Kleine nieuwtjes

Oosterweel graaft in chemisch vervuilde grond

Groen vraagt hoorzitting over vervuilde Oosterweel-grond

Alsof het nog niet erg genoeg was dat het cliëntelisme van de N-VA ervoor gezorgd heeft dat dit peperdure multiple-miljarden-prestige-project door alle Vlamingen nog jarenlang zal moeten afbetaald worden voor het exclusieve welbehagen van de Antwerpenaar, krijgen we nu dit. Terwijl wij heiliger dan de paus moeten zijn, zit de Vlaamse Overheid (of moet ik zeggen; het Antwerpse stadsbestuur) doodleuk in de vervuilde grond te graven en af te voeren naar de rest van Vlaanderen (of moet ik zeggen; de parking).

Is dàt wat de Vlaming terugkrijgt in ruil voor zijn royale giften aan stad Antwerpen? Wij zorgen wel voor de massale financiering en diepe put in onze financiën, zodat de Antwerpenaar gezonder kan leven en voer intussen maar uw vervuilde grond op onze oprit. Wij, het plebs van buiten Antwerpen mogen namelijk wél in de vervuiling leven. Is er anders nog iets wat we kunnen doen? Moet je anders onze Gentse kathedraal ook nog hebben?

(Eventuele) geldstromen naar Brussel telkens aan de grote klok hangen, maar intussen via het Vlaamse niveau massaal geldstromen naar Antwerpen creëren waar geen haan naar kraait. Degoutant, dat soort cliëntelistische verwevenheid tussen stadsbesturen en regionale overheden.
Hoe afvoeren naar de rest van Vlaanderen?
Lantis zegt dat alle vervuilde grond “binnen het projectgebied” zal blijven. Hij zal verwerkt worden in de berm rondom de Scheldetunnel, zegt Lantis-woordvoerder Annik Dirkx. De grond zal met waterdichte folie afgedekt worden, waardoor geen PFOS in de onderliggende grondlagen of in het grondwater kan terechtkomen.
en alsof de Oosterweelverbinding enkel Antwerpen te goede komt en geen nuttige gevolgen heeft voor de rest van vlaanderen (+bedrijven uit het buitenland)?

En enkel geldstromen naar Antwerpen? In Brussel gaan ze ook werken aan de Ring.

wat een ongenuanceerde/ongefundeerde rant is dit nu?

Het is ongenuanceerd, maar het is wel degelijk degoutant dat die gronden niet gesaneerd zullen worden zoals het hoort.

Oosterweel graaft in chemisch vervuilde grond

Groen vraagt hoorzitting over vervuilde Oosterweel-grond

Alsof het nog niet erg genoeg was dat het cliëntelisme van de N-VA ervoor gezorgd heeft dat dit peperdure multiple-miljarden-prestige-project door alle Vlamingen nog jarenlang zal moeten afbetaald worden voor het exclusieve welbehagen van de Antwerpenaar, krijgen we nu dit. Terwijl wij heiliger dan de paus moeten zijn, zit de Vlaamse Overheid (of moet ik zeggen; het Antwerpse stadsbestuur) doodleuk in de vervuilde grond te graven en af te voeren naar de rest van Vlaanderen (of moet ik zeggen; de parking).

Is dàt wat de Vlaming terugkrijgt in ruil voor zijn royale giften aan stad Antwerpen? Wij zorgen wel voor de massale financiering en diepe put in onze financiën, zodat de Antwerpenaar gezonder kan leven en voer intussen maar uw vervuilde grond op onze oprit. Wij, het plebs van buiten Antwerpen mogen namelijk wél in de vervuiling leven. Is er anders nog iets wat we kunnen doen? Moet je anders onze Gentse kathedraal ook nog hebben?

(Eventuele) geldstromen naar Brussel telkens aan de grote klok hangen en vijandsbeelden creëren, maar intussen via het Vlaamse niveau massaal geldstromen naar Antwerpen creëren waar geen haan naar kraait. Degoutant, dat soort cliëntelistische verwevenheid tussen stadsbesturen en regionale overheden.
Ik snap niet goed waarom je denk dat Antwerpenaren een voordeel hebben bij de Oosterweel verbinding. De mensen die in Antwerpen wonen hebben geen last van de file he...
En de geldstromen die NVA aankaart zijn op gewest-niveau, niet op stad-niveau.

Het is ongenuanceerd, maar het is wel degelijk degoutant dat die gronden niet gesaneerd zullen worden zoals het hoort.
ja, maar het is niet dat iedereen buiten Antwerpen er last van gaat hebben en het een louche zaak is waarbij antwerpen andere steden als parking behandelt.
Oosterweelverbinding is om vlotter verkeer te krijgen, dat is vooral goed voor degene die antwerpen moeten passeren.
bovendien zit die vuile grond daar al jaren en was antwerpen dus al jaren een dumpsite en bovendien blijft de grond daar. Dus ook daar is zijn post een ongefundeerde rant. De antwerpenaar zelf is slachtoffer.

Dat die grond niet gesaneerd wordt, mag zeker onderzocht worden, maar waarschijnlijk hebben ze dat al gedaan en is gebleken dat de huidige oplossing de enige haalbare is met het budget of de meest efficiente.
3M blijkt verantwoordelijk te zijn en van mij mogen ze die dan ook voor de kosten laten opdraaien, maar ik kan ook inbeelden dat men vreest voor een jarenlange rechtszaak die de werken zou stil leggen, met nog een hoger kostenplaatje voor heel Vlaanderen.

Dus neen: zijn post houdt geen steek, want zijn nadruk lag bij `antwerpen is louche en denkt enkel aan zichzelf` en niet zozeer over hoe dat die verontreiniging opgelost moet worden.

Laatst bewerkt:
Het wordt toch gewoon zeer proper opgelost door het lokaal opnieuw te gebruiken in beschermde context?
Het gaat over een massa aan grond die anders zou moeten verplaatst worden via wegvervoer.

Politie luisterde illegaal vertrouwelijke gesprekken van advocaten af
Een politiekorps in Oost-Vlaanderen luisterde stiekem mee wanneer advocaten en hun cliënten een vertrouwelijk overleg hadden in het daarvoor bestemde politielokaal.
In zijn eindverslag is het COC mals voor de politiezone door naar eigen zeggen 'met veel goede wil' te besluiten dat de illegale praktijken voortkwamen uit ‘onwetendheid’ en dus ‘niet wetens en willens’ zouden zijn gebeurd.
Ja, hallo?! Onwetend hierover? Wat voor belachelijk zwakke opleiding hebben de verantwoordelijken dan wel gekregen op die politieschool? Het gaat voor alle duidelijkheid om een lokaal dat enkel bedoeld is voor dat vertrouwelijk overleg. Minstens één politieambtenaar zag er dus geen graten in om daar stiekem beeld en geluid te registreren en die opnames achteraf te misbruiken.

Het parket noch het controleorgaan wil prijsgeven om welke ‘middelgrote Oost-Vlaamse politiezone’ het gaat.
We mogen zelfs niet weten om welke zone het gaat. Dergelijke fundamentele procedurefouten zorgen tegenwoordig niet eens meer voor nietigheid van een dossier, dus men mag zonder angst voor grote gevolgen, lustig verder knoeien. Het parket zal het achteraf wel voor hen proberen te fixen.

Bijzonder ernstig dit, maar de parapluutjes gaan al open en de rangen worden gesloten. Foutje moet kunnen, baas!

Voyager 1 Has Detected a Mysterious Cosmic Hum In Deep Space

Toch straf.
Dat gaat al +40 jaar mee en blijft data sturen.

Dergelijke fundamentele procedurefouten zorgen tegenwoordig niet eens meer voor nietigheid van een dossier, dus men mag zonder angst voor grote gevolgen, lustig verder knoeien.

Hoezo?
Het is toch stante pede vrijspraak als de rechten van de verdediging op zulke flagrante manier geschonden worden, of niet?
Het gaat btw om Lede - Erpe-Mere, is al bevestigd door de korpschef in kwestie.

Inderdaad hallucinant dat niemand zich daar vragen bij stelde, maar bon behalve de brave gewone simpele werkmens in z'n geleasde full option 5-reeks flitsen kan de politie a priori niets fout doen in dit land, en als ge het er niet mee eens zijt doe het dan zelf, of zoiets.

Het wordt toch gewoon zeer proper opgelost door het lokaal opnieuw te gebruiken in beschermde context?
Het gaat over een massa aan grond die anders zou moeten verplaatst worden via wegvervoer.

Wat je vooral niet wil is dat het via grondwater in bvb spaarbekkens terecht komt

De film 'Dark Waters (2019)' handelt over een schandaal die de zaken in de eerste link wereldwijd bekend maakten
Voor ik deze film gezien had wist ik daar niet echt iets van. Teflon kende ik wel, tefal etc ...

Hoezo?
Het is toch stante pede vrijspraak als de rechten van de verdediging op zulke flagrante manier geschonden worden, of niet?
Het gaat btw om Lede - Erpe-Mere, is al bevestigd door de korpschef in kwestie.

Inderdaad hallucinant dat niemand zich daar vragen bij stelde, maar bon behalve de brave gewone simpele werkmens in z'n geleasde full option 5-reeks flitsen kan de politie a priori niets fout doen in dit land, en als ge het er niet mee eens zijt doe het dan zelf, of zoiets.
Dat wil in essentie zeggen dat iedereen die daar in die periode opgepakt is, moet vrijgesproken worden. Want of ze die beelden nu gebruikt hebben of niet, het punt is dat ze zelfs niet gemaakt mochten worden.

Hoe weinig kent ge als agent trouwens van de wet als ge dat niet weet?

Hoezo?
Het is complexer geworden dan vroeger, toen was het simpel, elke bewijs waar een procedurefout bij gemaakt was niet meer toelaatbaar, en ook elk onderzoek dat voortsproot uit dat onrechtmatig verkregen bewijs was onbruikbaar. Als je toen bvb tijdens een illegale afluistering erkende je vrouw vermoord te hebben, dan konden ze niet alleen die afluistering niet meer gebruiken, ook de daarop gebaseerde huiszoeking waarin het moordwapen en het lijk van je vrouw gevonden werden was geen aanvaardbaar bewijs meer. Da's wat de "fruits of the poisonous tree" doctrine genoemd werd.

Sinds de jaren 90 is dat wat beginnen opschuiven met als mijlpaalarrest het Antigoon arrest, wat een beetje als de tegenhanger van de fruits of the forbidden tree doctrine beschouwd worden. Nu moeten er in zo'n situatie drie zaken bekeken worden vooraleer je kan oordelen of zo'n bewijs aanvaardbaar is of niet. Ten eerste moet er gekeken worden of de wet expliciet zegt of de sanctie van een bepaalde procedurefout de nietigheid van dat bewijs is (da's denk ik niet het geval hier), ten tweede moet je kijken of de betrouwbaarheid van het bewijs aangetast is door de gemaakte fout of overtreding (lijkt me hier op eerste zicht ook niet het geval te zijn), het derde en hier meest bediscussieerde punt is of de het recht op een eerlijk proces voldoende is geschonden om het bewijs niet aanvaardbaar te maken. Het is niet omdat dit deel van de bewijsgaring duidelijk illegaal verlopen is dat de beklaagde daarom niet de kans gehad heeft zich hiertegen te verweren, of dat er niet een heleboel ander bewijs ook al volstond om hem te veroordelen. Bij die laatste beoordeling wordt ook rekening gehouden met de ernst van de procedurefout en de ernst van de inbreuk. Zo'n afluistering misbruiken voor een dader van een winkeldiefstal te veroordelen zal minder rap aanvaard worden dan wanneer het gaat om iemand die een moord begaan heeft.

Geen idee hoe da hier gaat uitdraaien maar zo zeker lijkt het me niet dat in dit dossier de volledige vrijspraak zal gelden.

Laatst bewerkt:
Als je toen bvb tijdens een illegale afluistering erkende je vrouw vermoord te hebben, dan konden ze niet alleen die afluistering niet meer gebruiken, ook de daarop gebaseerde huiszoeking waarin het moordwapen en het lijk van je vrouw gevonden werden was geen aanvaardbaar bewijs meer. Da's wat de "fruits of the forbidden tree" doctrine genoemd werd.
Wat een toeval, afgelopen week nog aangehaald in de vaccinatiefraudethread! Poisonous in plaats van forbidden, en is het voorbeeld dat ge hier maakt niet gebruik van steering information in plaats van een fruit van de poisonous tree? Het moordwapen en lijk zijn bewijzen verkregen door een rechtmatige huiszoeking gebaseerd op informatie, en niet bewijs, uit een onrechtmatige. Er wordt (nog steeds) verschil gemaakt tussen de twee, tenzij ge het echt algemeen bedoelde om het verbod op het gebruik ervan vroeger te schetsen.

Bij die laatste beoordeling wordt ook rekening gehouden met de ernst van de procedurefout en de ernst van de inbreuk.
En intentie. In het artikel van de VRT wordt er dan ook direct gespeeld op dat argument, het was allemaal maar toevallig en nalatig en ... al vind ik gelijk Didymus dat irrelevant hier. Als ze een jaar lang geen graten zagen in énkel nog maar de mogelijkheid ervan als een agent in functie, dan gaat ge me niet zeggen dat ze het niet gebruikt zouden hebben als het hen uitkwam. Dit is langs de andere kant ook zo structureel, tegelijk algemeen en specifiek, en zo fundamenteel, dat dat eigenlijk niet zou mogen uitmaken. In dat artikel van De Tijd staat er "bewijs het maar eens", wat door de band genomen inderdaad hét probleem is, maar dit werd toch net ontdekt na een klacht van een verdachte die vermoedde dat hij werd afgeluisterd? Dat zegt IMO toch genoeg, een apparaat met zoveel macht over u hoort aan hogere standaarden dan dit gehouden worden. Ineens ook een mooie concrete toevoeging op het naïeve in die vaccinatiethread, vind ik.

Hoe afvoeren naar de rest van Vlaanderen?

en alsof de Oosterweelverbinding enkel Antwerpen te goede komt en geen nuttige gevolgen heeft voor de rest van vlaanderen (+bedrijven uit het buitenland)?

En enkel geldstromen naar Antwerpen? In Brussel gaan ze ook werken aan de Ring.

wat een ongenuanceerde/ongefundeerde rant is dit nu?

Hop mannen we draaien den boel in wat toile cirée en 't is in orde. Van zoiets wordt het toch zwart voor uw ogen. Want dat plastiekske is perfecte barrière die nergens zal degraderen en beginnen lekken zegt.

Hop mannen we draaien den boel in wat toile cirée en 't is in orde. Van zoiets wordt het toch zwart voor uw ogen. Want dat plastiekske is perfecte barrière die nergens zal degraderen en beginnen lekken zegt.
waar zeg ik dat ik akkoord ga met de vervuiling van de grond en de aanpak ervan?

waar zeg ik dat ik akkoord ga met de vervuiling van de grond en de aanpak ervan?

Jij niet hé; het ging over die mannen van Lantis.

Dit is weer zo'n zaakje van Rules for thee but not for me. Een particulier had de boel op eigen kosten mogen (laten) saneren en daar een stapel geld voor kunnen betalen. Maar wanneer het een overheidsproject is kunnen er dus oplossingen worden gevonden die toevallig handig uitkomen.

Jij niet hé; het ging over die mannen van Lantis.

Dit is weer zo'n zaakje van Rules for thee but not for me. Een particulier had de boel op eigen kosten mogen (laten) saneren en daar een stapel geld voor kunnen betalen. Maar wanneer het een overheidsproject is kunnen er dus oplossingen worden gevonden die toevallig handig uitkomen.
Particulieren moeten in de regel nooit op eigen kosten saneren als ze de verontreiniging niet zelf veroorzaakt hebben. Als er gesaneerd wordt bij particulieren is dat op kosten van de gemeenschap.

Particulieren moeten in de regel nooit op eigen kosten saneren als ze de verontreiniging niet zelf veroorzaakt hebben. Als er gesaneerd wordt bij particulieren is dat op kosten van de gemeenschap.

Als op uw bouwgrond een stookolietank heeft gelekt en die grond komt niet terug van het labo als code 211 kost u dat toch geld.

Als op uw bouwgrond een stookolietank heeft gelekt en die grond komt niet terug van het labo als code 211 kost u dat toch geld.
Mijn grootmoeder haar grond lag bovenop een oud stort, dat is gewoon geclassificeerd als "historisch verontreinigde grond". Dat moet je melden bij verkoop, maar je moet dat niet zelf laten saneren hoor.
In dit geval heeft de overheid het trouwens ook gewoon laten liggen ipv te saneren.

Vanaf wanneer ben je te oud om met de auto te rijden? "Volgens de wet staat op rijden geen maximumleeftijd"

Jonge chauffeurs (<26) betalen zich blauw aan een autoverzekering omdat we zogezegd roekeloze brokkenpiloten zijn, maar een 90-jarige die niet meer deftig kan rechtstaan zou dan nog wel de meest veilige chauffeur zijn.
Een maximumleeftijd moet er niet komen, maar vanaf een zekere leeftijd (elke paar jaar) op controle komen om te zien of de ouderling in kwestie nog wel rijvaardig genoeg is lijkt mij geen overbodige luxe als je echt zo inzit met verkeersveiligheid.

Terug
Bovenaan