Kleine nieuwtjes

Een schoolreglement is in mijn ogen nu ook niet heiligmakend. Als je dat leest besef je pas hoeveel onzin daarin staat. Bij ons stond er zelfs in dat je van school kon geworpen worden indien je in het weekend met uw zatte botten met uw fiets werd tegengehouden door de politie.

Je kan ten eerste een schoolomgeving niet vergelijken met een professionele omgeving. Ik snap echt niet wat het probleem is met korte shortjes of topjes waar een beetje buik zichtbaar is. Moesten ze nu echt naar school komen met een shortje dat zelfs de billen niet meer bedekt en in bikini-top, dan zou men de leerling wel kunnen aanspreken. Welk discipline leer je leerlingen door dergelijke kledingregels op te leggen? Net voor de jeugd is de kleding een manier om iemands persoonlijkheid uit te stralen. Hetzelfde met belachelijke regels waarbij in sommige scholen jongens verplicht zijn om in lange broek te komen, zelfs in de zomer. Doe toch eens een beetje normaal.

In een ander topic zijn we bezig over hoe de hoofdoek een symbool van onderdrukking is van de vrouw. Maar als er dan een paar meiskes met kort shortje en top naar school gaan, dan is het ineens "regels zijn regels". Wie is er nu ooit al dood gegaan omdat een middelbaar schoolmeiske in de zomer met een kort shortje naar school is gegaan? Hoop en al de vader van het meiske en daar blijft het bij.
Jongens mogen vaak niet met korte broek naar school en met een tank top (zo een beetje de topjes met spaghettibandjes voor de jongens) moeten ze ook niet afkomen. Dus ik snap niet wat daar seksistisch aan is of onderdrukkend voor vrouwen, de regels zijn voor jongens vaak strenger. Vrijetijdskledij draag je in uw vrije tijd, op school en werk moet je u serieus kleden.

Het probleem is dat jongeren nu denken dat ze de regels moeten kunnen maken, terwijl we hen feitelijk best moeten leren hoe belangrijk regels zijn in de maatschappij, ook al begrijpen ze sommige regels niet helemaal of hinderen ze hen soms. Het gaat beginnen met de eis tot topjes en eindigen met de eis tot bikini's en allerlei andere onthullende kledij die aangeeft dat je liever op een strand zit dan ergens anders. U kledij is een teken van beleefdheid en respect naar anderen toe.

Holy shit mannen, moesten jullie je ooit afvragen vanaf wanneer je een verzuurde, oude mens wordt. Awel, dat is wanneer je bij dit artikel iets hebt van "neen, de jongeren moeten maar luisteren'.

Op school moet je je serieus kleden? Meen je dat nu werkelijk zelf? Moet je nu werkelijk op uw 16 in een lange broek en hemd of met een mantelpakje zitten om de les aardrijkskunde te volgen? Ik heb die zever zelfs nooit gesnapt in het professionele leven. Wie heeft er nu iets aan dat een werknemer zich een godganse dag ongemakkelijk voelt omdat hij een lange broek moet aandoen terwijl het 30 graden is buiten? Ik snap echt niet hoe je zo bekrompen kan zijn dat je daar zelfs aanstoot aan zou kunnen nemen.

De reden waarom ze nu in strandkledij zijn gekomen is net omdat die regels gewoonweg belachelijk zijn en ze dit willen aantonen adhv een ludieke actie. Welke vorm van onbeleefdheid voel jij vanwege de kledij van anderen? Zijn de zieltjes werkelijk zo teer geworden dat zelfs een shortje of topje voor ongemak zorgt?

Ja de meeste schoolreglementen zijn oubollig en de meeste kledingvoorschriften mogen eens onder de loep genomen worden en geüpdatet worden.

Maar een minimum aan voorschriften mag er zeker zijn. Het blijven pubers en soms mogen ze ook tegen elkaar en zichzelf beschermd worden. De school moet een neutrale plaats blijven en een beetje respect mag er nog zijn.
Die minimumvoorschriften (in mijn ideale wereld) hebben dan zowel betrekking op de swagger met een broek onder zijn kont als op een (eventueel onder groepsdruk) schaarsgekleed meisje waar sommige geilaards ongetwijfeld stiekem foto's van willen maken.

Holy shit mannen, moesten jullie je ooit afvragen vanaf wanneer je een verzuurde, oude mens wordt. Awel, dat is wanneer je bij dit artikel iets hebt van "neen, de jongeren moeten maar luisteren'.

Op school moet je je serieus kleden? Meen je dat nu werkelijk zelf? Moet je nu werkelijk op uw 16 in een lange broek en hemd of met een mantelpakje zitten om de les aardrijkskunde te volgen? Ik heb die zever zelfs nooit gesnapt in het professionele leven. Wie heeft er nu iets aan dat een werknemer zich een godganse dag ongemakkelijk voelt omdat hij een lange broek moet aandoen terwijl het 30 graden is buiten? Ik snap echt niet hoe je zo bekrompen kan zijn dat je daar zelfs aanstoot aan zou kunnen nemen.

De reden waarom ze nu in strandkledij zijn gekomen is net omdat die regels gewoonweg belachelijk zijn en ze dit willen aantonen adhv een ludieke actie. Welke vorm van onbeleefdheid voel jij vanwege de kledij van anderen? Zijn de zieltjes werkelijk zo teer geworden dat zelfs een shortje of topje voor ongemak zorgt?
Ik weet niet goed wat ik van zo'n discussie moet denken. Je geeft zelf ook aan dat er een soort grens is hé:
Je kan ten eerste een schoolomgeving niet vergelijken met een professionele omgeving. Ik snap echt niet wat het probleem is met korte shortjes of topjes waar een beetje buik zichtbaar is. Moesten ze nu echt naar school komen met een shortje dat zelfs de billen niet meer bedekt en in bikini-top, dan zou men de leerling wel kunnen aanspreken. Welk discipline leer je leerlingen door dergelijke kledingregels op te leggen? Net voor de jeugd is de kleding een manier om iemands persoonlijkheid uit te stralen. Hetzelfde met belachelijke regels waarbij in sommige scholen jongens verplicht zijn om in lange broek te komen, zelfs in de zomer. Doe toch eens een beetje normaal.
De vraag is nu wat die grens is, dat lijkt me niet iets dat objectief vast te stellen is (we hebben meteen al iemand die het helemaal anders ziet). Het overlaten aan de ouders weet ik ook zo niet, genoeg afwezige of marginalere ouders die misschien geen probleem zien in hun 14-jarige dochter die in daisy dukes en crop top naar school komt.

Eindig je uiteindelijk niet altijd bij een soort arbitraire regels waar altijd wel ergens kritiek op kan gevonden worden?

Om het allemaal wat in perspectief te plaatsen: in veel landen, Mexico onder andere, is een formeel schooluniform nog de norm zoals dat hier ook ooit is geweest. Gedaan discussie :)

De originele insteek van uniformen op school was toch om sociale ongelijkheid te verbergen? (als ik me niet vergis?)

De originele insteek van uniformen op school was toch om sociale ongelijkheid te verbergen? (als ik me niet vergis?)
Als ze enkel met kleuren werkten en niet een uniform van de school, trok dat natuurlijk ook nergens op. Jan met zen hemdje van Tommy en dan Kejano met z'n floddertrui van de Zeeman. De namen zijn subjectief gekozen en enige gelijkenis berust op louter toeval.

CD&V kan toch nog net PvdA en Groen! voorblijven.

VB meer dan dubbel van de eerste Vivaldi-partij. NVA net niet.

Samen ook net geen 50%

Goed nieuws voor Peter Mertens. Als ze in 2024 een vlaamse meerderheid willen zonder nva, moeten ze de pvda erbij sleuren :)
Ik kijk al uit naar de hersenkronkels van vivaldi om dit goed te praten!

Goed nieuws voor Peter Mertens. Als ze in 2024 een vlaamse meerderheid willen zonder nva, moeten ze de pvda erbij sleuren :)
Ik kijk al uit naar de hersenkronkels van vivaldi om dit goed te praten!
Ze gaan nooit, en ik herhaal nooit met PVDA een coalitie vormen.
Dat is een extreme partij die niet serieus wil deelnemen aan een meerderheid. Dat is zwepen en meer niet.

Trouwens een brouwsel waar vooruit de grootste partij is, ik mag er niet aan denken.

Als de centrales sluiten dan is de beste piste om zo snel mogelijk alles af te breken, dat is beter voor alle partijen. Een centrale 5 jaar stilleggen en op condities houden zodat deze potentieel nog kan gebruikt worden is immens duur, veel kosten lopen gewoon door en dat wil je niet. Dus zal men naar een regime gaan waar er verloedering en degradatie is van de installatie. Je hebt dan niet meer de mogelijkheid om op een snelle, kostenefficiënte manier ooit nog op te kunnen starten.
Maar er is een grote maar aan verbonden. Je kan niet vanaf minuut één beginnen met ontmantelen, heel veel zaken zijn gewoon zeer radioactief en dat kan je niet zomaar beginnen afbreken. Eerst zal je moeten zorgen dat alle splijtstof uit de installatie geraakt, tot zolang kan je nog maar weinig afbreken. Dit duurt een 4-tal jaar. Dan zal je moeten decontamineren voor je gaat kunnen beginnen met afbreken. Reken een goeie 3 jaar. Heel het proces verloopt in verschillende stappen en is zeer complex omdat je altijd met risico’s zit. Doel 3 stopt in oktober 2022 en zal pas rond 2027 op het moment aangekomen zijn om te STARTEN met afbreken. Dat afbreken moet dan ook nog stuk per stuk en heel precies en voorzichtig gebeuren. Nee voor 2035 moet je niet verwachten dat daar veel tegen de grond zal liggen. Vergeet ook niet dat al het afval momenteel nog nergens naartoe kan, hier is nog geen enkel wettelijk kader voor. Dus stel dat je alles is platgooit zit je nog altijd met heel veel nucleair afval op die site. Wat ga je daar dan zetten? Appartementen? Andere industrie? Met een loods vol nucleair afval in uw tuin, dat gaat aantrekkelijk zijn!

De reden waarom men in het buitenland ook niet overgaat tot ontmanteling is simpel. Het is duur, complex, zit verweven met andere installaties of centrales. Op dat vlak zijn we in België al koploper want de plannen voor ontmanteling liggen al op tafel. Het ligt momenteel nog in de handen van de overheid, zij moeten een kader creëren juridisch.
Het wettelijk kader i.v.m. het afval ben ik niet heel goed op de hoogte, maar de opslagloodsen voor hoog-, midden- en laagradioactief afval zijn we al aan het bouwen bij de buren van SKC-CEN: Belgoprocess. Die expertise exporteren we nu al.

Het is toch echt onbegrijpelijk dat de sluiting van die centrales er is doorgekomen. Een groene partij die kerncentrales sluit en 2-3 gascentrales in de plaats zet is als een vegan met een eigen slachterij. Het slaat gewoon nergens op maar het is al duidelijk wie het gelach binnen enkele jaren gaat mogen betalen als er duurdere energie moet geïmporteerd worden uit het buitenland.

Tja, zoals uit peilingen blijkt is daar bovendien ook geen draagvlak voor bij de kiezers, maar de VLD en PS betaalden met plezier die prijs om Groen aan boord te hijsen om zo hun Vivaldi-gedrocht toch levensvatbaar te maken, want de dure prijs voor de sluiting van die kerncentrales én het bijbouwen van véél meer vervuilende gascentrales, die schuiven ze toch wel door naar de burgers: hetzij via belastingen hetzij via een staatsschuld die explodeert.

Een wetenschappelijk onderbouwd, toekomstgericht klimaatbeleid zou eerder inzetten op nieuwe, moduleerbare kerncentrales naast hernieuwbare energie.

Groen/Ecolo zijn in realiteit eerder donkergroene partijen, die zich niet in de eerste plaats op wetenschap baseren, maar op een misplaatst romantisch natuurbeeld waar we nooit naar kunnen terugkeren met de huidige wereldbevolking, waardoor je hun onrealistische anti-kernenergie en anti-GGO standpunten krijgt. Giet daar nog een sausje van pro-Islamitisch, pro-open grenzen en ander extreem-linkse standpunten bovenop... en je moet toch echt - met enige afschuw - "bewonderen" hoe zo'n partij succesvol boven z'n gewicht bokst met een regeringsdeelname.

Ze gaan nooit, en ik herhaal nooit met PVDA een coalitie vormen.
Dat is een extreme partij die niet serieus wil deelnemen aan een meerderheid. Dat is zwepen en meer niet.

Trouwens een brouwsel waar vooruit de grootste partij is, ik mag er niet aan denken.
Mag ik er u op wijzen dat de coalitie in Zelzate perfect draait en werkt?

Mag ik er u ook op wijzen dat het programma van PVDA weldegelijk opgesteld is door een deftige studiedienst op basis van cijfers, good en bad practices in het buitenland (en nee niet China haha.. Zucht). En dat zij qua punten het volledig spectrum bekijken: sociale zekerheid, klimaat, veiligheid, migratie, wonen, onderwijs etc. En ik daag je uit om daar de de extreme voorstellen uit te halen.

Tja, zoals uit peilingen blijkt is daar bovendien ook geen draagvlak voor bij de kiezers, maar de VLD en PS betaalden met plezier die prijs om Groen aan boord te hijsen om zo hun Vivaldi-gedrocht toch levensvatbaar te maken, want de dure prijs voor de sluiting van die kerncentrales én het bijbouwen van véél meer vervuilende gascentrales, die schuiven ze toch wel door naar de burgers: hetzij via belastingen hetzij via een staatsschuld die explodeert.

Een wetenschappelijk onderbouwd, toekomstgericht klimaatbeleid zou eerder inzetten op nieuwe, moduleerbare kerncentrales naast hernieuwbare energie.

Groen/Ecolo zijn in realiteit eerder donkergroene partijen, die zich niet in de eerste plaats op wetenschap baseren, maar op een misplaatst romantisch natuurbeeld waar we nooit naar kunnen terugkeren met de huidige wereldbevolking, waardoor je hun onrealistische anti-kernenergie en anti-GGO standpunten krijgt. Giet daar nog een sausje van pro-Islamitisch, pro-open grenzen en ander extreem-linkse standpunten bovenop... en je moet toch echt - met enige afschuw - "bewonderen" hoe zo'n partij succesvol boven z'n gewicht bokst met een regeringsdeelname.
Die discussie is elders op zijn plaats, heeft zelfs zijn eigen topic. De zaken die je hier voorstelt als absolute waarheid en enorme prijs, zijn veel genuanceerder. Nieuwe kerncentrales zijn verre van gratis en zelfs stukken duurder dan de alternatieven. De bestaande had men naar mijn mening ook beter langer open gehouden, maar ook hier is er niet zo'n enorm prijsverschil in gekozen strategieën. Ook dit is in de dedicated topic al uitvoerig aan bod gekomen.

Ik ben wel benieuwd naar je peiling omtrent kerncentrales bij kiezers.

Er is nog degelijk een verschil tussen gemeentepolitiek en het nationaal niveau... Maar ik zie federaal de PTB/PVDA nog opgepikt worden om een laatste rondje "Vlaams Belang in de verdrukking rammen" mogelijk te maken, alvorens de bruine etterbuil onherroepelijk openbarst.

Over de kerncentrales: met dank aan Verhofstad die alles voor een appel en een ei aan de Fransen verkocht heeft, waardoor we nu nul zeggenschap meer hebben over onze energie.

Goh, ik vind schooluniformen eigenlijk wel iets hebben. Vanuit toch enige ervaring in een tweetal uniformscholen, maar daar werd wél een korte broek voorzien voor jongens. Geen onderscheid tussen kinderen op basis van wie merkkledij draagt en wie niet, iedereen deftig gekleed, gemakkelijk om je leerlingen te lokaliseren op schooluitstap...
Enige wat ik daar dan niet vond kunnen, is dat verschillende leerkrachten er zelf als slonzen bij liepen (zowel mannen als vrouwen). Als je je leerlingen in kostuum dwingt, dan de leerkrachten ook netjes gekleed vind ik. In mijn eigen middelbare school - geen uniformschool - was er trouwens één leerkracht die nog altijd strak in het pak kwam lesgeven. Zeg wat je wilt, maar die man straalde meer gezag uit dan de directeur in z'n trui.

Als je de kledingvoorschriften echter vrijlaat: dan vind ik wel dat die meisjes een punt hebben: dan moeten ze gelijk worden toegepast voor jongens en meisjes. Als je bij meisjes opmerkingen maakt dat je hun beha bandjes ziet, maar bij jongens niet dat je hun onderbroek ziet... dan ben je fout bezig. Een korte broek voor een jongen zou ook niet hoger mogen komen dan een meisje haar rok.

Uw schoolkledij is wel degelijk uw "werkkledij" in de middelbare school, dus wat serieux en deftigheid is wel het minste dat je mag verwachten. Echter zijn veel schoolreglementen echt hopeloos gedateerd op dat gebied (omdat er ook echt weinig aandacht aan besteed wordt). Is overigens een tweesnijdend zwaard: de school waar ik naartoe ging, stond alleen lange katoenen broeken toe voor de jongens, ook als het 35°C was. Meisjes mochten een rok aandoen die een hand boven de knie kwam.

Het reglement gold overigens ook voor het onderwijzend personeel, ik heb vaak les gekregen van onderwijzers in een pak (zonder das dan wel).

Die discussie is elders op zijn plaats, heeft zelfs zijn eigen topic. De zaken die je hier voorstelt als absolute waarheid en enorme prijs, zijn veel genuanceerder. Nieuwe kerncentrales zijn verre van gratis en zelfs stukken duurder dan de alternatieven. De bestaande had men naar mijn mening ook beter langer open gehouden, maar ook hier is er niet zo'n enorm prijsverschil in gekozen strategieën. Ook dit is in de dedicated topic al uitvoerig aan bod gekomen.

Ik ben wel benieuwd naar je peiling omtrent kerncentrales bij kiezers.

Bij kiezers van alle politieke partijen behalve Groen en PvdA is er een meerderheid voor het openhouden van kerncentrales na 2025. Toch worden de kerncentrales gesloten. Lijkt mij dus een pasmunt om Groen te betalen voor het Vivaldi-gedrocht en De Croo junior's sleutels tot de Wetstraat Zestien.

Uiteraard zouden nieuwe kerncentrales hun prijs hebben, misschien zelfs duurder uitvallen, maar vanuit klimaatoogpunt zijn die wel degelijk de betere keuze als aanvulling op hernieuwbare energie, er zullen nu éénmaal altijd momenten zijn dat er onvoldoende zon-, wind- en waterkracht beschikbaar is. Betere verbindingen met je buurlanden zijn een hypocriet zwaktebod: hypocriet: want Frankrijk is kampioen in kernenergie en in Duitsland stookt men bruinkool op, en zwak: neem er maar gif op in dat als er ooit een echt energietekort is in je buurlanden, dat ze dan eerst stoppen met exporteren. Voor zaken als energie en basisvoedsel moet je als land zelfvoorzienend kunnen zijn uit geopolitieke redenen, of zéér degelijke EU spelregels hebben.

Terug
Bovenaan