en dat lijkt mij alvast een pak verstandiger/veiliger dan de kromme situatie in die Joodse buurt die jij wilt goedpraten. Dat is natuurlijk een harde, bijna cynische discussie vlak na zo'n ongeval, maar feitelijk is dat niet anders dan je afvragen nadat een kind verdrinkt in een privézwembad of we afscherming van zo'n zwembaden niet moeten verplichten. Het is ook een discussie die enkel op zo'n momenten voldoende aandacht krijgt.

Ik geloof ook niet in moreel relativisme, sommige referentiekaders zijn wel degelijk superieur aan andere. Ik heb afdoende argumenten gegeven waarom ik het mijne prefereer, feel free to disagree.

Ik geloof ook niet in moreel relativisme, sommige referentiekaders zijn wel degelijk superieur aan andere. Ik heb afdoende argumenten gegeven waarom ik het mijne prefereer, feel free to disagree.
Awel, en als je het hebt over dingen als sigarettenpeuken uitduwen op hun vel, of kinderen gebruiken als slaven, dan kunnen we inderdaad spreken over superieur zijn aan. Maar bij ons in de dorpstraat gebeurden ook ongevallen. Hier ook. Niet meer dan daar, durf ik wel te stellen. En zéker niet meer dan in andere wijken van de stad. Je stelt het voor als sowieso fout hoe zij het doen, sowieso juist hoe jij het doet. Maar ik moet die verschillen nog wel eens zien. Dat het zo veel slechter zou zijn. Iemand anders noemde het al "slechte burgers kweken" of zo, hier is het onverantwoord... op basis van wat?

Los van het feit dat dit een tragisch ongeval is, is een 9 jarige verantwoordelijk maken voor de veiligheid van een 1,5 jarig kind in het drukke verkeer van Antwerpen inderdaad onverantwoord.

Los van het feit dat dit een tragisch ongeval is, is een 9 jarige verantwoordelijk maken voor de veiligheid van een 1,5 jarig kind in het drukke verkeer van Antwerpen inderdaad onverantwoord.

Agreed, maar ik vind het allemaal ook nogal veel speculeren eerlijk gezegd.
Niemand was er bij, niemand kan met zekerheid zeggen hoe ver die moeder van haar kinderen was en of dat de hele 500 meter was, toch?

Voor het zelfde geld loopt die kleine met haar grotere zus 1 meter voor haar hand in hand. Wordt die moeder 2 seconden afgeleid en zijn ze plots 10 meter verder ,zien dat groen licht en steken over?

Allee, ik vind het allemaal wel terecht om te wijzen op de onverantwoordelijkheid van ouders, zeker als daar in die buurt vaker kinderen alleen rondlopen.
Maar hoe kunnen wij nu met zekerheid zeggen dat die moeder echt in fout is hier. Niet, toch?

Niemand was er bij, niemand kan met zekerheid zeggen hoe ver die moeder van haar kinderen was en of dat de hele 500 meter was, toch?

Voor het zelfde geld loopt die kleine met haar grotere zus 1 meter voor haar hand in hand. Wordt die moeder 2 seconden afgeleid en zijn ze plots 10 meter verder ,zien dat groen licht en steken over?

Allee, ik vind het allemaal wel terecht om te wijzen op de onverantwoordelijkheid van ouders, zeker als daar in die buurt vaker kinderen alleen rondlopen.
Maar hoe kunnen wij nu met zekerheid zeggen dat die moeder echt in fout is hier. Niet, toch?
Tuurlijk niet, ik reageerde hier op Loser zijn voorbeeld situatie. Voor het ongeval zelf kan er geen uitspraak gedaan worden en is dat ook niet nodig imo. Het is al erg genoeg.

Daar heb je gelijk in, maar dat is dan ook de enige reden waarom ik wou dat ik iets meer terughoudend had gereageerd op Avondland's beschrijving (mijn schuld uiteraard): het zou kunnen dat de moeder inderdaad slechts enkele meters weg was, maar in het algemeen blijf ik wel achter m'n stelling staan dat kinderen van anderhalf niet zonder volwassene in het verkeer thuishoren en ook niet onder begeleiding van een negenjarige horen over te steken aan een verkeerslicht.

Nu 2 seconden en 10 meter is wel een hyperbool ga ik van uit.

Daar heb je gelijk in, maar dat is dan ook de enige reden waarom ik wou dat ik iets meer terughoudend had gereageerd op Avondland's beschrijving (mijn schuld uiteraard): het zou kunnen dat de moeder inderdaad slechts enkele meters weg was, maar in het algemeen blijf ik wel achter m'n stelling staan dat kinderen van anderhalf niet zonder volwassene in het verkeer thuishoren en ook niet onder begeleiding van een negenjarige horen over te steken aan een verkeerslicht.
Daartegenover staan mensen als Loser die het normaal vinden dat kinderen in zo'n context met sociale controle

Nu 2 seconden en 10 meter is wel een hyperbool ga ik van uit.

Uiteraard, niet elke 1.5 jarige is zo snel en sportief als ik was :unsure:

Ge zou er van verschieten hoeveel afstand zo'n kind kan overbruggen op zo'n korte tijd hoor.

Ik ga er niet over oordelen: soms kunt ge uw kinderen perfect laten samen stappen en soms niet. En soms kunt ge brute pech hebben, zelfs wanneer ge alles "goed" doet.

@Tweak37 : ik snap uw commentaar wel over het feit dat mensen een verklaring zoeken en daar is niks mee. Maar ik volg @Sir.Killalot : het ging wel even verder dan een verklaring zoeken imo. De verantwoordelijkheid werd door sommigen meteen bij de moeder gelegd. Zonder de details van de situatie te kennen. Da's niet zo maar een oorzaak zoeken he.

Levert dat niet de beste burgers op? Dat vind ik een hele stelling, hoor.

Edit: trouwens net gehoord. De moeder was er hier wel bij. Tot zo ver het vlugge oordelen, zeker?
Daarom dat ik wél enige nuance in mijn post inbouw door te zeggen dat het inderdaad een tragisch en menselijk ongeval is, in de premisse dat de ouders er wél zouden bij zijn geweest en de kinderen dus eventjes aan de aandacht ontsnapten.

Uw uitspraken waren echter wel algemeen gericht en nuanceerden hoe gevaarlijk het is om zulke kleine kinderen alleen door de stad te laten hollen. Kritiek daarop is compleet terecht. Zwaaien met het feit dat in dit geval de ouders er wél bij waren helpt uw stelling op dat vlak totaal niet.

Maar goed, alleen maar lezen wat in uw kar past om dan onterecht 20/20 hindsight uit te oefenen is ook een manier van discussiëren zeker?

En ja, uw kinderen grotendeels laten opvoeden door de straat is doorgaans een slechte opvoedingsaanpak. Daar hoeft men geen genie voor te zijn om dat te beseffen en erkennen. Daar zijn tal van problemen mee in onze grootsteden en dat is gewoon iets waar we op moeten toezien om die mensen te helpen ipv te doen alsof het geen kwaad kan.

Daarom dat ik wél enige nuance in mijn post inbouw door te zeggen dat het inderdaad een tragisch en menselijk ongeval is, in de premisse dat de ouders er wél zouden bij zijn geweest en de kinderen dus eventjes aan de aandacht ontsnapten.

Maar goed, alleen maar lezen wat in uw kar past om dan onterecht 20/20 hindsight uit te oefenen is ook een manier van discussiëren zeker.
Maar je antwoordt toch helemaal niet? Waarom zou dat niet de beste burgers opleveren, of sowieso fout zijn in deze situatie?

Maar je antwoordt toch helemaal niet? Waarom zou dat niet de beste burgers opleveren, of sowieso fout zijn in deze situatie?
Moet ik echt uitleggen waarom het niet goed is om uw piepkleine kinderen alleen op straat te laten? Of in de gevallen waar de kinderen eigenlijk worden opgevoed door de straat in Antwerpen/Brussel? Awel dat ga ik gewoon niet doen, want ik hoor al genoeg hoofd-in-het-zand repliek op dat vlak en ik kan me uw mening al levendig inbeelden op dat vlak. Daar gaat niets constructiefs uit voortkomen, dus ik kies er voor om de discussie waar het nu over gaat niet te derailen zodat gij kan proberen ergens anders uw gelijk te halen.

Ik dacht immers dat jij nu ging uitleggen waarom het geen kwaad kan dat een kind van 1,5 jaar en 9 jaar alleen rondlopen op een drukke baan. Daar gaat de discussie toch deels om momenteel? Je kan niet mensen dwingen over iets anders te beginnen omdat het jou zo beter uitkomt.

In die zin heb ik mijn vorige post dan ook aangevuld. Speciaal voor jou heb ik het onderwerp toch een beetje aangesneden.

Moet ik echt uitleggen waarom het niet goed is om uw piepkleine kinderen alleen op straat te laten? Of in de gevallen waar de kinderen eigenlijk worden opgevoed door de straat in Antwerpen/Brussel? Awel dat ga ik gewoon niet doen, want ik hoor al genoeg hoofd-in-het-zand repliek op dat vlak en ik kan me uw mening al levendig inbeelden op dat vlak. Daar gaat niets constructiefs uit voortkomen, dus ik kies er voor om de discussie waar het nu over gaat niet te derailen zodat gij kan proberen ergens anders uw gelijk te halen.

Ik dacht immers dat jij nu ging uitleggen waarom het geen kwaad kan dat een kind van 1,5 jaar en 9 jaar alleen rondlopen op een drukke baan. Daar gaat de discussie toch deels om momenteel? Je kan niet mensen dwingen over iets anders te beginnen omdat het jou zo beter uitkomt.

In die zin heb ik mijn vorige post dan ook aangevuld.
Ik heb uitgelegd dat er een hele context en sociale constructie omheen hangt, die je negeert.
En ik vraag niet dat je uitlegt waarom je het geen goed idee vindt. Ik vraag waarop je je baseert dat dat "slechte burgers" voortbrengt. Dat zijn toch twee heel verschillende dingen, mag ik hopen? En als je het hebt over 'opgevoed door de straat', dan heb je totaal geen idee van de echte situatie hier, en projecteer je gewoon je vooroordelen op deze specifieke situatie. Opgevoed door de straat is helemaal niet van toepassing hier.

Maar het concept van sociale controle met betrekking tot verkeersveiligheid snap ik toch niet helemaal. Een kind van 1.5 jaar hoort gewoon aan de hand van een ouder op een drukke straat met vrachtwagens en tram. Al staat daar in elke deuropening iemand te kijken naar dat kind, dat creëert in mijn ogen toch zeer weinig of geen (verkeers)veiligheid voor dat kind.

Ik heb uitgelegd dat er een hele context en sociale constructie omheen hangt, die je negeert.
En ik vraag niet dat je uitlegt waarom je het geen goed idee vindt. Ik vraag waarop je je baseert dat dat "slechte burgers" voortbrengt. Dat zijn toch twee heel verschillende dingen, mag ik hopen? En als je het hebt over 'opgevoed door de straat', dan heb je totaal geen idee van de echte situatie hier, en projecteer je gewoon je vooroordelen op deze specifieke situatie. Opgevoed door de straat is helemaal niet van toepassing hier.
En ik zeg jou dat een context en sociale constructie niet uitmaken als het simpelweg gaat om kinderen die zonder toezicht naast een druk baantje spelen. En daar ging het over en dat verdedigde jij. Nu kan jij mij uitleggen waarom die stelling faalt. Niet dat het uitmaakt wat je zegt, want je kan er gewoon niet om heen dat zulke twee kwetsbare personen niet zonder toezicht buiten kunnen. Niet in de stad, niet 'op den buiten'. Een kind van 9 kan wel toerkes maken in uw doodlopend straatje en voor uw deur wat met krijtjes spelen, maar dat kind van anderhalf erbij kan ge gewoon niet verdedigen. Hebt gij al een kind van anderhalf meegemaakt? Dat loopt achter ne vlinder en 5 seconden later is die uit het zicht. Zelfs als ze nog kruipen kunnen ze ineens vertrekken. Mijn petekind van 9 is ook nog gewoon een spring-in-het-veld en soms even onberedeneerd als een kleuter. Dat is eigen aan kinderen en tevens mooi, maar daar moet ge wel van bewust zijn om tragedies te voorkomen. Die persoontjes zijn zich soms gewoonweg van geen kwaad bewust.

De sociale constructie gaat dus niet beletten dat kinderen plots op de baan stappen, niet meer of minder dan in andere buurten. Het is objectief gevaarlijk gewoon. Het zou imo naïef zijn om anders te denken. Nu blijkt dat zelfs met toezicht, die kinderen éven uit het oog verliezen desastreuze gevolgen kan hebben. Dus laat staan zonder enig toezicht. De context is heel simpel, kind wandelt naar ergens en wordt gegrepen door een voertuig dat er niets meer aan kon doen.

En 'opgevoed door de straat' is vermoedelijk niet van toepassing hier neen. Daar ben ik me wel van bewust aangezien ik al vaak in deze buurten ben geweest en met die mensen vele interacties heb gehad. Maar het is wel van toepassing op uw standpunt waarbij het niet uit zou maken dat de ouders er bij zijn of niet. Die link is wel duidelijk, nietwaar? Dus daarom die uitspraak.

Bon, dus hierboven heb ik kort gezegd waarom het gevaarlijk is/kan zijn en nu heb ik de relevantie van die ene uitspraak vastgehaakt aan uw eigen premisse. Iedereen blij!

Nu ga ik kort benaderen waarom het algemeen niet goed is om uw kinderen niet zelf op te voeden, maar eerder door de straat. Ik vind het vooreerst gek dat ik dat moet doen. Ik neem aan dat jij nu gaat doen alsof ik de kinderen viseer die gewoon even in het zonnetje fietsen met hun vrienden elke dag van de zomervakantie. Neen, dus gelieve dat zeker achterwege te laten. Als jij in een grootstad woont of vaak vertoeft weet je waar ik het over heb. De kinderen die niets anders hebben dan de hele dag op straat hangen. Tot vervelens toe. Ook op schooldagen, op aanwezigheden is er immers geen toezicht want de ouders begrijpen de communicatie van de school niet. En school is nu eenmaal een vervelend iets bij momenten dus logisch dat ze dat willen skippen. Er worden dus nogal weinig gevolgen aan bepaalde acties gekoppeld. Als die verveling en het gebrek aan gevolgen structureel zijn, gaat dat zeker nefaste gevolgen hebben op iemand zijn persoon. Niet iedereen, maar de meesten wel. Dit telt voor iedereen. Een marginale buurt wordt vaak gekenmerkt door kinderen die gewoon maar doen wat ze willen. Niet uit kwade wil, maar gewoon omdat het kan. Ik zie dat algemeen in lage inkomst-buurten.

En het gaat dus minder over het rondhangen op straat op zich, maar wel over geen algemeen toezicht of opvoeding voor kinderen die alleen maar 'de straat' hebben. Want dat is de achterliggende gedachte. Dit zijn doorgaans al kansarme jongeren om te beginnen. Door te doen alsof die manier van grootbrengen goed is, met alle gevaren van die buurten mee in de redenering genomen, is eerder contraproductief voor die jongeren dan wat anders. Ja, dat heeft ook een sociale context. En ja dat is omdat ze kansarme en kwetsbare jongeren zijn, volledig mee akkoord. Maar laten we één van de oorzaken waarom ze in die context/positie zitten niet negeren. Daar doet ge die mensen absoluut geen cadeau mee. En dan hebben we het nog niet over de kwetsbaarheid van die kinderen ten aanzien rekrutering door dieven- en drugsbendes bijvoorbeeld. En ik besef dat het een gevolg is van veel zaken die samenkomen, maar laten we aub niet naïef zijn. Dat is een van de redenen waarom in Antwerpen projecten worden gelanceerd om die jongeren van de straat te halen en hun energie positief te focussen. Projecten die overigens veel vaker mogen worden opgezet, want anders krijgt het gros van die kinderen nooit de kans om deftig te ontdekken wat hun interesses en passies zijn.

En nu zijn er tal van zaken waar ge op kan inpikken om verder te derailen en te gaan muggenziften. Maar hier komt het voor mij op neer en alles wat ge nu gaat neerpennen dat naast de volgende twee stellingen valt lees ik niet eens :

1. Is het niet erg om een kind van 1,5 en 9 jaar alleen los te laten op straat? Op een drukke straat in de stad? (kern van de discussie waar ik op inpikte) Gelieve hier eindelijk op te antwoorden.

2. Kinderen laten opvoeden door de straat heeft geen negatieve gevolgen? (derailment van u, maar ge mag ook zelf eens iets inhoudelijks zeggen ipv te zwaaien met vage stellingen zoals 'Jamaar de context!!!' want ge hebt nu eens NIKS uitgelegd eigenlijk)

En ik zeg jou dat een context en sociale constructie niet uitmaken als het simpelweg gaat om kinderen die zonder toezicht naast een druk baantje spelen. En daar ging het over en dat verdedigde jij. Nu kan jij mij uitleggen waarom die stelling faalt. Niet dat het uitmaakt wat je zegt, want je kan er gewoon niet om heen dat zulke twee kwetsbare personen niet zonder toezicht buiten kunnen. Niet in de stad, niet 'op den buiten'. Een kind van 9 kan wel toerkes maken in uw doodlopend straatje en voor uw deur wat met krijtjes spelen, maar dat kind van anderhalf erbij kan ge gewoon niet verdedigen. Hebt gij al een kind van anderhalf meegemaakt? Dat loopt achter ne vlinder en 5 seconden later is die uit het zicht. Zelfs als ze nog kruipen kunnen ze ineens vertrekken. Mijn petekind van 9 is ook nog gewoon een spring-in-het-veld en soms even onberedeneerd als een kleuter. Dat is eigen aan kinderen en tevens mooi, maar daar moet ge wel van bewust zijn om tragedies te voorkomen. Die persoontjes zijn zich soms gewoonweg van geen kwaad bewust.

De sociale constructie gaat dus niet beletten dat kinderen plots op de baan stappen, niet meer of minder dan in andere buurten. Het is objectief gevaarlijk gewoon. Het zou imo naïef zijn om anders te denken. Nu blijkt dat zelfs met toezicht, die kinderen éven uit het oog verliezen desastreuze gevolgen kan hebben. Dus laat staan zonder enig toezicht. De context is heel simpel, kind wandelt naar ergens en wordt gegrepen door een voertuig dat er niets meer aan kon doen.

En 'opgevoed door de straat' is vermoedelijk niet van toepassing hier neen. Daar ben ik me wel van bewust aangezien ik al vaak in deze buurten ben geweest en met die mensen vele interacties heb gehad. Maar het is wel van toepassing op uw standpunt waarbij het niet uit zou maken dat de ouders er bij zijn of niet. Die link is wel duidelijk, nietwaar? Dus daarom die uitspraak.

Bon, dus hierboven heb ik kort gezegd waarom het gevaarlijk is/kan zijn en nu heb ik de relevantie van die ene uitspraak vastgehaakt aan uw eigen premisse. Iedereen blij!
Heel het stuk over "opvoeden op straat" heeft niks te maken met deze situatie. Dat zeg je zelf, dus ik weet ook niet goed waarom het er weer over gaat?

Maar je stelt voortdurend je eigen stelling bij, en doet dat ook met de mijne. Ik heb hier al vier keer aangegeven dat het niet gaat over spelen op straat. Dat is gewoon niet waar, dat gebeurt hier bijna niet. En zeker niet in de straat waar het ongeval is gebeurd. Dus nee, dat verdedigde ik helemaal niet.

Ik heb gezegd dat ze hier vaak zonder hun ouders rondlopen. Kinderen van negen met een peuter, dat is helemaal geen raar zicht hier. Groepjes van kinderen die over straat lopen, net zo min. Ik heb ook al gezegd dat ik dat zelf nooit zo zou doen. Maar tegelijk vind ik het heel raar om bij zoiets meteen de conclusie te trekken dat het onverantwoorde ouders zijn, wiens kinderen we moeten afpakken (kinderbescherming, hè!). Omdat het een andere manier is dan wat jij en ik zouden doen. Ik vind dat een hele sprong, zeker als je met opzet blind blijft voor een heel stuk van die manier van samenleven.

De sociale constructie gaat er dus net wél voor zorgen dat die kinderen niet plots de straat op hollen. Ik woon hier al een hele poos, en ik kan gerust zeggen dat hier niet meer ongevallen gebeuren dan elders. En toch lopen hier tot 's nachts kinderen op straat. Opnieuw: Niet hoe ik het zou doen. Maar ik voel ook de nood niet om dat meteen te gaan veroordelen als inferieure ouders. Of slechte burgers in de maak. Wat er gebeurt, is dat elke volwassene voor elk kind oplet. No way dat jij of ik ongemerkt een Joods kind kunnen benaderen daar, zonder dat tien man tegelijk het opgemerkt heeft en minstens één iemand dat ook duidelijk laat merken. No way dat een Joods kind hier ongemerkt een raam kan intrappen zonder dat het stevig onder z'n voeten krijgt van eerst de persoon die het gezien heeft, en dan van z'n ouders die het meteen daarna te horen krijgen. Zo gaat dat gewoon. En na een botsing met de fiets is binnen geen tijd alles vergoed inclusief verontschuldigingen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen ongevallen meer kunnen gebeuren. Maar tenzij hier zo veel meer ongevallen en weet-ik-veel wat nog allemaal gebeuren, vind ik het een heel overtrokken reactie om maar te zeggen dat het allemaal zo scheef loopt, en vind ik nog altijd wat ik in het begin zei: Waarom denken wij dat we ons daarin moeten moeien? Wie zijn wij om te bepalen hoe kinderen opgevoed worden, zeker zolang er geen duidelijke nadelen aan zijn?

Heel het stuk over "opvoeden op straat" heeft niks te maken met deze situatie. Dat zeg je zelf, dus ik weet ook niet goed waarom het er weer over gaat?

Maar je stelt voortdurend je eigen stelling bij, en doet dat ook met de mijne. Ik heb hier al vier keer aangegeven dat het niet gaat over spelen op straat. Dat is gewoon niet waar, dat gebeurt hier bijna niet. En zeker niet in de straat waar het ongeval is gebeurd. Dus nee, dat verdedigde ik helemaal niet.

Ik heb gezegd dat ze hier vaak zonder hun ouders rondlopen. Kinderen van negen met een peuter, dat is helemaal geen raar zicht hier. Groepjes van kinderen die over straat lopen, net zo min. Ik heb ook al gezegd dat ik dat zelf nooit zo zou doen. Maar tegelijk vind ik het heel raar om bij zoiets meteen de conclusie te trekken dat het onverantwoorde ouders zijn, wiens kinderen we moeten afpakken (kinderbescherming, hè!). Omdat het een andere manier is dan wat jij en ik zouden doen. Ik vind dat een hele sprong, zeker als je met opzet blind blijft voor een heel stuk van die manier van samenleven.

De sociale constructie gaat er dus net wél voor zorgen dat die kinderen niet plots de straat op hollen. Ik woon hier al een hele poos, en ik kan gerust zeggen dat hier niet meer ongevallen gebeuren dan elders. En toch lopen hier tot 's nachts kinderen op straat. Opnieuw: Niet hoe ik het zou doen. Maar ik voel ook de nood niet om dat meteen te gaan veroordelen als inferieure ouders. Of slechte burgers in de maak. Wat er gebeurt, is dat elke volwassene voor elk kind oplet. No way dat jij of ik ongemerkt een Joods kind kunnen benaderen daar, zonder dat tien man tegelijk het opgemerkt heeft en minstens één iemand dat ook duidelijk laat merken. No way dat een Joods kind hier ongemerkt een raam kan intrappen zonder dat het stevig onder z'n voeten krijgt van eerst de persoon die het gezien heeft, en dan van z'n ouders die het meteen daarna te horen krijgen. Zo gaat dat gewoon. En na een botsing met de fiets is binnen geen tijd alles vergoed inclusief verontschuldigingen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen ongevallen meer kunnen gebeuren. Maar tenzij hier zo veel meer ongevallen en weet-ik-veel wat nog allemaal gebeuren, vind ik het een heel overtrokken reactie om maar te zeggen dat het allemaal zo scheef loopt, en vind ik nog altijd wat ik in het begin zei: Waarom denken wij dat we ons daarin moeten moeien? Wie zijn wij om te bepalen hoe kinderen opgevoed worden, zeker zolang er geen duidelijke nadelen aan zijn?
Ik stel mijn stelling nergens bij, ik antwoordde op één ding en moest vervolgens één zin verantwoorden die niet echt over de kernkwestie ging.

Peuters en kleuters onder toezicht van een kind van 9 is wel gewoon onverantwoord vind ik. Zelfs een kind van 15-16 die enorme verantwoordelijkheid toedragen is iets dat je heel goed moet bekijken geval per geval. Context maakt uit, maar hier was de context (met de gedachte van afwezige ouders voorgenomen) een piepjong kind dat een plat kind bij moest houden aan een gevaarlijk kruispunt. Daar valt weinig over te zeggen behalve dat het geen goed idee is.

Ik geloof er geen snars van dat die sociale constructie er voor gaat zorgen dat die kinderen niet zomaar het straat op hollen. Wat ikzelf doe in die buurten is gewoon trager rijden omdat ik weet dat er kinderen in de buurt zijn, ik vertraag dan ook telkens in de buurt van kinderen 'just in case'. Ik neem aan dat mensen uit die buurt automatisch hetzelfde doen en extra uit hun doppen kijken. Ongevallen zijn relatief zeldzaam, zeker de ernstige. Maar ik heb bijvoorbeeld alle voorzorgen genomen voor corona, gewoon voor de piepkleine kans dat ik het zou krijgen en ernstige gevolgen zou ondervinden. Ik had ziek kunnen worden door risico's te nemen en dan had ik een klein kansje op ernstige gevolgen gehad. Hetzelfde kan je zeggen over uw kinderen zonder toezicht laten spelen aan drukke wegen. De kans is niet groot dat er daadwerkelijk wat gebeurt, maar je neemt het risico toch maar liever niet. Dus meeste mensen zijn daar heel voorzichtig mee en in zekere zin is het onverantwoord om anders te handelen. En het is niet gek dat bijna iedereen hier die mening deelt.

En in de Joodse buurt is er wel een meer stringent collectief toezicht die andere zaken verhinderen, dat is waar. Ik moet dan ook nog de eerste zwarte hoed zien tussen de jongeren die met een gehuurde BMW de openbare weg onveilig maken. En ik heb dan ook nog nooit een pijpenkrolletje zien flapperen op beelden van jongeren die een auto op zijn dak zetten of een agent in zijn/haar gezicht schoppen. In de Joodse buurt is het immers meer achter de schermen criminaliteit met wat witwassen en verduisteren hier en daar, als er wat gebeurt. Met af en toe de uitzondering van wat drugsfeiten natuurlijk. De gezinnen voeden dan ook hun kinderen daadwerkelijk op. Maar dat is een andere discussie. Het verhindert niet dat een kind een impuls blindelings volgt, zonder aandacht voor enig gevaar.

In ieder geval, zoals hierboven gezegd : Mensen struikelden vooral over de mogelijkheid van een kind van anderhalf zonder toezicht. Volkomen terecht. Als dat het geval zou zijn geweest is dat dom en onverantwoord gedrag. Dat is wat ik zei, daar blijf ik bij. En ik zeg niet hoe andere mensen hun kinderen moeten opvoeden, ik heb mijn voorbehouden gemaakt en ik heb letterlijk gezegd dat dit een tragisch en menselijk ongeval was gezien de omstandigheden. Iedereen verliest zijn kind al eens een keer uit het oog, doorgaans heb je dat snel door en onderschep je ze tijdig. Maar ik heb oprecht medelijden voor de mensen waarbij dat niet goed afloopt, geen enkele mens wilt dat meemaken en niemand normaal handelt om dat doelbewust te bewerkstelligen.

Laatst bewerkt:
Waarom is dit zo een groot nieuws dan? Als het een freak-ongeluk is waarom al de commotie?
verleden week is er een 3 jarige doodgereden tijdens de kermis van Merchtem. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210817_94792077
Ouders stonden er ook bij, waarom hier geen 5 pagina's over? Ik ben niet goed mee waarom bepaalde verhalen zoveel input krijgen en andere niet?
Het ene wordt politiek gebruikt/misbruikt, het andere niet?

Wie zijn wij om te bepalen hoe anderen kinderen opvoeden? Dezelfde samenleving die een onderwijsinspectie en eindtermen, kinderrechten en kinderbescherming, en nog een resem andere zaken in het leven hebben geroepen om bepaalde minima op te leggen.
Een kind van negen komt hier zonder oudere begeleider hier niet het stedelijk zwembad binnen.
Waarom zouden we als samenleving niet mogen verwachten dat kinderen van anderhalf niet zonder deftige begeleiding in het verkeer thuishoren?

Omdat een bepaalde gemeenschap er andere gebruiken op nahoudt? Dat zijn dezelfde mensen die met zwarte stiften ellebogen en knieën censureren in schoolboeken. Vergeef me dat ik niet meteen veel respect heb voor dergelijke geloofsgemeenschappen. Enige grote "voordeel" is, dat het tenminste in tegenstelling tot bepaalde andere religies geen kiembodem vormt voor geweld tegen ongelovigen.

Waarom is dit zo een groot nieuws dan? Als het een freak-ongeluk is waarom al de commotie?
verleden week is er een 3 jarige doodgereden tijdens de kermis van Merchtem. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210817_94792077
Ouders stonden er ook bij, waarom hier geen 5 pagina's over? Ik ben niet goed mee waarom bepaalde verhalen zoveel input krijgen en andere niet?

De kermis is hier in mijn stad doorgaans verkeersvrij gemaakt, daar mag je een driejarige al iets losser laten omdat je daar geen auto's verwacht?
& zelfs in het gewone verkeer kan je als ouder niets doen tegen een wagen die van de baan afgaat omdat de chauffeur onwel wordt, dat is héél wat anders dan je kind van anderhalf onder begeleiding van een negenjarige een drukke baan laten oversteken, dat laatste is wél degelijk een keuze die ik als onverantwoord zou bestempelen.

Op de VRT-radio was vandaag overigens een expert die zij dat kinderen zelfstandig pas goed het verkeer kunnen inschatten van 8 à 10 jaar, dat zo'n kind dan op z'n beurt niet geschikt is om nog jongere kinderen te begeleiden durfde hij natuurlijk niet op de nationale radio te zeggen, om verwijten zoals in deze discussie te vermijden. Toegegeven het is gemakkelijk controversiële uitspraken te doen met een anonieme account.

Terug
Bovenaan