Kleine nieuwtjes

Ze hebben Chat Control 1.0 er dan toch doorgekregen, ondanks een meerderheid die nog altijd tegen stemde.

En wees maar zeker dat Chat Control 2.0 (permanente surveillance) er ook komt. Democratie ten spijt, "ze" willen het, dus het zal er komen. De EU schuift steeds meer op naar China: een mass surveillance staat. En Big Tech wrijft in z'n handjes.

Is dat niet gewoon een verlenging van chat control 1 die al een paar jaar in voege is?

Het tarief zou afhangen van de CO2-uistoot van de wagen. Het vignet zal verplicht zijn voor zowel Belgen als buitenlanders met een wagen of bestelwagen tot 3,5 ton. Bestuurders kunnen kiezen voor een dag-, tien dagen-, twee maanden- of jaarvignet. De prijs hangt af van de uitstoot van het voertuig. Voor elektrische auto’s zou een jaarvignet 90 euro kosten. Bestuurders van wagens die minstens Euronorm 4 halen betalen 100 euro, terwijl eigenaars van meer vervuilende voertuigen tot 125 euro per jaar zullen neertellen. Voor een dagpas gaan de tarieven van 8,10 tot 11,25 euro.

Snelwegen vind ik een goed idee, maar gewestwegen? Tegenwoordig kan je toch nergens meer naartoe rijden zonder dat je een gewestweg moet nemen, en zelfs al zijn er wegen dan dwingen éénrichting straten en circulatieplannen je wel naar de grote banen. Dus per definitie zal iedereen toch een wegenvignet moeten kopen, want als je je enkel via de kleinere banen en de straten in de stad verplaatst is het per definitie lokaal en dan zouden ze toch aanraden om de fiets te nemen.

Ik vrees dat de meesten die niet dagelijks voor hun werk de autosnelweg op moeten geen vignet zullen aanschaffen en gewoon de gewestwegen zullen proberen te vermijden, met als gevolg een massale toename van het sluipverkeer.

Is dat niet gewoon een verlenging van chat control 1 die al een paar jaar in voege is?

Ja, maar tot nu toe was het nog een soort van 'testperiode'. Nu is het hoogstwaarschijnlijk een blijvertje, en is er een stevige fundering om massa surveillance uit te bouwen. Nu is bvb. het scannen van foto's nog optioneel en nog niet verplicht, maar bij Chat Control 2.0 zal dat verplicht worden en zal o.a. E2E encryptie doorbroken worden (want backlogging), etc.

Snelwegen vind ik een goed idee, maar gewestwegen? Tegenwoordig kan je toch nergens meer naartoe rijden zonder dat je een gewestweg moet nemen, en zelfs al zijn er wegen dan dwingen éénrichting straten en circulatieplannen je wel naar de grote banen. Dus per definitie zal iedereen toch een wegenvignet moeten kopen, want als je je enkel via de kleinere banen en de straten in de stad verplaatst is het per definitie lokaal en dan zouden ze toch aanraden om de fiets te nemen.

Ik vrees dat de meesten die niet dagelijks voor hun werk de autosnelweg op moeten geen vignet zullen aanschaffen en gewoon de gewestwegen zullen proberen te vermijden, met als gevolg een massale toename van het sluipverkeer.

Er komt wel een verlaging van de verkeersbelasting (voor de meeste wagens), dus de meeste Belgen gaan een vignet financieel amper voelen.
Voor 12€ per jaar ofzo meer ga ik echt niet van elke autorit een quest maken van hoe alle gewestwegen te vermijden. 😆

ligt dat aan mij, of lijkt die foto zo hard AI-gegenereerd?

Je hebt ook echte mensen die er gewoon nep uitzien, omdat ze vals van karakter zijn.

Chat Control... zeer dubbel gevoel bij. Qua privacy ronduit tegen, maar inderdaad de digitale wereld heeft anoniem kindermisbruik wel schijnbaar veel makkelijker gemaakt dan vroeger... In een ideale wereld, zou ik niets tegen een "black box" hebben die misbruik eruit filter (al dan niet met A.I.) maar ik vertrouw helaas onze niet-ideale politici niet om daar geen misbruik van te maken, gewone mensen zouden er de stekker moeten kunnen uittrekken, of je zou een "neutrale" derde partij moeten kunnen inschakelen.

Also, als we richting een dystopie moeten evolueren waarin we onder het mom van pedofielen te bestrijden, iedereens privacy gaan slachtofferen... kunnen we dan op z'n minst de pedofielen die we nu reeds vangen of gevangen hebben, gewoon levenslang (en ja, écht levenslang) in een diepe vergeetput smijten en niet meer dan 2 kansen blijven geven?

Ze hebben Chat Control 1.0 er dan toch doorgekregen, ondanks een meerderheid die nog altijd tegen stemde.

En wees maar zeker dat Chat Control 2.0 (permanente surveillance) er ook komt. Democratie ten spijt, "ze" willen het, dus het zal er komen. De EU schuift steeds meer op naar China: een mass surveillance staat. En Big Tech wrijft in z'n handjes.

Als je dan ziet wie er voor heeft gestemd... Tja...

Misschien moeten ze meer inzitten om jongeren te weren van het kanker genaamd "Sociale Media". Dat zou veel meer opbrengen dan dit gedrocht onder het mom van "...but won't anyone think about the children?!".

Ze hebben dit ook héél slim en super smerig aangepakt... in de allerlaatste plenaire week voor het zomerreces hebben ze plots een “urgentieprocedure” doorgeduwd, lol. Onder het mom van “we kunnen niet met vakantie vertrekken zonder dit geregeld te hebben” hebben ze de normale behandeling in de commissie gewoon geskipt en het dossier direct naar een stemming in tweede lezing gepusht.

Which means: een gewone meerderheid tegen is niet genoeg meer. Er waren uiteindelijk zelfs meer tegenstemmen dan voorstemmen: 314 tegen tegenover 276 voor. Maar om het echt tegen te houden hadden ze 361 tegenstemmen nodig, dus een absolute meerderheid van alle Europarlementsleden.

Europa... yikes.

Waarbij men negeert dat ook de EU die compensatie voor eigen inwoners niet oké vindt, en dat dus geen garantie is dat die er komt.

Bron: https://ecer.minbuza.nl/-/duits-tolvignet-in-strijd-met-eu-recht

Mijn gok, over hoe dit verhaal mogelijks gaat gaan:
  1. Men voert het wegenvignet in
  2. Men doet alsof men de eigen burgers wilt compenseren via een verlaging van de verkeersbelasting, EU fluit dit terug
  3. "Sorry, maar nu betaal je de volle oude verkeersbelasting + vignet want het "moet van Europa""
  4. (NV-A Pompt nog wat extra Vlaams geld voornamelijk in Antwerpen)
Vergeet punt 5 niet!
5. Overheid kiest voor een IT oplossing die achteraf vele tientallen miljoenen euro's duurder uitvalt dan begroot én waarbij ook vragen gesteld worden of de toekenning wel eerlijk voorlopen is.

Vrees ik ook.

Ik hoop nog altijd ten stelligste dat België budgettair onder Europees 'voogdij' komt te staan.
Deze regering heeft lang genoeg het voordeel van de twijfel gekregen, maar ze slaagt er ook niet in om fundamenteel te besparen. Het blijft bij hier en daar is wat knabbelen in de marge, en vooral veel koehandel. Ondertussen hebben ze wel vooral nieuwe belastingen ingevoerd.

Laat de Europese technocraten maar komen: ik ben niet ziek, gebruik geen (dure) medicatie, ben nog nooit werkloos geweest, heb niet de helft van m'n carrière op zwangerschapsverlof, loopbaanonderbreking, burn-outverlof, ... geweest, ben de eerstkomende 40 jaar nog niet gepensioneerd en betaal al veel belastingen.
De samenleving wordt al te lang opgeofferd om de boomers, zieken en anderen van hun privileges uit 1980 ofzo te laten blijven genieten.

"Een jaar langer werken? Ik ben even van slag": MyPension toont zestigers plots echte impact van pensioenhervorming - VRT NWS
Een reddit-reactie vat het goed samen:
Marie Jeanne en Philippe willen hun constitutionele recht, beloofd door Louis Tobback, op hun derde cruise inroepen. Het liefst hadden ze het op hun 54ste gedaan maar ze zijn nu al heel coulant geweest door tot hun 60ste te werken.

Jonge gastjes in hun huurhuis van 20m2 moeten maar harder werken en minder avocado’s eten.

:oi22:

Ik hoop nog altijd ten stelligste dat België budgettair onder Europees 'voogdij' komt te staan.
Deze regering heeft lang genoeg het voordeel van de twijfel gekregen, maar ze slaagt er ook niet in om fundamenteel te besparen. Het blijft bij hier en daar is wat knabbelen in de marge, en vooral veel koehandel. Ondertussen hebben ze wel vooral nieuwe belastingen ingevoerd.

Laat de Europese technocraten maar komen: ik ben niet ziek, gebruik geen (dure) medicatie, ben nog nooit werkloos geweest, heb niet de helft van m'n carrière op zwangerschapsverlof, loopbaanonderbreking, burn-outverlof, ... geweest, ben de eerstkomende 40 jaar nog niet gepensioneerd en betaal al veel belastingen.
De samenleving wordt al te lang opgeofferd om de boomers, zieken en anderen van hun privileges uit 1980 ofzo te laten blijven genieten.

"Een jaar langer werken? Ik ben even van slag": MyPension toont zestigers plots echte impact van pensioenhervorming - VRT NWS
Een reddit-reactie vat het goed samen:

:oi22:
Niet akkoord met uw tirade tegen zieken, dat kies je niet echt ... ziek zijn, een goede gezondheid is al heel veel !
Dit land is gewoon ziek, en dat maakt meer mensen ziek ... los van te weinig controle, opvolging en misbruik. Voor de rest akkoord.
M'n durft oa niet veel snijden in die 66 miljard subsides, uitgaven beperken ...

Niet akkoord met uw tirade tegen zieken, dat kies je niet echt ... ziek zijn, een goede gezondheid is al heel veel !
Dit land is gewoon ziek, en dat maakt meer mensen ziek ... los van te weinig controle, opvolging en misbruik. Voor de rest akkoord.
M'n durft oa niet veel snijden in die 66 miljard subsides, uitgaven beperken ...

Echte zieken moeten uiteraard goed ondersteund worden, maar dat is wellicht maar een fractie van het gigantische aantal langdurige zieken die we hebben.
Dit land is ziek, maar heeft ook decennialang veel mensen die willen profiteren de kans gegeven om te schuilen achter de noemer "ziek". Dat fabeltje van o.a. de vakbonden dat mensen in ons land sneller ziek worden dan in onze omringende landen (door god weet wat), daar geloof ik niks van.

Men moet in alles snijden. Vooral in subsidies, maar ook in de sociale zekerheid (en dan vooral door veel strengere controles waardoor er meer profiteurs worden gedetecteerd).

We hebben de hoogste belastingsdruk van de geïndustrialiseerde landen.
We hebben het grootste begrotingstekort van de Eurozone. In 2025 althans, zal dit jaar niet veel verschil zijn.

Toch wordt de belastingsdruk alleen maar hoger, en worden de putten nog dieper.

En we krijgen matige dienstverlening ervoor terug.

Het rijmt niet meer?

Ja, ik had het er onlangs nog met een kameraad over.
Die zijn pa is op zijn 48ste op pensioen kunnen gaan. Geen medisch.
De moeder is nooit gaan werken.
Die konden met een arbeidersloon een huis, kind en auto's financiëren.
Kan je je nu niet meer voorstellen. Was toen zo, rond hun 50 op pensioen kunnen gaan.

Die zijn pa kan wel om met het digitale en financiële. De moeder dan totaal niet.
Bij velen van die generatie, is het eentje die ermee overweg kan, maar vaak ook geen van beiden.
Die last is ook vaak voor de kinderen, die met 2 moeten gaan werken, in een ondertussen veel hectischere wereld.
Huishouden runnen, kinderen grootbrengen, en dan nog eens het paperassenwerk van de ouders erbij dragen.
Moeite doen om het te willen leren, zit er vaak niet bij. Het zijn soms absurde toestanden. Weten nog maar amper wat een pincode is, of waar ze gebleven is.

---

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan