Kleine nieuwtjes

Luxemburg heeft de stekker uit de analoge telefonie getrokken.

Après quarante ans de bons et loyaux services, le réseau de téléphonie fixe analogique a été coupé par Post Luxembourg, marquant le passage à un réseau 100 % internet.
Au cœur de la salle technique où tournaient jusque-là les anciens équipements téléphoniques des quartiers Bonnevoie, Gare et Cessange, le ministre de l’Économie, Lex Delles, a officiellement coupé ce vendredi la dernière centrale EWSD (Elektronisches Wählsystem Digital) encore en service.

Un geste historique pour les télécommunications au Luxembourg, symbolisant le passage vers un réseau entièrement basé sur les technologies internet (100 % All-IP).

De stroom aan slecht economisch nieuws, uit vooral Duitsland, valt niet bij te houden, maar dit is toch wel extra noemenswaardig:

Volgens een nieuw saneringsplan gaat Volkswagen 100.000 jobs schrappen en vier Duitse fabrieken sluiten.
+
Duitse topeconoom: ‘Volkswagen wordt waarschijnlijk door de Chinezen opgekocht”...
“Europa wordt verslonden door de VS en China”

Not good.
--
+

Symbolisch, als je een symbool niet kan behouden:

Playmobil stopt na ruim een halve eeuw met de productie in eigen land.
De productie verhuist naar goedkopere locaties in Tsjechië en Malta

Laatst bewerkt:
Ik heb een goeie 5 jaar geleden Playmobil voor mijn zoon gekocht. Politie, brandweer, ridders. Die heeft daar quasi nooit mee gespeeld. Altijd Lego.
Ook in de winkels hier in Polen zie ik amper tot geen Playmobil in de rekken. Heel veel Lego, dat wel.

Ik vind het dan ook wel grappig dat we zo'n falende bedrijven die al jaar en dag geen rol van betekenis spelen, gaan gebruiken om de ondergang van Europa te onderstrepen.

De stroom aan slecht economisch nieuws, uit vooral Duitsland, valt niet bij te houden, maar dit is toch wel extra noemenswaardig:

Volgens een nieuw saneringsplan gaat Volkswagen 100.000 jobs schrappen en vier Duitse fabrieken sluiten.
+
Duitse topeconoom: ‘Volkswagen wordt waarschijnlijk door de Chinezen opgekocht”...
“Europa wordt verslonden door de VS en China”

Not good.
--
+

Symbolisch, als je een symbool niet kan behouden:

Playmobil stopt na ruim een halve eeuw met de productie in eigen land.
De productie verhuist naar goedkopere locaties in Tsjechië en Malta

Het gevolg van beleidskeuzes (en lobbywerk), Duitsland heeft net bewust heel hard verder vastgehouden aan de verbrandingsmotor, inclusief sjoemelen bij Volkswagen, en China heeft ons helaas maar terecht ingehaald met goedkopere elektrische wagens.... Dat is dus alvast meer "onze" schuld, dan de slechte intenties van China of de V.S.

Playmobil is hier wel een vreemde, zoals anderen al aanhaalden ... Die hebben vooral de concurrentieslag verloren met de Denen van LEGO, die wel succesvol gediversifieerd hebben qua thema's en de 'kiddults' aangesproken hebben als extra markt. Zelfs al kan Playmobil besparen op energie en loonkosten, riskeren ze nog failliet te gaan, wegens een product waar kinderen minder en minder interesse meer in hebben.
Sterker nog, ik herinner me nog dat ik voor mijn communie ooit nog heel wat Playmobil gekregen heb van één kant van de familie, en dat ik daar nauwelijks mee gespeeld had, want ik had LEGO.

Het gevolg van beleidskeuzes (en lobbywerk), Duitsland heeft net bewust heel hard verder vastgehouden aan de verbrandingsmotor, inclusief sjoemelen bij Volkswagen, en China heeft ons helaas maar terecht ingehaald met goedkopere elektrische wagens.... Dat is dus alvast meer "onze" schuld, dan de slechte intenties van China of de V.S.

Playmobil is hier wel een vreemde, zoals anderen al aanhaalden ... Die hebben vooral de concurrentieslag verloren met de Denen van LEGO, die wel succesvol gediversifieerd hebben qua thema's en de 'kiddults' aangesproken hebben als extra markt. Zelfs al kan Playmobil besparen op energie en loonkosten, riskeren ze nog failliet te gaan, wegens een product waar kinderen minder en minder interesse meer in hebben.
Sterker nog, ik herinner me nog dat ik voor mijn communie ooit nog heel wat Playmobil gekregen heb van één kant van de familie, en dat ik daar nauwelijks mee gespeeld had, want ik had LEGO.
Inderdaad. In mijn jonge tijd waren de Playmobil en Lego rekken in de speelgoedwinkels ongeveer even groot. Nu zie je die amper nog in de winkels , terwijl de hoeveelheid rekken met Lego ruim die van Playmobil en nog een paar andere zaken heeft overgenomen.
Maar zoals gezegd Lego heeft gewoon een veel grotere replay-waarde met eindeloze mogelijkheden en een heel succesvol productreeks voor adults. Playmobil is niet geschikt voor adults en buiten ermee spelen is er weinig mogelijkheden qua bouwen en combineren tot andere zaken. Dat is gewoon een product gedoemd om uit te sterven, en dat heeft weinig te maken met de kwaliteit van het product zelf of de productiekosten eraan verbonden. Maar meer met veranderende tijden en noden van speelgoed waar ze niet op hebben kunnen inspelen omdat het daar mijn gedacht te beperkt voor is.

Toon (70), grootste tegenstander van nieuwe voetbaltempel Club Brugge, blijft zich verzetten: “Bouwen? Niet als het van mij afhangt”

Check die verzuurde kop op die foto alleen al, en dan weet je genoeg met wat voor soort mens(en) je weer te maken hebt. Ikke, ikke, ikke en de rest (de vele duizenden mensen die plezier hebben) moeten dan stikken.

Blijf het toch altijd wel frappant vinden hoe we zoveel ruimte blijven geven aan mensen die in de buurt van iets (een stadion, een vlieghaven, een festival, ...) gaan wonen, en dan na x aantal tijd beginnen zagen dat er lawaai is.

Toon (70), grootste tegenstander van nieuwe voetbaltempel Club Brugge, blijft zich verzetten: “Bouwen? Niet als het van mij afhangt”

Check die verzuurde kop op die foto alleen al, en dan weet je genoeg met wat voor soort mens(en) je weer te maken hebt.

Blijf het toch altijd wel frappant vinden hoe we zoveel ruimte blijven geven aan mensen die in de buurt van iets (aan stadion, een vlieghaven, een festival, ...) gaan wonen, en dan na x aantal tijd beginnen zagen dat er lawaai is.
Wanneer gaan mensen eens beseffen dat het eigenbelang niet altijd op de eerste plek komt in de maatschappij.

Check die verzuurde kop op die foto alleen al, en dan weet je genoeg met wat voor soort mens(en) je weer te maken hebt. Ikke, ikke, ikke en de rest (de vele duizenden mensen die plezier hebben) moeten dan stikken.

Blijf het toch altijd wel frappant vinden hoe we zoveel ruimte blijven geven aan mensen die in de buurt van iets (een stadion, een vlieghaven, een festival, ...) gaan wonen, en dan na x aantal tijd beginnen zagen dat er lawaai is.
Ik begrijp uw mening volledig en sta er in zekere zin ook achter. Als ik zie hoe er meerdere clubs zijn die al jaren bezig zijn met pogingen tot uitbreiding ben ik akkoord dat het dikwijls te moeilijk is om te beginnen bouwen, maar dat gaat over stadions als andere zaken grote infrastructuur allerhande. Als je ergens gaat wonen wil ik gerust akkoord gaan dat je met de bestaande voorwaarden van een stadion, luchthaven etc akkoord gaat. Maar dat betekent ook niet dat je met toekomstige voorwaarden zomaar hoeft akkoord te gaan tot op een zeker niveau.

In die zin kan ik die mens ook enigszins begrijpen. Waar het nu is, is het al allesbehalve geschikt en dan wil men van 30000 naar 40000 gaan? Dat is nog eens 25% bij op de huidige omstandigheden. Ik kan er in komen dat die mens daar niet zit op te wachten. Net als dat er in Zaventem mensen zijn die niet zitten te wachten op plots 25% meer nachtvluchten. Er zijn in Brugge in mijn ogen meer geschiktere plekken aangeduid geweest om dat stadion neer te zetten dan de plek waar ze het nu uiteindelijk toch gaan of willen zetten.

Ik begrijp uw mening volledig en sta er in zekere zin ook achter. Als ik zie hoe er meerdere clubs zijn die al jaren bezig zijn met pogingen tot uitbreiding ben ik akkoord dat het dikwijls te moeilijk is om te beginnen bouwen, maar dat gaat over stadions als andere zaken grote infrastructuur allerhande. Als je ergens gaat wonen wil ik gerust akkoord gaan dat je met de bestaande voorwaarden van een stadion, luchthaven etc akkoord gaat. Maar dat betekent ook niet dat je met toekomstige voorwaarden zomaar hoeft akkoord te gaan tot op een zeker niveau.

In die zin kan ik die mens ook enigszins begrijpen. Waar het nu is, is het al allesbehalve geschikt en dan wil men van 30000 naar 40000 gaan? Dat is nog eens 25% bij op de huidige omstandigheden. Ik kan er in komen dat die mens daar niet zit op te wachten. Net als dat er in Zaventem mensen zijn die niet zitten te wachten op plots 25% meer nachtvluchten. Er zijn in Brugge in mijn ogen meer geschiktere plekken aangeduid geweest om dat stadion neer te zetten dan de plek waar ze het nu uiteindelijk toch gaan of willen zetten.
Je moet ook wel naar meer zaken kijken dan de capaciteit. Er wordt nu effectief een deftig mobiliteitsplan geïmplementeerd die er voor gaat zorgen dat er net minder overlast door verkeer zal zijn. Door de vorm van het stadion zal er ook minder geluidsoverlast zijn. En er wordt een heel deel beton vervangen door een openbaar park. De nadelen voor de omwonenden zijn totaal niet in verhouding met de voordelen.

Ik ken niets van de situatie met dat stadion, maar je voorbeeld over Zaventem: als je in de buurt gaat wonen weet je dat die luchthaven er is. En je weet ook dat men zoiets steeds maar zal willen uitbreiden, dus je moet er vanuit gaan dat je met de jaren meer en meer last gaat krijgen.
Als je naast een snelweg gaat wonen moet je 5 jaar later ook niet klagen dat er nu x% meer verkeer over die snelweg rijd dan toen je het kocht.

Ik ken niets van de situatie met dat stadion, maar je voorbeeld over Zaventem: als je in de buurt gaat wonen weet je dat die luchthaven er is. En je weet ook dat men zoiets steeds maar zal willen uitbreiden, dus je moet er vanuit gaan dat je met de jaren meer en meer last gaat krijgen.
Als je naast een snelweg gaat wonen moet je 5 jaar later ook niet klagen dat er nu x% meer verkeer over die snelweg rijd dan toen je het kocht.
Oké maar hier gaat het over een 'nieuw' stadium natuurlijk... Is toch deels anders?

Terug
Bovenaan