Straddle
Well-known member
Dat kan je met elke besparing gaan stellen he, zo kan je ook zeggen dat het stopzetten van onbeperkte werkloosheidsuitkeringen of het optrekken van de pensioenleeftijd een gewone verhuizing is. Budgettair gezien is het simpel: de overheid geeft (veel) teveel uit en moet daarmee minderen. Dat is precies wat deze maatregel zou behalenIf anything heb je over 1 ding gelijk waar ik miss te kort was: boekhoudkundig is het inderdaad een uitgave minder voor de overheid. Mijn punt is dat dit geen 4,7 miljard euro aan efficientiewinst of verdwenen verspilling is. De factuur verdwijnt niet eh => ze verhuist gewoon van de collectieve ziekteverzekering naar de mensen die *toevallig* zorg nodig hebben. Full stop.
Het systeem dat BE nu hanteert waarbij iedereen gratis mag gebruik maken van alle gezondheidservices is niet langer houdbaar. Er moet gekeken worden naar (materiële) besparingen en een heel klein stukje van de rekening gaan alloceren aan de gebruiker is niet het einde van de wereld.“De kosten terug alloceren aan de gebruiker” is trouwens letterlijk het verzekeringsprincipe afbouwen. Hard pass. Bij een ziekteverzekering zijn ook gezonde mensen “gebruikers” => zij verzekeren zich tegen het risico dat ze morgen zelf ziek worden. Volgens jouw logica moet vooral de zieke betalen en heeft de gezonde geluk gehad. Dat mag je ideologisch verdedigen, maar verkoop het aub niet alsof je 4,7 miljard verspilling hebt gevonden. Das echt extreem fake haha.
Het gaat in blokken van 500 CHF (dus minimaal 500CHF en maximaal 2.500 CHF), waarbij je verzekering goedkoper wordt des te hoger je franchise ligt. Ik dacht dat 500 CHF het minimum was (dat is toch wat elke verzekeraar mij heeft aangeboden als ondergrens), maar tegen een hogere premie zal 300 CHF ook mogelijk zijn. Dat van die 10% en 700 CHF klopt, mijn maximale worst-case kost zou dus 2.500 CHF + 700 CHF = 3.200 CHF zijn, mocht ook ooit echt zware kosten hebben.Correct me if I wrong, maar In Zwitserland is de standaardfranchise 300 CHF, niet 550 euro. De franchise van 2.500 CHF is een vrijwillige keuze in ruil voor een lagere premie EN ze betalen gemiddeld 393 CHF per maand aan verplichte verzekering EN na de franchise nog 10% van de kosten, tot 700 CHF per jaar. Zwitserland “houdt de zorgkosten” daarmee ook niet magisch laag => de duurste zorgstelsels van de OECD en Zwitserse gezinnen besteden bovengemiddeld veel rechtstreeks aan zorg. (Ik heb dit maar snel snel gegoogled, dus aub do correct me.)
Ze houden de zorgkosten daarmee helemaal niet magisch laag, dat heb ik nooit beweerd, maar ze hanteren wel een drempel een systeem van semi-private verzekeringen dat een stuk minder kost dan het Belgische systeem en misbruik aan de bron sneller afremt.
Neen, maar ook dat is hier in België zelfs nog niet ter sprake gekomen.Telefonische triagemodel vind ik trouwens prima. Zei ik ook. Alleen heb je daar helemaal geen blinde franchise van 500 of 1.000 euro voor nodig.... toch?
Met dit soort paniekreacties ga je nooit de begroting richting een evenwicht krijgen, je mist hier imo volledig de budgettaire realiteit van vandaag; er moet massaal bespaard worden op de uitgaven, met een klein beetje knippen en plakken komt BE er niet meer. Een minimale doorrekening van max 500€ aan de kostenmakers is het einde van de wereld niet.Dan onze Noorderburen: eigen risico 385 euro, maar een bezoek aan de huisarts is er expliciet van uitgesloten. Lagere inkomens krijgen een soort toeslag (based on income) die ook bedoeld is om het eigen risico betaalbaar te houden. (wederom snel snel gegoogled)
Duitsland is al helemaal niet “hetzelfde systeem”, lol...? Daar worden de totale eigen bijdragen begrensd op 2% van het bruto gezinsinkomen, en voor chronisch zieken op 1%. Bijnna letterlijk mijn argument: bescherm chronisch zieken en laat bijdragen afhangen van draagkracht, in plaats van iedereen blind hetzelfde bedrag aan te rekenen.
“Chronisch zieken blijven daarna toch genieten van terugbetaling” is ook geen antwoord. Ja, nadat ze elk jaar opnieuw eerst 500 euro hebben betaald. Dat is exact het probleem. En opnieuw, stop me die wereldvreemde delulu uitspraken: “500 euro is habbekrats” betekent vooral dat 500 euro voor jou persoonlijk habbekrats is. Niet dat dit voor iedereen zo is.
Obviously moet België zijn begroting saneren, maar daaruit volgt zeker niet dat elke random kostenverschuiving goede politiek is. We kunnen morgen miljarden “besparen” door gewoon niets meer terug te betalen. #Fixed. Budgettair zeer efficient, maatschappelijk, imo, compleet... achterlijk.
Die gezondheidszorg is in CH (en DE, NL, ..) niet minder toegankelijk dan in BE, gewoon een stuk efficiënter gemanaged dan in BE.Case, meet point: “mocht België een bedrijf zijn” blijft een gekke holle nietszeggende vergelijking. Een land is geen bedrijf, burgers zijn, thank God, geen klanten en gezondheidszorg heeft, thank God, geen winstdoel. Again, een overheid moet haar financiën bewaken (waar wij duidelijk slecht in zijn...), maar ook garanderen dat noodzakelijke zorg toegankelijk blijft. No matter hoe graag je van de begroting een Excelleke met aandeelhouderswaarde wilt maken.![]()